חברת אל על הודיעה כי בעונת הקיץ הקרובה, שתחל באפריל, לא תחדש את הקווים לעיר מרקש שבמרוקו ולדבלין בירת אירלנד, זאת בעקבות שינויים בביקושי הנוסעים. "מאז יומה הראשון של המלחמה אל על עוקבת אחר השינויים בהעדפת הלקוחות ומבצעת התאמות בלוח הטיסות בהתאם", נמסר בהודעת החברה. "בעקבות המצב הביטחוני המתמשך נרשמת ירידה משמעותית בביקושים בקרב הנוסעים הישראלים ליעדים שונים בעולם".
3 צפייה בגלריה
דבלין ממעוף הרחפן
דבלין ממעוף הרחפן
דבלין ממעוף הרחפן
(צילום: shutterstock)
עוד נכתב בהודעה: "לאחר שהודיעה על השהיית הקו ליוהנסבורג שבדרום אפריקה, הירידה בביקושים באה לידי ביטוי גם ביעדים נוספים בינהם דבלין שבאירלנד ומרקש שבמרוקו". באל על הסבירו כי קיבלו את ההחלטה כדי "להתאים את תמהיל היעדים לביקושים.
כלל הנוסעים שטיסותיהם יבוטלו, יעודכנו על כך ויוצעו להם מספר חלופות. "השהיית הקווים", הסבירו באל על, "מאפשרת את הרחבת הפעילות והוספת מאות טיסות ליעדים הקיימים והמבוקשים, לצד בחינת אפשרויות ליעדים חדשים".
הקו לדבלין הושק בחודש מרץ האחרון כקו עונתי לתקופת הקיץ בלבד, וזכה לאהדה בקרב השוק העסקי ומשפחות. הקו שהיה מתוכנן לפעול עד סוף נובמבר 2023, הושהה בתחילת נובמבר לטובת תגבור יעדים מבוקשים במהלך המלחמה.
בחודש נובמבר, נזכיר, ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר גינה בחריפות את ישראל על התקיפות בעזה ותיאר אותן כ"משהו שמתקרב לנקמה". "אני מאמין שלישראל יש זכות להגן על עצמה, יש לה את הזכות לתקוף את חמאס כדי שהם לא יוכלו לעשות את זה שוב" אמר ורדקר במהלך ביקור בדרום קוריאה. "אבל מה שאני רואה שמתפתח כרגע זה לא רק הגנה עצמית, זה דומה למשהו שמתקרב יותר לנקמה וזה לא המקום שאנחנו צריכים להיות בו. אני לא חושב שכך ישראל תבטיח חופש עתידי וביטחון עתידי".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
אירלנד היא ללא ספק המדינה העוינת ביותר לישראל באיחוד האירופי בימים אלו, וכבר זמן רב שמובילה קו מאוד נוקשה נגד ישראל במוסדות האיחוד האירופי. בדיונים הסגורים היא אפילו דוחפת בשנה האחרונה (ללא קשר למלחמה) להטלת סנקציות על ישראל. המדינה אף תמכה בהצבעה בעצרת האו"ם להפסקת אש מבלי לקרוא לשחרור כל החטופים ומבלי לגנות בצורה מפורשת את חמאס.
ראש הממשלה האירי עורר זעם בירושלים כאשר לקראת סוף חודש נובמבר בירך על שחרורה של הילדה אמילי הנד בת התשע משבי חמאס, אך לא הזכיר מי חטף אותה. בציוץ ב-X (טוויטר לשעבר) כתב ורדקר כי "זהו יום של שמחה ענקית ותחושת הקלה לאמילי ולמשפחתה. ילדה תמימה שאבדה - עכשיו נמצאה וחזרה, ואנחנו נושמים לרווחה. תפילותינו נענו".

אזהרת המסע למרוקו עלתה לרמה 3

הטיסות למרקש שבמרוקו הופסקו בחודש אוקטובר ובמהלך התקופה הנוכחית עלתה אזהרת המסע עבור ישראלים ליעד הזה לרמה 3. העלאת רמת הסיכון הורידה משמעותית את תחושת הביטחון של הישראלים ביעד, ובהתאם גם את הביקוש לטוס אליו.
3 צפייה בגלריה
מרקש
מרקש
מרקש. גם אליה הביקוש ירד
(צילום: Shutterstock)
שלומי זפרני, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, אמר כי "מאז פרוץ המלחמה אל על מקפידה להעצים את רשת הנתיבים ביעדים המבוקשים וזאת על מנת להמשיך ולשמר את הגשר האווירי. נוכח המצב, אנו עוקבים באופן תדיר אחר השינויים בהעדפות הלקוחות ואחר עוצמות הביקושים, וכחלק מהתאמת תמהיל היעדים שלנו, החלטנו שלא לחדש את הקווים לאירלנד ולמרוקו לעונת הקיץ הקרובה. טיוב לוח הטיסות מאפשר לנו להוסיף במהלך עונת הקיץ כ-500 טיסות בקווים מבוקשים אחרים באירופה, ולחבר בין ישראל למגוון רחב של יעדים ברחבי העולם, תוך בחינת אפשרויות חדשות".