הודעת משרד התחבורה בשבוע שעבר כי למעלה מ-1.2 מיליון נוסעים יעברו בנתב"ג בחודש אפריל, עם כמות נוסעים יומית של כ-90 אלף בימי השיא של פסח, עוררה חשש מכאוס בתור למוניות בנמל התעופה.
5 צפייה בגלריה
תור למוניות בנתב"ג
תור למוניות בנתב"ג
תור למוניות בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
בחודש שעבר, נזכיר, יצאה לדרך רפורמת המוניות בנתב"ג כאשר חברת Gett (גט טקסי) החלה לעבוד בשדה לאחר שזכתה במכרז. על אף התקוות כי השימוש באפליקציה ועמדות ההזמנה הדיגיטליות שהוצבו בשדה יביאו להתייעלות ויפתרו את כאוס המוניות בנמל התעופה שנמשך שנים רבות, במבחן המציאות נראה כי הרפורמה נפתחה ברגל שמאל. בשל שלל בעיות, חלקן קשורות לחבלי לידה של הפרויקט וחלקן נעוצות במלחמות נהגים שמסרבים לחתום עם החברה, מאז כניסת Gett לשדה ניתן להבחין בעומסים בהמתנה למוניות, וזה קורה בימים שבהם עוברים בשדה כ-30 אלף נוסעים בלבד.
אבנר, נוסע שנחת בשבוע שעבר בטיסה מארה"ב סיפר ל-ynet כי נאלץ לחכות כמעט שעה למונית. בשיחה עם ynet סיפר: "אני בדרך כלל מזמין נהג שאני מכיר מראש ולמרות שיש אופציה כזו גם היום הוא אמר לי שהחוזה מחייב אותו להגיע לשדה שעתיים לפני והוא יוותר כי הנחיתה שלי הייתה בשש בבוקר. אז נאלצתי לחכות כמעט שעה למונית. זה נראה לי בלתי סביר".
יעל שנחתה מדובאי נאלצה לחכות כמעט חצי שעה למונית שתביא אותה לביתה בחיפה. "אחרי יום ארוך רציתי להתפנק בנסיעה במונית הביתה ולא להיסחב ברכבות", סיפרה. "אבל במקום זה עמדתי בתור, מדברים פה על שירות יעיל, אז שיהפכו אותו לכזה".
5 צפייה בגלריה
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
בשורה התחתונה ל-Gett אין מספיק נהגים זמינים, בעיקר בשעות הלחץ המוקדמות של הבוקר (שבהן נוחתים בשדה מטוסי בואינג מארה"ב), וכן בסופי השבוע אז הרכבת ושירותי האוטובוסים מפסיקים לעבוד על פי חוקי המדינה. ברשות שדות התעופה ניסו עד כה להתגבר על המשבר, בעיקר בימי שישי, על ידי הוצאת עוד שאטלים מטרמינל 3 לנקודות שונות בארץ.
גורמים המאורעים במשבר סיפרו כי ב-Gett מנסים לפתור את הבעיה באמצעות כמה מהלכים, הראשון שבהם הוא החתמה של נהגים נוספים לשירות כדי להגדיל את הצי בנתב"ג ולחלק אותו לשלושה אזורים – צפון, מרכז ודרום כדי לייעל את התורים. בנוסף, ברשות שדות התעופה אישרו לאחרונה לחברה להקים עוד עמדות דיגיטליות להזמנת השירות בשדה.
כמו כן, לאחר פיילוט קצר, Gett תחל להפעיל בחודש הקרוב מוניות שיתופיות שבהן יוכלו מספר נוסעים שאינם מכירים לנסוע יחד ליעד שנקבע מראש. בכך יזכה כל נוסע ב-20% הנחה במחיר הנסיעה בתנאי שיצטרף לעוד נוסעים הרוצים להגיע לאותו יעד. על פי הבחינות שנעשו למהלך, 90% מהלקוחות שלקחו בו חלק אמרו כי ישמחו לעשות זאת שוב בטיסתם הבאה. בכירים בחברה אף הודו כי המהלך הוריד ב-30% את הלחץ בשעות הפיק וכי ההפעלה כרגע תהיה רק לכיוון תל אביב.
5 צפייה בגלריה
מחאת נהגי מוניות בחודש שעבר
מחאת נהגי מוניות בחודש שעבר
מחאת נהגי מוניות בחודש שעבר
(צילום: רועי רובינשטיין)
במשרד התחבורה מודעים לבעיה והורו על כמה שינויים כדי לסייע – בין היתר יוגבר השימוש במוניות שיתופיות שיסעו לעד לארבעה נקודות פיזור ברחבי הארץ במחיר מופחת ממחיר המונה.
ברשות שדות התעופה אף מתכננים לתגבר את מערך ההיסעים הציבוריים באוטובוסים שקיים כבר היום בערבי שישי. השירות המתוגבר יפעל גם בימי שישי וגם בערבי החג, עם היסעים שיובילו את הנוחתים למרכז תל אביב.
שינוי נוסף ומבורך שנכנס עם שעון הקיץ הוא הרחבת שעות הפעילות של רכבת ישראל בשדה. לא רק שרכבות הלילה שבו לפעול לאחרונה אחת לשעה, אלא שבחסות שעון הקיץ פועלת הרכבת בסופי השבוע שעתיים נוספות.
הרכבת האחרונה מתל אביב לנתב"ג ביום שישי יוצאת ב-16:05, והרכבת האחרונה בכיוון ההפוך תצא ב-16:50. הרכבת האחרונה מירושלים לנתב"ג יוצאת בימי שישי ב-16:23 ובכיוון ההפוך שתי דקות מאוחר יותר ב-16:25.
5 צפייה בגלריה
רכבת לירושלים בתחנת נתב"ג
רכבת לירושלים בתחנת נתב"ג
רכבת בתחנת נתב"ג. לא עובדת בשבת
(צילום: AFP)
ל-ynet עוד נודע כי אחת המתחרות של המוניות בשדה, שירות טל לימוזין, מעין שירות הסעות עם מיניבוסים יוקרתיים של עד 16 מקומות ישיבה, החלו לעבוד באופן מלא כמתחרים של Gett בשדה. מה שהיה פעם שירות VIP לאורחים מחו"ל שרצו הסעה עם מדריך, הפך למונית שכל אחד יוכח לשכור בתיאום מראש.
יו"ר איגוד המוניות: "צריך להשאיר את הדברים כמו פעם, נהג בא לשדה, משלם חמישה שקלים ונכנס לליין בלי שום שייכות לאפליקציה, אם הם יסדרו את זה חמישים אחוז מהבעיה תיפתר ויהיו מספיק מוניות"
מ-Gett נמסר: "מאז כניסתה של Gett לנמל התעופה בן גוריון, אנו רואים עלייה עקבית בכמות הנוסעים שיוצאים מהשדה. באופן טבעי, בתקופת ההרצה ועד ייצוב השירות ייתכנו אתגרים רבים. נמשיך לעבוד מסביב לשעון בכדי לשפר את חווית השירות של הנוסעים והנהגים הבאים והיוצאים מנמל התעופה בן גוריון". עוד נמסר כי במהלך החודש הראשון השתמשו בשירות Gett בנתב"ג כ-80 אלף נוסעים שנסעו בכ-45 אלף נסיעות.
יו״ר איגוד המוניות הארצי, יהודה בר אור, טוען כי שני גורמים מונעים מרבים מהנהגים להצטרף ל-Gett בימים אלו, האחד קשור למשרד התחבורה והשני לחברה עצמה. "אני בעד סדר ובעד הפעלת מונה, כי זה הדבר היחידי שיהווה מחסום לכניסת הובא לארץ ונגד החאפרים", אמר בר אור. "אבל מ-2019 אנחנו נאבקים בכך שפגעו לנו בפרנסה ב-40% בנסיעות הבינעירוניות בהפעלת מונה. מחירי הדלק ואחזקת המונית עלו מאז ואנחנו בהפסדים. נהג שרוצה להרוויח לא יכול לנסוע בהפסדים.
"הדבר השני שחייב להשתנות זה החוזה מול Gett, ההחלטה שלהם שהם משתלטים על הנסיעות הפרטיות מהשדה בעייתית. אם יש לי לקוח פרטי, למה אני צריך לא רק להגיע שעתיים לפני, אלא גם לתת להם את פרטיו ושהוא ייכנס למאגר שלהם? צריך להשאיר את הדברים כמו פעם, נהג בא לשדה, משלם חמישה שקלים ונכנס לליין בלי שום שייכות לאפליקציה, אם הם יסדרו את זה חמישים אחוז מהבעיה תיפתר ויהיו מספיק מוניות. לאחר מכן גם צריך גם להיפטר מכל החאפרים".
5 צפייה בגלריה
חדר הנהגים החדש בנתב"ג
חדר הנהגים החדש בנתב"ג
חדר הנהגים החדש בנתב"ג - אפשר היה להשקיע יותר
(צילום: רועי רובינשטיין)

כמה עולה לחנות בנתב"ג?

ומה קורה עם אלו שרוצים להגיע לשדה עם רכב? בטרמינל 3 יש את החניות פרדס וכרם שבהם מותרת החנייה עד ל-24 שעות כאשר התעריפים הם 20 שקל לשעה הראשונה ועוד חמישה שקלים לכל רבי שעה. חנייה של 24 שעות תעלה לכם 90 שקל כאשר רכב שיחנה בו ליותר מ-24 שעות ייגרר ובעליו יחויבו ב-135 שקל הוצאות גרירה.
חשוב לציין כי המחירים יעלו בעונת השיא שתחל ב-15 ביוני ותימשך עד 31 באוקטובר, כך שמחיר יום רגיל בחניות הללו יעמוד על 135 שקל.
בנתב"ג גם פועלים כמה חניונים לטווח ארוך כגון חניון 15 הפעיל 24 שעות ביממה וניתן להגיע אליו מטרמינל 3 בשאטלים. בחניון זה התעריף הוא 45 שקל ליממה באזור הלא מקורה ו-80 שקל ביממה באסור המקורה.
בנתב"ג פועלים עוד כמה חניונים כמו חניונים 21 ו-22 וכן חניוני אזור התפעול המערבי - חניונים 26 ו-28 שנפתחים רק בשעות וימי השיא ושם המחיר הינו 45 שקל ליממה.
מי מכם שיטוס מטרמינל 1 שיפתח ב-1 ביוני יוכל לחנות בחניית הטרמינל את רכבו. החנייה משמשת הן לטווח קצר של עד 24 שעות בעלות של 18 שקל לשעה הראשונה, כשעל כל רבע שעה נוספת תיפרדו מארבעה שקלים והן לטווח ארוך בעלות יומית של 45 שקל.