7 צפייה בגלריה
עוד פחות משנה לבעיטת הפתיחה
עוד פחות משנה לבעיטת הפתיחה
עוד פחות משנה לבעיטת הפתיחה
(צילום: shutterstock)
עוד 300 ימים ייצא לדרך המונדיאל בקטאר – חגיגת הכדורגל הגדולה בעולם – וההכנות כבר בעיצומן. ביום חמישי האחרון החלה מכירת הכרטיסים לקהל הרחב באתר פיפ"א (ארגון הכדורגל העולמי), כאשר כבר ביום הראשון התקבלו יותר 1.2 מיליון בקשות לשריון מקומות במשחקים.
נכון לרגע זה עדיין לא ברור איך בעלי דרכון ישראלי ייכנסו למדינה לה אין יחסים עם ישראל, אך מסתמן שתושג אשרה זמנית לתקופת הטורניר. בינתיים ישנן כמה אופציות להתחיל להתארגן על כרטיסים, אבל חשוב לציין שבשלב זה לא ניתן לדעת את זהות הנבחרות שישחקו בכל משחק, מאחר שטרם נערכה ההגרלה – כך שמי שמחליט להזמין עכשיו יכול להשיג כרטיסים במחיר נמוך אך לוקח הימור מסוים. בעיה נוספת היא חוסר הוודאות לגבי מצב תחלואת הקורונה בעולם בתקופת הטורניר ומה יהיו ההנחיות/מגבלות אם בכלל. אז לאלה שלא מוכנים לחכות והידיים מגרדות, "ממון" עושה לכם סדר.
הכרטיסים מתחלקים לשלוש קטגוריות.
1. ישיבה לאורך המגרש, המושבים היקרים ביותר.
2. מושבים בגובה הקרן במחירי ביניים.
3. הכרטיסים הזולים מאחורי השערים.
ישנן שתי אפשרויות להזמין כרטיסים. האופציה הזולה יותר כרגע, שלא דרך מקור פרטי, היא באתר פיפ"א, בו תידרשו למלא פרטים אישיים, אך מדובר רק בבקשה ולא בשריון מובטח. תוכלו להגיש בקשה עד ה-8 בפברואר 2022, ואם יתמזל מזלכם בהגרלה, הכרטיס או הכרטיסים יהיו שלכם. כל מבקשי הכרטיסים יקבלו הודעה על תוצאות בקשותיהם באמצעות הדואר אלקטרוני, לא לפני ה-8 במרץ.
ועוד דבר שכדאי לדעת. באתר של פיפ"א ניתן להגיש בקשה לעד שישה כרטיסים למשחק ומקסימום 60 לכל המונדיאל. כל האינפורמציה לגבי המחירים זמינה על פי הקטגוריות הבאות, תלוי אם אתם מעוניינים בכרטיס לשלב הבתים או למשחקי הנוקאאוט הכוללים את שמינית הגמר, רבע הגמר, חצי הגמר והגמר, כאשר המחירים מטפסים ככל שהטורניר מתקדם: כרטיס בודד לשלב הבתים יעלה לכם 215 שקל בקטגוריה 3. על כרטיס לאחד ממשחקי שמינית הגמר תשלמו 300 שקל (קטגוריה 3), 650 שקל למקום ישיבה בגובה הקרן (קטגוריה 2) או 870 שקל בקטגוריה 1 (לאורך המגרש).
אם מדובר בכרטיס בודד לאחד ממשחקי רבע הגמר הרי שמדובר בטווח שנע בין 650 שקל ל-1,400 שקל.
על כרטיס לחצי גמר תשלמו בין 1,200 שקל ל-3,000 שקל. וכמה תעלה לכם החוויה לראות מקרוב את הגמר? המחירים מתחיל ב-2,000 שקל ויכולים להגיע עד ל-5,000 שקל. כמובן שככל שנתקרב יותר למועד הגרלת הבתים ובוודאי לקראת המונדיאל עצמו, המחירים עשויים לטפס לסדר גודל של 20 אלף שקל לכרטיס. ישנה אפשרות להגיש בקשה באמצעות החשבון שפתחתם לחבילה שכוללת 4 משחקים (2 לשלב הבתים ו-2 לשמינית הגמר) ב-4 אצטדיונים שונים. טווח המחירים הוא 1,000 שקל לקטגוריה 3, 2,300 שקל לקטגוריה 2 או 3,100 שקל לקטגוריה 1. ניתן להוזיל עלויות ולהגיש בקשה ל-4 משחקים מהשלבים הראשונים בעלות שמתחילה ב-850 שקל.
7 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר
מונדיאל קטאר
הדשא כבר מוכן
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
אצטדיון אל בית בקטאר
אצטדיון אל בית בקטאר
אצטדיון אל-בית בקטאר. מעוצב כאוהל גדול
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
אצטדיון ראס אבו עבוד דוחא קטאר מונדיאל 2022
אצטדיון ראס אבו עבוד דוחא קטאר מונדיאל 2022
אצטדיון ראס אבו עבוד המכונה "974" - עשוי כולו ממכולות
(צילום: רויטרס)

קורונה - האם יש החזר?

ניתן לבטל או לשנות את בקשת הכרטיסים ששלחתם במהלך תקופת המכירה על ידי גישה לחשבון הכרטיסים בפיפ"א, עד ה־8 בפברואר.
בנוגע לקורונה - אין החזר כספי לאחר התשלום לכרטיסים דרך ההגרלה של פיפ"א (אלא אם היא מבטלת) וזאת בניגוד להזמנה בחברות הפרטיות, שמעניקות החזרים חלקיים/מלאים אם נדבקתם לפני הטיסה.
האופציה הבטוחה (והיקרה): ישנה אפשרות להזמין כרטיסים/חבילות גם דרך אתרים פרטיים. ערן מירנקר, הבעלים של אתר "ספורטיבי" – חבילות ספורט לחו"ל: "אנחנו עדיין לא משווקים חבילות ספורט למונדיאל, נתחיל לקראת מרץ-אפריל. נכון לעכשיו התחלנו למכור כרטיסים למשחקים ב-3 קטגוריות מחיר: 800 שקל (מאחורי השער), 880 שקל (בגובה דגל הקרן) ו-1,040 שקל (לאורך המגרש). כרגע מדובר ברכישה עיוורת מאחר שעדיין לא נערכה הגרלת המשחקים ואין אפשרות לדעת אם הקבוצה שאתם אוהדים עלתה בהגרלה ובאיזה בית תשחק".
ומה באשר לחבילות העתידיות? "מדובר בסדר גודל של כ-1,500 אירו לאדם כולל טיסות, מלון ומספר כרטיסים למשחקים, אבל טרם נקבע המחיר הסופי".
הכל כלול: חבילות הכל כלול שמציעה חברת טיקטיק (טיסות+מלון על בסיס לינה וארוחת בוקר+2 כרטיסים למשחקים):
1. חבילה לרבע גמר: כרטיסים לשני משחקים בקטגוריה 1, טיסות בתאריכים 11-7 בדצמבר, 4 לילות בסוויטה במלון חמישה כוכבים במיקום מרכזי בעלות כוללת של 2,500 אירו לאדם בהרכב של 4 איש.
2. חבילה לשמינית הגמר: כרטיסים לשני משחקים בקטגוריה 1, טיסות בתאריכים 7-3 בדצמבר, לינה בחדר דלקס משודרג, 4 לילות במלון 5 כוכבים במיקום מרכזי בעיר בעלות כוללת של 3,000 אירו לאדם בהרכב של 3 איש בחדר.
7 צפייה בגלריה
דוחא מהאוויר בלילה
דוחא מהאוויר בלילה
דוחא מהאוויר בלילה
(צילום: shutterstock)

אין טיסה ישירה

ומה באשר לטיסות בלבד? יניב לניס, מייסד האתר וקהילת הפייסבוק "טיסות סודיות": "הביקוש הרב והיצע המושבים הנמוך יגרום לנו להיפרד מלא פחות מ-1,000 דולר, מחיר שעוד צפוי לטפס משמעותית. טיסות ישירות מת"א לדוחא הן עדיין בגדר דמיון, כך שהנתיב המהיר והזול ביותר כרגע עובר דרך עמאן עם חברת התעופה רויאל ג'ורדניאן. מדובר בטיסה של כ-45 דקות, קונקשן קצר של פחות משעה והמשך לדוחא בטיסה של כשעתיים וחצי (סך הכל כ-4 שעות). ניתן בנוסף להגיע לדוחא דרך יעדים נוספים באירופה כמו לרנקה, איסטנבול, אתונה, סופיה, בוקרשט, בודפשט ועוד. הקווים מתופעלים על ידי חברת קטאר איירווייז.
"מי שתכנן לנסות להגיע לקטאר דרך השכנות בחריין או איחוד האמירויות יגלה שעקב המצב הפוליטי הנפיץ, אין טיסות ישירות בין המדינות והמחירים יחסית יקרים. להרפתקנים בעלי דרכון זר, ניתן לחצות את הגבול לירדן ולהגיע עצמאית לנמל התעופה בעמאן. משם אפשר לטוס בחברה הסעודית דרך ג'דה/ריאד במחיר של 340 דולר".
שלומי ברג'יק, מנהל מחלקת LIVESHOW בקבוצת אמסלם טורס, מחלקה חדשה שתשווק הופעות ומשחקים בינלאומיים ברחבי העולם, מוסיף: "ישראלים שירצו לטוס לצפות במשחקים וברשותם כרטיס למשחק יקבלו אשרת כניסה שתהיה תקפה למשך תקופת המונדיאל. האשרה לא אמורה לעלות כסף. מכיוון שאין כיום יחסים רשמיים בין המדינות, אין טיסות ישירות, אך יש מספר אפשרויות של טיסה עם קונקשיין, כמו אבו-דאבי, עמאן ואיסטנבול. עלויות הטיסה משתנות בהתאם לתאריכים ולחברת התעופה.
7 צפייה בגלריה
שלט בכניסה לשדה התעופה של טורקיה
שלט בכניסה לשדה התעופה של טורקיה
הטרמינל באיסטנבול. לא מעט אוהדים יעבור כאן בדרך למשחקים
(צילום: Shutterstock)
"לדוגמה: טיסה בנובמבר, דרך עמאן עם רויאל ג'ורדניאן, תעלה 900 דולר, לעומת טיסה עם חברת טורקיש איירליינס דרך איסטנבול שתעלה כ-1,150 דולר. בנוסף, נכון להיום יש בעיה לשווק חבילות הכוללות לינה, מכיוון שפיפ"א רכשה מראש את כל חדרי המלון בקטאר – כמות שמלכתחילה אינה מספקת למספר האוהדים שרוצים ויכולים להגיע. פתרון יצירתי לכך הוא עגינת ספינות נופש במפרץ שיגדילו את מכסת החדרים בעוד 20 אלף.
"אנחנו עובדים על מנגנון ייחודי המאפשר ללקוחות לרכוש חבילה בראש שקט ובביטחון מלא, מעין 'מגן ביטול קורונה', כלומר הלקוח יוכל לבטל את ההזמנה מראש ובתשלום דמי ביטול חלקיים. צופים שרכשו כרטיסים למונדיאל יקבלו במקביל תו "FAN ID", שיהווה למעשה אשרת כניסה לקטאר. הדבר נכון עבור כל הצופים, לרבות אזרחים ישראלים".

ביקושים גבוהים בקרב המגזר הערבי

יוסי אלפסי מנכ"ל Live Tickets אמר בשיחה עם ynet כי "הביקושים הגבוהים לכרטיסים כבר עכשיו מצביעים על כך שהמונדיאל צפוי להיות אירוע שיא מבחינת היקף הישראלים שיגיעו לאירוע ספורט אחד". לדבריו, "גם במגזר הערבי קיימים ביקושים לכרטיסים שלא נתקלנו בהם בעבר".
טווחי המחירים שמצאנו באתר זה: כרטיס לשלב הבתים, החל מ-898 שקל בקטגוריה 3; 988 שקל בקטגוריה 2 ועד 1,165 שקל בקטגוריה 3, כלומר במושבים הכי טובים לאורך המגרש.
משחקי שמינית הגמר, החל מ-1,339 שקלים לכרטיס בקטגוריה 3, ועד 1,885 לכרטיס בקטגוריה 1. כרטיסים לרבע גמר עולים בין 1,705 שקל ל-2,692 שקל. כרטיסים לחצי גמר - החל מ-3,230 שקל לכרטיס בקטגוריה 3, 3,948 שקל לכרטיס בקטגוריה 2 ועד 4,845 שקל לכרטיס בקטגוריה 1.

טיסה או חבילה?

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מציין: "ניתן לרכוש כרטיסי טיסה לקטאר וחבילות למלון וכרטיסי כניסה למשחקים בנפרד, וישנה גם אפשרות לרכוש חבילות משולבות. היות שבמציאות הקיימת בעולם ואי-היכולת לצפות את עתיד הקורונה, ראשית הייתי ממליץ להזמין מלון וכרטיסי טיסה עם שירותי ביטול – ככה שתבטיחו החזר כספי במקרה של אי-יכולת לטוס".
מחירי טיסות שמצאנו בקשרי תעופה: החל מ-829 דולר עם רויאל ג'ורדניאן ועד טיסות עם אל על ב-1,135 דולר.

56 מיליארד דולר השקעה: קטאר מחכה לתיירים

גביע העולם 2022 שייערך בקטאר הוא ללא צל של ספק הגרסה השערורייתית בכל הזמנים של הטורניר היוקרתי – עוד לפני שכדור אחד נבעט. במהלך יותר מ-11 שנים שעברו מאז שפיפ"א (התאחדות הכדורגל העולמית) העניקה לקטארים את האירוח, התברר שהבחירה הייתה נגועה בשחיתות אבל בזכות המשאבים הכלכליים הבלתי נגמרים, קטאר, שממשיכה לנסות לכבס את תדמיתה בעיני המערב דרך אירוח אירועי ספורט גדולים (למרות שתרבות ומורשת הספורט במדינה קלושות מאוד), בנתה מאפס שבעה משמונת האצטדיונים שיארחו משחקים בטורניר, מתקנים מפוארים וחדישים בעלות כוללת של 4 מיליארד דולר, וזהו רק פסיק בתוך התקציב חסר התקדים העומד על 56 מיליארד דולר ועוטף בתוכו הקמת תשתיות נחוצות נוספות כמו רכבת קלה בבירה דוחא.
זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה גביע העולם יתקיים בחודשים נובמבר-דצמבר, נקודה נוספת שגרמה למרמור רב בקרב מתנגדי הטורניר. החום הקיצוני השורר בקטאר בתקופה זו הוביל לצורך בשינוי הלו"ז. בתחילה דובר על כך שקטאר תקים אצטדיונים סגורים וממוזגים כדי להתמודד עם הבעיה, אך הדבר לא יצא לפועל וממילא לא היה פותר את הבעיה עבור המוני האוהדים שמתכוונים להגיע למדינה. השינוי הזה ישפיע גם על מועדוני הכדורגל ברחבי העולם שייאלצו להפסיק את עונת המשחקים בעיצומה כדי לאפשר את קיום התחרות, ואז לחדש אותה בלחץ זמן ובתנאים לא אידיאליים.
7 צפייה בגלריה
אצטדיון ב לוסייל קטאר מונדיאל 2022
אצטדיון ב לוסייל קטאר מונדיאל 2022
אלפי פועלים שילמו בחייהם
(צילום: AP)
ואם כבר הזכרנו את האוהדים, הם צפויים להיתקל במספר בעיות, גם מאחר שמדובר בפעם הראשונה שהמונדיאל יתקיים במדינה מוסלמית. מאחר שפיפ"א אוסרת על המארחות למנוע כניסת אוהדים ממדינות שונות אליהן, קטאר תיאלץ לקבל גם ישראלים, ואף הודיעה כי לא תמנע הנפת דגלי גאווה באצטדיונים – למרות שהומוסקסואליות אינה חוקית אצלה – אך עוד לא ברור איך יתקבלו אורחים מקהילת הלהט"ב אם יפגינו את מיניותם בפומבי. גם שתיית אלכוהול אסורה באיסלאם, חלק משמעותי מחוויית הטורניר עבור הקהל, אך הקטארים הודיעו כי במתחמי האוהדים הייחודיים יהיה ניתן לשתות ללא בעיה.
עננה כבדה שריחפה מעל גביע העולם והיה חשש שתביא למחאות היא מספר הפועלים הזרים שמתו במהלך העבודות ועומד על יותר מ-6,200, כפי שחשפו אמצעי תקשורת בריטיים וארגוני זכויות אדם. אולם נראה שגם מזה הצליחו הקטארים לצאת בלי פגיעה משמעותית.

מחסור בחדרי מלון

המלונות יהוו צרה בפני עצמה, בגלל מחסור בחדרים שיקלטו את כמות התיירים הצפויה. שניים מהפתרונות שקטאר מתכננת הם הקמת מלונות צפים על גבי ספינות ותוכנית "ארח אוהד", במסגרתה המארגנים פנו לאזרחי המדינה וביקשו מהם להפגין את הכנסת האורחים המקובלת בעולם הערבי.
אבל ישנו גם יתרון אחד נדיר לקיום המשחקים במדינה הקטנה – הקרבה בין האצטדיונים. המרחק הגדול ביותר בין שתיים מהערים המארחות, אל-ח'ור ואל-וכרה, עומד על 68 ק"מ בלבד. רק לשם השוואה, במונדיאל 2018 ברוסיה 3,000 קילומטרים הפרידו בין המארחת קלינינגרד שבמערב למארחת יקטרינבורג שבמזרח. וכך, לראשונה בתולדות גביע העולם, לאוהדים תהיה אפשרות להגיע ליותר ממשחק אחד באותו היום.