כמעט כל חברות התעופה הזרות מבטלות טיסות לישראל מאז החלה המלחמה בשבת בבוקר. על פי הערכות, עשרות אלפי ישראלים, בהם גם לוחמים רבים שגויסו בצו 8, תקועים בחו"ל ללא יכולת לשוב ארצה. במשרדי התחבורה והתיירות הודיעו אתמול כי הם בוחנים תוכניות חירום שונות, אולם בפועל רכבת אווירית רשמית של המדינה טרם יצאה לדרך, ולוחמים שרוצים לשוב ארצה נאלצים להסתמך על טיסות חילוץ בודדות של חברות התעופה הישראליות ויוזמות של נדבנים.
ביטולי הטיסות מתעדכנים מדקה לדקה, וכדי לדעת אם טיסה אכן מתקיימת יש להיות בקשר מול חברת התעופה ובמקביל לעקוב אחרי לוח הטיסות באתר של נתב"ג. ללוח הטיסות היוצאות והנכנסות – הקליקו.
ממשרד התחבורה נמסר כי במהלך היום (ב') צפויות לעבור בנתב"ג 435 טיסות נכנסות ויוצאות ובהן 74,500 נוסעים. בנתב"ג ינחתו היום 222 טיסות בינלאומיות מהיעדים הבאים (רשימה חלקית):
יוון: 29 טיסות.
טורקיה: 29 טיסות.
קפריסין: 25 טיסות.
איטליה: 13 טיסות.
ארה"ב: 11 טיסות.
איחוד האמירויות: 11 טיסות נכנסות.
ספרד: 10 טיסות נכנסות.
גרמניה: 9 טיסות נכנסות.
צרפת: 8 טיסות נכנסות.
בריטניה: 6 טיסות נכנסות.
רשות שדות התעופה הודיעה כי עד להודעה חדשה הפעילות בטרמינל 1 הועברה לטרמינל 3 וכל הטיסות ממריאות משם.
3 צפייה בגלריה
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים בנתב"ג עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
(צילום: רועי רובינשטיין)

"ישראייר: חלק מטייסי החברה גויסו בצווי 8"

ציי המטוסים של החברות הישראליות אל על, ארקיע וישראייר טסים ללא הפסקה כדי לבצע את טיסות החילוץ שנוספו ללו"ז.
משיחות עם נוסעים עם שתקועים בחו"ל עם צו 8 עולה כי אל על אפשרה בטיסות מסוימות, ובכפוף להצגת הצו וכרטיס טיסה, להעלות נוסעים למושבי Jump seatשמשמשים את צוותי האוויר.
למעקב אחר עדכונים בחברת אל עלהקליקו.
למעקב אחר טיסות החילוץ וטיסות התגבור של חברת ארקיעהקליקו.
חברת ישראייר הודיעה כי תפעיל ממחר (יום ג') לפחות טיסה יומית בינלאומית אחת משדה התעופה רמון. היעדים: אתונה, וינה, אוסלו, פריז ולונדון. למעקב אחר טיסות החילוץ וטיסות התגבור של חברת ישראיירהקליקו.
ישראייר אף הודיעה אתמול כי "לאור מבצע 'חרבות ברזל' והלוחמה בעזה קיימת פגיעה בכושר הייצור של החברה. פגיעה זאת עלולה לבוא לידי ביטוי בחלק מטיסות החברה, שתוכננו להתבצע באמצעות מטוסים חכורים, שנחכרו לתקופות קצרות. קיים חשש כי חלק מטיסות אלו יתבטלו, בשל העובדה כי הצוותים הזרים, המפעילים טיסות אלו ביקשו לעזוב את ישראל לאלתר. זאת ועוד, חלק מטייסי החברה גוייסו בצווי 8. לפיכך, החברה מעריכה כי במהלך הימים הקרובים, היא תידרש לפעול בלוח טיסות מצומצם מהתכנון המקורי".
3 צפייה בגלריה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה

אין רכבת אווירית של המדינה, והלוחמים תלויים בתרומות

בסיוע תרומות של נדבנים יהודים מתארגנות טיסות מיוחדות שיטיסו לוחמים לישראל בחינם. היום ייצאו שתי טיסות מניו יורק שכבר התמלאו. בימים הקרובים ייצאו טיסות נוספות מיעדים נוספים. במקביל ניתן מענה נקודתי בסיוע חברת אל על שנותנת עדיפות בטיסות ללוחמים עם צו 8. הטיסות של החברות הזרות לא מגיעות לארץ. הן נוחתות באתונה או קפריסין ומשם הלוחמים יוטסו לישראל. ח"כ דני דנון, אחד ממארגני המיזם, אמר: "מרגש לראות את ההתגייסות של הלוחמים שהפסיקו תכניות לימודים וטיולים על מנת לחזור ולשרת את מדינת ישראל בשעת מלחמה".
לפי הערכות, בעזרת התרומות שגויסו ניתן יהיה לממן כעשר טיסות לארץ. כל מי שרוצה להירשם לטיסות יכול לפנות לכתובת מייל Dudy.salomon2023@gmail.com ויופנה לממשק מיוחד.
כמו כן, בתיאום עם נציגויות ישראל בארה"ב ובאמריקה הלטינית, איגוד הפדרציות היהודיות של ארה"ב (UJA) החליט לממן טיסה מיוחדת מלימה (פרו) לישראל לטובת אזרחים ישראלים הנמצאים באמריקה הלטינית, אשר זומנו למילואים בצו 8. הטיסה תצא מחר (יום ג') משדה התעופה בלימה בשעה 20:00 שעון פרו. אזרחים ישראלים הנמצאים במדינות אמריקה הלטינית, אשר בידם צו 8 ומעוניינים להגיע לארץ, מתבקשים להירשם לטיסה באמצעות משלוח מייל לכתובת הבאה: Consul@lima.mfa.gov.il.
3 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
לחץ גם בדרך החוצה. תורים בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)

היזהרו מסוכנים שמחפשים לגזור קופון

לידי ynet הגיעו תלונות על הפקעות מחירים בחברות תעופה שונות - זרות ומקומיות. במקרים מסוימים דרשו מחיר של יותר מ-1,000 דולר לכרטיס מאתונה לתל אביב, ואף קיבלנו דיווח על כרטיס מפריז במחיר של 7,000 אירו. מקרים אלו, כמו גם מקרים נוספים, היו כמעט תמיד בהזמנות דרך סוכן או אתר חיצוני שרק קישר אל חברת התעופה. ההמלצה שלנו היא לרכוש בעת הזאת כרטיסים ישירות דרך האתרים של חברות התעופה. נדגיש כי ייתכן שגם באתרים של חברות התעופה נרשמו כמה מקרי גזל מכעיסים, אך מדובר במקרי קצה שאינם מייצגים.

המועצה לצרכנות מציעה סיוע לנוסעים

המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה כי פתחה "קו חם" צרכני מיוחד שיהיה פתוח בימים שני עד חמישי מ-10:00 עד 13:00 למענה וסיוע בבעיות צרכניות שנגרמו בשל ובעקבות המלחמה. המענה יינתן על ידי עורכי הדין של המועצה לצרכנות. בשעות אחרות ובבעיות צרכניות אחרות ניתן לפנות לפורום המועצה בפייסבוק או להגיש תלונה. הקו החם יופעל בטלפון מספר 03-5034903 ויעסוק בין היתר גם בנושאי תעופה.