6 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
כמעט חודשיים חלפו מאז שכביש 171 המוביל לאתרי הטיול הפופולריים בנגב נסגר שוב לתנועת אזרחים – ונראה שהסוגייה עדיין לא קרובה לפתרון. אתמול (חמישי) הגישה החברה להגנת הטבע מתווה משלה לפתיחת הכביש מחדש, ואיימה כי אם לא יינתן מענה תוך שבועיים – תתקדם עם הליך העתירה לבג"ץ. בינתיים, מטיילים ומדריכי טיולים זועמים על כך שהכביש יהיה סגור בפניהם בחג החנוכה, אז היו צפויים לעבור בו אלפים בדרכם לצפות בתופעת "הסנה הבוער" בהר כרכום.
בשבוע שעבר התקיים בכביש סיור ביוזמת החברה להגנת הטבע ובראשות המנכ"לית איריס האן, ובו השתתפו גם מהנדס המועצה האזורית רמת נגב אורן פרץ, המפקח על התעבורה במחוז דרום במשרד התחבורה ישי טלאור, ומנהל המרחב ברשות הטבע והגנים אמיר שפיר. נציגי משרד התיירות ומשרד הביטחון לא הגיעו לסיור, למרות שהוזמנו.
"יש אינטרס ציבורי בפתיחת הכביש לתיירות ולמטיילים לאור זאת שהוא מהווה גישה יחידה למסלולי טיולים רבים ולפעילות חינוכית-סביבתית באזור", אמרו בחברה להגנת הטבע לאחר הסיור. "יש צורך בגיבוש פתרון מאוזן שיאפשר את פתיחת הכביש, תוך מתן מענה הולם לצורכי הבטיחות. מדובר במקרה בו האינטרס הציבורי 'נופל בין הכיסאות'. לעמדת משרד התחבורה, בהתאם לקריטריונים שנקבעו, האחריות על הכביש מוטלת על המועצה, ואילו המועצה בדעה שעל המשתמשים בכביש – משרד הביטחון ומשרד התיירות – להשתתף במימון, היות ומדובר בהוצאה בלתי סבירה עבור המועצה. בינתיים, הכביש נותר סגור, והציבור הוא שמשלם את המחיר".
6 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171 כפי שצולם במהלך הסיור
(צילום: דב גרינבלט)
נזכיר כי הכביש נסגר בשנית לתנועת אזרחים בסוף אוקטובר – פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש. ל-ynet נודע כי ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות תאונה בין רכב פרטי לאופנוע, שבה נפצעו באורח בינוני אב ובתו – ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. על הסגירה המחודשת לא נמסרה לציבור שום הודעה רשמית. ראש המועצה, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה, הסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". יש לציין כי סגירת הכביש אינה מתבצעת באופן פיזי, אלא באמצעות תמרור "אין כניסה" ושלט שבו נכתב כי "הכביש מסוכן – הנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון".
בתחילת אוקטובר הכביש נפתח מחדש בפעם הראשונה בעקבות התערבותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי – שבועיים וחצי אחרי שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet. השלט שאסר על הנסיעה בכביש הוסר אז, ובמקומו הוצב שלט שמזהיר מפני כביש משובש. כמו כן, מהירות הנסיעה בכביש הוגבלה ל-50 קמ"ש.
כביש 171 הוא כביש הרוחב היחיד בהר הנגב, והוא מוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב. הכביש מהווה גם ציר תנועה מרכזי עבור מטיילים שמעוניינים להגיע אל כביש 10 שעובר בצמוד לגבול מצרים. כביש 10 עצמו סגור לתנועת אזרחים מאז מתקפת הטרור על האוטובוס שהיה בדרכו לאילת ב-2011, אך בשנים האחרונות נפתח לתנועת מטיילים בחגים ואחת לחודש באחד מסופי השבוע.
6 צפייה בגלריה
פרא שצולם סמוך לכביש 171
פרא שצולם סמוך לכביש 171
פרא שצולם בשבוע שעבר סמוך לכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
במהלך חנוכה, ובפרט ב-21 בדצמבר – היום הקצר ביותר בשנה – מגיעים אלפי מטיילים אל הר כרכום, שהגישה אליו לרכב פרטי מתאפשרת אך ורק דרך כביש 10, כדי לצפות בתופעת "הסנה הבוער" הייחודית. רובם, כמובן, מגיעים אל כביש 10 דרך כביש 171 הפוגש את כביש 40 סמוך למצפה רמון. באתר תיירות הר הנגב הופיעה לאחרונה הודעה ולפיה במהלך החג לא תהיה אפשרות להיכנס או לצאת מכביש 10 בצומת הר חריף, כלומר דרך כביש 171 – אלא רק דרך צומת סיירים בקצה הדרומי של כביש 10 בואכה אילת, או דרך צומת ניצנה בקצה הצפוני שלו.
אזרחים שתכננו לנסוע דרך כביש 171 על אף האיסור לכאורה, זועמים: "הכביש סגור בגלל מריבה בין המועצה האזורית למשרד התחבורה, והצבא משתף פעולה ויאלץ את כל מאות המכוניות הפרטיות שירצו לבקר בהר כרכום להגיע לניצנה ולנסוע כברת דרך ארוכה על כביש 10 שהוא כביש צר ומסוכן", אומר מדריך הטיולים הוד שטרלינג מ"טיולי רדיוס".
"אני כבר יודע על חברות שביטלו טיולים להר כרכום, אז אם המטרה של המריבה הזו היא להשאיר את המטיילים בבית – כל הכבוד, הצליחו בענק", הוא מוסיף. "כל החגיגה הזו היא על חשבון חברות טיולים ומדריכי טיולים שהר כרכום מהווה עבורם מקור פרנסה חשוב מאוד בחודשי החורף. אם היו יכולים להשיג לנו אישור פרטני לחג החנוכה זה היה נס אמיתי, אבל כנראה שלנו לא יהיה נס השנה ואת החג הזה נרצה לשכוח".
בצה"ל לא אישרו כי אכן יחסמו בפני רכבים שיגיעו לצומת הר חריף את הגישה אל כביש 10, כפי שמשתמע באתר תיירות הר הנגב, אך גם לא הכחישו – ומטעם דובר צה"ל נמסר בתגובה כי "ציר 10 ייפתח בכפוף להערכת המצב הביטחונית וללא שום קשר לשיקולים אחרים".
6 צפייה בגלריה
המונים צופים בסנה הבוער בשעה 12:00
המונים צופים בסנה הבוער בשעה 12:00
המונים צופים ב"סנה הבוער", דצמבר 2021
(צילום: גלעד כרמלי)

"אין ממצאים או נתונים על סיכון יוצא דופן"

"על פי הממצאים בשטח, הכביש עצמו אינו משובש באופן חריג, ונסיעה בו תוך שמירה על כללי הזהירות אינה מהווה סיכון יוצא דופן ביחס לכבישים אחרים במצב דומה, שאינם סגורים כיום", קבעו בחברה להגנת הטבע במכתב ששלחו אתמול לראש המועצה דורון – בעקבות הסיור. במכתב, שעליו חתומים יחדיו מנכ"לית החברה איריס האן ומנהל המחלקה המשפטית עו"ד אסף רוזנבלום, מצוין גם כי "אין בנמצא נתונים סטטיסטיים המעידים על סיכון יוצא דופן בנסיעה בכביש. בדיקה בלמ"ס מלמדת כי מדובר במקרים ספורים של תאונות עם נפגעים לאורך שני עשורים".
לקריאת המכתב המלא – לחצו כאן
במכתב נכתב עוד כי מהסיור עולה כי "ההחלטה על סגירת הכביש התבססה אך רק על מצבו הבטיחותי וההנדסי של הכביש", אולם "במרבית התוואי אין שיבושים פיזיים קשים". לפי החברה להגנת הטבע, נראה כי הבעיה הבטיחותית המרכזית בכביש היא היעדר מעקות בטיחות בשוליים, בנקודות מסוימות שבהן יש הפרשי גובה, ובשל שוליים צרים. "על פי הערכה גסה, התקנת המעקות כרוכה בעלות נמוכה יחסית בסך של כ-2 מיליון שקלים", נטען במכתב.
"בעיות התחזוקה הנובעות ממבנה הכביש אינן מהוות בעיה בטיחותית אקוטית ברמה המיידית, אך לאורך זמן מצב הכביש צפוי להחמיר ללא ביצוע פעולות התחזוקה הנדרשות, בין היתר עקב התחתרות – ולכן נדרשת גם מעורבות רשות ניקוז", נכתב עוד. "אין חולק כי בטווח הארוך אכן נדרש לבצע פעולות תחזוקה שעלותן מוערכת ב-50-30 מיליון שקלים".
6 צפייה בגלריה
ראש המועצה האיזורית רמת נגב, ערן דורון
ראש המועצה האיזורית רמת נגב, ערן דורון
ראש המועצה ערן דורון
(צילום: חיים הורנשטיין)
בחברה להגנת הטבע הציעו מתווה בן שני שלבים לפתרון הסוגייה ו"פתיחת הכביש בטווח המיידי": בשלב הראשון יותקנו אמצעי זהירות "רכים" – שילוט אזהרה בולט לאורך התוואי בנקודות הבעייתיות, הגבלת תנועה בשעות החשיכה, אמצעי האטה (באמפרים) וכו'. "תוך פרק זמן קצר יחסית ניתן גם להתקין מעקות בטיחות, בעלות סבירה, ולאפשר את הגישה למטיילים", נכתב.
בשלב השני, שיתקיים במקביל, "יש לקיים דיון בהשתתפות כלל הרשויות הרלוונטיות, בהתייחס לפתרונות מוסכמים לשדרוג בטיחותי של הכביש לטווח הארוך, ולאפשרויות סיוע מימוני". במכתב מציינת החברה להגנת הטבע כי מתווה זה "עשוי לייתר את הפנייה לערכאות משפטיות" – לצד איום: "ככל שלא נקבל מענה כלשהו במהלך 14 הימים הקרובים, בכוונתנו לפנות לקבלת סעד שיפוטי".
מהמועצה האזורית רמת הנגב לא נמסרה תגובה.