החל מיום ראשון הקרוב (3 במאי), תאושר פתיחת צימרים ומלונות עם חדרים צמודי קרקע, כשלב ראשון בחזרת ענף התיירות לפעילות. ללא מזון, שתייה וג'קוזי.
ההחלטה על חזרתם של אתרי הנופש לפעילות, התקבלה במהלך ישיבה מיוחדת בראשות ראש הממשלה נתניהו, שכונסה ביוזמת שר התיירות יריב לוין ועסקה במתווה חזרת תעשיית התיירות לפעילות.
6 צפייה בגלריה
שר התיירות יריב לוין
שר התיירות יריב לוין
שר התיירות יריב לוין
(צילום: ירון ברנר)
על אף התנגדות מצד כל הגורמים שהשתתפו בדיון ובהם משרד הבריאות, המל"ל, וגורמים נוספים – הצליח, כאמור, השר לוין לשכנע את נתניהו לקבל את המתווה שלו לחזרה מדורגת של תעשיית התיירות לפעילות.

בלי בריכה, חדר אוכל וג'קוזי

על פי המתווה, החל מיום ראשון הקרוב אלפי צימרים ועוד כמה מאות חדרים בבתי מלון צמודי קרקע, יוכלו לשוב לפעילות, זאת בכפוף לאי-החמרה בתחלואה עד למועד זה. עוד סוכם בדיון, כי בימים הקרובים יגובש יחד עם משרד הבריאות תו סגול, שיהווה תקן להפעלת הצימרים והמלונות כך שיוכלו לחזור לפעילות מלאה גם ב"שגרת קורונה".
בשלב הראשון, יופעלו רק החדרים בלי מתקני המלון, כלומר ללא בריכת שחייה או ג'קוזי. חדרי אוכל לא ישובו לפעול, אך לא ברור עדיין האם בעלי הצימרים ובתי המלון יוכלו להגיש אוכל לחדרים בחמגשיות.
6 צפייה בגלריה
בשלב הראשון - בלי בריכה
בשלב הראשון - בלי בריכה
בשלב הראשון - בלי בריכה
(צילום: Shutterstock)
ל-ynet נודע כי במהלך הדיון, נציגי משרד הבריאות הסתייגו מההצעה של לוין וביקשו להמתין איתה. כמו כן, נציגי המל"ל סברו שצריך להמתין עם פתיחת אתרי הנופש וכי לא מדובר בשירות חיוני שקיימת דחיפות לפתוח אותו כעת.
לוין, בתמיכת משרד האוצר, סבר כאמור שאין סיבה להמתין עם הפתיחה ואמר בתגובה כי "אין בזה הגיון. אם אפשר לפתוח מספרה - למה משפחה גרעינית לא יכולה להיות בצימר?".
6 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. התנגד למתווה
(צילום: אוראל כהן)
השר אף הוסיף ואמר כי: "אם תהיה החמרה בתחלואה - אני מקבל שהאתרים לא ייפתחו. תו סגול אני מסכים לקבל גם כן. מה שאני מציע לפתוח אלו רק אתרי נופש צמודי קרקע, ולא כאלה שהאורחים עלולים לבוא במגע זה עם זה, בלי אוכל ובלי שימוש בשטחים משותפים כמו בריכות ומרכזי ספא. אם התחלואה תהיה יציבה והמשק הולך להיפתח עוד יותר – אין סיבה שזה לא יקרה".
"החשיבות כאן" הסביר לוין, "היא שזה צעד ראשון עבור הענף, וזה מבטיח שענף התיירות לא יהיה מחוץ לתחום ההקלות. ייקח עוד זמן רב, להערכתי כמה חודשים ארוכים, עד שיתנו לתיירים להיכנס לארץ ועד שחברות התעופה יחזרו לטוס, ולכן בשלב הזה אנחנו מדברים על תיירות פנים בלבד".


בתוך כך, מהתאחדות האטרקציות התיירותיות בישראל שבלשכות המסחר, מסרו בתגובה כי: "ענף התיירות איננו רק מלונאות, כי אם מספר רב של תחומים ובהם ענף האטרקציות שלא נכלל במתווה שר התיירות.
"אנו קוראים לשר התיירות לגבש בהקדם מתווה מתוקן, שייתן מענה גם לאטרקציות השונות, הפועלות בשטחים פתוחים ומקורים כאחד. חזרתן לפעילות של האטרקציות, נחוצה גם בכדי לענות על הצורך החיוני של הציבור להתרעננות בתקופה לא קלה זו. בנוסף, לצד מתווה החזרה לפעילות, על המדינה להציג גם מתווה של פיצוי ועידוד תיירות ישראלית, על מנת לתת מענה לסגירה הממושכת ולתקופת ההאטה שבפתח".

בצפון מתכוננים לתיירים

באגף התיירות בחברה הכלכלית גולן, צופים ביקוש גבוה למקומות הלינה ברמת הגולן, בייחוד בשל מאפייני אתרי הלינה אשר תואמים ברובם את המגבלות שעליהן הוחלט. באגף, מאגדים בימים אלו את תיירני הגולן שייערכו לתת מענה בהתאם לתו הסגול.
עודד פורת, מנהל אגף תיירות גולן, אמר כי " זו תקופת שיא בנופי הגולן. הגולן ירוק מתמיד, הנחלים שוצפים, פסגת החרמון עדיין מעוטרת בפסים לבנים והכל פורח מסביב. מפלס הכינרת בשיאו ומזג האוויר מושלם לטיולים".
6 צפייה בגלריה
מתכוננים. צימרים בקיבוץ עין זיוון בגולן
מתכוננים. צימרים בקיבוץ עין זיוון בגולן
מתכוננים. צימרים בקיבוץ עין זיוון בגולן
לדברי פורת, "תיירני הגולן עסוקים בימים אלו בהכנת האתרים שלהם במלוא המרץ. מי שיגיע לנפוש בגולן ייהנה מחוויה של לינה מותאמת ואינטימית, מסלולי טיול, אתרי טבע ומורשת והנגשה של מרכזי המבקרים, היקבים והתוצרת החקלאית, והכל בהתאם להנחיות משרד הבריאות עם הקפדה על שמירת הנהלים".
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שהציג למקבלי ההחלטות מתווה לחזרת ענף התיירות, הגיב על ההחלטה: "התיירות הכפרית ערוכה ומוכנה לארח את הישראלים שמשוועים לצאת מהבית. ניסחנו המלצות שמאפשרות לתיירות הכפרית לשוב ולפעול במסגרת שמירה על כללי ההיגיינה והריחוק החברתי. המרחבים הגדולים והפתוחים בארץ מאפשרים לכולם ליהנות ולהתאוורר, תוך שמירה מלאה על הכללים".

מלונות בוטיק ייפתחו גם בתל אביב ובירושלים

בתוך כך, רשת מלונות בראון נערכת לפתיחה הדרגתית מחדש. בהודעה שמסרה, מסתמן כי הרשת תיפתח את מלונות בראון ביץ', האוס והפוליהאוס בתל אביב לפעילות מורחבת.
כחלק מההיערכות למצב ובניסיון להתאים עצמם להנחיות, הבופה בחדר האוכל יוחלף במגשי בנטו סטריליים (קופסת אוכל יפנית). בהמשך, ובכפוף לנהלי משרד הבריאות, ייפתח גם הספא לפעילות.
6 צפייה בגלריה
מתכננים פתיחה מחודשת: מלון בראון ביץ' האוס
מתכננים פתיחה מחודשת: מלון בראון ביץ' האוס
מתכננים פתיחה מחודשת: מלון בראון ביץ' האוס
(צילום: יח"צ)
בנוסף למלונות בתל אביב, הרשת מתכוננת גם לפתיחתו של מלון הדגל שלה, "וילה בראון" בירושלים, שצפוי להיפתח ב-7 במאי. בהמשך, ייפתחו גם מלונות בראון TLV, בראון SEASIDE שברחוב הירקון ווילה במושבה, שעבר שיפוץ ושדרוג ויושק מחדש.
כחלק מהיערכות הרשת לקלוט קהל חדש, ובמה שנראה כמו ניסיון לגרום לישראלים לצאת לנפוש בבתי המלון, מציעה רשת המלונות מבצעים שונים, בהם חדר זוגי ב-480 שקלים, ללא דמי ביטול.
6 צפייה בגלריה
וילה בראון בירושלים
וילה בראון בירושלים
וילה בראון בירושלים
בתוך כך, מסתמן כי מחירי האירוח במלונות הרשת בחודשים הקרובים יהיו זולים יותר ב-65-60% ביחס לחודשי מאי-יוני בשנה שעברה, כפועל יוצא ממשבר הקורונה, כאמור.
מנכ"ל הרשת שלומי טחן מסר כי: "החזרה לפעילות ופתיחת הרשת תיעשה בהדרגה. בהתאם לביקוש ולמצב ההנחיות של משרד הבריאות, נפתח מלונות נוספים. נקטנו במספר פעולות מהותיות כדי להבטיח אירוח בטוח אצלנו במלונות, ואנחנו מקווים כי תהיה עונת תיירות פנים וחוץ מספקת, כפי שהרשת שלנו רגילה לקלוט ולארח כל השנה ואנחנו בציפייה לפתוח מחדש ולארח".