וריאנט אומיקרון גורם לכאוס בענף התיירות, אך נכון לשעה זו הישראלים שרכשו כרטיסי טיסה וחבילות נופש לא ממהרים לבטל. אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל שמספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות וכ-3,500 סוכנים ישראלים מתוך כ-4,500 עובדים על המערכות שלה, אמר הבוקר (יום א') כי "מאז ההודעה על הווריאנט החדש ובעקבותיו החלטות ממשלת ישראל, אנו רואים ירידה של כ-50 אחוזים בהזמנות החדשות לנופשונים בשבת האחרונה. כמו כן, אנו רואים פחות מ-10 אחוזים של ביטולים".
כהן העריך כי הסיבה לכך היא, "שכולם ממתינים לקבל יותר ודאות באשר לשינויים ולהנחיות החדשות בשטח. עד לנקודה זו היה חודש נובמבר מבטיח למדי, והנתונים הראו כי מספר ההזמנות דומה מאוד למה שהיה בנובמבר 2019 – לפני תחילת מגפת הקורונה. ההתאוששות הייתה מדהימה וניכר היה כי אנשים למדו לנפוש לצד הקורונה".
קבינט הקורונה אישר אמש (שבת) את המתווה שהציע משרד ראש הממשלה יחד עם משרד הבריאות, שלפיו בלילה שבין ראשון לשני ייכנסו לתוקף ההגבלות החדשות למשך שבועיים כדי להתמודד עם כניסת הווריאנט החדש אומיקרון. ההגבלות כוללות, בין היתר, איכוני שב"כ למאומתים הנושאים את הזן, בידוד ביתי לשלושה ימים לפחות גם למחוסנים וסגירת השמיים לזרים.
בתוך כך, שר התיירות יואל רזבוזוב אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי קיים סיכוי גדול שטורקיה תוגדר כמדינה אדומה לאור החשש מזן אומיקרון - שכן ממנה עלולים להגיע לישראל נוסעים מדרום אפריקה וממדינות שבהן הזן החדש מתפשט. כשנשאל אם המדינה תכיר גם באיחוד האמירויות כמדינה אדומה, השיב רזבוזוב: "הבנתי שהם כבר סגרו את הטיסות לדרום אפריקה כך שהחשש לגביהם פחות רציני. יש גם עניינים מדיניים ומשרד החוץ מעורב, נקבל החלטות בהמשך היום".
3 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים בנתב"ג, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
ממריאים על רקע המגבלות החדשות
(צילום: יריב כץ)
לדברי כהן מחברת אמדאוס, "סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה שיפרו מאוד את התשתית להתמודדות עם הנגיף ועשו זאת באמצעות תנאי ביטול נוחים, ביטוחים שונים, אפשרות לקבלת מידע מיידי אצל סוכני הנסיעות על ההגבלות בנקודת היעד וכו'. כפי שגם ראינו בגלים הקודמים, ולשמחתנו - הנוסעים רוצים להמשיך לטוס וממתינים להזדמנות לעשות זאת. אני משוכנע כי גם הפעם, כאשר המידע יתבהר, יידע ענף התיירות לתת מענה בטוח ללקוחות".
מוקדי השירות של ספקיות חבילות הנופש וחברות התעופה מתמודדים מאז יום שישי בבוקר עם גל פניות של לקוחות שהזמינו כרטיסים לחנוכה ולחג המולד. ההתפתחות המדאיגה במגפה אירעה בתזמון הגרוע מכל עבור התעשייה – רגע אחרי שעשרות אלפי נוסעים רכשו חבילות מוזלות במסגרת מבצעי בלאק פריידי וחודש נובמבר.
"החלטת הממשלה מאמש הינה מכה נוספת לענף התיירות שרק התחיל להתאושש מהמכה שהנחיתה עליו מגפת הקורונה", אמר הבוקר ניר מזור סמנכ"ל קשרי תעופה. "נכון לעכשיו אנחנו עדיין לא רואים ביטולים משמעותיים, מלבד לאיי סיישל ולמדינות מסוימות באירופה שבהן הוטלו סגרים. הרצון לחזור לטוס גורם לנוסעים שהזמינו טיסות לטווח הארוך להמתין ולא למהר לבטלן. אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי ההחלטות ומקווים שהתמונה תתבהר במהרה".

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה הבוקר כי "מאז קבלת ההנחיות החדשות אנחנו רואים האטה בהזמנות, אך מגמת הביטולים למדינות שעדיין לא הוגדרו כאדומות עדיין בשוליים. אנחנו נכנסים לתקופת המתנה של שבועיים לפחות שאחריה הדברים יתבהרו. חנוכה היה אמור להיות אחד משיאי התיירות של החורף ומדובר במכה נוספת לענף התיירות היוצאת, שהוא היחיד שמתנהל מתחילת המשבר ללא פיצויים מהמדינה. אנחנו פונים לשר התיירות לייצר בהקדם מתווה חירום לחברות התיירות הגדולות שמופלות לרעה לאורך כל משבר הקורונה".
ליבנה לש, הבעלים של סוכנות ליבנה טורס שמתמקדת ביעדי האוקיינוס ההודי (מאוריציוס, סיישל, מלדיביים וסרי לנקה), אמרה הבוקר כי "מאז הודעת ראש הממשלה בנט יש גל אדיר של ביטולים לסיישל ולמאוריציוס שאמנם מוגדרות מדינות אפריקה, אך ממוקמות על איים בודדים".
חברת ישראייר מיהרה להודיע הבוקר כי תאפשר לנוסעים המבקשים לבטל את טיסתם עד ארבעה ימי עסקים לפני הטיסה לקבל החזר של 50 אחוזים בביטול הזמנה, באמצעות שובר זיכוי כספי למימוש עתידי עד שנה, במקום החזר של 25 אחוזים מערך ההזמנה שהיה נהוג עד כה. נוסעים שיבקשו לבטל טיסתם ארבעה ימים ועד 24 שעות לפני הטיסה יוכלו לקבל 35 אחוזים בביטול הזמנה, באמצעות שובר זיכוי כספי למימוש עתידי עד שנה, במקום החזר 10 אחוזים מערך ההזמנה. ההטבה תחול על טיסות היוצאות בין התאריכים 28 בנובמבר עד 12 בדצמבר.
מחברת פאספורקארד נמסר כי "החל מהבוקר אין ירידה בהיקף המכירות לעומת ימים רגילים, רק היעדים משתנים. אירופה נסגרת לאט-לאט עם מגבלות במדינות שונות ומפת ההזמנות נוטה לכיוון הייעד הכי מבוקש כרגע – דובאי".
יעקב אמסלם, מנכ"ל ומבעלי קבוצת אמסלם טורס, אמר כי "עושה רושם שמרבית הנוסעים עדיין מוכנים לספוג שלושה ימי בידוד וליהנות מחופשה מפנקת להטענת המצברים. משעות הבוקר אנו עדים לבלבול קל בקרב חלק מהנוסעים המבקשים לבחון את מדיניות דחיית נסיעתם, אך אין ביטולים של ממש".
3 צפייה בגלריה
איי סיישל, במוקד הביטולים
איי סיישל, במוקד הביטולים
איי סיישל, במוקד הביטולים
(צילום: Shutterstock)
שלמה כרמל, המנהל והבעלים של חברת "עולם אחר", אמר בשיחה עם ynet כי האצבע קלה באופן בלתי נסבל על הדק המגבלות. "היום היו אמורים לצאת כ-200 מטיילים בטיסה ישירה של אל על לספארי בטנזניה", אמר כרמל שמתח ביקורת חריפה על הכללת המדינה האפריקנית ברשימת המדינות האדומות שלישראלים אסור לטוס אליהן. "הטיול מתקיים רובו ככולו באוויר הפתוח בטבע הפראי של הסוואנה, החברה אף יצרה 'תו ספארי' שהוגדר בשיתוף עם רופא ישראלי מומחה לקורונה. השקענו חודשים של עבודה וברגע אחד הכל משתנה".

"מלונות התיירות הנכנסת לא יוכלו להתאושש"

כוננות ספיגה גם בענף התיירות הנכנסת. נשיא התאחדות המלונות בישראל אבי ניסנקורן שיגר הבוקר מכתב לשר האוצר ולשר התיירות ובו כתב כי "על רקע ההבנה כי כל עוד לא יוסרו מחסומי הכניסה לישראל, מלונות התיירות הנכנסת לא יוכלו להתאושש - יש לדאוג לסייע לענף לשרוד את התקופה הקריטית שעד לחזרתם של התיירים. החלטת קבינט הקורונה שהתקבלה אמש קבעה כי לצד סגירת השמיים לזרים, יגובשו דרכים לסייע לענף התיירות. עבורנו זוהי שעת חירום וצו השעה. על מנת שתשתית מלונות התיירות הנכנסת לא תיפגע אנושות, יש לקבוע מתווה מוסכם מעודכן ולהגיש לה סיוע לאלתר".
ראול סרוגו, מבעלי מלון סופיה כנרת שהושק לפני כמה חודשים בהשקעה של 150 מיליון שקלים, אמר הבוקר: "בחודשים האחרונים סוף-סוף התחלנו לראות תיירים במלון סופיה כנרת, גם מאירופה וגם מארצות הברית והנה כעת באבחת חרב מבטלים את כל הקבוצות מחו"ל. רק הבוקר התבשרנו על ביטול של למעלה מ-50 חדרים שהזמינה קבוצת תיירים אמריקנים שהייתה אמורה להגיע אלינו מחר. הנזק הוא גדול מאוד, אני מבקש מהממשלה לפצות את המלונאים בישראל".