5 צפייה בגלריה
קטאר איירווייז
קטאר איירווייז
חברות התעופה הטובות בעולם בעידן הקורונה
(צילום: shutterstock)
אם בעבר היינו מפרסמים כאן את דירוג חברות התעופה בעולם לפי פרמטרים של בטיחות טיסה, דיוק בזמנים ומחלקות יוקרה, הרי שהיום מצטרפת קטגוריה אחרת לחלוטין לראש הרשימה: בטיחות תברואתית. עד כמה המטוס מחוטא, עד כמה חברת התעופה שומרת על היגיינה או במילים אחרות - עם מי הכי בטוח לטוס מבלי לחשוש מהדבקה בנגיף קורונה.
האתר safe travel barometer - שמבצע דירוגים של מלונות, יעדי חופשה, חברות ספנות, אטרקציות תיירותיות ועוד ענפים בעולם התעופה והתיירות, דירג לאחרונה גם את חברות התעופה הבינלאומיות הגדולות בעולם - 319 סך הכל, על פי מספר קטגוריות. הדגש בדירוג הנוכחי הוא על אלמנטים תברואתיים לצד בטיחות טיסה.
5 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס של ג'פאן איירליינס
חיטוי מטוס של ג'פאן איירליינס
האם כל חברה תעשה זאת כעת? חיטוי מטוס לפני טיסה חדשה
(צילום: רויטרס)
כל חברה קיבלה ניקוד מ-1 (הציון הנמוך ביותר) ועד 4.5 (הגבוה ביותר) שמשקלל מספר פרמטרים כמו: תדירות חיטוי וניקוי המטוס, האם מתבצעות מדידות חום בכניסה לטיסה, האם החברה מספקת מסכת פנים או שעל הנוסעים להביא עימם ועוד. לפניכם 20 חברות התעופה המסחריות הבינלאומיות שהכי בטוח לטוס עימן בתקופה הקרובה, כשלמעשה רק 19 חברות הגיעו לדרגה הבטוחה ביותר.

חברות התעופה שהגיעו לעשירייה הראשונה:

קטאר איירווייס, חברת תעופה שבסיסה בנמל התעופה הבינלאומי של קטאר, היא חברה שמקבלת כבר מספר שנים ברציפות את התואר "חברת התעופה הטובה בעולם". גם בדירוג הזה היא הגיעה למקום הראשון עם ציון של 4.5.
5 צפייה בגלריה
במקום הראשון: קטאר איירווייז
במקום הראשון: קטאר איירווייז
במקום הראשון: קטאר איירווייז
(צילום: קטאר אייר )
על פי הפירוט של אתר safe travel barometer, החברה מבצעת חיטוי וניקוי של מטוסיה לאחר כל טיסה, מודדת חום בכניסה לכל טיסה ומספקת מסכות פנים לנוסעיה. כל צוות הטיסה חובש מסכות לאורך כל הטיסה והיא דורשת מנוסעיה למלא ולחתום על הצהרת בריאות בתהליך הצ'ק אין.
אחריה מדורגות חברות התעופה מהנסיכות השכנה, איחוד האמירויות הערביות. מדובר גם בשתי חברות שעתידות להיכנס לישראל, אך השהו את העניין על פי הדיווחים האחרונים בנושא. אמירייטס - קיבלה את הציון 4.4 ואחריה במקום השלישי איתיחאד איירווייז עם ציון 4.3.
אינפו חברות תעופה טובות קורונה Safe travel barometer
דלתא איירליינס, החברה האמריקנית הגדולה הגיעה למקום הרביעי עם הציון 4.3, ואחריה במקום החמישי לופטהנזה, חברת התעופה הגדולה ביותר בגרמניה ובאירופה בכלל, עם ציון 4.1. זו גם החברה היחידה בחמישייה הפותחת שלא מספקת לנוסעיה מסכות לפנים. על הנוסעים להביא אותן עימם.
אחריהן ברשימה: אייר צ’יינה, חברת התעופה הלאומית של סין (4.1), חברת התעופה הלאומית של טורקיה - טורקיש איירליינס (4.1), ויסטרה ההודית (4.1), איבריה, חברת התעופה הלאומית של ספרד (4.1).
את העשירייה הפותחת סוגרת קתאי פסיפיק, חברת התעופה הלאומית של הונג קונג, שגם טסה בקו ישראל - הונג קונג, ואף הכריזה כי תוציא השבוע שתי טיסות בקו זה על מנת להחזיר ישראלים מאסיה ומהפסיפיק אל ישראל בזמן לפני הבחירות וחג הפסח.
אינפו חברות תעופה טובות קורונה Safe travel barometer
אחריהן נמצאות ברשימה עם ציון של 4 נקודות: קוואנטס (אוסטרליה), סאות'ווסט איירליינס (ארה"ב), צ'יינה סאות'רן (סין), אול ניפון איירווייז ANA (יפן), אייר אסיה (מלזיה), אייר קנדה (קנדה), אינדיגו (הודו), וירג'ין אטלנטיק (בריטניה), אייר אינדיה (הודו) וקוריאן אייר (דרום קוריאה) - היחידה בעשירייה השנייה שקיבלה את הציון 3.9.

ומה עם החברות הישראליות?

בין 319 החברות במדרג של אתר safe travel barometer אל על מדורגת במקום 177 עם ציון 2.9. הופעתה של אל על במדרג מעט מפתיעה מאחר שכמעט ולא פעלה בשנה האחרונה, עם זאת זו בכל זאת חברה התעופה הגדולה בישראל שתמיד נכנסת למדרוגים עולמיים.
5 צפייה בגלריה
במקום 177: אל על עם ציון 2.9
במקום 177: אל על עם ציון 2.9
במקום 177: אל על עם ציון 2.9
(מתוך אתר safe travel barometer)
5 צפייה בגלריה
פיילוט "טיסות ירוקות" בישראייר
פיילוט "טיסות ירוקות" בישראייר
לא ברשימה. פיילוט "טיסות ירוקות" של ישראייר
(באדיבות ישראייר)
גם ארקיע די נעלמה מהרקיע הישראלי רוב הזמן מאז מרץ 2020 ולא מופיעה בדירוג זה. עם זאת, החברה הישראלית היחידה שפעלה כאן מאז פרוץ המשבר היא ישראייר, אך זו קטנה מדי ולכן לא נמצאת בדירוג של האתר גם כן.

"השטיח הכחול" שעשוי לייעל את עולם התעופה המסחרית

חברת תעופה ברזילאית בשם אזוּל (AZUL), שמבצעת בעיקר טיסות פנים מוזלות בברזיל, מראה יעילות ובטיחות בזמן קורונה - מהי. פיתוח ראשוני בתחום, אותו החברה מכנה "השטיח הכחול של אזול", עומד לייעל את העמידה בתור לבורדינג - תהליך העלייה למטוס, שלרוב גם מעכב המראות וגם גורם להצטופפות ולבלגן בקרב הנוסעים בתור למטוס.
כפי שניתן לראות בסרטון שציוץ בטוויטר על ידי אחד מנוסעי החברה, הפיתוח הטכנולוגי של החברה הוא למעשה הקרנה של מעין שטיח על רצפת הטרמינל. ה"שטיח" מוקרן היכן שהנוסעים אמורים לעמוד בתור לפני שהם עולים למטוס, כשהוא מחולק לריבועים וכל ריבוע מסמן את מקום העמידה של כל נוסע או זוג נוסעים שיושבים יחד. כאשר על הריבוע כתוב מספר המושב של כל נוסע ובאיזו מחלקה הוא. בנוסף, השטיח המוקרן זז יחד עם התקדמות הנוסעים בתור וכך גם "אומר" לכל נוסע מתי תורו לעמוד במקום המסומן לו, ומסייע בשמירה על המרחקים בין נוסע לנוסע.