גל ביטולי החופשות לטורקיה שהחל בהדרגה לפני שבועיים עם פרסום אזהרת המסע הראשונה, הפך אתמול (יום ב') אחר הצהריים לצונאמי, עם החמרת אזהרת המסע לדרגה 4, והקריאה הבהולה לישראלים שנמצאים באיסטנבול לעזוב אותה בהקדם.
מוקדי ההזמנות אצל ספקיות התיירות קרסו אתמול מרוב פניות של לקוחות מבוהלים שביקשו לבטל את חופשתם בטורקיה לכל יעד שהוא, ולא רק לאיסטנבול. בנוסף דיווחו אתמול ספקיות התיירות על עצירה של הזמנות חדשות ליעדים בטורקיה. לצד העצירה בהזמנות לטורקיה נצפית עלייה חדה בהזמנות ליוון – לאתונה ולאיים, לבולגריה וגם לקפריסין.
ספקיות התיירות נאלצות להתמודד עם התסכול של הנוסעים, שמנסים להמיר את ההזמנה שביצעו לטורקיה, לטובת יעד אחר. אלא שהדבר אינו אפשרי, שכן אזהרת מסע – בכל דרגה שהיא – אינה סיבה להחזר כספי מטעם הספקיות, כל עוד הטיסות מתקיימות כסדרן ליעד ואין איסור כניסה אליו.
משווקי החבילות והטיסות לטורקיה מתרעמים על כך שהמדינה, שממהרת להזהיר – בצדק כנראה – את תושביה לחזור מהיעד ולא לטוס אליו מחשש לסכנה ממשית, אינה לוקחת אחריות ומפצה את הספקיות על ביטולים, בדומה לפיצוי עסקים בדרום או בצפון שנפגעים בתקופת חירום של ירי טילים.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
איסטנבול
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טייל פאפוס קפריסין
טייל פאפוס קפריסין
פאפוס, קפריסין. זינוק חד בהזמנות אל האי
(צילום: shutterstock)
ניב, מאזור רמת גן, אמור לטוס בעוד שבועיים לאנטליה עם אשתו ושלושת ילדיהם הקטנים. לפני שלושה חודשים הם הזמינו חופשת טיסות ו"הכל כלול" בריזורט באנטליה עם פארק מים, וכעת הוא מתקשה להמיר אותה ליעד אחר. "זה מצב מאוד מתסכל", אמר אתמול. "אשתי חוששת לצאת עם הילדים לחופשה שעלולה להפוך לתופת, אבל מצד שני יש כאן הרבה כסף שיילך לכפרות. לצאת לחופשה ליעד אחר זו עוד הוצאה חדשה לא צפויה, והרי לא נוותר על חופשה עם הילדים אחרי שנתיים שלא יצאנו לשום מקום איתם בגלל הקורונה. אנחנו שבויים של המצב, ומישהו חייב לקחת אחריות ולפצות את הנוסעים שנאלצים לבטל".
ויש כאלה שלא נבהלים מאזהרות המסע ולא מוכנים לאבד את כספם. מישל בן מלך (52), אב לשני ילדים מאזור המרכז, חזר לפני שבוע מחופשה באיסטנבול ויש לו רק דברים טובים לומר על העיר הטורקית. "אני לא מפחד לחזור לשם", אמר בשיחה עם ynet, "בעוד שבועיים סגרתי שם חופשה ואני סופר את הימים לחזור לנוח ולבלות שם".
7 צפייה בגלריה
מישל בן מלך באיסטנבול
מישל בן מלך באיסטנבול
מישל בן מלך באיסטנבול
דודי טל, שנמצא כעת בחופשה באיסטנבול, אמר ל-ynet: "אני מכיר את העיר היטב וגם עכשיו אני לא ממש חושש, אנחנו מסתובבים חופשי בשווקים, ברחובות ובמסעדות, מדברים בעברית, משמיעים שירים של ירדנה ארזי ברחוב בלי לחשוש והמקומיים הטורקים מקבלים אותנו בחום, ולרגע לא מורגשת כאן אווירה של פאניקה ביטחונית, אני לא ממהר לחזור לארץ בגלל כל ההפחדות שמפרסמים".
7 צפייה בגלריה
דודי טל באיסטנבול עם בן זוגו מאור
דודי טל באיסטנבול עם בן זוגו מאור
דודי טל באיסטנבול עם בן זוגו מאור, לא חוששים
אתמול הרכבת האווירית לטורקיה עדיין נמשכה. בממוצע המריאה מישראל לאיסטנבול טיסה אחת לחצי שעה - בדיוק כמו תדירות הרכבת מירושלים לתל אביב. אלפי נוסעים המריאו לעיר הטורקית מאז שפורסמה בימים האחרונים אזהרת המסע, בנוסף לטיסות המקבילות הרבות לערים אחרות במדינה, כמו אנטליה ואנקרה. כמו כן, לא פחות מ-7,600 ישראלים ייצאו ויחזרו מטורקיה באחת מ-43 הטיסות שיטוסו בין המדינות ביממה הקרובה. לשם השוואה, מבדיקה מנתוני רשות שדות התעופה, נכון ל-24 השעות הנוכחיות כמות הנוסעים שיחלפו בין המדינות הוא הגבוה ביותר מכל יעד אחר. אולם, כאמור, תמונה זו צפויה להשתנות בקרוב לאור גל הביטולים.

"נערכים לא להתבלט יותר מדי"

בתנב"ג הבוקר (יום ג׳) ניתן היה לחלק את הנוסעים לטורקיה לשלוש קבוצות עיקריות – ישראלים מוסלמים, נוסעים שיעשו קונקשן בנמל התעופה באיסטנבול וכן ישראלים שהחליטו לא לוותר על החופש על אף אזהרות המסע. מורן ונימרוד כהן ממושב עזריה שטסו לאנטליה יחד עם שלושת ילדיהם אמרו שהם לא מפחדים, אבל ייזהרו. "סגרנו את החופשה לפני חודשיים והודעתי לילדים רק בשבת", סיפרה מורן. "החלטנו שלא מבטלים כי אני לא רוצה לאכזב אותם ומצד שני אעשה הכל כדי לשמור עליהם. הפחד קיים, אבל הוא קיים גם שטסים ללונדון או הודו, נהיה יותר זהירים".
7 צפייה בגלריה
משפחת כהן בדרך לטורקיה חרף האזהרות
משפחת כהן בדרך לטורקיה חרף האזהרות
משפחת כהן בדרך לטורקיה חרף האזהרות
(צילום: רועי רובינשטיין)
אבי מטירת הכרמל הסכים עם מורן ואמר: "חשבנו לבטל כי שילמנו הרבה כסף, דמי הביטול היו מלאים ולכן לא דחינו ואנחנו נוסעים לאנטליה. זה נדחה כבר שנתיים בגלל הקורונה, אנחנו נערכים לא להתבלט יותר מדי, ולהישאר במלון. עושים טיול נטו בשביל הילדים".
לארי ברש מיפו שטס לאיסטנבול אמר כי הוא לא מפחד. "אני מדבר רוסית ולא דומה כל כל לישראלים", אמר. "אני לא מבין את הפחד, כל הפיגועים האלו היו מוכנים מזמן, אז עכשיו אמרו שזה ככה, זה אומר שרק מעכשיו זה בעייתי? אני אישית לא מפחד אני יכול למות פה ויכול למות שם".
נחמה ליפשיץ מרמת השרון, שטסה לאיזמיר יחד עם בעלה ומשם להפלגה, סיפרה כי אם היה מדובר בסגנון טיול אחר ייתכן והייתה מוותרת עליו. "אם היינו צריכים לנסוע לאיסטנבול היינו מבטלים", אמרה, "אבל עכשיו אנחנו לא פוחדים כי אנחנו הולכים לטיול פרטי לגמרי בהפלגה".
7 צפייה בגלריה
נחמה ליפשיץ ובעלה טסים לטורקיה
נחמה ליפשיץ ובעלה טסים לטורקיה
נחמה ליפשיץ ובעלה טסים לטורקיה
(צילום: רועי רובינשטיין)

"הביקושים הרגילים ישובו תוך שבוע-שבועיים"

אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת קווי חופשה, אמר ל-ynet: "איי יוון מתפוצצים מהזמנות, וגם היעדים בחופי הים השחור בבולגריה תופסים תאוצה והמטוסים יוצאים מלאים". שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, הוסיפה כי "בשלב זה ההזמנות לאיי יוון, בורגס וליעדים אחרים באגן הים התיכון נמשכות כרגיל. ההערכה שלנו היא שבדומה לתגובה הראשונית שהייתה לאחר פרסום אזהרת המסע לטורקיה, השוק יחזור למצב ביקושים הרגיל בתוך כשבוע או שבועיים".
7 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
רודוס, יוון. מבטלי טורקיה בדרך
(צילום: shutterstock)
סמנתה אדריאנו, מנהלת שיווק ברשת לואיס הוטלס בקפריסין, אמרה בשיחה עם ynet כי "ביומיים האחרונים נרשמה עלייה של 50% בביקושים בקרב ישראלים לחופשה במלונות הרשת, רובם ככולם למלונות המשפחתיים שמציעים אירוח על בסיס הכל-כלול".
בהכנת הכתבה השתתף יואב זיתון