6 צפייה בגלריה
חוף בר ביץ' ריק מאנשים
חוף בר ביץ' ריק מאנשים
"אי ירוק" המתווה להצלת עיר הנופש הדרומית
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
בעיר הנופש הדרומית - שכרגע עומדת שוממת כמו עיר רפאים, מנסים להחזיר את החיים ואת התיירים, בעיקר כשמדובר בעיר הירוקה היחידה בישראל.
מאיר יצחק, ראש עיריית אילת ממשיך לקדם בימים אלו את תוכנית מתווה "אילת עיר ירוקה" לפתיחת העיר מחדש לתיירות, תחת מסגרת שבה העיר תנהג כ"אי ירוק" סגור והכניסה אליה תתאפשר אך ורק דרך כביש 90 או כניסה דרך נמל התעופה "רמון".

לדבריו, מדובר בסיכון מחושב שהתועלת שבו עולה משמעותית על הנזק בלעדיו. בשלב זה, מוצע כי התוכנית תוגדר כפיילוט למשך חודש ימים ומדדי ההצלחה ייקבעו מראש, לאחריהן יוחלט על ההמשך וכן על אופן ההתנהלות והמגבלות שתקבענה בתוך העיר בהתאם להצלחת הפיילוט.
"בחודשים האחרונים הפעלנו בחלקה את תוכנית 'אילת עיר ירוקה', אשר השיגה תוצאות מצוינות. בשלושת החודשים האחרונים ביקרו בעיר למעלה מ-800 אלף אורחים, והעיר הצליחה לשמור ברוב הזמן על מצבה ה'ירוק' ושיעורי תחלואה נמוכים מאוד", אומר יצחק.
6 צפייה בגלריה
החוף של מוש
החוף של מוש
העיר עומדת ריקה ושוממת. החוף של מוש
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
"נכון להיום, לפי נתוני משרד הבריאות אחוז הבדיקות החיוביות באילת עומד על 5.4% והיא מצויה במצב הבריאותי הטוב מבין כל ערי ישראל לפי המדדים של משרד הבריאות ונוסחת הרמזור. כך שבמסגרת התוכנית, העירייה כבר מפעילה מוקד קורונה ייעודי לשליטה ובקרה. זאת לצד הפעלת סיירת עירונית מיוחדת 'נאמני העיר הירוקה' להסברה ולפיקוח ותגברה את כוחות האכיפה בעיר".
כתבות נוספות בנושא:

"למנוע מאנשים חופשות זה עוול"

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל מגיב גם הוא למצב הנוכחי, ואומר "הגיעו מים עד נפש. איך זה הגיוני שענף שלם שמעסיק עשרות אלפי עובדים נדחק לשוליים ומוזנח מתוכנית שיקום לאומית? פתיחת המלונות צריכה להיות הדבר הראשון שמחזירים אחרי הסגר, הרי אם ממשיכים לפתוח עוד יעדים לטיסות ולאפשר טיסות למדינות אדומות בחו"ל חייבים לאפשר חופשות בארץ", אומר רביב ל-ynet.
לדברי רביב, התיירות היא ענף כלכלי בעל חשיבות, ממנו מתפרנסים מאות אלפי אנשים, היא תשתית לאומית שאם יפרקו אותה יהיה מאוד קשה לבנות מחדש. "להחזיר את ענף התיירות זה לא פעולה מסובכת מדי. נוסיף למתווה התו הסגול גם סעיף חדש, על פיו כל אורח שיגיע למלון יצטרך להציג בדיקת קורונה תקפה מה- 24 שעות האחרונות. אנחנו נתחייב כמו שעשינו בחודשים האחרונים לעקוף ולשמור על הסדר למען הבריאות של כולנו".
6 צפייה בגלריה
יורדים לצלול
יורדים לצלול
ענף התיירות בעל חשיבות גדולה
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
רביב טוען שאילת צריכה להיות הפיילוט, "היא מתנהגת כמו אי, יש אליה כביש גישה אחד ובו מחסום, שם יצטרכו האורחים להציג בדיקת קורונה תקפה. בזמן שאנשים יושבים בבית ומטפסים על הקירות ממצוקה, צריך שתהיה אפשרות לשחרר את המתחים, זה צורך קיומי, ולמנוע מאנשים חופשות זה עוול".

"המחיר עולה אלף מונים מהנזק הבריאותי מקורונה"

ראש עיריית אילת גם הדגיש כי "אילת ניזונה מתיירות, יותר מכל עיר אחרת בישראל, הרי שבמצב של סגר על העיר, המחיר הכלכלי, החברתי, הנפשי וגם הבריאותי עולה אלף מונים על הנזק הבריאותי הנובע מהקורונה.
6 צפייה בגלריה
משטח ההחלקה על הקרח בקניון "אייס מול" - ריק מאנשים
משטח ההחלקה על הקרח בקניון "אייס מול" - ריק מאנשים
משטח ההחלקה על הקרח בקניון "אייס מול" - ריק מאנשים
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
"הרי שאורחים המבקשים לנפוש ולהתארח בעיר יחויבו להציג אישור על בדיקת קורונה שלילית שבוצעה לא יותר מאשר 48 שעות לפני ההגעה לעיר. בנוסף, מי שהזמינו נופש באחד מבתי המלון בעיר או במקומות האירוח האחרים בעיר, יידרשו להציג בנקודות הבדיקה השונות אישור הזמנה ממקום האירוח על מנת לבצע את הבדיקה. משמע, כעיקרון האורחים ידרשו להציג בדיקת PCR (רגילה או בדיגום מטושים ל"קפסולות") שתעשה עד 48 שעות לפני ההגעה לאילת.
לדברי יצחק, יעמדו לטובת אורחי העיר תחנות לבדיקת PCR במקומות שונים ברחבי ישראל. (הפריסה תפורסם בהמשך).

איך זה יעבוד?

במחסום הכניסה לעיר האורח יציג את האישור אשר יעבור סריקה באמצעות סורק ברקוד לאשר את הבדיקה השלילית. ותוצאות הבדיקות יועברו ישירות למערכת משרד הבריאות וכן ללוח הבקרה הממוחשב של העירייה במשל"ט הקורונה העירוני.
בנוסף יוצבו ארבע תחנות בדרך לאילת לבדיקת קורונה מהירה באמצעות מכשירי "סופיה". זוהי למעשה הזדמנות אחרונה (בדומה להנפקת דרכון בנתב"ג) שתהיה כרוכה במנגנון עלויות משמעותי יותר לנבדקים.
6 צפייה בגלריה
בדיקת חום בכניסה לקניון
בדיקת חום בכניסה לקניון
בדיקת חום בכניסה לקניון באילת
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
הבדיקות הללו תעשנה במשורה ובמקרים חריגים. כאשר, אורח שעבר בדיקה ונמצא שלילי לקורונה יקבל אישור בכתב וכן ברקוד אשר ישמש אותו במחסום הכניסה לאילת. אורח שעבר בדיקה ונמצא חיובי לקורונה, ייכנס מייד לבידוד בהתאם לכללי משרד הבריאות ויהיה פטור מתשלום על החופשה שהזמין. בעוד שאם מדובר בתיירים ישראלים שחלו בקורונה והחלימו, אלה יוכלו להציג אישור מרופא או ממשרד הבריאות על כך, ויוכלו להיכנס לעיר ללא צורך בבדיקות.
במתווה החדש מוצע גם כי באופן דומה ייפתח נמל התעופה "רמון" לטיסות לואו-קוסט ישירות מחו"ל בעונת החורף. כאשר אילת תשווק טיסות לחו"ל בקונספט של "אי ירוק מבודד ונקי מקורונה".

תייר שיגיע וייצא חיובי - יוכנס למתקן בידוד

מה יידרש מהתיירים?
"התיירים מחו"ל המבקשים לנפוש באילת יידרשו להציג בטרמינל היציאה בארץ המוצא בדיקת קורונה שלילית קבילה בישראל, שנעשתה עד 48 שעות לפני ההמראה.
כאשר עם הנחיתה בנמל התעופה "רמון" יעברו התיירים בדיקת קורונה נוספת מהירה באמצעות מכשירי "סופיה". תייר שלא יידע להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית מתאימה על פי דרישה בנמל התעופה רמון, יוחזר לארץ המוצא. תייר שתוצאת הבדיקה שלו תצא חיובי, יוכנס לבידוד במתקן מתאים.
6 צפייה בגלריה
הבריכה המחולקת במלון קיסר
הבריכה המחולקת במלון קיסר
הבריכה המחולקת במלון קיסר
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
ומה באשר לבדיקות של צוותים בבתי המלון בעיר?
"אילת תבצע בדיקות סקר שבועיות קבועות לכלל עובדי ענף התיירות הבאים במגע עם התיירים. הסקר ייעשה באמצעות טכניקת איגום מטושים (או איגום מבחנות) המאושרת על ידי משרד הבריאות.
ובמקביל, כמובן בתי המלון בעיר ימשיכו לפעול בהתאם לכללי התוו הסגול המחמיר (תפוסה של 35% בחדרי האוכל, הגבלת התקהלויות, 7 מ"ר בבריכה וכיוב').
בנוסף, כבר בעת ביצוע ההזמנה, יעדכן מוקד ההזמנות של המלון או מקום האירוח את האורח אודות תחנות הבדיקה והנוהל לבדיקה.
"כולי תקווה שהפרויקט הזה בעיר אילת אף יוכל להפוך למודל בינלאומי. ההצלחה שלו יכולה להביא בשורה גדולה להתמודדות עם הקורונה לערים עם מאפיינים דומים לאלו של אילת", סיכם יצחק, ראש העיר.