4 צפייה בגלריה
תצפית על איי סיישל
תצפית על איי סיישל
ישראלים בסיישל: "הדרך ל"גן עדן" יכולה להפוך לסיוט
(צילום: Shutterstock)
ישראלים שנסעו אתמול (ד') לסיישל, היעד ה"ירוק" היחיד כעת שניתן לטוס אליו ללא צורך בבידוד - בהלוך ובחזור, עברו כמה חוויות לא נעימות ביממה האחרונה. החל מהפרדת משפחה בשדה התעופה באי מאהה וצרחות של ילדה מתוך חדר סגור, לאחר שראתה כיצד לוקחים מאביה דם במפתיע, ועד ישראלים שכמעט ולא עלו לטיסה ועיכבו נוסעים אחרים כי התבקשו למלא טופס בארץ שלא היה ידוע עליו מראש.
לירון אורלב נסעה למדינת האיים אמש עם ניר, בעלה, ושלושת ילדיהם. אין צורך להסביר עד כמה הם חיכו לנסיעה הזאת לאחר תקופה לא פשוטה שלא פסחה גם עליהם. לירון מספרת כי ההחלטה לנסוע לסיישל הייתה ספונטנית "רצינו למלט את הילדים מהשיממון שנגזר עליהם ומחודשים ארוכים של קיום חסר מסגרת וכיוון".
הם התכוננו היטב לנסיעה הזאת, בעיקר בימים אלו של דרישות להכנת מסמכים רבים ובדיקות קורונה, אבל שום דבר לא הכין אותם לקבלת הפנים שקיבלו בשדה התעופה במאהה, האי המרכזי של סיישל.
"הכנו את כל הניירת בארץ כמובן, הגענו עם קלסר הכי מסודר שיש כולל סריקת אישורי כניסה, בדיקות קורונה עם תוצאות שליליות לכולם כמובן מהעמדות בנתב"ג ועוד. כשנכנסנו לשדה התעופה, לקחו אותי לתישאול במחלקת הגירה, לא נלחצתי. ואז פתאום אני רואה מאחוריי את ניר בעלי ואלה, בתי בת העשר, מתבקשים להיכנס לחדר צדדי שכתוב עליו באנגלית 'חדר בידוד'. בזמן הזה שני ילדיי הגדולים יותר, אריאל ואמילי, יושבים בחוץ ללא שום השגחה ואני תקועה עם הפקידה מההגירה".
4 צפייה בגלריה
מרכז העיר הבירה ויקטוריה
מרכז העיר הבירה ויקטוריה
ויקטוריה, עיר הבירה של סיישל במאהה
לירון מתארת כיצד לא הצליחה בכלל להתרכז מול הפקידה ולענות לה על השאלות. "אחרי שנייה שמעתי את הצווחות של אלה בכל שדה התעופה והיא נעלמה מעייני לתוך החדר הזה. צעקתי לבני אריאל שייכנס לחדר הזה לבדוק מה קורה שם והוא מנסה להיכנס ונבלם על ידי שומרת. אני מבקשת לגשת מייד לילדה ופקידת ההגירה לא מסכימה ועוד זועפת. אחרי כמה דקות אלה יוצאת מהחדר לבד, בדמעות והיסטריה ואני מבקשת מהילדים לבוא אליי.
"הם באים לכיווני והפקידה פשוט מגרשת אותם לדלפק אחר ומבקשת ממני לתת להם את הדרכונים שלהם. מדובר בילדים בני 14,15, כן? לא הסכמתי להיפרד מאלה בת העשר ובינתיים היא סיפרה בדמעות שרצו לקחת ממנה דם בכוח. אחרי כמה דקות אריאל ואמילי פשוט נעלמו וניר עדיין היה בחדר בידוד ההוא".
לירון, שחשבה שהסיוט תכף יסתיים והיא ובני משפחתה יוכלו לצאת מהשדה ולהתחיל את החופשה בשמחה, לא ידעה שיש עוד משוכה לפניה ובעיקר לא הייתה מודעת לכל מה שהתרחש באותו חדר צדדי עם בעלה וילדתה הקטנה.
"כבר כמעט השתגעתי. ביקשתי להחזיר מייד את הילדים והפקידה הסבירה שהם כבר עברו את ביקורת הגבולות ואני עוד לא, אז שאמתין בסבלנות ואפסיק לעשות עניינים. אחרי כמה דקות ניר יצא מהחדר, סיפר שעשו לו בדיקת דם על ידי חיתוך אצבע בסכין והחדרת קשית. הוא גם סיפר שאלה ממש נבהלה מהמצב והתחילה לבכות, אז הוא אמר לה בעברית שתמשיך לבכות וזה עזר כי כך ויתרו לה. היינו שם מעל שעה! זה היה ממש מלחיץ".
4 צפייה בגלריה
לפחות יש מקום יפה להירגע בו אחרי החוויה הקשה בשדה
לפחות יש מקום יפה להירגע בו אחרי החוויה הקשה בשדה
לפחות יש מקום יפה להירגע בו אחרי החוויה הקשה בשדה
(צילום: לירון אורלב)
בני משפחת אורלב סגרו את החופשה בסיישל באופן עצמאי ולא דרך חברת נסיעות, שלרוב מסדרת עבור הנוסעים את כל ענייני הבירוקרטיה. עם זאת, היות שמדובר בנוהל של בדיקות קורונה מדגמיות בשדה התעופה במאהה, לא בטוח שבמקרה כזה היה ניתן לפסוח גם על לקוחות של חברת נסיעות כזו או אחרת.
"הזמנו מהארץ טיסות עם אתיופיאן איירליינס ומלונות לחוד, הטיסה עצרה לקונקשן של שעתיים וחצי באדיס אבבה ומשם המשכנו למאהה", סיפרה לירון.

הטופס שחייבים למלא לפני הטיסה

מי שרוכש טיסות לאיי סיישל שלא דרך סוכן, חשוב לדעת כי ישנה חובה, בנוסף להצגת בדיקת קורונה בתוקף בעמדת הצ'ק-אין, שיש גם לדאוג לאישור כניסה.
אתמול בטיסה שיצאה לסיישל קרוב לחצות, מספר זוגות שהגיעו לנתב"ג התבשרו בעמדת הצ'יק-אין כי לא יוכלו לעלות לטיסה בגלל שאין להם אשרת כניסה ליעד. "זה תפס אותנו בהפתעה גמורה", סיפרו ל-ynet אחד הזוגות. "למעשה כמונו גם נוסעים אחרים, שלא ידעו על זה כלום, התבשרו שלא יוכלו לעלול לטיסה והחופשה באיי סיישל התרחקה לכולנו".
4 צפייה בגלריה
גרסת גן העדן של כדור הארץ
גרסת גן העדן של כדור הארץ
"החופשה בסיישל התרחקה לנו"
"המזל הגדול שלנו שאחד הזוגות שהיו בתור שמעו את המקרה שלנו. הם, בשונה מאיתנו, רכשו כרטיסים בסוכנות נסיעות, שטיפלה בהם בהכל, בעוד אנחנו ועוד כמה נוסעים שהיו מיועדים לטוס רכשנו עצמאית את הכרטיסים באחד האתרים ואף אחד לא הנחה אותנו לסוגיה הזו של תשלום אגרה על אישור כניסה ליעד הזה", סיפר יהודה אחד הנוסעים.
"אשרת כניסה לאיי סיישל היא בתשלום. חשוב להבין שנוהל מהיר לא ניתן לבצע 60 דקות לפני המראה בשדה באופן עצמאי, אלא מחייב התערבות של סוכן ויזות מקצועי", מסבירים בקבוצת "אמסלם טורס", אשר מסדירה טפסים אלו לנוסעים לסיישל, כמו חברות נוספות בישראל דוגמת "ספיריט הפקות עולם" ו"קאווה גרופ".