התפשטות נגיף הקורונה בצפון איטליה, הנחשב למוקד ההתפרצות הגדול ביותר מחוץ לאסיה, הובילה לשיתוק של המחוזות הצפוניים בארץ המגף. מלבד הפגיעה בייצור והעובדה כי קרוב ל-50 אלף תושבים המתגוררים במחוזות אלו חיים בעוצר בימים האחרונים, גם ענף התיירות בצפון המדינה חטף מכה אנושה - שהחלה עם ביטול פסטיבל ונציה השנתי במחוז ונטו, ונמשכה עם סגירת אתרים תיירותיים נוספים באזור.
"השלטונות באיטליה פעלו נכון כשהחליטו לעצור את כל הפעילות כאן, כולל סגירת בתי הספר", אמרה ל-ynet רינתי דור דורסקי, צלמת ומדריכת סיורים ישראלית המתגוררת במילאנו. "האיטלקים הם מאוד יסודיים וטובת הציבור היא הדבר היחיד שעומד לנגד עיניהם. אני מניחה שהם פעלו כך משום שלא היו בטוחים כמה נדבקים יש בפועל, ורצו לקיים הערכת מצב על מנת שיבינו טוב יותר כיצד להתמודד עם זה", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
"אנשים עדיין יוצאים לרחובות". מילאנו
(צילום: AFP)
אתמול (ב') משרד החוץ פרסם אזהרת מסע עקב התפשטות נגיף הקורונה במחוזות בצפון איטליה, בה המליץ לכל מי שמתכנן נסיעה לצפון איטליה לשקול את נחיצותה בעת הנוכחית. לדברי דורסקי, הלחץ בארץ הוא בין הגורמים המרכזיים לביטולי הסיורים והחופשות מצד המטיילים הישראלים באיטליה. "היו ביטולים, למרות שממש בעוד כמה שעות ייצא סיור של גיבורים שנשארו למרות הכול".
מלבד הסיורים, מפעילה דורסקי גם מערך הסעות ולדבריה: "היום התחילה שיירה להחזרת תיירים לשדה תעופה. בין החוזרים היה גם זוג מעוטף עזה שהגיע ביום ראשון בערב לפה, ואתמול בבוקר כבר עלו על טיסה חזרה לארץ גם בגלל האזעקות וגם בעקבות הלחץ מהקורונה. הלחץ שנוצר אצל התיירים הישראליים נובע בעיקר מהפאניקה בארץ, והרבה מהם העידו בפניי שהרגישו נוח מאוד כשהיו פה, אבל הלחץ מצד המשפחה בארץ וכל העניין של הבידוד שאחרי - עשו את שלהם. חשוב להקפיד על כללי הזהירות הנדרשים, אבל מנגד חייבים לקחת את הדברים בפרופורציה וברוגע".
3 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
תיירים במסכות במילאנו
(צילום: EPA)
לדבריה, למרות הדיווחים התקשורתיים על רחובות ריקים במחוזות הנגועים בנגיף, העיר אינה ריקה מאנשים והמדפים בחנויות המזון מתמלאים מחדש כל כמה שעות. "אני לא אומרת שאין פאניקה, אבל הרבה מהלחץ שמועבר דרך המסך - שונה במציאות עצמה; ברגע שמניחים לחדשות ויוצאים החוצה לרחובות, מגלים שרעש האוטובוסים נשאר כשהיה. אגב, צריך לזכור שאנחנו בחודש פברואר ולא בשיא עונת התיירות".
למרות שהנגיף פגע עד כה רק במחוזות הצפוניים של איטליה, נראה כי תיירים חוששים להגיע לאזורים נוספים במדינה. "אנחנו חווים ביטולים של הזמנות לחודש הקרוב, אבל לא באופן גורף", מודה ינון דותן, מדריך טיולים וסיורי אוכל במחוז אומבריה, ברומא ובאזורים נוספים באיטליה. "אנחנו מבינים את האנשים שמבטלים, וכמובן שתמיד עדיף לא להסתכן אם אין צורך. רבים מהתיירים שואלים בעיקר על מיקום ההתפרצות של הנגיף, ולמרות שנכון לרגעים אלו, ככל הידוע לי, טרם התגלו מקרים באומבריה או ברומא והשגרה ממשיכה שם כרגיל - החשש עדיין קיים".

בדומה לדורסקי, גם לדברי מדריך הטיולים "יש התגוננות יתר המשולבת עם היסטריה, ומהדיווחים נראה כי אלו שנפטרו מהמחלה באיטליה היו אנשים מבוגרים עם סיבוכים ומחלות רקע ידועות. למרות זאת, כנראה הרשויות לא רוצות להסתבך ולכן נוקטות באמצעי זהירות מחמירים שהרבה פעמים לא תורמים להרגעת המצב".
אתה חושש מהביטולים ומההשפעה שלהם על ההמשך? "לא, אני מבין שיש האטה כעת בתיירות ומקווה, כמו כולם, שהפתרון לנגיף יימצא בקרוב. ברור לי שאיטליה תעבור את הגל הזה. בכל מקרה, אנחנו כאן ונמשיך לתת את השירות הטוב ביותר שקיים ברגע שהמצב יירגע והתיירים ישובו לאיטליה היפהפייה".

"החשש הוא מהבידוד בארץ, לא מהקורונה"

למרות החששות, יש כאלה שלא מוכנים לוותר על החופשה לה המתינו זמן רב: רות רונן, בעלת חברת טיולים הנמצאת כעת באזור טוסקנה עם קבוצה בת 16 נשים ישראליות שנחתו בוונציה ביום ראשון האחרון, העלתה אתמול (א') פוסט לקבוצת הפייסבוק "חו"ל עם שיק" בו תיארה את האווירה החיובית בפסטיבל המסיכות בוונציה.
"אני נמצאת בוונציה עם קבוצת נשים במסגרת טיולי הנשים שאני מוציאה. הגענו לכאן היום אחר הצהריים. הכל מתנהל כרגיל, יש אולי פחות אנשים ממה שצפוי ליום ראשון של הקרנבל אבל יש שמחה, אנשים מחופשים, מצטלמים ושמחים. לא מורגש הפחד מהקורונה כמו שזה מתואר בארץ", כתבה רונן.
הפוסט של רונן מתוך קבוצת הפייסבוק "חול עם שיק"
בשיחה שקיימנו עמה, הודתה רונן כי "היו חששות לפני היציאה לטיול, אבל אף אחת מהבנות לא ביטלה את ההגעה שלה".
ובכל זאת, למה לטייל דווקא באזור שנמצא במוקד התפרצות המחלה כעת? רונן: "אי אפשר לברוח מהקורונה וצריך להמשיך בחיים. אנחנו מקפידות על היגיינה ועל שטיפת ידיים מרובה, ועושות כל מה שצריך על מנת להימנע מהידבקות במחלה. האמת היא, שהחשש הגדול יותר הוא דווקא מהחזרה לארץ ומהבידוד - שכן או לא - מחכה לנו. לתפיסתי, בארץ יצאו מכל פרופורציה בכל מה שנוגע לענייני הקורונה".
לדבריה, "מלבד העובדה ש'פיאצה דל מרקו' (הכיכר המרכזית בוונציה) הייתה ריקה יחסית ובקרנבל עצמו היו פחות משתתפים משנים עברו, כל עניין הקורונה לא הורגש ואף אחד לא לא מסתובב עם מסיכות נגד המחלה כפי שתועד בפרסומים בארץ. בשטח הדברים נראים אחרת לחלוטין והחיים ממשיכים, כמו מציאות מקבילה, ולמרבה הפלא הצלחנו ליהנות בקרנבל למרות הטלפונים המודאגים שקיבלנו מהארץ".
3 צפייה בגלריה
כיתוב:  נגיף קורונה  וירוס קרנבל המסכות  ונציה  איטליה
כיתוב:  נגיף קורונה  וירוס קרנבל המסכות  ונציה  איטליה
"אנשים לא מסתובבים עם מסיכות נגד הקורונה". קרנבל המסיכות בוונציה
(צילום: רויטרס)
רינה דריגוב, שמתכננת לצאת עם משפחתה לחופשה באיזור טוסקנה ממש לפני חג הפסח, שיתפה אותנו כי למרות המציאות המרגיעה שמתארים מדריכי הטיולים באיטליה, היא חוששת מהנסיעה הצפויה. "הזמנו את הטיול המשפחתי הזה לפני שלושה חודשים, זה טיול בת מצווה, ועכשיו אני ממש מודאגת מהמצב". למרות זאת, היא מודה כי עדיין לא ביטלה את ההזמנות לנסיעה. "אני אראה מה קורה, ואמתין לרגע האחרון בו ניתן לבטל. בסוף זה יהיה 'חוק מרפי' - נבטל, ואז אחרי כמה ימים העניינים יירגעו".