4 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג. צריך להגיע מוכנים
(צילום: עמית שעל )
איזו בדיקה צריך לעשות לפני שטסים, איזו בדיקה לפני שחוזרים, ולאיזה מדינות מומלץ עדיין לא לטוס? אלה הן רק חלק מהשאלות שמעסיקות ישראלים רבים בימים אלה. משרד הבריאות פרסם באתר האינטרנט שלו מידע רב שמנסה לפשט את הנושא עד כמה שאפשר וכולל שלל לינקים לטפסים שצריך למלא ולרשימות שצריך להכיר. ביקשנו להנגיש עבורכם את המידע, אתם מוזמנים לשמור את הלינק לכתבה הזאת לשעת הצורך.

הנחיות ליוצאים מישראל דרך האוויר

החל מ-1 ביוני לא נדרש למלא טופס הצהרת נוסע יוצא מישראל. היציאה למדינות המוגדרות ברמת סיכון מרבית (ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה) אסורה לאזרחים ותושבים ישראלים, למעט חריגים. בלינק זה ניתן לבדוק אם חל שינוי ברשימת המדינות. איסור היציאה למדינות אלו לא יחול על מי שיטוס דרך מדינות אלו בטיסת קונקשן, בתנאי שישהו פחות מ-12 שעות בשטח שדה התעופה בלבד.
ניתן להגיש בקשה לוועדת חריגים לצורך קבלת אישור יציאה למדינות אלו. להגשת בקשה - הקליקו. הוראה זו לא חלה על אזרחים זרים.
רשימת המדינות שיש לגביהן אזהרת מסע חמורה כוללת נכון להיום את איחוד האמירויות, אוגנדה, אורוגוואי, איי סיישל, אתיופיה, בוליביה, מלדיביים, נמיביה, נפאל, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה ותוניסיה. ניתן עדיין לטוס למדינות אלה וכל השבים מהן, למעט מי שמחזיקים בתעודת התחסנות או תעודת החלמה ישראליים, יחויבו בבידוד. אם לא יחול במדינות הללו שיפור משמעותי הן ייכנסו לרשימת היעדים ברמת סיכון מרבית והיציאה אליהן תהיה אסורה למעט חריגים. בלינק זה ניתן לבדוק אם חל שינוי ברשימת המדינות.

לקראת הטיסה

על הנוסעים לוודא את מדיניות הגבולות והדרישות של מדינת היעד (כניסת אזרחים זרים, דרישה לבדיקות, לרבות מחלימים ומחוסנים, בידוד וכיו"ב).
כל הנוסעים היוצאים מישראל ששהו בישראל מעל 72 שעות יבצעו בדיקת PCR לנשאות לנגיף הקורונה במהלך 72 השעות שלפני הטיסה. בחברת התעופה יש להציג את תוצאת בדיקת ה-PCR השלילית לנציג חברת התעופה. הוראה זו לא חלה על מי שמחזיק בתעודת התחסנות או אישור מחלים אשר הונפקו על ידי משרד הבריאות, אותם תידרשו להציג במקום את תוצאת הבדיקה.
4 צפייה בגלריה
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
(צילום: עמית שעל)
עד סוף החודש משרד הבריאות ישיק את "התעודה המאוחדת" שתחליף את התו הירוק ואת תעודת המתחסן ותוקפה יהיה עד סוף שנת 2021. ניתן יהיה לגשת אל התעודה החדשה דרך אפליקציית רמזור ו/או דרך האפליקציות של קופות החולים השונות.
ניתן לתאם בדיקה לצורך יציאה לחו"ל באחד מבתי החולים המבצעים בדיקות קורונה פרטיות. מידע נוסף על בדיקות ליוצאים ממדינת ישראל. בכתבה זו בדקנו כמה עולה לבצע בדיקת קורונה במקומות שונים.
למען הסר ספק, חולי קורונה וחייבי בידוד לא יורשו לעלות על טיסה מישראל.
לנוסעים שאינם בטוחים אם הם חייבים בבידוד או עדיין מוגדרים כחייבי בידוד מנועי טיסה, מומלץ לבצע בדיקה באתר רשות האוכלוסין דרך הלינק הזה. נוסעים שיתבררו כחולים מאומתים או כחייבים בבידוד לא יורשו לעלות על הטיסה ויענשו לפי חוק.
בדיקת PCR, שאת תוצאתה השלילית יש להציג לפני עלייה לכלי טיס טרם ההמראה מישראל, צריכה להיות כתובה באנגלית ובה יצוין מספר הדרכון של הנבדק. את הבדיקה ניתן לבצע, במימון עצמי, במספר בתי חולים המורשים לכך או במעבדת Check2Fly בנתב"ג.

כניסה לטרמינל

לא תותר כניסה לטרמינל למי שסובלים מתסמינים של נגיף קורונה כגון: חום, קוצר נשימה, איבוד חוש הטעם ו/או הריח.

הנחיות לזמן השהות בשדה התעופה, במהלך הטיסה ובמדינת היעד

בשדה התעופה תתבצע בדיקה האם הנוסע חולה מאומת או מחויב בבידוד. נוסע שיתברר כי הוא חולה מאומת או מחויב בבידוד לא יורשה לעלות על הטיסה וייענש לפי חוק.
יש לעטות מסכה במהלך הטיסה באופן המכסה את האף והפה (מגיל שש ומעלה).
יש לשמור על ריחוק פיזי של לפחות שני מטרים בין אנשים שאינם גרים באותו משק בית.
יש להקפיד על היגיינה אישית כולל שטיפת ידיים ושימוש באמצעים לחיטוי ידיים.
יש להציג לנציג חברת התעופה תעודת התחסנות או תעודת החלמה אשר הונפקו על ידי משרד הבריאות או תוצאה שלילית של בדיקת PCR שנעשתה לכל היותר 72 שעות לפני הטיסה.

הנחיות לנכנסים לישראל דרך האוויר

במשרד הבריאות מדגישים כי נוכח שיעורי התחלואה הגבוהים בעולם ונוכחות וריאנטים מדאיגים, מי ששהו ב-14 הימים שקדמו להגעתם לישראל במדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית יחויבו בבידוד, לרבות מחלימים ומחוסנים. הוראה זו לא תחול על מחוסנים ומחלימים ששהו עד 12 שעות בשטח שדה תעופה של אותה המדינה, ובו בלבד.
אזרחים זרים אשר ייכנסו ממדינות אלו יחויבו בבידוד במקום מטעם המדינה (מלונית). החל מ-1 ביוני בדיקת ה-PCR בכניסה לישראל, שבה מחויבים כלל הנוסעים הנכנסים, תהיה כרוכה בתשלום. ניתן לבצע את התשלום בשדה התעופה או לאחר מילוי טופס הצהרת נוסע נכנס לישראל. ביצוע התשלום מראש מעניק הנחה בעלות הבדיקה.
4 צפייה בגלריה
חוזרים ארצה בהתאם להנחיות
חוזרים ארצה בהתאם להנחיות
חוזרים ארצה בהתאם להנחיות
(צילום: שאול גולן)

כניסה לישראל

כל הנוסעים המגיעים לישראל ששהו מעל 72 שעות בחו"ל יציגו לחברת התעופה לפני ההמראה תוצאת בדיקת PCR שלילית לנשאות לנגיף הקורונה. שהייה בחו"ל מחושבת ממועד הנחיתה במדינת היעד ועד מועד ההמראה למדינת ישראל.
את הבדיקה יש לבצע בתוך 72 שעות לפני ההמראה לישראל. חובה זו תחול גם על מי שמחזיקים בתעודת התחסנות או אישור מחלים. הדבר מהווה תנאי כניסה לישראל.
נוסעים המגיעים לישראל ואין באפשרותם לבצע בדיקת PCR תוך 72 שעות לפני ההמראה לישראל בשל סיבות הומניטריות, צורך אישי מיוחד או אם קיים קושי ממשי של היעדר נגישות לבדיקות PCR במקום ההמראה, יוכלו, דרך הלינק הזה, להגיש בקשה לוועדת חריגים לכניסה לישראל ללא בדיקת PCR.
כלל הנוסעים הנכנסים לישראל (אזרחים וזרים), לרבות מחלימים ומחוסנים, נדרשים למלא טופס הצהרת נוסע נכנס לישראל. בטופס ההצהרה יש למלא פרטים אישיים, פרטים על הבידוד והצהרת בריאות.
יש למלא את טופס הנוסע הנכנס 24 שעות לפני הטיסה. מומלץ להגיע לשדה התעופה עם הטופס מלא ואישור עלייה לטיסה שניתן להציג בקובץ דיגיטלי או כקובץ מודפס.
נוסעים המחויבים בבידוד ימלאו בטופס זה גם דיווח על בידוד.
לאחר מילוי הטופס ניתן לשלם מראש על בדיקת ה-PCR שיש לבצע בשדה התעופה, עם הכניסה לישראל. עלות הבדיקה למשלמים מראש היא 80 ש"ח לעומת העלות בשדה התעופה - 100 ש"ח.
מחלימים ומחוסנים אשר מחזיקים בתעודת החלמה או התחסנות שהונפקו על ידי משרד הבריאות בישראל ובתוקף ולא הגיעו ממדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית, לא יידרשו לבידוד בעת כניסתם לישראל.
מי שאינם מחלימים ומחוסנים יידרשו לבידוד בהתאם למפורט בחובת בידוד והנחיות לביצוע.
מידע על בקשת פטור מבידוד עבור מי שחלו והחלימו או התחסנו בחו"ל תוכלו למצוא בלינק הזה.
אזרחים זרים בלבד נדרשים בקבלת אישור כניסה מטעם רשות האוכלוסין וההגירה.
4 צפייה בגלריה
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
יש להדפיס אישור על מילוי הטפסים ולהביאו לנמל התעופה לצורך הצגתו לגורמים הרלוונטיים. יש לשמור את הטופס עד הכניסה למדינת ישראל (אחרי מעבר בביקורת הגבולות).
יש להציג את תוצאת בדיקת ה-PCR לנציגי חברת התעופה, נציגי רשות האוכלוסין וההגירה ונציגי משרד הבריאות אשר נמצאים בשדה התעופה. למען הסר ספק, חולי קורונה אינם יכולים לעלות לטיסה.
בדיקת PCR, שאת תוצאתה השלילית יש להציג לפני עלייה לכלי טיס טרם ההמראה לישראל, צריכה להיות כתובה באנגלית ובה יצוין מספר הדרכון של הנבדק.

טיסות המשך (קונקשן)

נוסעים המגיעים לישראל באמצעות טיסת המשך ושהו בחו"ל מעל 72 שעות יבצעו בדיקת PCR בתוך 72 שעות טרם מועד ההמראה המתוכנן של הטיסה הראשונה ובלבד שזמן ההמתנה בין הטיסה הראשונה לבין הטיסה שנוחתת בישראל קצר מ-24 שעות. שהייה בחו"ל מחושבת ממועד הנחיתה במדינת היעד ועד מועד ההמראה למדינת ישראל.
הנחיות לזמן השהות בשדה התעופה, במהלך הטיסה ובמדינת ישראל
יש לעטות מסכה במהלך הטיסה באופן המכסה את האף והפה (מגיל שש ומעלה). חבי בידוד נדרשים לעטות מסכה גם בטרמינל הנוסעים ועד ההגעה למקום הבידוד.
יש לשמור על ריחוק פיזי של לפחות 2 מטרים בין אנשים שאינם גרים באותו משק בית.
יש להקפיד על היגיינה אישית כולל שטיפת ידיים ושימוש באמצעים לחיטוי ידיים.
על כל הנכנסים לישראל לבצע בדיקת PCR לנשאות לנגיף הקורונה על חשבונם בעת הנחיתה בישראל.
באתר משרד הבריאות הרכיבו רשימה של שאלות-תשובות על אודות תהליך הטיסה ומה שמסביב. ניתן לצפות בה בלינק הזה.