ברקע החשש מפני פקיעת תוקף תעודת המתחסן של המתחסנים הראשונים, ויותר מחודש לאחר ההודעה על הארכת תוקפה, במשרד הבריאות מבהירים כי עד סוף החודש ישיקו את "התעודה המאוחדת" שתחליף את התו הירוק ואת תעודת המתחסן, ותוקפה יהיה עד סוף שנת 2021.
בתשובה לשאלת ynet בעניין נמסר ממשרד הבריאות כי "המשרד פועל ליצירת תעודה אחודה שתחליף את תעודות המתחסן והמחלים, ותכיל את פרטי החיסונים וההחלמה. השקת התעודה האחודה צפויה בזמן הקרוב, ותהא תקפה עד לסוף שנת 2021, נכון לעכשיו". עוד נמסר מהמשרד כי "התעודה האחודה צפויה לעלות לקראת 30 ביוני. התעודות הראשונות לפוג הינן תעודות המחלים אשר התוקף המוקדם ביותר הוא 30 ביוני".
בימים האחרונים עלה חשש בקרב נוסעים לחו"ל שהיו מהראשונים להתחסן, כי תוקף תעודת המתחסן שלהם יפקע ולמעשה הם ייאלצו לבצע בדיקת קורונה. זאת על אף שבחלק מהמדינות, ובהן מדינות האיחוד האירופי, הם אינם נדרשים לכך במידה שהם מחוסנים ולכן אינם נדרשים להיכנס לבידוד.
2 צפייה בגלריה
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
היכונו לתעודה עם שם חדש
(צילום: עמית שעל)
יש לציין כי כבר בתחילת מאי הודיע משרד הבריאות על הארכת תוקף התו הירוק מפאת יעילות החיסון, ומאז כבר הספיק לבטל את התו. כעת עובדים במשרד על תעודה אחודה גם למתחסנים וגם למחלימים שכאמור תחליף את התו הירוק ותעודת המתחסן. במשרד התחייבים כי לא יתרחש מצב שבו מחוסנים או מחלימים יגיעו לשדה התעופה או לאחד ממעברי הגבול עם תעודה שאינה בתוקף.
בתוך כך, במשרד הבריאות פרסמו השבוע את נוהלי הכניסה והיציאה מישראל המעודכנים והבהירו כי "כלל הנכנסים לארץ (ישראלים וזרים, לרבות מחלימים ומחוסנים) מכל מדינה, אשר שהו בחו"ל מעל 72 שעות, נדרשים להציג בעלייה לכלי הטיס במדינת המוצא, בדיקת PCR שלילית שנעשתה לכל היותר 72 שעות טרם ההמראה או הכניסה לישראל".
במשרד הזכירו כי "כלל הנכנסים לארץ (ישראלים וזרים, לרבות מחלימים ומחוסנים) נדרשים למלא הצהרת נוסע נכנס לישראל, לכל היותר 24 שעות טרם ההמראה לישראל, ולהציג את האישור לכך לחברת התעופה".
בנוסף, כלל הנכנסים לארץ (אזרחים וזרים, כולל מחלימים ומחוסנים), נדרשים לבצע בדיקת PCR בעת הכניסה לישראל. החל מ-6 ביוני עלות הבדיקה חלה על האזרח ולא במימון המדינה. עלות הבדיקה, בהזמנה מראש טרם ההמראה לישראל, הינה 80 שקל. עלות הבדיקה למשלמים בנתב"ג, ללא הזמנה מראש, הינה 100 שקל. ניתן גם לבצע בדיקה באחת מהמעבדות ברחבי הארץ. בכתבה זו סקרנו את המחירים במקומות השונים.

מה צריך לדעת לפני שיוצאים מישראל

עד שתושק "התעודה המאוחדת", כלל הנוסעים היוצאים מהארץ נדרשים להציג בכניסה לטרמינל תעודת החלמה, או, תעודת מתחסן, או, בדיקת PCR שלילית הנעשתה לכל היותר 72 שעות טרם ההמראה מישראל.
אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים (למעט חריגים אשר אושרו ע"י ועדת חריגים), למדינות ברמת סיכון מרבית: ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה. איסור היציאה למדינות אלו לא יחול על מי שיקיים טיסת קונקשיין דרך מדינות אלה, בתנאי שישהה פחות מ-12 שעות בשטח שדה התעופה בלבד. להגשת בקשת יציאה חריגה מהארץ – הקליקו.
2 צפייה בגלריה
שלט לנתב"ג
שלט לנתב"ג
הדרך לנתב"ג, צריך להיערך היטב לפני
(צילום: shutterstock)
רשימת המדינות שיש לגביהן אזהרת מסע חמורה כוללת את איחוד האמירויות, נמיביה, אורוגוואי, איי סיישל, בוליביה, מלדיביים, נפאל, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה ותוניסיה. ממשרד הבריאות נמסר כי "במידה שלא יחול שיפור משמעותי ברמת התחלואה במדינות הנ״ל, הן צפויות להיכנס לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבית. הציבור נקרא לתכנן את נסיעותיו בהתאם".
תקנות משרד הבריאות אוסרות על יציאת אזרחים ותושבים ישראלים (למעט חריגים) למדינות ברמת סיכון מרבית ונסיעה למדינות אלו מחייבת באישור ועדת חריגים. כלל הנוסעים (כולל מחלימים ומחוסנים) הנכנסים ממדינות אלו חייבים בבידוד בית עפ"י נהלי משרד הבריאות. כמו כן, משרד הבריאות מזהיר מפני נסיעה למדינות שבהן רמת התחלואה גבוהה במיוחד, וממליץ להימנע ככלל מנסיעות שאינן חיוניות. בלינק הזה ניתן להתעדכן בסטטוס של כל מדינה.
באחריות כל נוסע לוודא את מדיניות הכניסה למדינת היעד ולהיערך בהתאם לדרישותיה. בכל עת ניתן להתעדכן בהנחיות לנוסעים היוצאים מישראל (לרבות מידע בעניין בדיקות PCR ליוצאים) באתר משרד הבריאות.