4 צפייה בגלריה
הפאר הטורקי. מלון Ruby Platinum
הפאר הטורקי. מלון Ruby Platinum
האם אחרי הנהירה נראה נסיגה? מצב חופשות הקיץ לטורקיה עומד בסימן שאלה
(צילום: גלעד ילון)
שעות ספורות לאחר שהאגף ללוחמה בטרור במל"ל פרסם הבוקר (שני) חידוד לאזהרת המסע לטורקיה עבור ישראלים, בעקבות חיסולו של חסן סיאד חודאי בטהרן, שמיוחס לישראל, נראה שהתגובה של הקהל הישראלי מתחילה להגיע, אך בעצלתיים.
בשבועות האחרונים דיווחנו על כך שטורקיה, בדגש על אנטליה, הפכה לשחקן מרכזי בין יעדי הקיץ בקרב הישראלים והתברגה חזרה למקומות הראשונים ביעדים הכי מוזמנים מהארץ, כפי שהייתה לפני כעשור. כעת, עם חידוד אזהרת המסע נראה שהישראלים עדיין לא ממהרים לבטל את חופשתם הטורקית, אך כן מתחילים לברר מה זה אומר? האם ניתן לבטל את החופשה או לדחות את התאריך? או שאפשר לשנות ליעד אחר.

ביטולים ועלייה חדה בחיפוש אחר ביטול חופשה

במנוע החיפוש של גוגל רואים עלייה של 90% בחיפוש המילים: חוק הגנת הצרכן ביטול טיסה, בקרב הגולשים בישראל. אך שימו לב לנתון הבא - עלייה של יותר מ-5,000 אחוזים בהיקף החיפושים של המילים: אזהרת מסע לטורקיה שחלה בקרב הגולשים הישראלים ב-24 השעות האחרונות. העלייה כמובן לעומת חיפוש של אותן מילים יממה קודם.
"מאז שעות הבוקר אנחנו מוצפים בפניות רבות של לקוחות מודאגים בנוגע לאזהרת המסע שפורסמה על טורקיה ולצערי נרשמו גם לא מעט ביטולים", מסר ל-ynet עוז גור מנכ"ל הוליידי פיינדר. לדבריו, "יש לזכור שאנו מצויים בשיאה של עונת התיירות וקצב ההזמנות לחופשות לקיץ הקרוב גבוה. טורקיה כיכבה בשבועות האחרונים כיעד מוביל. ביומיים האחרונים יש שינוי במגמה ויוון עברה למקום הראשון ולאחריה קפריסין. אני מקווה שבימים הקרובים המצב יירגע והביטחון יחזור לאזורנו וכך גם הביטחון לצאת חופש בטורקיה שהוא אכן יעד מצוין למשפחות", אמר גור.

קפריסין ויוון מתחזקות על חשבון טורקיה

לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס: "ביממה האחרונה מורגשת האטה משמעותית בהזמנות החדשות לטורקיה וגם לא מעט ביטולים לחודש הקרוב. בהזמנות שכבר נעשו ליולי-אוגוסט הישראלים עדיין יושבים על הגדר ומחכים לראות איך יתפתחו הדברים".
מצד קפריסין, מגיע דיווח של רשת המלונות לואיס, לפיו "לאחר ההודעה על אזהרת המסע לטורקיה, ביומיים האחרונים נרשם ב-LOUIS HOTELS, רשת המלונות הגדולה בקפריסין, קפיצה של 50% בביקושים בקרב הישראלים לחופשות משפחתיות רובן ככולן על בסיס הכול כלול". כך מסרה סמנתה אדריאנו, מנהלת שיווק רשת מלונות לואיס בקפריסין.
גם באתר התיירות גוליבר מדווחים על ירידה חדה בהזמנות טיסות וחבילות הנופש לטורקיה בעקבות אזהרת המסע. "מאז התחממות היחסים, הפכה טורקיה ליעד המבוקש ביותר בקרב ישראלים. ביממה האחרונה, ישנה ירידה של כמעט 50% בהזמנות חבילות נופש, וכ-30% בהזמנת טיסות. אנחנו מכירים מניסיון עבר מאירועים דומים, שהמגמה צפויה להתאזן בתוך כמה ימים, כשבינתיים אנחנו רואים שאין שינוי בהיקף ההזמנות ואת מקומה של טורקיה תופסת יוון", אמר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר.

"הישראלים רגילים בניהול סיכונים"

לעומתו נשמעו גם קולות אחרים כמו של אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת שטיח המעופף, שאמר ל-ynet: "אנחנו לא רואים שינוי במגמת ההזמנות החדשות. קצב ההזמנות לחופשות קיץ משפחתיות לאנטליה ממשיך כרגיל. בימים הקרובים עשרות אלפי ישראלים יטוסו לחגוג את חג השבועות באנטליה, ואנו לא רואים ביטולים מצד קהל לקוחותינו".
"כרגע לא מורגשת השפעה על המכירות. לא נראה שהישראלים עדיין מוטרדים מהנושא ואנו לא רואים גל ביטולים. כן רואים הרבה שאלות מצד הלקוחות אך לא מעבר לזה", מסרה טלי נוי, סמנכ"לית השיווק של איסתא.
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה הגיב על כך הבוקר ואמר כי "מדובר בחידוש של אזהרת מסע קיימת. ראינו אלמנט כזה לפני חג הפסח גם בהקשר של דובאי וסיני. בפועל לא הייתה שום השפעה על תנועת המבקרים שרק הלכה והתעצמה מאז במאות אחוזים. אנחנו צופים שכל עוד המצב הפוליטי בין המדינות יישאר יציב, אזהרות מסע מהסוג הזה לא ישפיעו. אחרי הכול אנחנו חיים בישראל והישראלים מורגלים בניהול סיכונים היטב ביום-יום שלהם".
4 צפייה בגלריה
מלון Topkapi
מלון Topkapi
האם נתחיל לראות ביטול של ההזמנות הרבות שנעשו לאחרונה לטורקיה?
(צילום: באדיבות "השטיח המעופף")
גם בקבוצת קווי חופשה לא מזהים הבוקר כל השפעה בנוגע להזמנות לאנטליה ולאיסטנבול, על אף אזהרת המסע שפורסמה הבוקר בנוגע לנסיעה ליעד. לפי מוקד ההזמנות בקבוצה, כול הטיסות הקרובות לאנטליה, שקווי חופשה מפעילה באמצעות חברת השכר הטורקית tailwind כמעט מלאות.
"מבחינת קווי חופשה אין כל שינוי בהערכות, ואנו נמשיך להפעיל טיסות יומיות ליעד מספר אחת הקיץ הזה לטובת הישראלים המחפשים את התמורה הטובה ביותר בעבור כספם", כך מסר אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של קווי חופשה, שחזר מהיעד בימים אלו. שלו מעדכן כי "בתקופה זו, הריזורטים של הקבוצה מלאים בישראלים שחשים בטוחים בזכות הביטחון שהרשויות הטורקיות משרות בכל אזורי הנופש, מרמת המלון ועד אזורי הקניות והאטרקציות. כמו תמיד, עלינו הישראלים להיות ערניים בחו"ל, כלל שנכון בלי קשר ליעד אם זה טורקיה סיני שארם עקבה דובאי או יעד אירופי אחר".
בחברת אמדאוס, המספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התעופה והתיירות ועובדת עם מעל 4,000 סוכני נסיעות בארץ, מסרו ל-ynet כי "לא רואים שינוי במהלך היום או חריגה בהזמנות או ביטולים, טורקיה עדיין אחד היעדים המבוקשים ביותר לנופשים. חלק די גדול מהטסים לטורקיה הינו מהמגזר הערבי ונראה שאזהרה זו לא משפיעה על מגזר זה", אמר אבישי כהן מנכ"ל החברה.

מהן זכויותיכם אם תרצו לבטל את החופשה בטורקיה?

נתחיל עם חוק הגנת הצרכן הישראלי. לפיו כל אחד יכול לבטל הזמנה (שבוצעה באינטרנט, ולא פרונטלית), בתוך 14 ימים מיום ביצוע ההזמנה, כל עוד מדובר בשבוע לפני החופשה. אם עמדתם בתנאים אלו, אתם רשאים לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא ולקבל החזר מלא בקיזוז מאה שקלים או חמישה אחוז משווי ההזמנה (הנמוך מביניהם).
אם עברו יותר מ-14 יום ממועד ההזמנה או שהחופשה שלכם אמורה לצאת לפועל תוך שבוע או פחות, כדאי לבדוק את חוזה ההזמנה מול חברת התעופה, בית המלון או ספק התיירות שדרכו הזמנתם את החופשה. לעיתים קרובות, ניתן להגיע להסדר או לפחות לדחות את החופשה למועד אחר.
אך שימו לב - במקרים אחרים כאשר אין אפשרות לשינוי, בתי העסק יכולים לגבות דמי ביטול מלאים, כשלעיתים מדובר בתמורה המלאה עבור ההזמנה, תלוי בדרך כלל כמה זמן נותר עד למועד החופשה.
4 צפייה בגלריה
המגלשה הארוכה במלון עם השם הארוך: A good life utopia family Resort
המגלשה הארוכה במלון עם השם הארוך: A good life utopia family Resort
הזמנתם חופשה בחברה ישראלית בשבועיים האחרונים? ניתן לבטל ולקבל החזר מלא
(צילום: גלעד ילון)
"במקרים כאלה, אין תשובה חד משמעית באם בית המשפט יחייב את החברות להשיב לצרכנים את מלוא כספם. שכן, רק אם ייקבע כי הנסיבות הספציפיות שגרמו לביטול ההזמנה היוו סיכול חוזה, רק אז עשוי בית המשפט לחייב את החברות להשיב לצרכנים את כספם, או על השבה של מחצית מהתמורה", מסביר עו"ד אהוד פאי, העוסק בתחום התיירות והתעופה.
עם זאת, אם ההזמנה בוטלה על ידי העסק, ולא מצד הלקוח - על העוסק להשיב לצרכן את מלוא התשלום ששילם עבור העסקה או לספק לו זיכוי לצורך ביצוע הזמנה למועד אחר.

אם הזמנתי את החופשה לא דרך סוכן נסיעות?

יש להבחין בין הזמנת טיסות לבין הזמנת מלונות, השכרות רכב וכו'. "בנוגע להזמנת טיסות, קיים בישראל חוק ספציפי הנקרא חוק שירותי תעופה. לפיו, אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה, עליה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית - על פי בחירת הנוסעים", מסביר עו"ד פאי.
אבל אם הטיסה בוטלה על ידי הנוסעים, הם לא יהיו זכאים לקבל החזר אוטומטית, ויהיו כפופים למדיניות הביטול של כל חברת תעופה.
בנוגע להזמנת חופשה בחו"ל - אם ההזמנה בוצעה בחברת תיירות ישראלית או בחברת תעופה שיש לה נציגות בישראל, הזמנה זו כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי, כולל ביטול העסקה לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
אם הזמנתם טיסות ומלונות בנפרד - יש לבדוק מול כל חברה ואתר מה אומר החוזה
אם הזמנתם טיסות ומלונות בנפרד - יש לבדוק מול כל חברה ואתר מה אומר החוזה
אם הזמנתם טיסות ומלונות בנפרד - יש לבדוק מול כל חברה ואתר מה אומר החוזה
"אבל אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל, או דרך חברת תעופה שאין לה נציגות רשמית בארץ, עסקאות אלה אינן כפופות לחוק הגנת הצרכן, ובמקרה כזה יהיו הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה, כמו גם לתנאי הביטול שנקבעו בתנאי ההזמנה", אומר עו"ד פאי.

האם החברות בארץ ישנו נהלים בעקבות המצב?

בבירור עם חברות התיירות שמוכרות חבילות נופש לטורקיה, עולה תשובה זהה מצד כולם והיא, כי היות שאין שינוי ממש, נכון לעכשיו, ברמת אזהרת המסע - המצב נשאר כפי שהיה עד כה. כלומר אם הזמנתם דרכן את החופשה ב-14 יום האחרונים - אתם רשאים לבטל את החופשה ולקבל החזר כספי מלא, לפי חוק הגנת הצרכן.
במקרים אחרים רצוי לפנות ישירות לחברה, ולברר על אפשרויות הזזת התאריך או שינוי היעד למשל לאיי יוון, קפריסין ומגוון יעדי קיץ קרובים נוספים.
פורסם לראשונה: 12:07, 30.05.22