יממה לאחר ישיבת הממשלה שבה אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי", ושר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף כי סוכני נסיעות ומורי דרך צריכים להחליף מקצוע – גורמים בענף התיירות ממשיכים למתוח ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה ודורשים סיוע כספי. "אנחנו קוראים מפה לסייע באופן בהול לענף התעופה ולענף התיירות", אמר הבוקר (יום ב') מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ בריאיון לאולפן ynet. "כמו ששאר המדינות הנאורות בעולם עושות, מסייעות לחברות התעופה".
הבוקר פורסם כי ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי במשרד האוצר הוחלט שאין מנוס מסיוע לענף התעופה ולענף התיירות. על פי הערכה ראשונית, הסיוע יהיה בהיקף את מאות מיליוני שקלים – עד 100 מיליון דולר – לכל הגורמים יחד, אך עדיין לא ברור אם יהיה מדובר רק בסיוע במענקים או גם בהלוואות בריבית נמוכה.
מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל ברלוביץ אמר כי התעופה הישראלית מהווה 30% מהתעופה בישראל והיא נמצאת כעת ברגעי מלחמה. "אנחנו קצת עוסקים בטיסות חילוץ וממשיכים לטוס למספר יעדים, אבל מאוד מצומצם", אמר ברלוביץ, "כבר הבוקר אנחנו נאלצים להגיע לשולחן העבודה ולהוציא עובדים לחופשה ולחזור לצמצום החברה, לצמצום הפעילות, זה נורא עצוב כי כבר התיישרנו, העובדים בלחץ".

ברלוביץ התייחס גם להחלטת הממשלה לבחון מדי יום את רשימת המדינות האדומות ואמר כי מדובר בפועל בצעד שסוגר את השמיים: "אנשים יפסיקו להזמין כי כרגע הסנקציה היא לחזור למלונית ואף אחד לצערי הרב לא ישקול עכשיו לנסוע לחו"ל כשהוא יודע שיש סיכוי שהוא חוזר למלונית ואחר כך לבידוד".
מי שנשמע לא פחות מאוכזב, אך קצת יותר אופטימי הוא ניר מזור סמנכ"ל חברת קשרי תעופה. "הישראלים כמו שלמדנו הם יותר מתוחכמים", אמר מזור שטען כי הממשלה מחבלת בתעופה ומנסה לייצר אווירה דרמטית שתגרום לאנשים לא לטוס. "עד עכשיו לא הצליחו לעצור אותם מלטוס, והם לא יצליחו לעצור אותם גם כעת מלטוס".
כשנשאל אם חלה ירידה בהזמנות, השיב: "הן בהחלט נבלמו, הן נבלמו כבר בהודעה על שלושה ימי בידוד, אבל הן לא נבלמו לחלוטין. יתרה מזאת, אנחנו רואים אפילו עלייה של הזמנות בשבוע האחרון לעומת השבוע הקודם. אחרי השוק הראשוני, הטסים יודעים לעשות הערכה. המידע נמצא ברשת, כולם יודעים פחות או יותר אילו מדינות נמצאות בתחלואה גבוהה ואילו מדינות נמצאות בתחלואה יותר נמוכה, הם יודעים להעריך את הסיכונים שלהם. אנחנו כבר שנתיים בתוך המשבר ואחרי שלושה חיסונים".

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, היה תקיף יותר בתגובתו אתמול כשאמר: "שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן, אתם, ששולחים אותנו אנשי ענף התיירות, לחפש עבודה חדשה - יש לי רק דבר אחד להגיד לכם: לכו אתם לחפש לכם עבודה חדשה. אנחנו במקצוע שלנו הרבה יותר זמן מכם וכנראה גם מבצעים את העבודה שלנו הרבה יותר טוב. תתביישו לכם שזה מה שיש לכם להגיד לנו אחרי שנתיים של התמודדות עם מגפת הקורונה".
ובינתיים בשטח, נרשמה ירידה משמעותית בכמות הנוסעים היוצאים מנתב"ג. ביממה הקרובה (מחצות עד חצות) צפויים לעבור בשדה 26,900 נוסעים, כאשר 12,500 ייצאו מישראל ב-110 טיסות וכ-14,400 נוסעים ייכנסו אליה ב-113 טיסות שמגיעות מסביב העולם.

מורי דרך ואנשי תיירות הפגינו בנתב"ג

מאות מורי דרך ואנשי תיירות הפגינו לקראת הצהריים בטרמינל 3 בנתב"ג נגד מדיניות הממשלה. במהלך ההפגנה, אשר הועברה בשידור חי ב-ynet, המפגינים חסמו את כביש הגישה לטרמינל 3, התיישבו על הכביש, וקראו לממשלה לפעול להביא להם פיצויים על שלושת השבועות האחרונים שבהם לא עבדו.
3 צפייה בגלריה
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
ההפגנה בנתב"ג, היום
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
(צילום: מוטי קמחי)
לנה דרובצ'בסקי, סגניות יו"ר מורשת, עמותת מורי הדרך בתיירות נכנסת בישראל שהשתתפה בהפגנה, אמרה ל-ynet כי "זה לא חדש שפוליטיקאים משקרים, זה פשוט מדהים עד כמה זה יכול להגיע לקציוניות שמבטלים תחום עיסוק שלהם, ענף כלכלי חשוב והכרחי, ענף שיש לו סיכוי. זאת ארץ הקודש, אנחנו חייבים מוסרית להיות פתוחים לעולם". היא הוסיפה ואמרה כי "המשבר הזה יפגע גם בפרנסה של כל אחד, יצרו פה תקדים מסוכן, לפיו המדינה יכולה להתנכל לאזרחיה ולהפקיר אותם בלי שום חשבון, ולהגיד את זה בקול רם כאילו זה בסדר גמור".
תמר כהן, שהשתתפה גם היא בהפגנה, אמרה כי "האנשים של מיס יוניברס, כל הצוותים והמשפחות שלהם, הגיעו לארץ, עשו סיורים וטיילו בלי תו ירוק והיו תיירים לכל דבר – לא הגיוני שלהם מותר והתיירים שלנו, שרצו לראות את המקומות הקדושים ולעשות בר מצוות, לא יכולים להגיע. אנחנו מתים לעבוד, תנו לנו פשוט לצאת לעבוד".
מורה הדרך גל לביא התייחס במשדר ynet להתבטאות החריפה אתמול של שר האוצר שאמר: "לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: 'תתחילו לשנות את המקצוע'. מ-4.5 מיליון תיירים ירדנו ל-200 אלף וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך כבר שינו תחום".
לביא אמר: "להגיד לאלפי מורי דרך שבחרו להראות את הפנים הכי יפות של המדינה שלנו, עברו הכשרה מאוד ארוכה, וביום אחד להגיד להם, 'טוב, אז אולי פשוט תחליפו מקצוע', זו אמירה מנותקת מהמציאות. מדובר בפרנסה שלנו ואי אפשר להגיד באותו משפט 'להחליף מקצוע', אבל גם לא לתת איזשהו מתווה מסוים כדי שנוכל להמשיך להתפרנס בכבוד. אני רק בחור צעיר, אבל תחשבי על מורי דרך ותיקים שעובדים המון שנים בתחום ויש להם משפחות וילדים, אי אפשר לצפות מהם ביום אחד פשוט לשנות מקצוע. מילא אני עוד צעיר, אני רווק, בלי ילדים, אני עוד איכשהו יכול לעשות את ההתאמות האלו, אבל בואו נחשוב רגע על מורי הדרך שכבר שנים בתחום".
3 צפייה בגלריה
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
מחאה של חלק מגורמי התיירות נגד סגירת השמיים
"ליברמן, אני לא מחליף מקצוע"
(צילום: מוטי קמחי)

דו"ח: החל הגל החמישי בישראל

על אף הביקורת, יש לזכור כי החלטת הממשלה לא התקבלה ללא סיבה. חוקרי האוניברסיטה העברית הגישו ביום חמישי דו"ח עדכני לראש הממשלה נפתלי בנט ובו הם מזהירים כי הגל החמישי של מגפת הקורונה החל בישראל, וכי יש לעכב את התפרצות הזן אומיקרון כדי לאפשר איסוף מידע אמין להמשך פעולה. החוקרים מציינים כי העלייה הנוכחית בנתוני התחלואה מובהקת וכי לראשונה השבוע המגפה מתפשטת בכל המגזרים ושכבות הגיל.
ברחבי העולם הנגיף ממשיך להשתולל. אחרי שהפך לדומיננטי בגל שחוותה דרום אפריקה, שם התגלה לראשונה, כעת גם בבריטניה מזהירים כי הוא בדרך להפוך לזן הנפוץ ביותר בממלכה – בתוך ימים ספורים. לפי נתוני הסוכנות הבריטית לביטחון בריאותי (UKHSA), מספר נשאי הזן בבריטניה מכפיל את עצמו כעת בכל 2.5 ימים. בסוכנות הזהירו אמש כי אם המגמות הנוכחיות של התפשטות הזן החדש לא ישתנו, מספר הנדבקים באומקירון בממלכה יגיע ליותר ממיליון עד סוף השנה, כלומר בתוך כשלושה שבועות בלבד.