במהלך חופשת הפסח צפויים לעבור בנתב"ג 1.5 מיליון נוסעים, בדומה לשנת 2019 לפני הקורונה. אלא שהפעם, נתב"ג מצוי בחוסר משמעותי בכוח אדם והנוסעים נאלצים, כבר עכשיו, לבלות שעות בתורים ארוכים. כדי להתמודד עם הלחץ הגדול שרק גדל מדי יום לקראת פסח, נערכים ברשות שדות התעופה (רש"ת) עם גיוס עובדים חדשים לצד הירתמות של כלל עובדי הרשות לטובת המשימה בנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
כך מנסים ברשות שדות התעופה להקל על התורים שרק הולכים וגדלים
(צילום: shutterstock)
בתום שנתיים של קורונה ופיטורי מאות עובדים לאחר שתמה תקופת החל"ת - נתב"ג נמצא בבעיה של כוח אדם. כדי לקצר את תורי הבידוק בוטלה חופשת הפסח לעובדי רשות שדות התעופה וכל העובדים ייתנו יד ויסייעו בחול המועד.
בנוסף, לראשונה מציעה רש"ת מענק חתימה בסך 2,500 שקל לעובדי ביטחון חדשים שמגויסים בימים אלה. זאת לצד כמאתיים עובדי רש"ת שבעברם היו אנשי ביטחון בשדה וכעת גויסו מהמשרדים, לאחר רענון קצר, לטובת עמדות הבידוק.

משפחות עם ילדים - למסלול המהיר

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, התייחס אתמול בשיחה עם ynet לעומס הצפוי ואמר: "אנחנו כל יום מגייסים עוד עובדים. אין צורך לבוא לנתב"ג ארבע שעות לפני הטיסה, מספיק שלוש שעות. מפאת חוסר בכוח אדם, דלפקי הצ'ק-אין של חברות התעופה נפתחים רק שלוש שעות לפני הטיסה".
לדברי זכאי, "לטובת משפחות עם מספר ילדים קטנים התחלנו להפעיל 'סיירת משפחות' שעוברת בתור לבדיקת הביטחון ומאתרת את המשפחות, שמועברות למסלול מהיר. הנוסעים צריכים להתאזר בסבלנות, גם בפסח ב-2019 היה עומס. בסוף כולם עולים על הטיסה. כל יום שעובר אנחנו משתפרים".
שלשום עברו בבוקר בנתב"ג בשעות השיא של השדה בין השעות חמש לשמונה בבוקר (זמן יציאת טיסות הבוקר) 6,300 איש.
לפי זכאי, הצפי בחופשת החג הוא לבין 9,000 ל-10,000 איש בטיסות הבוקר, ועל כן מומלץ לנוסעים שמוכנים לוותר על הגעה בשעה מוקדמת ליעד, לבחור בטיסות יותר מאוחרות במשך היום ולדלג על הלחץ בשעות הבוקר המוקדמות.
4 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
מנהל נתב"ג: "מספיק להגיע שלוש שעות לפני הטיסה"
(צילום: shutterstock)
ללחץ תורמת גם העובדה ששטח דלפקי הצ'ק-אין קטן משמעותית בהשוואה ל-2019 משום שמשרד הבריאות הפקיע את שטח 25 - שכולל את האוהל שהוקם ב-2019 מחוץ לטרמינל, וכל שטח G בתוך הטרמינל - לטובת עמדות בדיקת קורונה לנכנסים לארץ. כתוצאה מכך צומצם משמעותית שטח דלפקי הצ'ק-אין והתורים מול כל דלפק התארכו.
כמו כן, בגלל הצורך להצגת מסמכי הקורונה בפני הדיילת בדלפק, משך הטיפול בכל נוסע התארך. העובדה שלא ניתן היה בתקופת הקורונה לבצע צ'ק-אין באינטרנט, כי הנוסעים חויבו על פי תקנות הקורונה להציג מסמכי קורונה בדלפק, מטילה עומס נוסף.
לאור מצוקת כוח האדם בנתב"ג, אישרה אתמול ועדת הכספים את בקשת הממשלה לבטל את הצורך בכוח אדם ייעודי שסינן בכניסה לטרמינל מלווים, שאינם בעלי כרטיס טיסה. כעת המלווים יורשו שוב להיכנס, למרות שברש"ת טוענים שלא מדובר בבשורה אלא בבעיה, כיוון שהמלווים רק יגבירו את העומס בטרמינל.

נפתח טרמינל 1

כדי להתגבר על העומס, הוסטו מהשבוע שעבר חלק מחברות התעופה לטרמינל 1. מדובר בחברות אל על, פגסוס, ארקיע, ישראייר, וויזאייר ואיזי ג'ט. (לא כולן טסות מטרמינל 1 לכל היעדים ורצוי לבדוק).
אל על גם יצאה בשרות טרום-טיסה מוקדם בחינם, בימים א'–ה' בין השעות 16:00 עד 22:00 וביום ו' מ־8:00 עד 13:00. השירות רק לבעלי דרכון ישראלי ומצריך הגעה לטרמינל 1 יום לפני הטיסה. מספיק נציג אחד ממשפחה, שיביא עימו את כל המזוודות הדרכונים והמסמכים הנדרשים, יעשה צ'ק-אין עבור כולם ושילוח מוקדם של המזוודות ויקבל את כרטיסי הטיסה למטוס. ביום הטיסה, תוכל המשפחה או הנוסע לדלג על התורים בדלפקי הצ'ק-אין וללכת ישר לבידוק המהיר, בשטח האווירי.
4 צפייה בגלריה
מלא כל השנה: טרמינל 1
מלא כל השנה: טרמינל 1
חברות תעופה רבות עברו לטרמינל 1
(צילום: גלעד ילון)
בנוסף, נוסעי אל על שמגיעים לטיסה ללא מזוודות אלא עם טרולי בלבד, נהנים מתהליך מקוצר, עליהם לפנות לשער 32 לעמוד W, שם תקבל אותם דיילת אל על שתבדוק את מסמכי הקורונה ומשם יעברו הישר לבידוק בשטח האווירי.
לדברי זכאי, הכוונה לפתוח בקרוב עמדות צ'ק-אין מוקדם גם בצפון הארץ. כמו כן נבחנת האפשרות, כי טיסות לארצות שלא מבקשות בדיקות PCR כמו תאילנד, לא יידרשו הנוסעים להציג מסמכי קורונה, או יבוצעו רק בדיקות מסמכים רנדומליות ולא של כל הנוסעים לתאילנד, ובכך יקוצר משך התור בדלפקי הצ'ק-אין.

במקום הראשון: טורקיה

הפסח הזה טורקיה נמצאת במקום ראשון כיעד לנופש. מדי יום יוצאות מנתב"ג 20 טיסות לטורקיה. ארה"ב נמצאת במקום שני ויוון במקום שלישי.
4 צפייה בגלריה
מלון רובי פלטינום
מלון רובי פלטינום
חזרה לככב במקום הראשון כיעד לנופש. טורקיה
(צילום: גלעד ילון)
לדברי זכאי, ריבוי הנוסעים לחו"ל השנה למרות הקורונה שעדיין כאן, היא לא רק העובדה שהישראלים היו כלואים כמעט שנתיים - אלא המחירים האטרקטיביים של הטורקים, בהשוואה למלונות בישראל. בנוסף, הקהל הרוסי שהוא קהל יעד משמעותי בטורקיה, נעדר בגלל המלחמה באוקראינה ויצר לחץ אצל המלונאים הטורקים ואתרי נופש אחרים באגן הים התיכון, להוריד מחירים כדי למשוך, בין היתר, את הישראלים.