מה השינוי המשמעותי האחרון שחל? הבוקר (יום ד') פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי חתם על צו שיתפרסם בקרוב. עיקרו: גם מי שהתחסן או החלים יידרש לבידוד אם נחשף ל"חולה שנדבק בזן מסוכן". המשמעות: גילוי של הווריאנט ההודי ביעד פופולרי כמו יוון או קפריסין יחייב ישראלים שינפשו שם בבידוד. כלומר, הזמנת חופשה בחו"ל, בכל יעד, מלווה שוב בחוסר ודאות.
האם אחרי נופש בחו"ל, הורה שייכנס עם הילד לבידוד אמור לשהות בבידוד מוחלט יחד עם הילד גם אם הוא מחוסן או החלים בעבר מקורונה?
כן, וכאן מדובר בשינוי משמעותי. משרד הבריאות משנה מהיום את המדיניות - שעד כה אפשרה להורים מחוסנים להתחלף ביניהם במשך הבידוד עם הילדים הלא מחוסנים שחזרו עימם מחו"ל.
כעת, נמסר ממשרד הבריאות כי על ההורה הנכנס לבידוד עם הילד להישאר בבידוד עד תומו. אין להחליף בין ההורים גם אם שניהם מחוסנים. ועל ההורה לדווח על כך למשרד הבריאות.
האם ילדים, לא מחוסנים ושלא חלו בקורונה והחלימו, חייבים להיכנס לבידוד לאחר חזרתם מחו"ל? כן. כל מי שחוזר לארץ ואינו מחוסן - בכל גיל - מחויב בבידוד של שבועיים, או עשרה ימים עם שתי בדיקות קורונה שליליות.
אילו מדינות מוגדרות ברמת סיכון מרבית והיציאה אליהן אסורה לאזרחים ולתושבי ישראל, למעט חריגים? ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.
לגבי אילו מדינות יש אזהרת מסע חמורה? איחוד האמירויות, אוגנדה, אורוגוואי, איי סיישל, אתיופיה, בוליביה, מלדיביים, נמיביה, נפאל, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה ותוניסיה.
מותר לטוס לשם? ניתן עדיין לטוס למדינות אלה וכל השבים מהן, למעט מי שמחזיקים בתעודת התחסנות או תעודת החלמה ישראליים, יחויבו בבידוד. אם לא יחול במדינות הללו שיפור משמעותי הן ייכנסו לרשימת היעדים ברמת סיכון מרבית והיציאה אליהן תהיה אסורה למעט חריגים.
ואם אני רק עובר דרכן בטיסת המשך (קונקשן)? איסור היציאה למדינות אלו לא יחול על מי שיטוס דרך מדינות אלו בטיסת קונקשן, בתנאי שישהו פחות מ-12 שעות בשטח שדה התעופה בלבד.
איפה אפשר להתעדכן אם יש שינויים ברשימת המדינות שמוגדרות בסיכון מרבי והמדינות שיש לגביהן אזהרת מסע חמורה? בלינק הזה אפשר להתעדכן ברשימה של המדינות שמוגדרות בסיכון מרבי, ובלינק הזה אפשר להתעדכן ברשימת המדינות שיש לגביהן אזהרת מסע חמורה.
איך מגישים בקשה לוועדת חריגים? ניתן להגיש בקשה דרך הלינק הזה.

מה עוד צריך לדעת לפני שטסים? כל הנוסעים היוצאים מישראל ששהו בישראל מעל 72 שעות יבצעו בדיקת PCR לנשאות לנגיף הקורונה במהלך 72 השעות שלפני הטיסה. בחברת התעופה יש להציג את תוצאת בדיקת ה-PCR השלילית לנציג חברת התעופה. הוראה זו לא חלה על מי שמחזיק בתעודת התחסנות או אישור מחלים אשר הונפקו על ידי משרד הבריאות, אותם תידרשו להציג במקום את תוצאת הבדיקה.
עם זאת, ניתן לומר כהמלצה כללית כי כדאי לבצע בדיקת קורונה לפני היציאה מישראל כדי להימנע מ"הפתעות" בדרך ולהיות מוכנים לכל שינוי מדיניות שעשוי לקרות בשלבים מסוימים בדרך.
אם אני טס למדינה שלא דורשת בדיקות קורונה, או עם חברת תעופה שלא דורשת בדיקות קורונה – האם עליי לבצע בכל זאת בדיקה בארץ לפני הטיסה? כל מי שלא מחוסן – כולל ילדים כמובן – שיוצא מישראל מחויב להציג בנתב"ג בדיקת קורונה שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה. בלינק הזה יש מידע נוסף על בדיקות ליוצאים ממדינת ישראל. בכתבה זו בדקנו כמה עולה לבצע בדיקת קורונה במקומות שונים.
האם משרד הבריאות מתכוון לפרסם בעתיד הקרוב או הרחוק רשימת מדינות שלאחר החזרה מהן יהיו הקלות בנושא? אין בכוונת משרד הבריאות להקל על חובת הבידוד עבור ילדים שלא חוסנו ולא החלימו הנכנסים לישראל.
תוקפן של חלק מתעודות המתחסן יפוג בקרוב, מה עושים? עד סוף החודש משרד הבריאות ישיק את "התעודה המאוחדת" שתחליף את התו הירוק ואת תעודת המתחסן ותוקפה יהיה עד סוף שנת 2021. ניתן יהיה לגשת אל התעודה החדשה דרך אפליקציית רמזור ו/או דרך האפליקציות של קופות החולים השונות.
מה צריך לעשות לפני שחוזרים מחו"ל? כל הנוסעים המגיעים לישראל ששהו מעל 72 שעות בחו"ל יציגו לחברת התעופה לפני ההמראה תוצאת בדיקת PCR שלילית לנשאות לנגיף הקורונה. שהייה בחו"ל מחושבת ממועד הנחיתה במדינת היעד ועד מועד ההמראה למדינת ישראל. את הבדיקה יש לבצע בתוך 72 שעות לפני ההמראה לישראל. חובה זו תחול גם על מי שמחזיקים בתעודת התחסנות או אישור מחלים. הדבר מהווה תנאי כניסה לישראל.
1 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
(צילום: שאול גולן)
ואם אין באפשרותי מסיבה כלשהי לבצע בדיקת PCR תוך 72 שעות לפני ההמראה לישראל? אפשר דרך הלינק הזה להגיש בקשה לוועדת חריגים לכניסה לישראל ללא בדיקת PCR.
ומה עוד? כלל הנוסעים הנכנסים לישראל (אזרחים וזרים), לרבות מחלימים ומחוסנים, נדרשים למלא טופס הצהרת נוסע נכנס לישראל. בטופס ההצהרה יש למלא פרטים אישיים, פרטים על הבידוד והצהרת בריאות.
יש למלא את טופס הנוסע הנכנס 24 שעות לפני הטיסה. מומלץ להגיע לשדה התעופה עם הטופס מלא ואישור עלייה לטיסה שניתן להציג בקובץ דיגיטלי או כקובץ מודפס. נוסעים המחויבים בבידוד ימלאו בטופס זה גם דיווח על בידוד.
עושים בדיקה בנתב"ג? כן. לאחר מילוי הטופס ניתן לשלם מראש על בדיקת ה-PCR שיש לבצע בשדה התעופה, עם הכניסה לישראל. עלות הבדיקה למשלמים מראש היא 80 ש"ח לעומת העלות בשדה התעופה - 100 ש"ח.
ואז אני חופשי? כן, מחלימים ומחוסנים אשר מחזיקים בתעודת החלמה או התחסנות שהונפקו על ידי משרד הבריאות בישראל ובתוקף ולא הגיעו ממדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית, לא יידרשו לבידוד בעת כניסתם לישראל.