קבוצת קרניבל, החברה הגדולה בעולם בתחום שיט התענוגות, הודיעה כי בכוונתה למכור שש מספינות הנופש שלה, זאת בעקבות הפגיעה הכלכלית העצומה שמגפת הקורונה גרמה לה ולחברות המתחרות שלה. קרניבל מפעילה 10 מותגי שייט שכוללים 104 ספינות, כך שהצי שלה יישאר גדול, אך מדובר בצעד שלא מבשר טובות לענף.
לפני כמה ימים דיווחה ענקית הקרוזים על הפסד של 4.4 מיליארד דולרים ברבעון. החברה הודיעה כי נכון לסוף חודש מאי נשארו בקופתה 7.6 מיליארד דולרים, אך הדגישה כי "שורפת" 650 מיליון דולר בחודש בזמן שהיא מחכה שהרשויות יאשרו לפתוח מחדש קווים שנסגרו.
3 צפייה בגלריה
ספינת "קרניבל פרידם"
ספינת "קרניבל פרידם"
ספינת "קרניבל פרידם"
(צילום: shutterstock)
עסקי השייט בעולם ספגו מכה קשה לאחר שכמה מהספינות הפכו למוקדי קורונה, נוסעים ואנשי צוות מתו מהמחלה וספינות רבות נתקעו מחוץ לנמלים לאחר שמדינות סירבו לאפשר להן לעגון בתחומן. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, רק 61 מהספינות של קרניבל, הצליחו לעגון. המשמעות: 21 אלף עובדים, כרבע ממצבת כוח האדם של ענקית השייט, עדיין נמצאים באוניות בים וצפויים לשוב לביתם רק בסוף החודש.
ובתוך כך, איגוד חברות הקרוז (CLIA), שמייצג יותר מ-95 אחוזים מחברות השייט בעולם, האריך ביום שישי את ההפסקה בפעילות השייט מנמלי ארצות הברית עד ל-15 בספטמבר. קרניבל הודיעה כי היא מאריכה את הפסקת ההפלגות בצפון אמריקה עד ל-30 בספטמבר.
גם NCL HOLDINGS התאגיד שמפעיל את מותגי השיט נורווג'יאן קרוז ליין, ריג'נט סבן סיז ואושיאנה קרוזיס ביטל את כל ההפלגות שתוכננו מה-1 באוגוסט ועד ל-20 בספטמבר, חוץ מההפלגות מסיאטל לאלסקה.
3 צפייה בגלריה
חלק מהנוסעים מספינה "דיימונד פרינסס" מתחילים להתפנות ממנה
חלק מהנוסעים מספינה "דיימונד פרינסס" מתחילים להתפנות ממנה
ה"דיימונד פרינסס" שעגנה בפברואר ביפן והפכה לאחד ממוקדי הקורונה המסוקרים בעולם
(צילום: gettyimages)
קבוצת קרניבל הודיעה כי היא לא יכולה לחזות בשלב זה מתי העסקים ישובו למצב נורמלי, אולם היא מקווה לחדש את הפעילות תוך שיתוף פעולה עם הממשל האמריקני ורשויות הבריאות. בדרך כלל לקוחות מזמינים שייט בין שישה חודשים עד שנה לפני החופשה עצמה. כמחצית מלקוחות החברה שביטלו את ההפלגות לקיץ 2020 ביקשו החזר כספי מלא, והשאר הסתפקו בזיכוי בתקווה להזמין מחדש לקיץ הבא. מספר ההזמנות שנעשה בחודש מאי להפלגות ב-2021 היה כמובן נמוך יחסית לשנה שעברה, אך נראו סימני שיפור.
אם תכננתם למצוא דרך להפליג לניו זילנד מוטב לכם לשכוח מכך. אתמול הודיעה מדינת האיים הדרומית כי היא מאריכה את האיסור על הגעת אוניות תענוגות לתחומה, זאת לאחר שכמה מקרי קורונה שהתגלו לאחרונה בתחומה נקשרו להגעה דרך הים.

אופטימיות זהירה בישראל

ומה קורה אצלנו? פעילות השייט צפויה להתחדש באופן חלקי בחודש אוגוסט כשחברות מנו ספנות ו-Kosher Luxury Travel יוציאו הפלגות מנמל חיפה. תוכנית זו עלולה כמובן להשתנות בשל התפרצות מחודשת של הקורונה בארץ.
3 צפייה בגלריה
אוניית MSC OPERS נכנסת לנמל חיפה
אוניית MSC OPERS נכנסת לנמל חיפה
היו ימים: אוניית תענוגות מול נמל חיפה בקיץ שעבר
(צילום: ניר הופמן)
בנמל חיפה אומרים כי אם שנת 2020 תהיה שנה אבודה לקרוזים, יגיעו ההפסדים לנמל לעשרות מיליוני שקלים, ואילו המדינה תפסיד מאות מיליונים שמכניסים התיירים המסיירים באתרים.
החל מחודש מרץ אין למעשה קרוזים בנמל חיפה. המשמעות היא אובדן של כ-60 אלף תיירים העוברים בישראל (יורדים לסיורי חוף כאשר האונייה עוגנת בנמל). מספר דומה של ישראלים היו אמורים לצאת בהפלגות של מנו ספנות.
"כרגע מדובר על חזרה לפעילות לקראת סוף הקיץ", אמרו בנמל, "השאיפה לחזרת התיירים בעונת הסתיו העמוסה (על הנייר). בפועל עדיין מוקדם להעריך מתי ישובו הקרוזים, וסבירות גבוהה שזה יקרה רק באביב הבא".