טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר לפני יותר משבעה חודשים בשל המלחמה והירידה החדה במספר הנוסעים, ייפתח לטיסות פנים ארציות ביום שני הקרוב, 27 במאי, ולטיסות בינלאומיות ב-2 ביוני. החברות שצפויות לפעול מטרמינל 1 הן אל על, ארקיע, ישראייר, וויזאייר, ריינאייר, טראנסאוויה פראנס וג'ורג'יאן איירווייז. במהלך החודשים הקרובים צפויות לצאת ממנו כ-1,200 טיסות עם כ-200 אלף נוסעים מדי חודש.
1 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
מטוס של חברת ריינאייר - בקרוב שוב בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
חברות הלואו קוסט ביטלו את הטיסות לישראל בעקבות המלחמה. ריינאייר עשתה זאת במפתיע בחודש פברואר האחרון, פחות משבועיים לאחר ששבה לטוס לנתב"ג. ריינאייר הסבירה אז את החלטתה בכך שטרמינל 1 עדיין סגור. הדבר היה משמעותי, משום שהאגרה בטרמינל 1 לטיסות הלואו קוסט וטיסות הפנים עומדות על 11 דולר לנוסע לעומת 27 דולר לנוסע בטרמינל 3, והטענה הייתה שלא משתלם להן לטוס מטרמינל 3, היקר יותר.
כעת, עם חזרתו של טרמינל 1 לפעילות, ואם לא תהיינה הפתעות נוספות בדרך, הרי שגם חברת ריינאייר חוזרת לטוס מישראל למספר יעדים. החברה אולי תשלם פחות לרשות שדות התעופה, אבל הנוסעים ישלמו הרבה יותר על כרטיסי הטיסה לעומת יוני אשתקד לפני המלחמה.

מבדיקת ynet עולה כי לא רק בריינאייר, אלא גם בוויזאייר, מחירי הטיסות התייקרו במאות אחוזים לעומת השנה שעברה. יחד עם זאת, בהשוואה למחירי טיסות סדירות ובהתחשב בעובדה שעדיין יש פחות היצע של חברות תעופה זרות שמגיעות לישראל המחירים הם בהתאם.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה בשיחה עם ynet: "פתיחת טרמינל 1 והחזרה של ריינאייר לנתב"ג הן חדשות מצוינות לתעופה הישראלית, שיביאו לעלייה נוספת בתנועת הנוסעים מנתב"ג לקראת הקיץ. חשוב לזכור שריינאייר כבר דחתה בעבר את חזרתה לישראל ברגע האחרון – וזה יכול לקרות גם הפעם. אם ריינאייר אכן תחזור לישראל, היא תסמן לחברות תעופה נוספות את הדרך לנתב"ג ותסלול את הדרך להוזלה, או לפחות להתייצבות במחירים, במיוחד מול החברות הסדירות".
"נגמרה התקופה שבה היה אפשר לקנות כרטיסי טיסה בעשרות דולרים. למשל, טיסות של ריינאייר לקפריסין מוצעות כעת במחירי מינימום שנושקים ל-100 עד 200 אירו, לעומת עשרות אירו בודדים בשנים קודמות"
כהן עורקבי הוסיפה ואמרה: "עם זאת, מחירי הלואו-קוסט שהכרנו לא קיימים יותר. יש פער של מאות אחוזים במחירים לעומת שנים קודמות. לפחות עד סוף 2024, שבה היצע הטיסות נמוך מאוד - נגמרה התקופה שבה היה אפשר לקנות כרטיסי טיסה בעשרות דולרים. למשל, טיסות של ריינאייר לקפריסין מוצעות כעת במחירי מינימום שנושקים ל-100 עד 200 אירו, לעומת עשרות אירו בודדים בשנים קודמות".
יוני וקסמן, משנה ליו"ר חברת אופיר טורס, ציין כי "אנחנו רואים עם הודעת פתיחת טרמינל 1 וחזרת חברות הלואו-קוסט מחירים זולים לטיסות לאירופה, בהפרשים משמעותיים מהחברות הסדירות של יותר מ-60%. אחת הסיבות היא שטיסות בחברות ישראליות הוזמנו מראש ונשארו מקומות על מחלקות המחיר הגבוהות יותר".
וקסמן נתן כמה דוגמאות: ברלין מ-3 עד 8 ביוני עם ריינאייר במחיר 142 דולר, בעוד שבאל על כבר לא נשארו מקומות בכלל, גם לא על מחלקות מחיר גבוהות יותר במחלקת תיירות, ויש רק מחירי ביזנס ב-1,500 דולר.
טיסה עם חברת הלואו-קוסט טרנסאוויה לפריז ב-4 עד 7 ביוני שעולה 155 דולר – לעומת המחיר באל על 681 דולר.
טיסה עם וויזאייר לווינה בין התאריכים 4 עד 9 ביוני שעולה 242 דולר – לעומת טיסה באל על שמחירה באותם תאריכים 898 דולר לנוסע.
טיסה בוויזאייר לבודפשט באותם תאריכים שעולה 150 דולר לנוסע (בלי כבודה, בלי הושבה) ובחברת אל על הטיסה עולה 435 דולר.