פתיחת מעבר טאבה, לפני חודש ולאחר כשנה שהיה סגור, הביאה הרבה שמחה בקרב הישראלים שמעוניינים לצאת לנפוש בסיני. עם זאת, מאז אותה פתיחה נראה שהבלגן חוגג. אתרים רבים, פורומים וקבוצות בפייסבוק ובעיקר האנשים עצמם - מנסים להבין עדיין איך זה עובד בדיוק - לאור מידע סותר או לא מהימן. לפניכם כל התשובות לשאלות החשובות.

כמה אנשים יכולים לעבור ביום?

נתחיל עם שאלת השאלות שגורמת לבלבול רב. וגם נקדים ונאמר שלא נהיה אנשי בשורות כאן מאחר שאין לכך תשובה חד משמעית.
תחילה אושר להעביר במסוף טאבה 300 איש ביום - עוברים ושבים. לאחר מכן דובר על פקיעת מגבלת ה-300 אנשים ביום שלא חודשה ולכן השתמע מכך כי אין יותר מגבלה על מכסת העוברים ושבים לסיני. עם זאת, בפועל ישנה מגבלה והיא עומדת על בין 400 ל-450 איש ביום.
המגבלה קשורה אגב, ליכולת העובדים במסוף, או יותר נכון לאי היכולת, לקבל ולטפל באנשים, ולא למגבלות מטעם הממשלה. "חסר עדיין כוח אדם", טוענים במסוף טאבה.
עם זאת, ישנה כוונה להגדיל את המכסה ל-600 איש ביום וגם ל-12 שעות עבודה, שבעה ימים בשבוע (כרגע עובד שמונה שעות ביום, גם בשישי-שבת), אך כל זה יחכה ככל הנראה עד לאחר חג השבועות ועיד אל פיטר.
אחת הבעיות המרכזיות היא שמי שמעוניין לתכנן מראש את השהות שלו בחצי האי, לא ממש יכול לעשות זאת ועליו "להמר" ולנסות את מזלו מדי יום.
3 צפייה בגלריה
חוף בשארם א-שייח' סיני
חוף בשארם א-שייח' סיני
רוצים לנפוש בסיני? כדאי לעשות סדר תחילה. חוף בשארם א-שייח'
(צילום: shutterstock)
עו"ד גיא שילה, מקבוצת אוהבי סיני, שלח בעניין זה בקשה ליואב ארין, מנהל המעברים היבשתיים ברשות שדות התעופה:
"האם ניתן לפרסם את המכסה היומית? בפועל איש לא יודע. אמרו 320 איש אבל אמרו שבפועל זה 400 או 450. אמרו גם שיעלו את המכסה. אף אחד לא יודע מתי יעלו ובכמה. כשאתם משנים את המכסה אנא פרסמו ששיניתם".
בבקשתו מסביר עו"ד שילה מדוע זה חשוב:"כי אם כיום אין אגרות לתאריך מסוים וביום מסוים אתם מעלים את המכסה בוודאי אפשר יהיה לקנות. אולם אין דרך לדעת כאשר אתם מעלים את המכסה. שוב חוסר ודאות".

האם יש לשלם אגרת מעבר?

על מנת לעבור את מסוף בגין לכיוון סיני יש לשלם אגרת מעבר גבול. גם בדרך חזרה לארץ יש תשלום על אגרת המעבר. האגרה בהלוך עולה קצת יותר ממאה שקלים. אם אתם נמצאים רק בטאבה וסביבתה לא חלה עליכם חובה תשלום על אגרה נוספת, אך אם ברצונכם להדרים מעבר למטאבה אז ישנה אגרה בעלות 405 לירות מצריות (כמאה שקלים).
כיום יש לשלם את האגרה מראש ולא במקום, כפי שהיה ניתן בעבר. ישנה מכסת עוברים ושבים ואיתה גם מכסת אגרות שניתן לספק ביום ולכן ייתכן שביום שבו תכננתם לנסוע כבר לא יהיו יותר מכסות עבורכם.
מאחר שעל הרוכשים אין דרך לדעת מראש כמה אגרות נשארו ביום כזה או אחר, גם בעניין זה, עו"ד שילה שלח בקשה למנהל המעברים היבשתיים ברשות שדות התעופה:
3 צפייה בגלריה
מעבר טאבה
מעבר טאבה
אין דרך לדעת כמה מכסות נותרו בכל יום. מעבר טאבה
(צילום: רשות שדות התעופה)
"באתר של רכישת האגרות אי אפשר לדעת כמה אגרות זמינות בכל יום. ניתן לראות רק אם יש אגרות או לא. כך שאין ברירה אלא לנסות ואז אם אין מקבלים הודעה שאין. הבקשה היא: אם אפשר לציין כמה אגרות פנויות יש בכל יום?", כך נכתב בבקשה.
"זה נראה לי פשוט וזה יקל מאוד על מי שרוצה לנסוע. זה יוריד את חוסר הוודאות שקיים ממילא", אמר עו"ד שילה.

איפה רוכשים את האגרה?

באתר "מילגם" ניתן לשלם את האגרה מראש באמצעות כרטיס אשראי ולאחר מכן יש להדפיס אותה. תינוק עד גיל שנתיים, ביום המעבר, פטור מתשלום. יש לגשת לדלפק "מילגם" או למנהל התורן כדי לקבל פטור תשלום לתינוק עד גיל שנתיים.
תשלום אגרת מעבר הגבול בצד המצרי ייעשה בנקודת הביקורת של השלטונות המצריים, שם ייגבה מכם תשלום בסך 405 לירות מצריות כאמור, אותן צריך לשלם במטבע מקומי ובמזומן בלבד. אגב, מי שמתארח באחד משלושת המלונות הצמודים למעבר הגבול בטאבה, לא צריך לשלם את האגרה המצרית. גם המתארחים בטאבה או היוצאים לקזינו מקבלים החזר אגרה בעת החזרה לארץ.

האם רק בעלי דרכון ירוק יכולים לעבור?

תחילה המעבר היה פתוח רק למחוסנים ולמחלימים ממחלת הקורונה, אך כיום גם לא מחוסנים ולא מחלימים יכולים לצאת לסיני דרך מסוף טאבה, עליהם חלה חובת בידוד ביתי של שבועיים בחזרה לישראל. ניתן לקצר את הבידוד לעשרה ימים בכפוף לבדיקת קורונה שלילית ביום התשיעי לבידוד.
עו"ד שילה סיפר כיצד המצב השתנה לאחרונה עבור מי שאין בידיו דרכון ירוק כמו ילדים: "לפני שלושה שבועות פקעו התקנות - שהותקנו בסתירה לפסיקת בג"ץ, לפיהן המעבר בגבול הותר לבעלי תו ירוק בלבד. למרות זאת, מעבר הגבול המשיך למנוע יציאת מי שאינם מחוסנים או מחלימים, כולל משפחות עם ילדים שהגיעו עד אילת מתוך הסתמכות על הודעה רשמית של הממשלה, שפורסמה בכלי התקשורת, לפיה המעבר הוא בתו סגול.
3 צפייה בגלריה
סיני
סיני
עכשיו גם ילדים יכולים להיכנס ללא דרכון ירוק
(באדיבות עו"ד גילא שילה - קבוצת אוהבי סיני)
"רק כשהגענו, קבוצת מטיילים ואיתנו שתיים שאינן מחוסנות ושכניסתן נמנעה - נפתר הנושא כפי שקורה במדינות עולם שלישי: בתוך רבע שעה קיבל מנהל המעבר הנחייה להתיר את כניסתן, עקב התערבות אישית של שרת התיירות, אורית פרקש הכהן".

האם צריך לבצע בדיקת קורונה - בהלוך ובחזור?

עניין זה לא השתנה. כל היוצאים לסיני מישראל והשבים ארצה -מחויבים לעבור סך הכל שלוש בדיקות קורונה.
את הראשונה מבצעים בארץ, מומלץ לעבור אותה ב-48 השעות שלפני ההגעה למעבר, בבוקר. ניתן לבצע אותה באחת מקופות החולים או במתחמי פיקוד העורף - הבדיקה הזאת ניתנת ללא תשלום.
הטיפ של עו"ד שילה הוא לבצע את הבדיקה הראשונה באחד ממתחמי פיקוד העורף - מאחר ששם תופיע לכם שעת הבדיקה שנחוצה מאוד עבור המצרים והיא כאמור בחינם. לדבריו, בקופות חולים כמו לאומית ומאוחדת שם המטופל יופיע בעברית ולא מופיעה שעת הבדיקה מה שעלול לסבך את המצב, בקופת חולים כללית ינסו לשכנע אתכם לעבור בדיקה באחד מבתי החולים שעובדים עם הקופה או השייכים לה, בתשלום של 400 מאות שקלים, למרות שהבדיקה בקופה עצמה בחינם. לדברי עו"ד שילה, "בקופת חולים מכבי רשומה שעת הבדיקה ולא ינסו להפנות אתכם לבדיקה בתשלום".
הבדיקה השנייה תעשה במצרים, יומיים לפני החזרה לישראל. ניתן לבצע אותה באחד מהחופים בנואייבה או בבית החולים - בתיאום מראש. עלות הבדיקה היא 580 לירות מצריות.
בדיקה שלישית במעבר הגבול הישראלי בדרך חזרה לארץ.

"המגבלות במעבר טאבה אינן חוקתיות"

"למרות שאין שום הוראה חוקית המסמיכה את המשך ההגבלות על מעבר הגבול בטאבה, כבר חודש שהמסוף מתפקד בצורה מצומצמת ביותר, ללא שום קשר ליכולותיו האמיתיות ולביקוש העצום ליציאה לסיני.
"חודש שלם, והשינוי היחיד שקרה ביוזמת המדינה הוא הגדלת המכסה היומית למעבר נוסעים בגבול מ-320 ל-450 והארכת הפעילות לשבעה ימים בשבוע ורק שמונה שעות ביום. כאשר התירוץ של חוסר בכוח אדם וקושי בהחזרת עובדים מחל"ת נמשך. גם המעבר עם רכבים פרטיים נמנע ללא הצדקה. בה בעת, המצב מנוגד לפסיקת בית המשפט העליון, בבג"ץ פתיחת השמיים, לפיה המגבלות על כניסה ויציאה מישראל אינן חוקתיות ודינן בטלות.
"אנו עדים לכך שהתנהלות המדינה בנושא מעבר טאבה ממשיכה להיות חסרת כל שיטה, שקיפות או חוקיות. בהעדר מידע וודאות כלשהי, אגרות המעבר לחודש מאי נקנו רובן ככולן על ידי סוכני נסיעות זריזים, ובן ליל נוצר שוק שחור של מסחר וספסרות.באגרות מעבר, לרבות מצב בו אותה אגרה נמכרת למספר אנשים שונים. אין זאת אלא שאינטרסים כלכליים ושיקולים זרים של מלונאי אילת והמל"ל, הם העמודים מאחורי הסחבת הבלתי נסבלת וקלות הדעת בה ממשיכה הפגיעה המתמשכת בזכויות היסוד של אזרחי ישראל", נמסר מקהילת אוהבי סיני.