האפשרויות של ישראלים לטוס לחו"ל החלו להיפתח השבוע ויתרחבו עם הזמן, כך לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב במסיבת עיתונאים בנתב"ג, שנערכה אמש (ב').
במילים אחרות, אפשר להתחיל לתכנן את החופשה הקרובה שלכם באחד מהיעדים המותרים, כלומר יעדים שלא תזדקקו להיכנס לבידוד כשתגיעו אליהם וכשתחזרו מהם ארצה (מלבד בידוד של יממה ביוון וגם זה כבר מוטל בספק).
4 צפייה בגלריה
חוזרים לטוס לחו"ל? הנה כל הפרטים שחשוב לדעת
חוזרים לטוס לחו"ל? הנה כל הפרטים שחשוב לדעת
חוזרים לטוס לחו"ל? הנה כל הפרטים שחשוב לדעת
(צילום: shutterstock)
ששת היעדים ה"ירוקים" שנכללים בהסכם זה, נכון למועד כתיבת שורות אלו, הם: יוון - ניתן להגיע כעת לאתונה ולסלוניקי, בהמשך גם לכרתים ולקורפו. בולגריה - יש טיסות לוורנה ומיום ראשון הקרוב גם לבורגס, וקרואטיה - לזגרב ולדוברובניק.

איך זה עובד?

מרגע שהזמנתם כרטיס טיסה, שילמתם עליו וקיבלתם את הכרטיס לידכם, אתם נדרשים לעשות בדיקת קורונה בקופת החולים בה אתם רשומים.
במעמד בקשת הבדיקה, עליכם לציין כמובן שאתם טסים לחו"ל ואל הבדיקה תתבקשו להגיע עם כרטיס הטיסה שלכם, במרבית המקרים.
עם זאת, בחלק מהקופות נמסר לנו כי אין צורך בכרטיס הטיסה אלא במספר ותאריך הטיסה בלבד. מה שמאפשר פרצה לקבלת בדיקה ותשובה מהירה להמוני ישראלים שלא באמת נוסעים לחו"ל וחפצים בבדיקה בהליך מזורז.
לאחר פנייתכם לקבלת בדיקה לפני טיסה לחו"ל, הטווח לקבלת הבדיקה עצמה ולקבלת התשובה לבדיקה נע בין 30 שעות ל-96 שעות, תלוי בקופה.
חדשות פחות טובות הן שככל הנראה החל מיום ראשון הקרוב, בדיקות הקורונה יעברו מקופות החולים לבתי החולים. מה שעלול ליצור כאוס גדול יותר. זאת עד שייכנסו הבדיקות הזריזות לנתב"ג וזה דבר שייקח מינימום חודש וחצי מהיום.
4 צפייה בגלריה
נוסע לופטהנזה עובר בדיקת קורונה בנמל התעופה בפרנקפורט
נוסע לופטהנזה עובר בדיקת קורונה בנמל התעופה בפרנקפורט
בדיקות קורונה לפני יציאה לחו"ל
(צילום: רויטרס)
מכבי
יש להתקשר למוקד הטלפוני של מכבי, "מכבי ללא הפסקה" 3555*. לומר לנציג/ת המוקד שזקוקים לבדיקת קורונה לקראת טיסה לחו"ל.
הנציג/ה יתאמו לחבר תור לבדיקה כ-72 שעות לפני מועד הטיסה ואם יש צורך הנציג/ה יעדכנו את השם באנגלית של החבר במערכות מכבי (במידה ולא קיים במערכת השם בשפה האנגלית). להגיע לעמדת הבדיקה ומציגים לדוגם כרטיס טיסה על שם החבר טרם ביצוע הבדיקה. תוצאות הבדיקה מתקבלות בין 24 ל-36 שעות.
לאחר מכן, יש להדפיס את התוצאה מהאתר של מכבי דו"ח סיכום רפואי באנגלית - שם מופיעות תוצאות הבדיקה בשפה האנגלית לצד הנתונים האישיים של החבר.
ניתן להגיע למידע גם באפליקציית מכבי וניתן להציג אותו באמצעות הסמראטפון.
הליך בדיקת קורונה מרפאות מרפאה
כללית
היום (ד') החלה לפעול, מטעם קופת חולים כללית ומד"א, עמדת דיגום קורונה ראשונה ייעודית לטסים לחו"ל של כללית

 בנס ציונה בשיטת "היבדק – וסע". העמדה נועדה רק לטובת לקוחות שיציגו בעמדה כרטיס טיסה לחו"ל ארבעה ימים לפני הטיסה, וזאת במטרה להחזיר להם תשובה מהירה. העמדה פועלת בכל ימי השבוע, כולל בימי שבת, בין השעות 08:00-09:00 בבוקר שיורחבו במידת הצורך.
מלבד העמדה החדשה, על מטופל הקופה להתקשר או לרופא המשפחה שלו שיזין הפניית בקשה לבדיקת קורונה במערכת ולאחר מכן עליו להתקשר למוקד כללית *2700 או מלכתחילה להתקשר למוקד.
4 צפייה בגלריה
תחנה ראשונה מסוגה לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל
תחנה ראשונה מסוגה לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל
תחנה ראשונה מסוגה לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל
(צילום: אופיר לוי, כללית)
זאת מאחר שעד עכשיו היה ניתן לבקש בדיקת קורונה לחו"ל רק דרך הרופא וכעת גם דרך המוקד ישירות.
בשיחה עם נציג/ת המוקד המטופל לומר כי ברצונו לבצע בדיקת קורונה עבור נסיעה לחו"ל. הנציג/ה יזינו למערכת את הבקשה ובאותו מעמד יקבעו תור לנקודת דיגום, כלומר לנקודת בדיקת קורונה.
לאחר מכן, הנציג/ה ישאלו מתי ולאן טסים על מנת לתאם את הבדיקה לפי תאריך הטיסה, כדי שהבדיקה לא תעשה מוקדם מדי. בנוסף, יזינו למערכת את שם המטופל באנגלית, כפי שהוא מופיע בדרכון. הליך שהחל היום (ד') בקופת חולים כללית. בנקודת הדיגום המטופל יצטרך להציג כרטיס טיסה ולוודא שיש ארבעה ימים עד לטיסה או פחות על מנת שהבדיקה תהיה בתוקף המתבקש על ידי מדינת היעד.
מרגע מהבדיקה התוצאות אמורות להגיע עד 24 שעות. "כשכל זה יכול להשתנות לפי כמות הבקשות הכלל ארציות", מסתייגים בקופה ואומרים כי מדובר בהליך חדש עבור הקופות, שהחל רק לפני מספר ימים, ולכן עדיין לומדים אותו תוך כדי תנועה לצד ניסיון להתייעל כל העת. התוצאה לבדיקה תתקבל במערכת שירותי האונליין או באפליקציה של כללית. התוצאה כתובה באנגלית.
הליך בדיקת קורונה מרפאות מרפאה
לאומית
כיום לקוח המעוניין לטוס לחו"ל, מזמן תור לרופא המשפחה, מקבל הפניה לבדיקת קורונה.
מזמן תור לאחת מתחנות הדיגום של לאומית, כבר באותו יום. התוצאה תתקבל עד כ-24 שעות. אם התשובה שלילית, יפנה לרופא המטפל למילוי הטופס המעיד על כך, באנגלית.
בימים הקרובים, התהליך יקוצר משמעותית, כך שלא יהיה צורך לפנות לרופא לקבל הפניה לדיגום. הלקוח יפנה למוקד שירות הלקוחות, יתואם לו תור לאחת מתחנות הדיגום של לאומית, כבר באותו יום ותוך 24 שעות יקבל סמס במידה והתשובה שלילית. הלקוח יוכל לצפות במסמך באנגלית ולהדפיסו דרך האפליקציה או באתר לאומית.
מאוחדת
לא מבקשים כרטיס טיסה, אלא רק תאריך טיסה ומספר טיסה. מהפנייה לבדיקה - התוצאה תתקבל תוך 30 שעות. התוצאות יתקבלו באנגלית.

התהליך ביוון שונה מיתר היעדים

אם אתם נוסעים ליוון, שם הסיפור מעט מסובך יותר מיתר היעדים בבולגריה ובקרואטיה.
ממשלת יוון דורשת, מעבר לבדיקת הקורונה שתעברו בארץ ושעליה להיות מבוצעת עד 72 שעות מראש, בדיקה נוספת על אדמת יוון. אותה תעברו בשדה התעופה שבו תנחתו ומשם כאמור, עליכם להיכנס לבידוד בקרבת השדה למשך היממה הקרובה.
4 צפייה בגלריה
הנוף במהלך ההפלגה בסירת המנוע
הנוף במהלך ההפלגה בסירת המנוע
מפנטזים על טיסה ליוון? התכוננו ללא מעט הליכים בדרך לחופשה
(צילום: שירי הדר)
אם לא קיבלתם תשובה ב-24 שעות מרגע הבדיקה השנייה, סימן יצאתם שליליים בבדיקה ואתם רשאים להמשיך בטיולכם ברחבי יוון. אם תפרו זאת, תסתכנו בקנס בסך 5,000 אירו.
בנוסף, ביוון דורשים מהתיירים מישראל להגיע עם טופס PLF, שאותו צריך למלא באתר ממשלת יוון 24 שעות לפני הנחיתה ביוון, כלומר עוד בארץ.
לאחר מילוי הטופס, תקבלו בר קוד שאותו תצטרכו להציג במעמד הצ'ק-אין בארץ וביוון.
ואיך נדע שאנחנו חלק מ-600 הישראלים שמותר להם להיכנס למדינה מדי שבוע?
"ברגע שאתה קונה כרטיס טיסה ויש לך אישור הזמנה - זה אומר שאתה באופן אוטומטי אחד מ-600 ההקצאות האלו", כך לפי נציגי ישראייר, אחת משתי חברות התעופה שמטיסות מישראל ליוון. השנייה היא החברה היוונית אג'יאן.
מה עם הבדיקה לא מגיעה בזמן? מקבלים טיסה חלופית או החזר?
לא. "בדיקה שהתקבלה בזמן נחשבת לחלק מההזמנה ואם לא תקבלו תשובה - תיאלצו לשלם דמי ביטול מלאים לפי התקנון", כך לפי נציגי ישראייר.

מה עם ביטוחים וביטולים?

חברות הביטוח העלו, כצפוי, את מחיריהן עבור ביטוח נסיעות לחו"ל כיום: המחיר עבור נוסעים מתחת לגיל 65 הוא בין שלושה לעשרה דולר ליום.
לנוסעים מעל גיל 65, שעד לפני כשבוע החברות לא הסכימו לבטח, ורק לאחר לחץ תקשורתי וציבורי החלו לשנות מדיניות, המחיר כעת עומד על בין תשעה ל-14 דולר ליום.
גרפיקה