מחר צפויה להתבטל ועדת החריגים לחוזרים לישראל. לצורך ויסות הנוסעים החוזרים יורשו חברות תעופה מסוימות לקיים כמה טיסות חילוץ של ישראלים חזרה הביתה. בשלב ראשון מדובר על 1,000 נוסעים ליממה לכל היותר. מבדיקה שערכנו מתברר שחברות התעופה מנצלות את המצב שבו ישראלים מנסים לחזור בכל דרך ארצה, ובשל הביקוש הגבוה מעלות מחירים עד כ-1,000 דולר לטיסה לכיוון אחד מפרנקפורט לתל אביב.
היעדים הראשונים שייפתחו בשבוע הבא לטיסות חילוץ הם ניו יורק, פרנקפורט, לונדון, פריז וקייב. מחלימים ומחוסנים יוכלו אחרי הנחיתה לחזור הביתה. כל השאר יופנו למלונית או לבידוד בבית עם צמיד אלקטרוני. את טיסות החילוץ תמצאו בלוח הטיסות באתרי חברות התעופה והספקים, אבל שימו לב, עדיין אין התחייבות כי כולן יבוצעו מלבד אלה שכבר קיבלו אישור לנחות בארץ. לכן כדאי להתייעץ עם סוכן נסיעות או לבדוק מול מוקדי ההזמנות שהטיסה אכן מוגדרת טיסת חילוץ ותקבל אישור לנחות בנתב"ג.
מחיר טיסת חילוץ (כיוון אחד) הוא כמה מאות דולרים לנוסע, תלוי ביעד ובטיסה. משיחה עם נוסעים תקועים שנאלצו לקנות כרטיסים יקרים בלית ברירה עלתה התהייה מדוע המדינה לא קובעת רף עליון של מחיר, לפחות לחברות הישראליות. "נשלם כל מחיר כדי לחזור הביתה. למי יש ראש להתחיל לעשות סקר מחירים כשהוא תקוע בחו"ל?", אמר לנו משה, שהילד שלו צריך לחזור הביתה מפרנקפורט. אריה, שהיה תקוע בציריך שבועות: "יודעים שתשלם כל מחיר, רק לטוס הביתה".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג בשבוע שעבר
(צילום: עמית שעל)
במועצה לצרכנות מותחים ביקורת על התנהלות טיסות החילוץ. עו"ד יעל כהן-שאואט מציינת: "הצרכן הוא לקוח שבוי שעלול לרכוש בלחץ ובכל מחיר מחשש שלא ימצא מקום בטיסה אחרת. אבל עדיין חשוב להשוות מחירים. חשוב גם להיזהר מתופעה חדשה, 'סוכנויות נסיעות' שמנסות כנראה לנצל את מצוקת הצרכנים והביקוש כדי לגבות עמלת סוכן גבוהה מהצרכן".
בסיוע המועצה לצרכנות בדקנו כמה עולות טיסות חילוץ. עולים פערים גדולים במחירי הטיסות בשבוע הקרוב מאותו יעד. לעיתים מדובר בפערים של 50% באותה חברה ובאותו היום. כך, למשל, בחברת התעופה האוקראינית UIA, מצאנו טיסת חילוץ מקייב שנוחתת היום לקראת חצות ב-213 דולר, וטיסה נוספת שנוחתת מאותו יעד היום בצהריים ב-471 דולר לאדם.
טיסת חילוץ מפרנקפורט עם ארקיע ב-11 במארס עולה 279 דולר לאדם, ואילו טיסת ישראייר מאותו יעד יום לפני או יום אחרי עולה 300 דולר. על טיסת חילוץ מפרנקפורט בלופטהנזה עם עצירה בציריך ב-11 במארס כבר תתבקשו לשלם 955 דולר. אם תבחרו באתר שיחפש לכם טיסת חילוץ, כמו "צייד טיסות", מחיר טיסת ארקיע ב-11 במארס עולה אמנם גם כאן 279 דולר, אבל יש עמלת שירות של 50 דולר נוספים.
בטיסות מניו יורק הפערים גדולים יותר. כך, למשל, טיסה שיוצאת בבוקר מניו יורק ב-9 במארס לתל אביב עם יונייטד עולה 508 דולר. טיסת דלתא איירליינס באותו תאריך תעלה 525 דולר, ואילו טיסה באל על תעלה 736 דולר – פער שיכול להגיע עד 228 דולר לנוסע (45%). טיסת חילוץ מניו יורק יום לפני הבחירות, 22 במרץ, עם אל על תעלה כבר 755 דולר.
טיסה ארקיע מלונדון ב-9 או 10 במרץ עולה 439 דולר, בעוד טיסת ישראייר שנוחתת היום מלונדון עלתה 390 דולר לנוסע – פער של 49 דולר בין שתי חברות ישראליות, ואילו טיסת אל על מלונדון יום לפני כן עולה 391 דולר. טיסת ארקיע מפריז ב-12 במרץ עולה 369 דולר, לעומת טיסת ישראייר יום קודם – רק 300 דולר.
מחוסנים ומחלימים יוכלו לצאת ממחר מהארץ ללא אישור ועדת חריגים בטיסות ליעדי החילוץ בתנאים הבאים: ניו יורק (בידוד עצמי), קייב (אין התניות מיוחדות), פרנקפורט ופריז (רק לישראלים בעלי דרכון זר), לונדון (בידוד לישראלים ותשלום בדיקות קורונה מראש). מי שלא התחסן או החלים, וילדים בני פחות מ-16 יידרשו אישור ועדת חריגים ובידוד בחזרה.