ענקית הלואו-קוסט האירית ריינאייר הודיעה בשבוע שעבר על ביטול טיסותיה לישראל ונימקה את החלטתה בכך שטרמינל 1, שמיועד לטיסות לואו-קוסט ונסגר זמן קצר לאחר פורץ המלחמה, טרם נפתח מחדש ומחייב אותה לשלם מיסי נמל גבוהים יותר בטרמינל 3. כמה ימים לאחר מכן הודיעה חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר, שתשוב לפעול בישראל בחודש הבא, כי תגבה מהנוסעים את ההפרש על מחיר התפעול היקר יותר שגובים ממנה בטרמינל 3.
3 צפייה בגלריה
טרמינל 1, נתב"ג
טרמינל 1, נתב"ג
טרמינל 1, עדיין סגור ואין צפי לפתיחה
(צילום: shutterstock.com / Roman Yanushevsky)
במשרד התחבורה הבחינו במגמה המדאיגה והחלו לנסות לפצות את חברת התעופה הזרות. מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, נפגש ביום חמישי עם ממלא מקום מנכ"ל רשות שדות התעופה, אמנון כהן, במטרה לקדם מהלך שבמסגרתו חברות הלואו-קוסט שפעלו בטרמינל 1 לפני המלחמה ישלמו את התעריף המוזל על אף שהם פועלות או יפעלו בטרמינל 3. יש לציין כי מהלך זה, שנעשה בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, טרם אושר סופית ולכן עדיין לא נכנס לתוקף, ולא ברור מתי ואם יושלם באופן סופי.
ממשרד התחבורה נמסר כי "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מקדמת הליך של הוראת שעה לתקופת המלחמה, שתובא לאישור ועדת הכלכלה, לטובת התאמת האגרה לחברות שטסו בטרמינל 1".
חברות התעופה שממריאות מטרמינל 3, נסביר, משלמות מס של כ-30 דולר לאדם, זאת לעומת מס של כ-11 דולר לאדם שהיו משלמות לו היו יכולות לטוס מטרמינל 1.
על פי גורמים בכירים בענף התעופה, בשלב זה אין צפי לפתיחה מחדש של טרמינל 1, גם בשל מספרי הנוסעים הנמוכים (כ-40% לעומת ימי טרום המלחמה) וגם בשל בעיות כוח אדם.
3 צפייה בגלריה
טרמינל 1, נתב"ג
טרמינל 1, נתב"ג
טרמינל 1 בימים יפים יותר
(צילום: shutterstock.com / Roman Yanushevsky)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה ל-ynet כי חברות נוספות עלולות ללכת בדרכה של ריינאייר ולבטל את פעילותן בישראל. "במשרד התחבורה טוענים כי הביקושים הנמוכים אינם מצדיקים את הפעלת טרמינל 1, אך לעניות דעתי יש כאן מקרה של ביצה ותרנגולת", אמרה כהן עורקבי. "אם היו פותחים את טרמינל 1, יותר חברות לואו קוסט היו חוזרות, המחירים היו יורדים והישראלים לא היו צריכים להתלבט כל כך אם לקנות כרטיס טיסה או לא.
"אולי גם הגיע זמן לעדכן מדיניות בנושא – הביקושים גוברים מדי יום, הישראלים משוועים לחופשות התאווררות ויש צורך גם בנסיעות עסקים. אנחנו לא נמצאים בנקודה שבה היינו לפני חודש או חודשיים ועדכון מדיניות הוא דבר נדרש. בנושאים אלה ואחרים, ישראל יכולה ליצור מצב שישנה את המומנטום של המשבר התעופתי אליו נקלעה – אך אלו תלויים בפעולה נחושה, התמדה ויצירתיות שכרגע נעדרים או לא נמצאים במידה מספקת ממדיניות הממשלה.
"צריך גם לזכור שאנחנו לא בשיא עונת התיירות, אבל תעשיית התעופה עובדת לטווח ארוך. אם ממשלת ישראל לא תתעשת עכשיו ותפעל להחזרה משמעותית של חברות התעופה הזרות בזמן הקרוב, הן עלולות להקצות את המטוסים שלהן לאזורים אחרים בעולם. בשנה הקרובה היצע הטיסות יקטן משמעותית, השאלה היא עד כמה. ללא יוזמה משמעותית ומיידית של משרדי הממשלה בתחום, פסח וקיץ 2024 עלולים להיות מהיקרים בהיסטוריה התעופתית של ישראל, ואת המחיר ישלמו הישראלים".
3 צפייה בגלריה
מטוסים של ריינאייר בנמל התעופה בדבלין
מטוסים של ריינאייר בנמל התעופה בדבלין
ריינאייר - המצפן של חברות הלואו-קוסט
(צילום: Peter Krocka / Shutterstock.com)
"הבידוד של ישראל מרשת התעופה העולמית היא עוד הישג מצער של חמאס, שדורש פעולות נמרצות יותר. צריך לתמרץ את הגעת החברות לפה, כפי שעושות שכנותינו ירדן ומצרים"
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר הבוקר בשיחה עם ynet כי "הוראת משרד התחבורה להוזיל את מיסי הנמל בטרמינל 3 הוא מהלך מבורך משום שהוא הברור מאליו – אך הוא לא מספק. למרות הכל מתוך 60 חברות תעופה זרות, רק 15 טסות לישראל. הבידוד של ישראל מרשת התעופה העולמית היא עוד הישג מצער של חמאס, שדורש פעולות נמרצות יותר. צריך לתמרץ את הגעת החברות לפה, כפי שעושות שכנותינו ירדן ומצרים שנפגעו אף הן מהמלחמה, ולטפל בביטוח התיירים וחברות התעופה הזרות.
"המצור האווירי שנכפה עלינו מהווה נזק תדמיתי, אסטרטגי וכלכלי מכיוון שהתיירות הנכנסת היא קטר מרכזי לתעסוקה ותלויים בו עשרות אלפי בתי עסק בפריפרייה. שימור שער הכניסה המרכזי של ישראל היה צריך להיות בסדר עדיפות עליון, ועלינו לפרוץ את המצור הזה בהקדם".
אסף דניאל, מנכ"ל חברת הדקה ה-90, הזהיר גם הוא בשיחה עם ynet מפני תסריט שבו חברות נוספות יבטלו את טיסותיהן לישראל, ואמר כי "בתקופה טריקית זו, שבה חברות תעופה מכריזות על חזרה, מבטלות חזרה ודוחות את החזרה, חשוב ביותר להימנע מפיתויים בדמות מחיר נמוך בכמה דולרים, ולהזמין בחברות תעופה שמבצעות באופן שוטף טיסות מנתב"ג". דניאל הזהיר מהזמנה של טיסות באתרים לא מוכרים, או במקרים שבהם מספר הטיסה או שם קוד חברת התעופה לא כתובים באופן ברור.