בשיתוף שיחור
אתם מטיילים להנאתכם עם המשפחה בפריז. הילדים מתכוננים ומתרגשים לקראת עלייה למגדל אייפל המפורסם. אך עם הגיעכם למקום, אתם מגלים לפתע שאי אפשר להיכנס למגדל ללא כרטיסים מראש. עוגמת הנפש גדולה מאוד. יום טיול יקר בחו"ל נפתח ברגל שמאל.
כן, מתברר שאתרים רבים בכל העולם דוגמת הלונדון איי, או בית אנה פרנק באמסטרדם, מכניסים כיום אך ורק מבקרים שרכשו כרטיסים מראש באונליין. המטייל הממוצע לרוב לא יידע זאת ואחרי שהוא סחב את הילדים, לעיתים במשך נסיעה והליכה ממושכים למדי עם המשפחה, הוא יגלה להפתעתו כי המקום סגור על כל המשתמע לכך, כשחלק ניכר מהטיול של אותו היום הלך לאיבוד. כעת תיאלץ המשפחה לנדוד ולאתר אטרקציה אחרת, בתקווה גדולה שלפחות זו תהיה פתוחה.

כך תמקסמו את החוויה עד הסוף

יש שיקראו לזה אובדן הספונטניות ופגיעה משמעותית בחוויית הטיול ויש שיקראו לכך ניהול נכון ויעיל יותר של הזמן, ומשכך מקסום החוויה. מה שבטוח הוא שבקרב אלו וגם אלו משותפת ההבנה שעולם התיירות של היום, וביתר שאת זה של העתיד, הוא ממש לא העולם אליו הורגלנו עד לתחילת משבר הקורונה.
למען הדיוק הקורונה לא היוותה בסיפור הזה את קו פרשת המים, בטח בהשוואה לסקטורים אחרים במשק. אמנם היא השפיעה דרמטית והפכה לזרז שהאיץ את תהליכי השינוי אך אלו נבעו בעיקר מההתקדמות הטכנולוגית המואצת והשפעתה על כלל מעגלי החיים, ובכלל זאת על עולמות התיירות והנופש. תהליכים אלו נכרכו באוטומציה מוגברת שהביאה לצמצום מסיבי בכח האדם בענף ובמעבר חד למערכות הזמנת כרטיסים ומקומות באונליין.
5 צפייה בגלריה
פארק מים
פארק מים
ב-2022 גם פארקי מים דורשים הזמנה מראש
(צילום: shutterstock)
המדריכים של שיחור
אבל לפני הכל קצת מספרים: התיירות העולמית רושמת צמיחה עקבית של 4 אחוזים בשנה מאז תום מלחמת העולם השנייה. לשם ההשוואה, אם בשנת 1959 טיילו בעולם 14 מיליון תיירים הרי שבשנת 2019, כלומר 60 שנה בלבד אחר כך, טיילו בעולם 1.4 מיליארד תיירים.
כתוצאה מהגידול העצום הזה במספר התיירים נוצר מצב בו מטיילים רבים חוו עומסים קשים באתרים ובאטרקציות המרכזיות שיש לכל מדינה להציע. כתוצאה משיאי התנועה האלו החלו אתרים רבים לצמצם את מספר המבקרים שיכולים להיכנס אליהם בו זמנית ובד בבד עם התפתחות הטכנולוגיה החלו רבים מהם למכור כרטיסים מראש, באתרי האונליין.
5 צפייה בגלריה
מסכות נגד קורונה בפריז
מסכות נגד קורונה בפריז
פריז
(צילום: AP)
"ואז הגיעה הקורונה שעצרה את הכל", מציין מיכאל שיחור, מומחה לתיירות בינלאומית ומייסד אתר 'שיחור'. "עם תום המשבר, האתרים והאטרקציות שהחלו להיפתח שוב החלו לקבל תיירים אבל לא בקיבולת הרחבה שהייתה נהוגה לפני כן. אפשר לומר שהימים בהם עמדת מול ה"מונה ליזה" במוזיאון הלובר בפריז כש-300 איש נושפים בעורפך, לא יחזרו".
"צריך להבין", הוא מחדד, "התיירות לא עצרה. פתיחת השמיים מחדש יצרה עומסים עצומים ומספר המטיילים מטפס היום בחדות בכל העולם. במקביל למגמה זו האתרים והאטרקציות עברו למודל פעולה שונה ובחלק גדול מהמקומות סגרו את הקופות הפיזיות כך שגם אם אדם יגיע לאחד האתרים וירצה להיכנס, ברוב המקרים כלל לא יהיה לו היכן לרכוש כרטיס כניסה".
5 צפייה בגלריה
אין עוד עיר ביבשת בה יש תשתית שבילים כל כך טובה - אמסטרדם
אין עוד עיר ביבשת בה יש תשתית שבילים כל כך טובה - אמסטרדם
אין עוד עיר ביבשת בה יש תשתית שבילים כל כך טובה - אמסטרדם
(צילום: shutterstock)
מה בנוגע להשכרת רכבים, גם שם הספונטניות הישנה הזו נעלמה?
"בהחלט. היקפי התיירות העולמיים עצומים כיום ונעשה מאוד קשה להזמין רכב שכור בצורה ספונטנית, בטח כשמדובר ברכב שמתאים למשפחה של 4 או יותר עם מזוודות, וגם כאן יש להזמין מראש (בפרקי זמן מוקדמים משמעותית) באונליין".
מיכאל שיחורמיכאל שיחורצילום: אלבום פרטי
על מי המגמה הזו משפיעה במיוחד?
"היא משפיעה על כולם, על בודדים וזוגות אבל בעיקר על משפחות עם ילדים שכל חריגה מהתכנון המקורי שלהן יכולה לגרום למפח נפש. דוגמא לכך היא לונה פארקים או פארקי מים שדורשים גם הם הזמנה מראש ואפילו מסעדות שלעיתים צריך להזמין בהם מקום שבועיים מראש. כלומר זה נוגע גם לכל ענפי המשנה הקשורים לתיירות".
נראה שהמטיילים של היום נפגעים מהמצב החדש, שהרי חלק מהטיול מתבטא בשיטוטים ומציאת אטרקציות בצורה חופשית מלהיבה
"זה נכון אבל לא מדויק. הספונטניות של הטיול נפגעת אמנם כי בשונה מהעבר, המטייל לא יכול להחליט שמתחשק לו לנסוע מהרגע להרגע נניח ל"לונדון איי" (גלגל הענק הגבוה ביותר באירופה – י.ג), אבל מצד שני אם הוא יזמין כרטיסים מראש הוא יגלה שהמקום לא עמוס וצפוף עד אפס מקום, כך שהוא לא יצטרך להמתין שעות בתור לכניסה עם הילדים העייפים וחסרי הסבלנות. הוא פשוט יגיע וייכנס בשעה המופיעה לו בכרטיס הרכישה. מדובר בעצם על חווית טיול מהנה ויעילה יותר".
5 צפייה בגלריה
לונדון איי
לונדון איי
ענף התיירות עבר למודל של רכישה מוקדמת באונליין. לונדון איי
(צילום: שאטרסטוק)

ניהול נכון חוסך גם זמן וגם כסף

כחלק מהייעול, ולמעשה השינוי המהותי אותו עבר עולם התיירות, פיתח אתר שיחור כלי חינמי לתכנון פרסונאלי של הטיול אשר שם דגש על ייעול התכנון המוקדם. "אחד המאפיינים ההופכים טיול למוצלח או למאכזב הוא ניהול הזמן בצורה יעילה יותר" מסביר מיכאל, "ניהול נכון חוסך גם זמן וגם כסף, ונוכח העובדה כי ענף התיירות עבר למודל של רכישה מוקדמת באונליין הרי שאם מטייל רוכש נניח כרטיסים לשתי אטרקציות הסמוכות אחת לשנייה (ואין הוא יודע על כך) בימים נפרדים, הרי שבפועל ייצא שהוא יגיע פעמיים בטיול לאותו אזור גיאוגרפי באופן בו הוא מבזבז זמן וכסף על נסיעה מיותרת".
על מנת להביא את מקסום הטיול לקצה, בכלי שפיתחו בשיחור ניתן לתכנן את המסלול לפי אופי המשפחה, גילאי הילדים, תחזית מזג האוויר, חלוקה גיאוגרפית של האטרקציות השונות, וכן הלאה. "הפלטפורמה מגיעה למצב שבו גם אם יש נניח עמדת סגווי ליד מגדל האייפל או לונה פארק שמכניס ילדים רק מגיל 10 והילדים שלכם בני 5 ו-8 הרי שהאופציה הזאת בכלל לא תופיע במסלול שיוצע לכם" מספר מיכאל. "המטרה היא שאנשים ימקסמו את הזמן שלהם על פי מאפייני בני המשפחה. אותו דבר במקרה בו אתם מעוניינים ללכת ל-2 אטרקציות סמוכות גיאוגרפית, הכלי שלנו ימצא את היום בו ניתן לעשות זאת בצורה חופפת באופן שישאיר מספיק זמן ליהנות מכל אחד מהם".
5 צפייה בגלריה
מוזיאון הביוב של פריז
מוזיאון הביוב של פריז
נעשה מאוד קשה להזמין רכב שכור בצורה ספונטנית.
(צילום: shutterstock)
לדבריו, "בחו"ל יש תמיד מחסור בזמן, כסף וכוח לטייל. אנשים ומשפחות מחכים לטיול שלהם במשך חודשים ארוכים והם רוצים למקסם כל רגע בטיול בצורה נכונה. מעבר לזאת, אם מחלקים את ההוצאה הכספית על הטיסות והמלונות הרי שמרגע שהמטייל מגיע לחו"ל כל יום עולה הרבה מאוד כסף, ולכן כדאי שהוא יידע לנהל את הזמן שלו בצורה היעילה ביותר, תוך הגעה למקסימום האתרים שמעניינים אותו. אם אני אסכם את הדברים הרי שעולם התיירות של היום הולך לכיוון של ניהול קהל מאוזן יותר ורכישות אונליין מראש. על מנת ליהנות ממודל הטיול החדש צריך לעשות שינוי תפיסתי בראש ולדעת כיצד לבנות את המשוואה הנכונה ביותר של זמן, כסף ואנרגיה".
בשיתוף שיחור

פורסם לראשונה: 11:20, 09.05.22