3 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על, בקרוב מעל סעודיה
(צילום: Shutterstock)
חברת אל על הגישה אתמול (שבת) לרשויות התעופה של סעודיה תוכניות טיסה שכוללות מעבר מעל הממלכה הערבית ובקשה לטוס בשטח האווירי שלה. אל על הגישה את התכוניות לאחר שבלילה שבין חמישי לשישי סעודיה הודיעה כי תאפשר לכל חברות התעופה "שעומדות בתנאים" לחצות בשטחה, כלומר גם חברות ישראליות שלא טסות בהכרח למדינות המפרץ הפרסי.
אם הסעודים יאשרו את תוכנית הטיסה, כפי שצפוי לקרות, המשמעות היא שכבר תוך שבוע עד שבועיים תופעל טיסה של אל על מעל סעודיה בדרך למזרח.
בשלב הראשון אל על הגישה בקשה לטיסות לתאילנד שלאחר האישור המיוחל אמורות להתקצר בשעה וחצי עד שעתיים. על פי ההערכות, גם המחירים יוזלו בהתאם. שתי חברות התעופה הישראליות הנוספות, ישראייר וארקיע, צפויות להגיש בקשות דומות לנתיבים במזרח.
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים

נזכיר כי כיום מטוסים ישראליים מורשים להיכנס למרחב האווירי הסעודי אך ורק אם מדובר בטיסה אל איחוד האמירויות או בחריין או בחזרה, בהתאם להסכמי אברהם.
כדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן. כבר כיום בחלק מנתיביה למזרח יש לאל על שדה תעופה משני בעומאן, כלומר שדה תעופה למקרה חירום כלשהו, שיחייב נחיתה כשהמטוס במרחב. אך בכל זאת, האפשרות הרשמית לטוס מעל עומאן לא קיימת. ההערכות הן שעם האישור הסעודי יגיע גם האישור העומאני, ולא צפויות בעיות בנושא זה.
3 צפייה בגלריה
לראשונה מאז משבר הקורונה: אל על חוזרת לפוקט
לראשונה מאז משבר הקורונה: אל על חוזרת לפוקט
היעד הראשון בדרך המקוצרת: תאילנד
(shutterstock)
עבור חברת אל על, טיסה מעל סעודיה פירושה קיצור ניכר של חלק מטיסותיה למזרח הרחוק, דבר שיכול לאפשר לחברה לחזור להפעיל טיסות ישירות להודו. טיסה לניו דלהי, למשל, יכולה להתקצר בשעתיים, ומשך הטיסה הצפוי הוא בין חמש וחצי לשש שעות. טיסה למומבאי שעוברת מעל סעודיה תימשך 5:15 שעות, לעומת 7:50 שעות כיום. מדובר בשינוי דרמטי, שהופך את הטיסות להודו לקצרות יותר באופן משמעותי, כמעט כמו טיסה ללונדון. הדבר יוזיל את עלויות התפעול, הוצאות דלק ובלאי חלקים, ובסופו של דבר צפוי להתגלגל בהורדת מחירים לצרכן.
3 צפייה בגלריה
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
טיסות אחרות של אל על, שהגישה אליהן מגיעה מצפון, כמו למשל יעדים מסוימים בסין, לא צפויות להיות מושפעות מההחלטה, אך טיסות ליעדים חדשים כמו סינגפור, יפן ואוסטרליה הופכות אטרקטיביות יותר לביצוע בזכות המעבר בשמי סעודיה.
אופציה מעניינת נוספת היא האפשרות לבחון לטוס ישירות למלדיביים, דבר שכיום אינו אפשרי, לא רק בגלל היעדר האפשרות לטוס מעל סעודיה - אלא גם בגלל היעדר הסכמים הדדיים בין המדינות. באופן עקרוני, אם יתאפשר לטוס למלדיביים, אז הטיסה מעל סעודיה תאפשר להגיע לשם מנתב"ג בתוך כשש שעות וחצי בלבד.