48 שעות לאחר שהממשלה פתחה שוב את שמי ישראל באופן לא רשמי עם הסרת כמעט כל מגבלות הטיסה לרוב יעדי העולם, הישראלים, כך נדמה זהירים יותר מבעבר. בעוד בשדה ינחתו במהלך היממה הקרובה כשמונה אלפים נוסעים ועוד מיליוני בדיקות קורונה שמובאות לישראל על ידי משרד הבריאות, מספר זהה של ישראלים כשמונת אלפים, יחצו את הגבול וימריאו מעבר לים.
גם הבוקר (א') ניכר כי הישראלים לא ממש קפצו על ההזדמנות לשוב לחו"ל, לפחות לבינתיים. התנועה בשדה התעופה הזכירה את מרבית השבוע האחרון, עם עלייה קלה של נוסעים, אך המספרים עדיים רחוקים מאוד מאלו שלפני ימי הקורונה ואפילו טרם סגירת השמיים. ביום ממוצע לפני הקורונה, נזכיר, היו עוברים בנתב"ג מעל ל-50 אלף נוסעים.
על אף שישראל הותירה למעשה לטוס כמעט לכל מקום בעולם, אין זה אומר שהנסיעה למקומות מסוימים בימים אלו, עם סגרים חלקיים וחוקי קורונה המשתנים מארץ לארץ ולפעמים בין מחוזות המדינה, הינו תענוג. לכן, קשה היה למצוא הבוקר בשדה התעופה אנשים שהחליטו לטוס כמעט באופן ספונטני למדינה ששוחררה מרשימת המדינות האדומות בלילה.
מיכל משיח (38) מדריכת גלישה ויוגה מהרצליה, החליטה שלמרות ההמלצות לא לטוס והחשש מהאומיקרון היא לא תוותר על להוציא את סדנת הגלישה שלה לסרי לנקה. "אמנם יש הרבה פחות אנשים שיוצאים איתי אבל ניקח את מה שיש. מבחינתי זה מאוד חיוני לנפש שלי לגלוש", אמרה. "אני חושבת שזה הגיוני לפתוח את השמיים כי אי אפשר לעצור מיקרונים קטנים, מי שצריך להישמר שיישמר".
1 צפייה בגלריה
מיכל משיח בנתב"ג
מיכל משיח בנתב"ג
מיכל משיח עם הגלשן בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
אילון שטס לאיטליה סיפר כי הטיסה הוזמנה מראש והתבטלה מספר פעמים עד שלבסוף נפל הפור בינו ובין הני המשפחה והם החליטו לטוס: "הייתה אי ודאות מוחלטת, הייתה קצת דילמה. האישה והילדה פה גם. בסוף החלטנו כן לנצל את ההזדמנות, הזמנו את זה מזמן ורצינו לנסוע אחרי שנתיים ומשהו שלא נסענו. ככה הוחלט בסוף רק לפני חמש דקות סגרנו את ההסעה למלון. אבל הנה בסוף טסים. יש חששות להיתקע בבידוד, נקווה שלא נגיע לשם כי אנחנו מחוסנים כולם, לגבי הדבקה, אני מניח שכולנו נקבל את זה בסופו של דבר, פה או שם זה לא משנה .החשש הוא להידבק ולהיתקע שם, נקווה שלא נגיע לזה".
דניאל שנסע עם לבר לטיול סקי בבולגריה אמר שתמיד יש חשש: "אנחנו חיים במציאות אחרת אבל אנחנו לוקחים בחשבון את כל הסיכונים. זה סיכונים מול הנאות ובעזרת השם יהיה בסדר. חיכינו לזה הרבה זמן".
הנוסע סיפר כי הוא וחבריו דנו בשאלות כמו האם הם ייצאו לפאבים באתר הסקי ויתערבבו עם נופשים אחרים. ״יש לנו ביטוח קורונה שעשינו בפספורט כארד שנותן לך סוג של ביטחון, אם קורה משהו חלילה יש לך כמו אבא ואמא. דבר שני כמו בארץ, מסכות, אלכוג'ל, נכנסים למועדונים או מקומות בילוי ושומרים על עצמנו. בחו"ל כמו בארץ.

"זה משהו לנפש שלנו"

באשר להמלצת מנכ"ל משרד הבריאות שלא לצאת לחו"ל לנסיעות לא הכרחיות, דניאל צחק: "אנחנו אחרי כמה שנים טובות שלא יצאנו מהארץ, ואנחנו אנשים שאוהבים לטייל ואנשים שומרי חוק, זה משהו לנפש שלנו. בן אדם שחולה גופני הולך לרופא, אנחנו רוצים לטפח את הנפש שיהיה לנו יותר כיף ובחרנו לנסוע לחו"ל".
בשדה גם פגשנו את ירון, המתגורר במלבורן, אולי העיר שהייתה תחת עוצר הכי הרבה זמן ב-2020. הוא החל את מסעו חזרה הביתה אחרי ביקור מולדת. "הייתה הזדמנות בחופשת הכריסמס, חלון הזדמנויות לבוא לבקר את האחים, הורים וחברים קרובים. באתי לשבועיים ועכשיו חוזרים", סיפר.

בתוך כך, ספקיות התיירות וחברות תעופה, ישראליות ולוא-קוסט אירופאיות, מדווחות על עליה בביקושים לטיסות ולדילים למדינות שהפכו ביום חמישי מאדומות לכתומות. מדובר בעיקר בחבילות לדובאי ובטיסות לארצות הברית ולטורקיה. כמו כן, נרשמת התעניינות ביעדים כמו דרום אפריקה, טנזניה (ספארי) וחופשות סקי באירופה.
חברות הלואו-קוסט משווקות בימים אלה כרטיסים במחירי רצפה, ומי שיחפש יוכל, לדוגמה, למצוא טיסה למילאנו ב-10 אירו, ללא שליחת מזוודה לבטן המטוס או בחירת מושב. איטליה היא לא היעד היחיד שהמחירים אליו נמוכים ביותר בימים אלה. הבוקר מצאנו דיל לסוף שבוע בדובאי במלון ברמה של 5 כוכבים. המחיר: 599 דולרים לאדם לשלושה לילות על בסיס לינה וארוחת בוקר. טיול מארוגן של חמישה ימים בדובאי עולה בימים אלה 1,099 דולרים לאדם בהרכב זוגי. טיול מאורגן לאיסטנבול עולה 699 דולרים לאדם בהרכב זוגי למשך חמישה ימים.

מנכ"ל ארקיע: "תחושת הקלה"

מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ אמר הבוקר בראיון לאולפן ynet כי "יש תחושת הקלה מאז ההודעה שפתחו את המדינות. כבר יש עלייה בצבר ההזמנות, הוצאנו הבוקר שתי טיסות ליעדי סקי שהיה חשש לגביהן. אנחנו עדיין רחוקים מהמספרים הרגילים לעונה הזו, נכון שאנחנו בעונת החורף אבל המספרים היו גדולים בשנים עברו לפני הקורונה".

לדברי ברלוביץ, רוב האנשים שואלים מה קורה אם נדבקים בחו"ל. "זה עיקר החששות של הקהל הישראלי שרוצה לצאת ולנצל את המחירים המאוד זולים", אמר מנכ"ל ארקיע שהתייחס למחירים הזולים בתקופה זו: "חברות התעופה שמות פה את המטוסים ומקוות שיגיעו נוסעים אחרי תקופה ארוכה. התחרות על הקהל הישראלי היא מאוד אגרסיבית".