אחרי חודש וחצי של סגר והנחיות מגבילות, בתחילת השבוע החלו להופיע חלק מההקלות שאמורות לסייע לשוק בישראל להשתקם. כחלק מתהליך השיקום, שצפוי להיות הדרגתי במיוחד ובהנחה שלא תהיה התדרדרות משמעותית, בשבועות הקרובים נזכה לראות גם את חנויות הבגדים ואת הקניונים נפתחים.
אולם, נראה כי חזרתו לפעילות של ענף התיירות - שהיה הראשון להיפגע ממשבר הקורונה, וספג מכה קשה וכואבת במיוחד - טרם נראה באופק.
2 צפייה בגלריה
פרויקט הרכבל לכותל
פרויקט הרכבל לכותל
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "עובדים כבר על היום שאחרי"
(צילום: אלי סגל)
"ענף התיירות הוא ענף למוד משברים, ולכן אני גם בטוח שהוא יצליח לצאת ממנו", אמר מנכ"ל משרד התיירות, אמרי הלוי, בראיון באולפן ynet. "בימים אלה, אנחנו עובדים על תוכנית שבאמצעותה התיירות תפעל בשגרת קורונה. אני מאמין שזה יקרה ובקרוב, כי בסופו של דבר מתחילים לשחרר את התושבים, ואני בטוח שאחרי המשבר הזה אנשים ירצו לצאת לנופש כדי להתאוורר".
אתה מתייחס בעיקר לתיירות הפנים? "כרגע אנחנו מדברים על תיירות פנים, אבל גם התיירות הבין-לאומית הנכנסת תגיע לפה. 20 מהמשרדים שלנו בעולם, פועלים בימים אלה על מנת לשמר את הלקוחות, ונמצאים בקשר עם סוכני הנסיעות ועם חברות התעופה.
"בנינו תשתית מדהימה שהביאה אותנו לשיאי תיירותי, ואנחנו עובדים קשה כדי לשמר אותה. אבל לפני תיירות החוץ, צריך לזכור שתיירות הפנים היא המנוע הכלכלי הראשון והמשמעותי למדינת ישראל. ראינו את זה ב'צוק איתן', ואני מאמין שזה יקרה גם הפעם".
2 צפייה בגלריה
שמורת נחל עיון סגורה
שמורת נחל עיון סגורה
"ברגע שאפשר יהיה לצאת - אנשים ירצו לחזור לנפוש". שמורת נחל עיון סגורה
(צילום: רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים)
מתי אתה מעריך שזה יקרה? כלומר, שמשפחה תרצה לצאת לנופש? "אנשים למדו לשמור על היגיינה ולהסתובב עם מסכות, עם כפפות ועם אלכו-ג'ל, ולכן ברור לי שברגע שאפשר יהיה - הם יחזרו לנפוש בבתי המלון ובצימרים, יחזרו לקמפינגים ולבילוי בחיק הטבע, כמובן כשהם שומרים על כל כללי ההיגיינה הנדרשים. ולמעשה, אנחנו מכינים כעת את כל התשתית לזה יחד עם כל עמותות התיירות, עם אכסניות הנוער, עם רשות הטבע והגנים, ועם הצימרים, שממתינים לכולם".

לפני הקורונה, מחירים של צימרים בצפון הגיעו לאלפי שקלים ללילה. אולי יש מקום, לאור הפגיעה הכוללת במשק, להוריד את מחירי התיירות בארץ? "צריך לזכור שאנחנו עובדים בשוק חופשי, והכל זה עניין של היצע וביקוש. אני בטוח שכולם מבינים שאחרי התקופה הקשה הזו אי אפשר יהיה להפקיע מחירים, מהסיבה הפשוטה שלאנשים לא יהיו את האמצעים להגיע. אני מאמין שיהיה נופש נגיש, אבל כמו שכולנו יודעים - יש סוגי נופש שונים בארץ - יש מלונות יקרים ויש זולים יותר, יש צימרים ויש גם את האכסניות ואת ההוסטלים, ולכולם יש שוק. אנחנו מבחינתנו, נדאג שההיצע יהיה כמה שיותר גדול, כי ברגע שרק יהיה אפשר לשחרר - אני בטוח שתהיה נהירה.
"כמובן שצריך לנהוג באחריות, וכבר בימים אלו אנחנו עובדים על תו תקן על מנת שמשרד הבריאות יאשר את חזרתו של ענף התיירות לפעילות כמה שיותר מהר. אני מקווה שיגלו שם אחריות, כי אי אפשר לסגור ולכלוא את עם ישראל בערים ובבתים לנצח".
אנחנו שומעים שהמלונאים נמצאים במצב קשה, יכול להיות שלא יהיה להם לאן לחזור? "אנחנו עושים הכל כדי לדאוג לזה שכל תעשיית התיירות תישמר, ואני בטוח שיחד איתם, אחרי הרבה שנים טובות שאנחנו עובדים יחד, נמצא את הנוסחאות מול משרד האוצר. על זה אנחנו שוקדים בימים אלה, ואני רק מקווה שככל שנקטין את הנזק ונצליח להחזיר כמה שיותר מהר את התפוסות שהיינו רגילים להם - נזכה לראות את חזרה לשגרה מהר יותר".