6 צפייה בגלריה
האם עיר התעלות תחזור בעיית עודף התיירים שהייתה לה טרום משבר הקורונה?
האם עיר התעלות תחזור בעיית עודף התיירים שהייתה לה טרום משבר הקורונה?
האם ונציה תחזור לבעיית עודף התיירים שהייתה לה טרום הקורונה?
(shutterstock)
מישהו עוקב אחריכם: העיר, שעד לפני פרוץ מגפת הקורונה, הייתה מהמתוירות בעולם, הכינה את עצמה ליום שאחרי המשבר ולחזרת התיירים עם מערכת שתעקוב אחרי כל צעד שהם יעשו. מערכת המעקב של עיר התעלות תוכל לדעת מאיזה מדינה מגיע כל תייר שיסתובב בעיר, האם הגיע לביקור של כמה שעות או כמה ימים ואפילו באיזו מהירות הוא נע בין רחובות העיר.
בעיריית ונציה מקווים שכך יוכלו לשלוט במספרי התיירים שיפקדו את העיר, מספרים שכאמור עד למשבר הקורונה היו גבוהים, גבוהים מדי לפעמים ופגעו באורח החיים התקין של העיר. השאלה שנותרה כעת היא מתי והאם באמת אותם המוני תיירים יחזרו לבקר בעיר כפי שהיה עד לפני כשנה?
6 צפייה בגלריה
יוכלו לדעת בכל רגע נתון כמה תיירים יש בעיר
יוכלו לדעת בכל רגע נתון כמה תיירים יש בעיר
יוכלו לדעת בכל רגע נתון כמה תיירים יש בעיר
(shutterstock)
מערכת המעקב פותחה במשך שלוש השנים האחרונות ועלותה נאמדת בכ-3.6 מיליון דולר. היא תמוקם באותו אי בפאתי העיר שמשמש כיום בעיקר לאכלוס החניונים הגדולים שבהם התיירים משאירים את רכבם לפני כניסתם לעיר עצמה. באזור זה יושבים גם משרדי ממשלה ומשטרה.
בשיחה שערכנו עם שני תושבי האזור נראה כי ישנה שביעות רצון מהמהלך הלא שגרתי. "אני ארגיש הרבה יותר בטוח כי למרות שזה לא דבר כל כך מקובל לעשות, אני מבין שזה נעשה מתוך דאגה לבריאות של תושבי ונציה ולשלומינו", אמר ל-ynet לורנצו, ארכיטקט שמתגורר באחת משכונות המגורים בסמוך לעיר.
גם אלברטו, בעל דוכן גלידות בעיר אמר ל-ynet כי "כדי שנוכל לקיים כאן מסחר וכלכלה בצורה טובה יותר אני מבין שזה צעד הכרחי ושבסופו של דבר מערכת כזאת תדאג לביטחון שלנו".

איך זה יעבוד?

הנתונים יגיעו לחדר הבקרה החכם של ונציה, בין היתר מחברת TIM - אחת מחברות הסלולר הגדולות באיטליה. בנוסף, יהיה ניתן לדעת מהיכן מגיע כל תייר לפי ניתוח נתוני הסלולר של כל אחד ואחת ובאיזו מדינת מוצא הטלפון הנייד שלהם רשום.
מערכת טלוויזיה במעגל סגור, שתכלול מצלמות בתחבורה הציבורית כולל בסירות שמניידות את מרבית האוכלוסייה והתיירים ממקום למקום, תספק גם היא נתונים לחדר הבקרה הראשי. בכך המערכת תעקוב אחר תנועת התיירים ואף תדע להגיד באיזו מהירות הם נעים. למשל אם מישהו הולך או רץ - זה יכול להעלות חשד מסוים. בנוסף, יחברו את המידע הזה גם לשעות ההגעה והעזיבה של התיירים אל העיר וממנה.
6 צפייה בגלריה
"זה המוח של העיר"
"זה המוח של העיר"
"זה המוח של העיר"
(shutterstock)
הנתונים גם יראו באיזה אזור בעיר אותו תייר או תיירת - שינוטרו על ידי המערכת, יבחרו לבקר: האם בכיכר סן מרקו, הכיכר הכי מתוירת בעיר או דווקא באתרים אחרים, והאם אותו תייר או תיירת הגיעו לשהייה של מספר שעות או מספר ימים.
מרקו בטיני, אחד המנכ"לים שיצר את המערכת, אמר בריאיון ל-CNN: "אנו יודעים בזמן אמת כמה אנשים נמצאים בכל חלק של ונציה, ומאילו מדינות הם. זה ה'מוח של העיר'".
6 צפייה בגלריה
כיכר סנט מרקס עמוסת התיירים בימים אחרים
כיכר סנט מרקס עמוסת התיירים בימים אחרים
כיכר סן מרקו עמוסת התיירים בימים אחרים
(shutterstock)
בהמשך לשיטת הקנסות המחמירה שהתנהלה טרום ימי קורונה, גם בעתיד הלא רחוק תפעל מערכת דומה ואף ייגבו דמי תשלום בכניסה לעיר שישתנו לפי מספר התיירים הנתון. בעירייה שוקלים גם מערכת לניהול תורים בכניסה לעיר.
בנוגע לאותה שיטת קנסות, נזכיר כי ב-2019 למשל, שני תרמילאים חויבו בקנס על סך 1,033 דולר בגין אכילה על מדרגות גשר ריאלטו בעיר.

האם מדובר בצעד מוצדק?

אם נוציא לרגע את השנה הקשה שעברה על העולם כולו ואולי על איטליה בפרט, נראה שלעיר העתיקה לא נותרו הרבה ברירות. מדי שנה פקדו את ונציה 30 מיליון תיירים, עיר שמונה 50 אלף תושבים בלבד. מצב זה גרם למחאות גדולות בקרב אותם תושבים שאיימו לעזוב את העיר.
ב-2016 למשל, תושבי ונציה הפגינו עם מזוודות ריקות במחאה על הידלדלות האוכלוסייה. לטענתם, עומס התיירים הופך את החיים לקשים יותר. לכן התהייה - האם אין מקום להגביל את מכסת התיירים שמגיעים לעיר במהלך התקופות העמוסות של השנה, עלתה לא מעט לאורך השנים האחרונות.

עיר התעלות ידעה משבר נוסף רגע לפני פרוץ המגפה במדינה, כאשר תעלותיה הוצפו שוב ושוב. רק ב-2019 העיר סבלה מארבע הצפות כאשר האחרונה שברה את שיא כל הזמנים, כלומר מאז 1872 אז החלו למדוד בעיר את גובה הגאות. לכן חשוב כל כך לעיריית ונציה ולתושביה לשמור על העיר העתיקה שעומדת בפני סכנות שונות.
6 צפייה בגלריה
איטליה ונציה שוב מוצפת הצפה שיטפון שיטפונות מים הצפות
איטליה ונציה שוב מוצפת הצפה שיטפון שיטפונות מים הצפות
ונציה שוב מוצפת. דצמבר 2020
(צילום: רויטרס)
דבר אחר שקרה בקיץ האחרון הוא הגבלת מספר ומשקל הנוסעים על כל גונדולה בעיר. ביולי החליטו להגביל את מספר הנוסעים בגונדולות המפורסמות שלה לחמישה במקום שישה, כפי שהיה נהוג עד כה. השינוי לא הגיע מרצון לשמור על ריחוק חברתי, אלא בגלל תלונות של הגונדוליירים כי המשקל הממוצע של התיירים הנוהרים אל היעד תפח. גם בגונדולות הגדולות המשמשות בעיקר כמוניות הוחלט לצמצם את מספר הנוסעים מ-14 ל-12.
עם זאת, אי אפשר באמת להתעלם מהמשבר הנוכחי ומכך שהעיר - שבסופו של דבר נשענת בעיקר על הכנסות תיירותיות, נמצאת ריקה כבר קרוב לשנה. "האמת על העיר הזו היא שאין לה עתיד אם נמשיך באותה דרך", אמר אחד מבעלי המסעדות בעיר בהתייחסו למצבה הנוכחי של ונציה.
6 צפייה בגלריה
ונציה איטליה ריקה מתיירים
ונציה איטליה ריקה מתיירים
מה יהיה עתידה של העיר? מלצרים מכניסים שולחנות בעיר הריקה מתיירים
(צילום: AFP)
בקיץ האחרון היו כמה רגעים של אופטימיות כאשר איטליה, אחת המדינות שבהן הקורונה הכתה קשה יותר מכול, החלה להראות סימני התאוששות ופתחה את שעריה לתיירים. אך כעת המצב באירופה השתנה לחלוטין ועם סגירת השמיים מצד בריטניה - אחת המדינות המרכזיות מבחינת תיירים שמגיעים לאיטליה, לצד יתר המדינות ביבשת ובעולם כולו, לא נראה שהעיר תצטרך להתמודד עם בעיית עודף תיירים בזמן הקרוב, אלא להפך.