שבוע בדיוק אחרי שהיה אמור לנחות בישראל לקראת חתימה במכבי ת"א, כך לפי טענת התקשורת ברומניה, ערך בשבת הקשר ההתקפי הרומני בן ה־24 יאניס חאג'י את הופעת הבכורה שלו באלאבס - אשר ניצחה את ולנסיה 0:1 - כשבדקה ה־87 הוא עלה מהספסל עם המספר 10 על גבו.
עוד לקראת רומניה
"אתמול היה יום מיוחד", כתב למחרת חאג'י ברשתות החברתיות. אולי הוא ידע שערך את הבכורה שלו בלה ליגה בדיוק 33 שנה אחרי שאביו גאורגה חאג'י, מלך שערי נבחרת רומניה בכל הזמנים ואחד הקשרים ההתקפיים הגדולים בשנות ה־90, עשה אותו דבר כשעלה להופעה הראשונה שלו במדי ריאל מדריד ב־2 בספטמבר 1990.
4 צפייה בגלריה
חאג'י
חאג'י
התפוח לא נפל רחוק מהעץ? חאג'י
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
הג'וניור הוא שחקן גבוה יותר, מהיר יותר, בעל שתי רגליים חזקות - מתאים יותר לכדורגל המודרני. אבל מבחינת העמדה הם דומים, ובתחילת הקריירה קיבל חאג'י הבן את הליווי הכי צמוד שניתן להעלות על הדעת. הרי גאורגה הקים קבוצה בשם ויטורול ("העתיד" ברומנית) ואת אקדמיית חאג'י, והפך את עצמו לבעלים, המנהל הספורטיבי והמאמן. הוא הצעיד את הקבוצה לליגה הבכירה, תוך שהוא מגלה ונותן במה לכישרונות רבים, כשהנוצץ ביותר היה לא אחר מאשר חאג'י הבן.
בגיל 16 הוא רשם בכורה בהרכב הקבוצה הבוגרת, וכחצי שנה לאחר מכן כבר מונה לקפטן. המהלך נעשה מתוך רצון לקדם את חאג'י - נפוטיזם בסגנון טום בן־זקן - והוא עבד. בקיץ 2016, כשהוא בן 17 בלבד, נמכר חאג'י לפיורנטינה תמורת שני מיליון יורו. זה היה מוקדם מדי, ובמשך עונה וחצי הוא רשם רק שתי הופעות קצרות כמחליף בקבוצה הבוגרת, מה שהוביל את חאג'י האב בינואר 2018 לשלם 2.8 מיליון יורו כדי להחזיר את הבן הביתה.
4 צפייה בגלריה
גאורגה חאג'י
גאורגה חאג'י
השחקן הגדול בתולדות רומניה. גאורגה חאג'י במונדיאל 1994
(צילום: Michael Kunkel/Bongarts/Getty Images)

הפריחה בריינג'רס

בקדנציה השנייה בוויטורול הפך יאניס לאחד השחקנים הטובים בליגה הרומנית, ואחרי שבשנה וחצי כבש 20 שערים ובישל עוד 12 בכל המסגרות, שמו שוב הופיע בפנקסים של סקאוטים רבים. בקיץ 2019 הוא נמכר לגנק הבלגית עבור 4.7 מיליון יורו, אך גם הבחירה הזו התבררה בדיעבד כפחות מוצלחת - חילופי מאמנים בשלב מוקדם של העונה לא הועילו לחאג'י, שבעיקר עלה מהספסל. אבל בינואר 2020 הגיע הטלפון מסטיבן ג'רארד, שאימן אז את ריינג'רס, והכל התחבר.
חאג'י הושאל לקבוצה מגלזגו עד לסיום העונה, וזו הייתה אהבה ממבט ראשון. במשחק הבכורה הוא כבש שער ניצחון דרמטי מול היברניאן עם אופיר מרציאנו בין הקורות, ולאחר מכן הוביל את קבוצתו לשמינית גמר הליגה האירופית כשרשם שני שערים ובישול בצמד המשחקים מול בראגה.
ריינג'רס ראתה מספיק ורכשה אותו עבור 3.5 מיליון יורו, ובעונתו המלאה הראשונה בקבוצה הוא תרם שישה שערים ותשעה בישולים בליגה בדרך לאליפות ראשונה זה עשור אחרי הגמוניה בת תשע שנים של סלטיק. באותה עונה הוא גם כבש שער במבצע אישי מרהיב בהפסד של נבחרתו לגרמניה 2:1 במוקדמות מונדיאל 2022, שאחריו ההשוואות בינו לאביו הגיעו מכל פינה. "יש לו עתיד גדול מאוד", הצהיר ג'רארד, וברומניה ראו בו כיורש של אביו - שהוביל את דור הזהב שלהם לרבע גמר המונדיאל ב־1994.
4 צפייה בגלריה
חאג'י
חאג'י
שנים של הבטחה. חאג'י חוגג נגד גרמניה
(צילום: AP Photo/Michael Sohn)
אבל משהו השתבש. לא סתם שמו של חאג'י ג'וניור קושר הקיץ למכבי ת"א. הפתיחה של עונת 2021/22 נפגעה עבורו בגלל שחלה בקורונה, ובינואר הוא קרע את הרצועה הצולבת. הוא הושבת במשך 371 ימים, במהלכם החמיץ לא פחות מ־69 משחקים. בינואר האחרון הוא סוף־סוף חזר, אבל לא באמת התאושש - ומיעט לשחק מאז.

הפציעה שעצרה הכל

"קרע ברצועה הצולבת זו לא בדיחה", סיפר בראיון לקראת סיום העונה הקודמת. "זה באמת קשה, אתה עובר דרך כל כך הרבה רגשות וברגע שאתה חוזר אתה חייב להבין שכבר אמצע העונה - כשכל השאר בדיוק מגיעים לשיא שלהם מבחינה פיזית, אתה למעשה מתחיל מאפס. אין הרבה זמן לאימונים כי יש משחק כל יומיים או שלושה, ואם אתה מקבל דקות אתה חייב להחזיר תמורה. ניסיתי להילחם בזה, אבל במקביל לקבל את המצב ולהבין שהייתי בחוץ יותר משנה. אני לא משתמש בזה כתירוץ, אבל אני בהחלט מנסה לעבוד על עצמי דרך זה ולדחוף את עצמי עד הסוף כדי להגיע למקום שבו אני רוצה להיות". הקיץ הבין חאג'י שהוא לא בתוכניות, והושאל לאלאבס לעונה.
4 צפייה בגלריה
שחקן גלזגו ריינג'רס יאניס חאג'י
שחקן גלזגו ריינג'רס יאניס חאג'י
"קרע ברצועה הצולבת זו לא בדיחה". חאג'י
(IANIS HAGI/Getty Images)
כעת הוא מקווה לשקם את הקריירה ולחזור להיות הגיבור של הרומנים. במשחק האחרון של נבחרתו, שנגמר ב־2:2 נהדר עבורה מול שווייץ במסגרת הבית הישראלי במוקדמות יורו 2024, הוא כבר חזר להרכב. בשבת (21:45) רומניה תארח את ישראל, כשניצחון משמעו שהפער מהכחולים־לבנים שבמקום השלישי יגדל לארבע נקודות - מה שכמובן יקרב אותה מאוד לעלייה ליורו. עבור חאג'י מדובר בהזדמנות נהדרת להוכיח לראשונה זה שנים שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ.