"רשימת המדינות האדומות תיבחן מדי יום ותעודכן באופן תדיר. כמו כן, בימים הקרובים יתווספו מדינות נוספות לרשימת המדינות האדומות על פי הגדרות משרד הבריאות" – כך נמסר אמש מלשכת ראש הממשלה. ההודעה הכניסה את ענף התיירות לסחרור נוסף, אחד מרבים שפקדו אותו מאז פרוץ מגפת הקורונה בתחילת 2020. ובתוך כל, שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה במהלך ישיבת הממשלה היום (א') כי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי".
במהלך הישיבה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט לשרים כי "יש פגיעה קשה בתיירות שצריך לתת לה מענה כלכלי, אבל סגר יהיה פגיעה בכל המשק. פעולה נחרצת עכשיו עם פגיעה כלכלית מסוימת עדיפה מפגיעה אחר כך שהיא פי 100". שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. שם צריך לבדוק מאזנים. לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: 'תתחילו לשנות את המקצוע'. מ-4.5 מיליון תיירים ירדנו ל-200 אלף וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך כבר שינו תחום".
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
שרת התחבורה מרב מיכאלי: "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי"
(צילום: קובי קואנקס)
בענף התיירות עוקבים מהצד בדאגה. זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, מתח ביקורת על מדיניות הממשלה, והוא לא היחיד: "ההחלטה כי מדינות אדומות יעודכנו כל 24 שעות וההנחיות החדשות – משמעותן היא סגירה סופית של ענף התיירות והתעופה, כי ברור לכולם שזה ענף שלא יכול להתנהל מהיום למחר. אנו המדינה היחידה בעולם שנוהגת כך וברור לחלוטין שאין סיבה, אם באמת מבינים שצריך ללמוד לחיות לצד הקורונה".
רוזן הוסיף ואמר: "ראינו כבר שאפשר לטוס בבטחה בצורה מחושבת עם בדיקות קורונה והנחיות ברורות. זה אחד הפידבקים החזקים ביותר שאנו מקבלים מלקוחות שחוזרים מחו"ל ורואים שהעולם ממשיך להתנהל, ואנשים טסים ונופשים. לא הגיוני ולא ריאלי שרק בישראל אנשים ירכשו כרטיס טיסה בלי לדעת אם הטיסה תבוטל רגע לפני".
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, אמר כי "תהליכי קבלת ההחלטות של ממשלת ישראל בכל הקשור ליציאה והכניסה לישראל של תיירים וישראלים, מתנהל בחובבנות קפריזית הגובלת במחדל לאומי. בכל הקשור לנתב"ג מתנהלת הממשלה כדירקטוריון של מפעל הגרלות. ממשלה אחראית הייתה מכינה מראש תרחישי התייחסות לכל האפשרויות, שאינן רבות, למצבים האפשריים עם גילוי האומיקרון. כולל השלכות כלכליות ונוסחאות לתגובה. בלתי סביר שמדינה שמתחזה למדינה רצינית, יודעת לקבל החלטות מעשיות ומיידיות לסגירת השמיים, ובכל הקשור לפעולות כלכליות משלימות מסתפקת בגמגומי הבטחות בלבד.
4 צפייה בגלריה
לוח טיסות עיכובים
לוח טיסות עיכובים
חזרנו לתקופה של חוסר ודאות
(צילום: shutterstock)
"כיצד ייתכן שעד היום לא נמצא גורם אחראי ובעל מחשבה סבירה בממשלה שיכין מנגנון ידוע מראש לכל תרחישי הסגירה ודרך ההתמודדות של ענף התיירות שנאנס לסגור את עסקיו? הממשלה מקבלת אחריות בעל פה ומתחמקת ממעשים. יחד עם כל קבלת החלטה לסגירה ולכל תקופה שנדרשת, צריך להפעיל מנגנון ברור וידוע, כיצד תתמוך המדינה בענף התיירות. הערפל המכוון וחוסר הנכונות לקיים מנגנון ברור וידוע בצירוף החלטות קפריזיות, מסכן את ענף התיירות יותר מכל וירוס קורנה. לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל קוראת לראש הממשלה ושר האוצר לנהל את משק התיירות לפחות כפי שהם מנהלים את משק ביתם הפרטי ולא להניח להפקרות המתמשכת בכל הקשור להתייחסות לענף התיירות. דרישתנו מקובלת גם על ראשי המדינה לפי ההצהרות שלהם. כישלונם להפוך מילים למעשים מביא את ענף התיירות אל סף כליה".
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר כי "כוונת הממשלה להכריז על מדינות יעד אדומות כל 24 שעות היא ניסיון בכוונת מכוון לחבל ולהפוך את הזמנת הנסיעות לכמעט בלתי אפשרית. זו החלטה המעלה תמיהות מדוע הממשלה, שמעוניינת לעודד התחסנות, מתעמרת באזרחים שעשו זאת כבר שלוש פעמים. מיותר לציין, שהחלטה שכזו פוגעת במאמץ ההתחסנות הלאומי שהממשלה ומשרד הבריאות אמורים לנסות להוביל. אף על פי כן, הציבור הישראלי המחוסן למד להתנהל ולתכנן את נסיעותיו לצד הקורונה. יעדים כמו דובאי, לפלנד, בחריין וארה"ב נראים כיעדים שיובילו את החורף הקרוב.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה כי "מדיניות הממשלה מבטלת הלכה למעשה את ההבדלים בין מחוסנים ללא מחוסנים, ובכך מפחיתה את התמריץ להתחסנות ישראלים. מדובר בהחלטה לא מידתית שאינה עומדת בשורה אחת עם מדינות העולם. מספר החולים המאושפזים כעת במצב קשה בישראל הינו הנמוך בחצי שנה האחרונה ולכן תמוה שהממשלה החליטה לנקוט מגבלות חמורות. את הנזק הבלתי הפיך שעושים לתיירות הנכנסת ייקח הרבה מאוד זמן לשקם – קבוצות תיירים מחליטות לדלג על ישראל כי כבר אי-אפשר לעקוב ולעמוד בדרישות המשתנות במהירות, בהגבלות ובהחמרות שיוצאות חדשות לבקרים".
4 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג. גזירה אחר גזירה
(צילום: AFP)
ארי מלניק, דובר מורשת, עמותת מורי הדרך בתיירות נכנסת בישראל, אמר: "שרת התחבורה אומרת שצריך להקריב את הענף שלנו בזמן שאני יושב בפקקים. שר האוצר אומר ל-3,500 מורי דרך לחפש עבודה, כאילו שהוא לא זה שלקח את הלחם מהידיים של הילדים שלנו וחטף אותו בעצמו. בושה למדינת ישראל. סגרתם את ענף התיירות? שלמו לנו. לא אפשרתם לנו לפרנס את המשפחות שלנו? פצו אותנו בכסף אמיתי. בשביל זה יש ממשלה".
לנה דרובצ'בסקי, סגנית יושב ראש העמותה, הוסיפה בזעם: "מה זו ההפקרות הזו של ענף שלם של אזרחים שהמדינה משביתה ונוטשת? מה אני אמורה לענות למאות התיירנים שפונים אלי בייאוש".
אלרועי וורצמן, הבעלים של מסעדה כשרה בדובאי בשם "מול הים", מתח גם הוא ביקורת על המדיניות החדשה של המשלה והביע תקווה שדובאי לא תוכנס לרשימת המדינות האדומות: "מי שהקפיד והתחסן לא צריך לשלם מחיר על מי שלא מחוסן. אם דובאי תיכנס לרשימת האדומה זו תהיה מכה אנושה לענף שלנו, בעיקר אחרי שנתיים שאנחנו מנסים להרים את הראש ולחיות לצד הקורונה".
משרד הכלכלה והתיירות של דובאי מסר אתמול כי 4.88 מיליון תיירים ביקרו באמירות מתחילת שנת 2021 ועד אוקטובר. עוד נמסר כי בחודש אוקטובר לבדו ביקרו בדובאי יותר ממיליון תיירים.
4 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
דובאי, תיכנס לרשימה?
(צילום: shutterstock)

דו"ח: החל הגל החמישי בישראל

על אף הביקורת של אנשים שמתפרנסים מתיירות, יש לזכור כי החלטת הממשלה לא התקבלה ללא סיבה. חוקרי האוניברסיטה העברית הגישו ביום חמישי דו"ח עדכני לראש הממשלה נפתלי בנט ובו הם מזהירים כי הגל החמישי של מגפת הקורונה החל בישראל, וכי יש לעכב את התפרצות הזן אומיקרון כדי לאפשר איסוף מידע אמין להמשך פעולה. החוקרים מציינים כי העלייה הנוכחית בנתוני התחלואה מובהקת וכי לראשונה השבוע המגפה מתפשטת בכל המגזרים ושכבות הגיל.
ברחבי העולם הנגיף ממשיך להשתולל. אחרי שהפך לדומיננטי בגל שחוותה דרום אפריקה, שם התגלה לראשונה, כעת גם בבריטניה מזהירים כי הוא בדרך להפוך לזן הנפוץ ביותר בממלכה – בתוך ימים ספורים. לפי נתוני הסוכנות הבריטית לביטחון בריאותי (UKHSA), מספר נשאי הזן בבריטניה מכפיל את עצמו כעת בכל 2.5 ימים. בסוכנות הזהירו אמש כי אם המגמות הנוכחיות של התפשטות הזן החדש לא ישתנו, מספר הנדבקים באומקירון בממלכה יגיע ליותר ממיליון עד סוף השנה, כלומר בתוך כשלושה שבועות בלבד.