החשש מחופשה בטורקיה מעלה הילוך: אתמול (יום א') גורמי ביטחון ישראליים אישרו כי "חוליות טרור זוממות לחטוף תיירים בטורקיה", וכי הצליחו לסכל בחודש שעבר פיגוע חטיפה של ישראלים בטורקיה מצד איראן. לאחר מכן פורסם במועצה לביטחון לאומי (מל"ל) על אודות התלבטות אם להחריף את אזהרת המסע לרמה הגבוהה ביותר - ולהמליץ באופן חד-משמעי שלא להגיע לטורקיה בזמן הקרוב.
בריאיון לאולפן ynet מספרת אתי טל, שמטיילת כעת באיסטנבול על הורדת פרופיל לצד הרגשת ביטחון. "אנחנו לא מדברים בקול רם או צועקים בעברית אבל יש הרגשת ביטחון. ניתן לזהות אבטחה כבדה בעיר, אנחנו רואים שוטר או חייל בכל פינה בעיר".
לדבריה, ישנם גם לא מעט ישראלים שכן שומעים ורואים אותם "אבל אנחנו מצידנו מנסים להוריד פרופיל כישראלים. לפעמים אנו מחליפים שפות בדיבור שלנו וכששואלים מאיפה אנחנו אנחנו עונים שאנחנו ממדינה אחרת".
4 צפייה בגלריה
אתי טל עם בן זוגה באיסטנבול
אתי טל עם בן זוגה באיסטנבול
אתי טל עם בן זוגה באיסטנבול
מיטל לוי, מדריכת טיולים באיסטנבול, מתארת גם היא אבטחה כבדה בעיר אך לדבריה זהו אינו נוהל חדש בעקבות הפרסומים האחרונים. "כל מה שקשור לביטחון היה גם לפני האזהרה. אני לא מוצאת לנכון שיש יותר אבטחה באיסטנבול, במיוחד באזור שבו מרבית הישראלים לנים - יש המון כוחות משטרה. לכן אני מרגישה מאוד בטוחה", אמרה בריאיון לאולפן, שאליו ביקשה להתראיין ללא צילום פניה, מתוך חשש שעלה מצידה לקראת הצילום ובעקבות הפרסומים אמש.
4 צפייה בגלריה
איסטנבול
איסטנבול
"מורידים פרופיל". ישראלים באיסטנבול
(צילום: shutterstock)
עם זאת הסכימה לוי כי יש שינוי מצד המטיילים הישראלים שבאים לעיר ומצידה כמדריכה. "אני לא שוללת שיש אזהרת מסע ושאנחנו חרדים למצב. אנחנו אכן מורידים פרופיל ופחות מדברים בקול ופחות מתבלטים".
לוי מספרת כיצד היא עצמה מדריכה את לקוחותיה בתחילת הסיור כיצד להתנהג בהתאם למצב: "אני מדברת בשפה שונה לעיתים וגם מדריכה את הישראלים איך להתנהג כאן. בנוסף, יש איתנו מדריך מקומי שמדבר בשפה הטורקית כדי לטשטש את היותנו כאן".

לא רואים כמות דרמטית של ביטולים עדיין

על השאלה האם היא מרגישה ביטולים מצד נוסעים ישראלים לאחרונה השיבה לוי כי אינה מרגישה זאת בצורה משמעותית אך "יש ביטולים מסוימים, הכל כאן דינמי. אנחנו רגילים שדברים באים והולכים".
בבדיקה שערכנו החל משעות הבוקר חלק מסוכנויות הנסיעות סירבו לומר אם יש גל של ביטולים עקב סיכול ניסיונות הפיגועים, אך מניסיון העבר עם אירועים כאלה ניתן להעריך כי לא מעט ישראלים יחשבו מסלול מחדש. נזכיר כי כבר לאחר חידוד אזהרת המסע מוקדם יותר החודש ביטלו ישראלים רבים את חופשתם בטורקיה ונרשמה האטה בכמות ההזמנות החדשות.
מחברת איסתא למשל, נמסר כי עדיין לא רואים כמות דרמטית של ביטולים או תזוזה בחופשות הישראלים לטורקיה ככל הנראה בשל העובדה שיש עוד קצת זמן ועוד אופטימיות זהירה שהמצב ישתנה.
4 צפייה בגלריה
מלון Tui magic life Jacaranda
מלון Tui magic life Jacaranda
חלק מהישראלים עוד מחכים לשינוי במצב עד חופשת הקיץ באנטליה
(צילום: גלעד ילון)
"בתקופה האחרונה מאז ההתראות אנו רואים שעיקר ההזמנות לטורקיה הם לחודשי הקיץ כשהרוב הגדול לאנטליה, לכן אנחנו לא רואים הרבה בקשות לביטולים או החלפת יעדים. אנשים מקווים שעד הקיץ ההתראות יוסרו", אמרה טלי נוי, סמנכ"לית השיווק באיסתא בשיחה עם ynet אך הוסיפה כי "יחד עם זאת אנו רואים בשבוע האחרון התחזקות של יעדי קיץ נוספים כמו יוון, קפריסין ויעדים באירופה".
מאתר אמדאוס נמסר ל-ynet כי לא נראות תנודות על המסלול לטורקיה, "למעשה המגמה זהה. טורקיה היא עדיין אחד היעדים היותר מבוקשים ונמצאת בעשירייה הפותחת", מסר אבישי כהן, מנכ"ל החברה. לדבריו, העניין קשור בעובדה ש-90 אחוז מהמזמינים לטורקיה משתייכים למגזר הערבי. "לכן להערכתנו זו הסיבה שאין שינוי במגמה לעת עתה".

"אנטליה ירדה למקום העשירי"

עוז גור, מנכ"ל אתר holiday finder אמר ל-ynet כי "ההזמנות לחופשה בטורקיה לא ירדו לחלוטין אבל אנחנו רואים ירידה של כמעט 80% בכמות ההזמנות ליעד לעומת התקופה שקדמה לאזהרת המסע המחודשת". עוד הוסיף גור כי אנטליה, שהייתה יעד מוביל באתר, ירדה למקום העשירי. את מקומה תפסו :
יוון - עם עלייה של 54% בכמות ההזמנות. אחריה קפריסין - עם עלייה של 47% בכמות ההזמנות וגם שארם נהנית מעלייה יפה של 33%.
4 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים לקרפטוס
ברוכים הבאים לקרפטוס
יוון, קפריסין ושארם - תופסות את מקומה של יוון
(צילום: shutterstock)
"מכיוון שבטורקיה החופשות הן הכול כלול - למי שמתכנן להזמין חופשה משפחתית לקיץ עדיין אפשר למצוא חופשות הכול כלול לכל המשפחה ביעדים התחליפיים, אך חשוב להדגיש שכדאי להזמין בהקדם מכיוון שהביקוש לקיץ עולה על ההיצע והמחירים עולים במהירות.
"בנוסף, חשוב בתקופה הזו להזמין חופשה עם אפשרות ביטול במקרים לא צפויים. עולם התיירות פוסט המגפה, המציאות שלנו פה עם אזהרות מסע, מחסורים של כוח אדם – זו מציאות שבה לצערו לא פעם טיסות וחופשות מתבטלות ברגע האחרון".