ההגבלות החדשות של משרד הבריאות שאוסרות על התקהלות של יותר ממאה איש אילצו את עובדי ענף התיירות לחשב מסלול מחדש ולהתאים עצמם למציאות הנוכחית, שלא מאפשרת הרבה מקום לתמרון.
על מנת להתיישר עם ההנחיות החדשות, מרשתות בתי המלון "פתאל" ו"ישרוטל" נמסר כי הארוחות בחדרי האוכל יוגשו מעתה בהפרדה לקבוצות המכילות עד 100 איש. כמו כן, ניתן יהיה לקבל ארוחות בוקר לחדר ללא תשלום ובתיאום מראש.
6 צפייה בגלריה
סופ"ש קונספט ברוק פתאל, הרודס אילת
סופ"ש קונספט ברוק פתאל, הרודס אילת
כך זה היה נראה בשנה שעברה: פסטיבל "רוק פתאל" במלון הרודס אילת
(צילום: קרן נתנזון)
ברשת "ישרוטל", אף החליטו שלא לקבל אורחים ששהו בחו"ל ב-14 הימים האחרונים ונדרשים להיות בבידוד. כמו גם, אורחים שצריכים להיות בבידוד מסיבות אחרות הקשורות לנגיף הקורונה.
ברשת המלונות - שרק אתמול הודיעה על סגירתו של מלון "ישרוטל טאואר", כתוצאה מהצניחה הדרמטית בהזמנות - לקחו את ההנחיות צעד אחד קדימה, והחליטו כי כל אורח שירצה להשתמש בשירותי המלון, בהם חדר הכושר, הבריכה, מתחם הספא וכל פעילות ספורטיבית נוספת המוצעת במלון - יידרש למלא טופס הצהרת בריאות.
6 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס תאי איירווייז מחשש לנגיף הקורונה
חיטוי מטוס תאי איירווייז מחשש לנגיף הקורונה
חיטוי מטוס מחשש לנגיף הקורונה
(צילום: EPA)
בהתאם לכך, גם אירועים שייערכו במלונות עצמם יוגבלו למאה משתתפים בלבד. הגבלה זו הובילה לביטולם של לא מעט אירועים המוניים, בהם גם פסטיבל "רוק פתאל", שהיה אמור להיפתח היום ולכלול מספר משתתפים גבוה מהמותר. מהרשת נמסר בתגובה כי "למרבה הצער, היום נאלצנו לבטל את פסטיבל 'רוק פתאל', שהיה אמור להתקיים בסוף השבוע הקרוב עם 1,800 איש".
6 צפייה בגלריה
מלון אגמים המחודש
מלון אגמים המחודש
אופטימיים - אבל מתקשים להתמודד עם המכות הקשות שנוחתות עליהם: מלון אגמים מרשת ישרוטל
(צילום: שירי הדר)
באתר הרשת נכתב כי בעלי כרטיסים לפסטיבל, יכולים יהיו לקבל את הפיצוי על הביטול באמצעות קרדיט של הסכום ששולם בתוספת 25% הנחה נוספים להזמנת חופשה במלונות החברה בישראל עד סוף שנת 2020, או על ידי פיצוי כספי מלא.
גם ברשת המלונות "קלאב הוטל" הדגישו כי הם פועלים על מנת להתיישר עם ההגבלות החדשות, ומקפידים לפעול על פיהן. "המלון בנוי על סוויטות פרטיות עם מטבחון, כך שכל אורח יכול להכין אוכל בחדרו ולא להתערות עם אורחים נוספים בחדר האוכל. בנוסף, לאחרונה הקמנו שישה חדרי אוכל נפרדים במלון, מה שאומר שבו-זמנית אנחנו יכולים להסעיד 600 איש בחדרי האוכל השונים (100 איש בכל חדר אוכל שכזה)".
6 צפייה בגלריה
חגיגה באילת
חגיגה באילת
חגיגה באילת מהתקופה שלפני הקורונה
(צילום: דוברות עיריית אילת)
מהרשת אף נמסר כי היא העלתה את רמת ההקפדה על ההיגיינה בכל שטחי המלון. "ההקפדה היא גם במרחב הפתוח - בקלאב הוטל אילת יש לנו שש בריכות שונות, עם הפרדה, וגם כאן נקפיד כמובן על פעילות של קהל עד מקסימום 90 איש בכל מתחם".
גם קבוצת מלונות "הרברט סמואל" ו"סטאי" בישראל, הדגישה כי היא ערוכה למצב ומעתה יוגשו הארוחות בחדר האוכל במשמרות. בהודעה אף נמסר כי למזמינים ישנה אפשרות לבטל את הזמנתם עד 48 שעות טרם הגעתם, ללא דמי ביטול.
לצד בתי המלון, גם בעלי הצימרים שעימם שוחחנו מציינים כי בעקבות ההנחיות החדשות הם מעלים את רמת ההקפדה על ההיגיינה באמצעות תחזוקה שוטפת של החדרים. "אם יגיעו אליי אורחים שמבקשים לשהות אצלי בבידוד - אסרב להם מיד", אמרה ל-ynet דורית, בעלת צימרים ממושב ספסופה שבצפון. "מבחינתי, לקבל אורחים שמגיעים כדי לשהות בבידוד זה לקחת סיכון. זה דורש חיטוי מיוחד, ואין לנו מושג אפילו איך להיערך לזה".
עם זאת, לדבריה, "בכל יחידה אנחנו שמים ג'ל חיטוי לידיים וחומרי חיטוי, כך שגם האורחים יוכלו להשתמש בהם במהלך האירוח".
6 צפייה בגלריה
תיירים בתקופת הקורונה
תיירים בתקופת הקורונה
תיירים בתקופת הקורונה
(צילום: EPA)

"הממשלה הכריזה עלינו מלחמה"

ההגבלות החדשות של משרד הבריאות תפסו את חברות התעופה הישראליות במצב שביר במיוחד. החברות, שחטפו מכה כואבת במיוחד נוכח הנחיות הבידוד האחרונות, שעל פיהן כל מי שחזרו מחו"ל יידרשו להיכנס לבידוד של 14 יום, ראו בקווים לאילת סוג של נחמה. כעת, עם ההנחיות החדשות, נדמה כי גם אילת הפכה ליעד אטרקטיבי פחות עבור הישראלים.
בתוך כך הודיעה חברת התעופה ישראייר כי בקו לאילת היא תפעיל מטוסי ATR 72, שמוגבלים ל-72 נוסעים. בנוסף נמסר מהחברה כי היא תתאים את לוח טיסות הפנים-ארציות לביקושים, אך בכל מקרה תעשה מאמצים לשמר את הנתיב החיוני שמשרת את תושבי אילת ומחבר אותם למרכז הארץ.
6 צפייה בגלריה
מטוס ATR של חברת ישראייר
מטוס ATR של חברת ישראייר
מטוס ATR של חברת ישראייר
(צילום: דני שדה)
מחברת "ארקיע" נמסר כי "על פי משרד התחבורה, ההגבלות החדשות אינן מתייחסות לתחבורה הציבורית". גם באל על הדגישו ש"הטיסות מוחרגות, בטח נוכח העובדה שכולם גם כך יורדים ישירות לבידוד" (בטיסות מחו"ל לארץ, כמובן).
למרות ההיערכות ברשתות והניסיון להתיישר עם ההנחיות החדשות, נראה כי ההודעה שמסר אמש ראש הממשלה יצרה לא מעט תרעומת בקרב עובדים בענף. כך, למשל, הגיבו בהתאחדות המלונות זמן קצר לאחר פרסום ההודעה:
״מכה קשה נוספת לתעשיית המלונות המוכה. המלונאים אופטימיים מטבעם, אך מבינים כעת כי הממשלה הכריזה עליהם מלחמה, ואחרי חיסול התיירות מחו״ל פוגעים כעת קשה גם בתיירות הפנים. הממשלה פוגעת, ועליה לשלם ומהר. ממשלת ישראל חייבת לחשוב גם על היום שאחרי הקורונה, והיום היא פוגעת קשה שוב במנועי הצמיחה״.

גם רונן קרסו, מנכ"ל חברת התיירות "איסתא הולידייס" וסגן יו״ר ההתאחדות, מתקשה לקבל את התנהלות הממשלה ומסר ל-ynet כי "הדרך הקלה לטיפול ב'ברבור השחור' היא להשתמש בפתרונות המסורתיים, ששימשו את האנושות עוד מאז ימי הביניים: בידוד והסגר. לצד זה, בעידן ה'שקיפות לכאורה' של שנות האלפיים, נערכות מסיבות עיתונאים יומיות של משרד הבריאות וראש הממשלה, שנועדו בעיקר לנסות להרגיע את הציבור (כשבפועל הן משיגות בדיוק את התוצאה ההפוכה).
"מדינת ישראל נהגה כך מסיבות שונות, ולדעתי גם הגזימה בשימוש באמצעים הללו. המידע המצוי בידינו יכול היה לאפשר החלטות מדויקות ומצומצמות יותר, שיטפלו במוקדי המשבר".