יום לאחר שמשרד הבריאות בישראל הרחיב את אזהרותיו בנוגע לנגיף הקורונה, והמליץ "לשקול את נחיצות הנסיעה" לתאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, דרום קוריאה וטייוואן, זאת בנוסף לאזהרת המסע שניתנה לגבי סין, שוחחנו עם גורמים שונים בענף התיירות כדי לנסות לאמוד את הנזקים. "כל עולם התיירות, ובפרט עולם הטיולים המאורגנים, נמצא כרגע במלחמת בלימה נגד מקדם החשש", אמר חיים פרס, סוכן נסיעות מחברת רימון טיולים שהתארח באולפן ynet.
נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:
כשנשאל כמה ביטולים נרשמו בימים האחרונים בקרב מטיילים, השיב פסח: "לא מעט, אפילו הרבה - תאילנד, וייטנאם וסין". פסח הוסיף ואמר: "זה לא פשוט, אנשים הזמינו טיול לכל המשפחה, הם אומרים לך שהם לא רוצים לנסוע, זה שם אותך במצב לא נעים".
סוכן הנסיעות הדגיש כי כל עוד חברות התעופה טסות לתאילנד, הטיולים לשם לא יבוטלו. "החלטנו לאמץ את עמדת משרד החוץ ולא את עמדת משרד הבריאות", אמר בהתייחסו לעימות שפרץ אתמול בין משרדי הממשלה כשבמשרד החוץ מתחו ביקורת על אזהרת משרד הבריאות. "באף מקום בעולם לא פסלו נסיעה ליעדים מסוימים, וככה זה צריך להיות", סיכם פסח.
3 צפייה בגלריה
חשש מקורונה בנמל התעופה בבנגקוק
חשש מקורונה בנמל התעופה בבנגקוק
בדיקות ומסכות בנמל התעופה בבנגקוק
(צילום: EPA)

"רוצים לחשב מסלול מחדש"

מי שלא מחכה לאזהרת מסע רשמית של משרד החוץ היא משפחת גולן מחיפה, שתכננה לקראת סוף החודש לטוס לתאילנד לטיול בת מצווה לבנות התאומות. "זה מאוד מבאס", סיפרה שירי אם המשפחה בשיחה עם ynet. "שברנו קופת חיסכון בשביל הטיול ולקחנו חופש מהעבודה, אבל הבנו שלהיות בחופשה כזאת עם מסכות בבנגקוק הצפופה זה מפחיד". במשפחת גולן מתחו ביקורת חריפה על חברת אל על, שביקשה מהם לשלם 230 דולר דמי ביטול לאדם. "נתקלנו באטימות", טענה שירי, "אמרו שכל עוד אין אזהרת מסע לתאילנד הטיסות מתנהלות כסדרן. אנחנו רוצים לחשב מסלול מחדש".
3 צפייה בגלריה
שירי גולן ומשפחתה
שירי גולן ומשפחתה
משפחת גולן, רוצים להישאר בארץ
(צילום: מתוך אוסף פרטי)
בתלונה אחרת שהתקבלה במערכת ynet נכתב: "המדינה מפקירה אותנו, אנחנו משפחה שאמורה לנסוע לתאילנד בעוד שלושה שבועות, משרד הבריאות ממליץ לא לנסוע, אל על מבקשת המון כסף על דחייה או ביטול הנסיעה. איפה הממשלה? היא רוצה שניסע ונחטוף את הנגיף ונביא אותו ארצה? בבקשה שמישהו ידאג שאל על תבוא לקראת האזרחים!"
מחברת אל על נמסר בתגובה כי "לא פורסמה אזהרת מסע לתאילנד, לא בישראל ולמיטב ידיעתנו באף מדינה אחרת בעולם, ובניגוד לפרסומים אין הנחיות על בידוד או בדיקות מיוחדות לציבור המגיע מתאילנד לישראל. אל על פועלת בדיוק רב בהתאם להנחיות משרד הבריאות".
עו"ד אהוד פאי, שמתמחה בדיני תעופה ובדיני תיירות, הסביר בשיחה עם ynet כי "כאשר קיימת אזהרה פורמלית מטעם משרד הבריאות להימנע מנסיעה ליעד מסוים, כפי שקיימת ביחס לסין, על חברות התעופה לאפשר לנוסעים לבטל את כרטיסי הטיסה שהוזמנו על ידיהם מראש ולהשיב את כספם בחזרה ללא דמי ביטול. לעומת זאת, מאחר שלא קיימת אזהרה דומה גם ביחס ליתר המדינות באסיה, לא מאפשרות מרבית חברות התעופה לנוסעים לבטל את כרטיסי הטיסה ללא דמי ביטול, ונראה שאין לנוסעים אלה זכות אוטומטית לבטל את כרטיסי הטיסה ללא דמי ביטול".
אבי אלקבץ, מדריך טיולים בתאילנד ששוחח עם ynet, אמר כי "עדיין אין כל כך ביטולים, אבל יש המון התלבטויות ושאלות שחוזרות על עצמן בקבוצות הפייסבוק - אם לנסוע או לבטל. כרגע אנשים מעדיפים להמתין עד לרגע האחרון שבו הם יכולים לבטל ללא עלות, או שהם ממתינים שחברות התעופה יעשו את הצעד הראשון ויקבלו הנחיה לבטל את הטיסות. כך, למעשה, הנוסעים יוכלו לקבל את כספם בחזרה או לעשות שינוי תאריך ללא העלות של דמי שינוי".
אלקבץ הוסיף ואמר לגבי תאילנד כי "אנשים מבטלים במקרים שבהם מדובר בשבוע-שבועיים הקרובים, אבל לחודש מרץ עדיין ממתינים כדי לראות מה יתפתח. אם יתחיל גל גדול של ביטולים, אז אכן יהיה פה נזק כספי לא קטן. לכן, כדי לא לגרום לנזקים מיותרים, ההמלצה שלי היא להמתין עם ביטולים עד ליום האחרון שבו אפשר לבטל ללא תשלום, או פשוט להמתין שתצא הוראה מסודרת ממשרד החוץ או ממשרד הבריאות שאוסרת על טיסות לתאילנד. כך חברות התעופה יהיו אחראיות לביטול, ויאפשרו לנוסעים לקבל בחזרה את כספם או לעשות שינוי תאריך ללא תשלום דמי שינוי".
3 צפייה בגלריה
חשש מקורונה בנמל התעופה בבנגקוק
חשש מקורונה בנמל התעופה בבנגקוק
צוות אוויר עם מסכות בנמל התעופה בבנגקוק
(צילום: EPA)
אלקבץ העלה נקודה מעניינת נוספת: "אנשים רוצים לבטל לא רק בגלל הפחד מתאילנד, אלא גם כי הם יודעים שכשהם יחזרו לארץ מתאילנד, ואפילו בריאים לחלוטין (ללא חום וללא סימנים כלשהם), וגם אם הוראת משרד הבריאות לא תופסת לגביהם והם לא צריכים לשבת בבית בבידוד, עדיין פתאום יתקשר המנהל מהעבודה ויבקש מהם לא להגיע בשבועיים הקרובים. פתאום יתקשרו הגננת ומנהלת בית הספר, שיספרו שהורים לוחצים עליהן שלא יסכימו לקבל את הילדים שחזרו מתאילנד".
מדריך הטיולים ביקש להדגיש כי לדעתו "הרעש גדול יותר מהמציאות בשטח, לפחות בכל הנוגע לתאילנד, ונכון לעכשיו אי אפשר לדעת לאן זה יוביל ולאן זה יתפתח. הלחץ, הפחד וההמולה גדולים יותר מהסיכוי להידבק, אם באמת מקפידים על שמירה על כללי ההיגיינה - שטיפת ידיים, חיטוי וכל שאר הכללים שממליצים עליהם בארגון הבריאות העולמי".
חיזוק לגישה זו נשמע הבוקר באולפן ynet מפיו של פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שהסביר כי אין מניעה לנסוע לתאילנד: "הבהרנו במפורש שאין הכוונה להתייחס למדינות שבמעגל הקרוב של סין כמו אל סין. לסין ההמלצה היא חד-משמעית, ואפילו איסור לנסוע לשם. לגבי שאר המקומות מבקשים לשקול את חשיבות הנסיעה, לא הייתי אומר לכל אחד לבטל - המטרה שלנו היא שלא יביאו את הנגיף לפה בלי שתהיה לנו שליטה על זה". פרופ' גרוטו אף אמר כי הוא בעצמו לא היה מבטל נסיעה לתאילנד.

אפקט הקורונה: תיירות הפנים מתחזקת

מחברת אשת טורס נמסר כי יש עצירה והאטה של רכישת חבילות למזרח, ועלייה בהזמנות למקומות אחרים. בחברת התיירות ציינו כי חל זינוק של 30% בהזמנות לתיירות פנים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד הדגישו בחברה כי יש יותר הזמנות לאירופה ולארצות הברית שנתפסות כפחות מפחידות. עוד מרוויחה זמנית היא דרום אפריקה, שגם אליה חלה עלייה בהזמנות.
מנכ"ל אשת טורס אפרים קרמר הוסיף כי החברה ביטלה טיולים לווייטנאם ולקמבודיה. "יש איזה מצב היסטרי שבעיניי הוא מוגזם", אמר קרמר. "הרבה ישראלים ביטלו טיולים למזרח, הטיסות של אל על לסין והונג קונג במילא בוטלו - ואנחנו מחזירים את הכסף. לגבי שאר המקומות, אנחנו לא מכריחים אנשים לנסוע כשמשרד הבריאות אומר שלא לנסוע".
קרמר הוסיף ואמר: "ספגנו הפסדים גדולים של מיליונים בעקבות זה, אף אחד לא יחזיר את זה, אבל אנחנו חזקים למזלנו. הישראלים הגיבו בהיסטריה מוגזמת. אנחנו מרגישים תנועה שעוברת מהמזרח לדרום אפריקה, גם מקומות כמו גיאורגיה שבהם לא נדבקו, ואירופה בכלל תהיה לוהטת באפריל ובמאי".
באשר להשפעות נוספות לחצי השנה הקרובה, מנכ"ל אשת טורס הוסיף והעריך: "הסינים לא יגיעו השנה לאירופה, התפנו הרבה חדרים במלונות באירופה והמחירים יירדו. הסינים לא יגיעו גם לישראל, אבל השוק שלהם לא גדול כאן, אז אני לא חושב שזה ישפיע עלינו כאן".
מנכ"ל חברת התיירות הוסיף ואמר כי "הקורונה היא סוג של שפעת, וככל שילך ויתחמם היא תיעלם. אני צופה שלקראת אפריל-מאי יהיה טירוף של טיסות, המחירים יעלו מאוד, ואני צופה קיץ בטירוף. הקרוזים חטפו גם הם מכה מאוד קשה, ויהיה עודף אדיר של מקומות בהפלגות. הישראלים ייצאו בהמוניהם לקרוזים, ואפשר יהיה לצאת לקרוזים בגרושים".
מחברת השטיח המעופף מסרו כי "אל סיטונאי התיירות השטיח המעופף לא הגיעו בקשות לביטול חופשות, משום שחבילות הנופש שמציעה החברה מוזמנות ליעדי אגן הים התיכון, יעדים שאליהם בטוח להגיע על פי משרד הבריאות. עיקר ההזמנות בימים אלה הן לחופשת הפסח ולקיץ, ונרשמים ביקושים גבוהים בעיקר ליעדים כמו יוון, קפריסין, סוצ'י, באטומי וטורקיה. בכל מקרה, בשטיח המעופף עוקבים אחר הוראות משרד הבריאות ומקיימים קשר רציף עם חברות התעופה והספקים".

חברות התעופה מקיימות הערכות מצב יומיות

באל על אומנם הודיעו אתמול על ביטול שתי טיסות מתל אביב להונג קונג בשבוע הקרוב (ובכיוון ההפוך), אך הדגישו כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בתום הערכת מצב יומית לאור ביקושים נמוכים ולחץ של הטסים למזרח יחד עם אי הוודאות באשר להתפרצות נגיף הקורונה. יש לציין כי גם היום ניתן עדיין להזמין כרטיסים להונג קונג לשבוע הבא.
גם בחברת התעופה קתאי פסיפיק, שמוציאה גם היא טיסות להונג קונג, חלה האטה בתנועת הנוסעים למזרח. אף שבחברה שקלו עם התפשטות הנגיף להשעות את טיסותיה, כרגע הן מתנהלות כרגיל. בגלל הביקושים הנמוכים, בחודש הקרוב בוטלה טיסה אחת שאוחדה עם טיסות אחרות, ובחודש מרץ יבוטלו עוד עשר טיסות חודשיות. מדובר בכ-30% מהטיסות החודשיות של קתאי בישראל, והביטול נעשה בעקבות החלטה רוחבית של הנהלת החברה מהמזרח הרחוק כחלק מהתמודדותה עם הנגיף שמתפשט באסיה.
המייל האדום