למרות התקוות הגדולות, היריבות הנוחות, ההצהרות והיומרות - עוד קמפיין הסתיים אתמול (שלישי) ללא כלום. הניצחון באנדורה 0:2, שהיה במשחק לפרוטוקל בלבד, לא מעודד אף אחד. אולי מלבד גדי קינדה שכבש שער רשמי ראשון במדים הלאומיים וגבי קניקובסקי שקיבל את סרט הקפטן אחרי שדור פרץ הוחלף.
בשנה שעברה, כשהוגרלו הכחולים-לבנים לבית 9 במוקדמות יורו 2024, נראה היה כי מדובר אולי ביריבות הנוחות ביותר שאפשר היה לקבל כדי להגיע לטורניר גדול לראשונה מאז מונדיאל 1970. בפועל, ישראל ניצחה רק את בלארוס ואנדורה החלשות, צברה רק שלוש נקודות מול מי שנחשבו ליריבות הישירות - שווייץ, רומניה וקוסובו - וסייימה במקום השלישי עם 15 נקודות. אמנם ישנו עדיין סיכוי לעלות ליורו דרך פלייאוף ליגת האומות שייערך במרץ, אבל הקמפיין עצמו היה כישלון.
8 צפייה בגלריה
חזן וגלוך
חזן וגלוך
קמפיין שלא הביא אותנו שוב לארץ המבוטחת. חזן וגלוך
(צילום: EPA/GEORGI LICOVSKI)
צריך להגיד את האמת: להוציא את המשחק האחרון, מלבד שתי מחציות, השנייה מול רומניה בבוקרשט ועוד אחת מול שווייץ ביום רביעי הקודם, הנבחרת הציגה כדורגל לא טוב לאורך כל הקמפיין. שני הניצחונות על בלארוס הגיעו לאחר הופעה חלשה ושערים דרמטיים בתוספת הזמן, וגם נגד אנדורה החלשה בטדי החבורה של המאמן אלון חזן הייתה רחוקה מלהבריק. אז מה היה לנו לאורך הדרך? זה הזמן להיזכר - ולהתבאס.

נקודה בודדת בחלון הראשון

פתיחת הקמפיין ב-25 במרץ לא בישרה טובות - רק 1:1 מאכזב בבית נגד קוסובו, שנחשבה לנבחרת פחות טובה והוגרלה לבית מהדרג הרביעי. האורחת עלתה ליתרון 0:1 בבלומפילד, ושער שוויון של דור פרץ חילץ רק נקודה.
8 צפייה בגלריה
דור פרץ חוגג
דור פרץ חוגג
פרץ חוגג את שער השוויון מול קוסובו, במשחק הראשון בארץ
(צילום: עוז מועלם)
שלושה ימים לאחר מכן חזרה החבורה של אלון חזן עם תבוסה 3:0 כואבת משווייץ ונקודה בודדת משני המשחקים הראשונים. רובן ורגאס כבש ראשון (39), זקי אמדוני הכפיל (48) וסילבן וידמר קינח (52), לעיני רוג'ר פדרר המרוצה ביציע בבאזל. התבוסה התקבלה בהבנה יחסית לאור העובדה ששווייץ נחשבה לנבחרת החזקה בבית, אך היא שמטה נקודות לאחר מכן נגד כל הנבחרות מלבד אנדורה – כולל תיקו מביך נגד בלארוס בבית – מה שמגדיל את התחושה שישראל הייתה יכולה לעשות יותר.
8 צפייה בגלריה
גלזר סופג
גלזר סופג
גלזר סופג עוד שער מול שווייץ
(צילום: AFP)

ניצחונות קשים מול נמושות הבית

בחלון הנבחרות הבא, ביוני, ישראל שוב הציגה יכולת לא משכנעת, בלשון המעטה, אבל הפעם לפחות ניצחנו. במשחק החוץ מול בלארוס, שאירחה ללא קהל בבודפשט, אלה היו שלוש נקודות שהושגו עם הבאזר: הבלארוסים עלו ליתרון מוקדם, אך שערים מאוחרים של שון וייסמן, בפנדל מדויק בדקה ה-85, ואוסקר גלוך, ישירות מדגל הקרן בתוספת הזמן בדקה ה-91, נתנו לאלון חזן ניצחון בכורה – 1:2.
גם המשחק מול אנדורה בטדי נגמר ב-1:2 דחוק. רז שלמה כבש שער נפלא בבעיטה ממרחק (42), אך בפתיחת המחצית השנייה (52) ביצע טעות גדולה ואיפשר לאורחת להשוות. מנור סולומון קבע את תוצאת המשחק (61) עם שער נהדר אחרי מבצע אישי, אך מההתמודדות הזו ייזכרו בעיקר שריקות הבוז למוחמד אבו-פאני שיצרו סערה גדולה.
8 צפייה בגלריה
סולומון חוגג
סולומון חוגג
סולומון לאחר השער הדרמטי מול אנדורה
(צילום: עוז מועלם)

מחצית מדהימה בבוקרשט, דרמה גדולה בבלומפילד

המשחק שפתח את צמד המשחקים של ספטמבר סומן מראש כמפגש המפתח בבית. הנבחרת התארחה אצל רומניה, היריבה הישירה על הכרטיס השני לגרמניה 2024, והשיגה 1:1 חמוץ-מתוק. השחקנים של חזן נראו אנמיים במחצית הראשונה, וטעות של עומרי גלזר איפשרה לדניס אליבק להעלות את רומניה ליתרון (27), אבל בחצי השני הציגה הנבחרת את הכדורגל הטוב ביותר שלה בקמפיין. גלוך, במבצע אישי מבריק, השווה בדקה ה-53, ומאוחר יותר גם בעט לקורה. אין ספק שישראל הייתה ראויה לשלוש נקודות שהיו יכולות להפוך את כל בית 9 על הראש, אבל בדיעבד, כל ההחמצות עלו לנו ביוקר.
8 צפייה בגלריה
תורג'מן
תורג'מן
מחצית שנייה נהדרת שלא הספיקה לניצחון. תורג'מן מול רומניה בבוקרשט
(צילום: EPA/Robert Ghement)
במשחק שלאחר מכן, נגד בלארוס בבלומפילד, חזרה ישראל לדשדש מבחינת היכולת. הנבחרת שלטה בפתיחה, אבל הבלארוסים השתלטו על העניינים והגיעו למספר מצבים שהביכו את ההגנה המקומית. במחצית השנייה חזרנו למשחק, אבל לא מצאנו את הרשת. עד שבא גבי קניקובסקי. הקשר המחליף כבר שער ניצחון בדקה ה-93 וסידר 0:1 יקר שהשאיר את חלום היורו בחיים. אגב, זו הייתה הפעם הראשונה אחרי 20 משחקים שישראל סיימה משחק עם שער נקי.

אווירה קודרת ומרתון מאכזב

באוקטובר היינו אמורים לשחק מול קוסובו ושווייץ, אבל מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס והמלחמה שפרצה בעקבותיה טרפו כמובן את הקלפים. הדחייה לנובמבר יצרה מרתון של ארבעה משחקים - כולל שני משחקי "בית" בהונגריה - תוך עשרה ימים.
המצב הרגיש גם הוביל לחזרתו המתוקשרת של ערן זהבי לנבחרת, אחרי שלא זומן בפתיחת הקמפיין בעקבות הקרע שנוצר בינו ובין המנהל המקצועי יוסי בניון והמאמן חזן ב"פרשת החדר", לאחר שסירב לישון בחדר עם שחקן נוסף, על פי הנהלים החדשים שקבעו השניים. ברוח האחדות הלאומית, ישבו הצדדים לסולחה וסיכמו על חזרתו של החלוץ לקדנציה שלישית במדים הכחולים-לבנים. אבל זה לא עזר.
8 צפייה בגלריה
מציאות חזקה יותר
מציאות חזקה יותר
האכזבה והבוץ. שחקני הנבחרת בהפסד לקוסובו
(צילום: EPA/GEORGI LICOVSKI)
המשחק מול קוסובו נערך על דשא גרוע בפרישטינה והסתיים עם תוצאה עוד יותר גרועה - הפסד 1:0. המארחת הביכה פעם אחר פעם את ההגנה הישראלית, מילוש ראשיצה כבש את שער הניצחון אחרי שהתגבר בקלות על מיגל ויטור (41), וגלזר עוד הציל אותנו מתבוסה. בצד השני של המגרש, או "דיר החזירים" כמו שקרא לו זהבי, לא הגענו אפילו להזדמנות נורמלית אחת. גם הפציעה של סולומון - שהחמיץ את כל הישורת האחרונה בגלל פציעה - לא תרמה.
8 צפייה בגלריה
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
למרות יתרון מוקדם. הפנים אחרי רומניה
(צילום: עוז מועלם)
שלושה ימים לאחר מכן אירחנו את שוייץ בבודפשט לעיני ילדים רבים שהוטסו מעוטף עזה כדי ללוות את הנבחרת ולהעניק להם כמה רגעים של אושר בימים כה קשים. חזן בחר לעלות עם הרכב משני כדי לשמור את שחקניו המרכזיים להתמודדות הקריטית עם רומניה. השווייצרים עשו מה שבא להם במחצית הראשונה, ורובן ורגאס, שכבש גם במשחק הראשון בז'נבה, העלה אותם ליתרון (36). כמו בקוסובו, גם כאן יצאנו בזול. בחצי השני חזן הכניס את גלוך, זהבי, וייסמן וקניקובסקי, והנבחרת נתנה את המחצית הכי טובה שלה בקמפיין לצד החצי השני ברומניה. בדקה ה-53 הגיע לנו פנדל אחרי נגיעת יד ברורה של סדריק צזיגר אבל השופט האנגלי התעלם, ובדקה ה-88 הגיע שער השוויון של וייסמן שקבע 1:1. חלוץ גרנדה חגג את השער עם קללה שעלתה לו ביוקר, והצוות המקצועי השעה אותו מהמשחק מול רומניה. דור תורג'מן בן ה-20, שפתח, היה המצטיין.
8 צפייה בגלריה
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
חזר אבל לא הועיל. זהבי נגד רומניה
(צילום: עוז מועלם)
לפני המשחק מול רומניה היה ברור: ניצחון - או שאין כרטיס ליורו. אבל שוב הנבחרת איכזבה. אחרי יתרון מוקדם של זהבי (2), הצליחו הרומנים להפוך את התוצאה ולחסל את הסיכויים של ישראל לסיים באחד משני המקומות הראשונים של בית 9. אצל אנדורה ניצל חזן את העובדה שהמשחק חסר חשיבות והעניק הזדמנות להרבה שחקנים שבדרך כלל לא זוכים לה, והם גמלו לו עם 0:2 הודות לשערים של חואן סרבוס (עצמי) וגדי קינדה.
וכך הגיע לסיומו קמפיין נוסף. בניגוד לשנים האחרונות, הפעם המאכזבת העיקרית הייתה חוליית ההתקפה - שכבשה רק 11 שערים בעשרה משחקים. מלכי השערים של ישראל בקמפיין הם אוסקר גלוך ושון וייסמן עם שניים כל אחד. לשם השוואה, במוקדמות יורו 2020 ערן זהבי לבדו כבש 11 שערים, יותר מכל שחקן אחד מלבד הארי קיין (12). הפעם הוא שותף רק בשלושה משחקים.
כאמור, יש אמנם עוד סיכוי לעלות ליורו דרך פלייאוף ליגת האומות שייערך במרץ, אבל הקמפיין עצמו, הסתיים עם אכזבה נוספת ברקורד הישראלי באירופה.
פורסם לראשונה: 23:38, 21.11.23