בימים כתיקונם, אוסטרליה היא יעד מועדף וחלומי. החופים הלבנים, החיות הפראיות, המרחבים העצומים והאנשים החברותיים. גן עדן למטיילים.
הטיסות הארוכות אומנם יכולות להטריד את מנוחת התיירים שחושבים לטייל בה, אך אלו שביקרו יגידו בלב שלם – אין עוד מקומות כל כך מגוונים ומעניינים כמו אוסטרליה.
ואז הגיע מרץ 2020. נקודת מפנה בהיסטוריה האוסטרלית הקצרה. גבולות המדינה נסגרו באופן הרמטי לתיירים ואזרחים כאחד, ולצד מאות אלפי תיירים שנאלצו לשנות תוכניות, נשארו ברחבי העולם עוד מאות אלפי אוסטרלים שלא יכלו לחזור למולדתם.
גישת "אפס מקרי הדבקה" הייתה הגישה השולטת במהלך כל התקופה. על כל מקרה בודד של חולה מאומת נסגרו ערים ומחוזות לתקופות ארוכות וחלק מהתושבים חיו בהרגשת סגר תמידי.
מצד שני, נתוני התחלואה היו נמוכים באופן יחסי לשאר העולם, ואוסטרליה הצטיירה כמקום בטוח ומוגן מפני נגיף הקורונה. כשהחלו מדינות העולם להתחסן, הייתה אופוריה מסוימת שעיכבה את מבצע החיסונים באוסטרליה.
עד היום אפשר לשמוע ולקרוא ביקורות על הטיפול האיטי של הרשויות בהבאת החיסונים, אך כיום היא מהמדינות המובילות בעולם באחוז המתחסנים במנה שנייה. איך זה קרה? ניתן לייחס זאת לאופי האוסטרלי.
4 צפייה בגלריה
יום הולדת 48 לבית האופרה האיקוני בסידני
יום הולדת 48 לבית האופרה האיקוני בסידני
יום הולדת 48 לבית האופרה האיקוני בסידני
(צילום: shutterstock)
האוסטרלי הממוצע סומך על מנהיגיו ומתגייס בשמו ובשם הקהילה שלו (ולא רק בהיבט של קורונה) כדי לשמור על בריאות ואחדות. ולמרות הגישה המאוחדת והלבבית, גם בתוך המדינה היו הפגנות זועמות וביקורת עזה על יחס הרשויות לאזרחים ועל הגישה הקשה שננקטה כלפי אלו שסירבו להתחסן או לעטות מסיכה, גם במקרים שלא הייתה שום הצדקה.

מתחילים לשנות גישה

כיום, עם כ-60% מתחסנים במנה שנייה, האוסטרלים החליטו לזנוח את גישת "אפס מקרי הדבקה" ולעבור לשלב הכלת הנגיף. שלב זה הוא חלק מתוכנית בת ארבעה שלבים לפתיחת הגבולות הבינלאומיים.
בשלב הכלת הנגיף, נפתחות מדינות המשנה של אוסטרליה (states) בהתאם לאחוז המתחסנים.
הראשונה לעשות זאת היא ניו סאות' וויילס (New South Wales) שבירתה היא סידני (Sydney), העיר הגדולה באוסטרליה.
החל מ-1 בנובמבר תותר כניסת אזרחים אוסטרלים מכל רחבי העולם ובני משפחה מדרגה ראשונה של אזרחים אוסטרלים, גם אם אינם אזרחים בעצמם.
הצפי הוא שמדינות נוספות יצטרפו ברגע שהפיילוט לכניסת האזרחים יוכרז בהצלחה, במקביל להמשך ההתחסנות.
גם מדינת ויקטוריה (Victoria), שהחילה סגר ארוך על מטרופולין מלבורן (Melbourne), בירתה והעיר השנייה בגודלה באוסטרליה, החליטה על יציאה מהסגר והקלה בהגבלות.
יש עוד דרך ארוכה עד שיוסרו המגבלות לחלוטין, אך עבור חמשת מיליון תושביה, אלו בשורות טובות שמעידות על אור בקצה המנהרה הארוכה למדי שבה שהו בשנה האחרונה. כאשר היעד הוא 80% מתחסנים במנה שנייה.
אפשר להתווכח לנצח אם להתחסן או לא (וכל אחד יעשה מה שהוא רואה לנכון), אך עם דבר אחד אי אפשר להתווכח וזו העובדה שבאוסטרליה לוקחים את זה ברצינות יתרה ולא יפתחו את הגבולות לתיירים עד שיושג היעד.

בלגן וגבולות קורונה בין מדינות המשנה

שיטת הממשל האוסטרלית מחלקת את תחומי האחריות בין המדינה הפדרלית לבין מדינות המשנה, בדומה לארה"ב. בעוד שהממשלה הפדרלית אחראית על הגבולות הבינלאומיים, ממשלות מדינות המשנה אחראיות על מבצעי החיסונים ועל הגבולות הפנימיים.
וכך נוצרו שני מצבים משונים למדי:
הראשון, ביום שישי האחרון מושל ניו סאות' וויילס הכריז על פתיחת גבולותיה גם לתיירים ולא רק לאזרחים. הכרזה שבוטלה כעבור שעות לאחר שראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע שלעת עתה אף תייר לא ייכנס לאוסטרליה, כל עוד אין אפשרות לעבור בין מדינות המשנה באופן חופשי.
תארו לעצמכם מצב שבו אזרח ישראלי לא יוכל לנסוע מתל אביב לירושלים, אך אזרח אוסטרלי יוכל להגיע מסידני, לנחות בנתב"ג ולנסוע לירושלים.
השני, מדיניות סגירת הגבולות בתוך מדינות המשנה.
מערב אוסטרליה (Western Australia), מדינת המשנה הגדולה באוסטרליה, מנהיגה מדיניות גבולות נוקשה מאוד ומחלקת את מדינות המדינה האחרות לקטגוריות לפי רמת הסיכון.
כך למשל, מטיילים מדרום אוסטרליה יכולים להגיע למערב אוסטרליה ללא בידוד, אך מטיילים ממלבורן יהיו חייבים להיכנס ל-14 ימי בידוד.
לעומת זאת, במדינות משנה אחרות, דוגמת ניו סאות' וויילס, החוקים שונים ומאפשרים חופש תנועה גדול יותר.
מרחבי התמרון וקבלת ההחלטות של כל מדינת משנה יצרו גבולות דה פקטו שמקשים על תנועה בין מדינות המשנה, למרות שכולן פועלות תחת החוק הפדרלי האוסטרלי.
כך שאפשר לצפות שבהמשך הדרך, תיירים יורשו לנחות במדינות משנה מסוימות ולא יוכלו להגיע למדינות משנה אחרות בתוך אוסטרליה ללא בידוד.

מתי ייפתחו גבולות אוסטרליה לתיירות?

כאמור, קצב החיסונים באוסטרליה מעודד. המדינה האחרונה שצפויה להשלים את מבצע החיסונים ולהגיע ליעד של 80% מתחסנים במנה שנייה היא הטריטוריה הצפונית (Northern Territory), מדינה בעלת אוכלוסייה דלילה (רק כ-250 אלף תושבים), אשר תגיע ליעד בסוף 2021.
בשלב הנוכחי, אזרחים אוסטרלים יורשו להיכנס למדינת ניו סאות' וויילס החל מ-1 בנובמבר כאמור, בכפוף לבידוד ביתי של שבוע.
גם במדינת ויקטוריה עובדים על מתווה דומה אך עדיין לא התקבלה הודעה רשמית בנושא. מכאן, יש מספר אפשרויות, וחשוב להציג את התמונה המלאה והריאלית:
1. פיילוט הכניסה לאוסטרליה יוכתר בהצלחה, אחוז המתחסנים ימשיך לעלות בקצב משביע רצון ויאפשר כניסה של עובדים זרים וסטודנטים במהלך החודשים נובמבר-דצמבר.
בשלב הבא, תותר כניסת תיירים מכל העולם בכפוף להצגת תעודת מתחסן וגבולות מדינות המשנה ייפתחו בהתאם.
2. פיילוט הכניסה אומנם יוכתר בהצלחה, אך התפרצות משמעותית של הנגיף באחת ממדינות המשנה תוביל לעיכוב נוסף בהודעה על כניסת עובדים זרים וסטודנטים, ומכאן שתידחה גם כניסת התיירים.
3. פיילוט הכניסה ייכשל וההתקדמות בכניסת התיירים תיבלם עד להודעה חדשה.
אם שמתם לב, לא נקבתי בתאריכים מדויקים. חוסר הוודאות באוסטרליה עולה משמעותית על הוודאות מאז התפרצות הנגיף.

שגריר אוסטרליה בישראל: הגבולות ייפתחו בתחילת 2022

ה"בועה הפסיפית" הראשונה שתוכננה בשלהי יוני 2020 נדחתה בחצי שנה. ה"בועה הפסיפית" השנייה, שיצאה לפועל בהסכם חד-צדדי של כניסת אזרחים ניו זילנדים לאוסטרליה באוקטובר 2020 והמשכה לכניסה דו-צדדית במרץ 2021, עבדה במשך ארבעה חודשים ונזנחה לאחר התפרצויות שונות בשתי המדינות. רק בימים האחרונים חודשה ה"בועה", שוב באופן חד צדדי, ורק למבקרים מהאי הדרומי בניו זילנד.
4 צפייה בגלריה
פול גריפית'ס, שגריר אוסטרליה בישראל במפגש בתל-אביב השבוע
פול גריפית'ס, שגריר אוסטרליה בישראל במפגש בתל-אביב השבוע
פול גריפית'ס, שגריר אוסטרליה בישראל במפגש בתל-אביב השבוע
(צילום: ניצן אנגלנדר)
החיסונים עם זאת, יכולים לשנות את המשחק וגם להוריד את רמת הפאניקה בקרב מקבלי ההחלטות וגורמי הבריאות באוסטרליה.
במפגש "הסלון הבינלאומי" שנערך בהשתתפות שגריר אוסטרליה בישראל, פול גריפית'ס, התייחס השגריר למצב הגבולות והעריך שהגבולות הבינלאומיים ייפתחו ברבעון הראשון של 2022.
בינתיים, התשובה הקלה והפשוטה ביותר תהיה שנצטרך לחכות בסבלנות עד שזה באמת יקרה בפועל ולהתעסק פחות בניחושים והשערות.

איך זה ייראה ביום שאחרי פתיחת הגבולות?

בהנחה שדברים יחזרו לסדרם המקורי ואפשרות הטיול והעבודה באוסטרליה יהיו ללא מגבלות מיוחדות, הסדרי הכניסה לאוסטרליה יהיו שונים במעט.
משרדי ההגירה והבריאות באוסטרליה עובדים במרץ על השקת אפליקציה שתרכז את כל הנתונים והמסמכים במקום אחד.
כל תייר שיגיע למדינה יצטרך להשתמש באפליקציה, שאליה יוזנו הנתונים מבעוד מועד ויאפשרו לו לעבור את הביקורת ללא עיכובים מיותרים.
עוד לא ברור לחלוטין אילו הגבלות, תקנות או הנחיות יחולו על המבקרים, אך סביר להניח שכל מדינת משנה תכריז על חוקים משלה בהתאם למדיניות הפדרלית שתיקבע.
4 צפייה בגלריה
מפה אוסטרליה
מפה אוסטרליה
מפת אוסטרליה
(Google Maps)
אם פניכם לטייל, תשמחו בוודאי לשמוע שאוסטרליה מתאימה לטיול בכל ימות השנה. מתוקף היותה מדינה בעלת שטח עצום, היא מחולקת למספר אזורי אקלים שונים.
בעוד שהקיץ האוסטרלי (נובמבר-מאי) מתאים בעיקר לטיול בחלקה הדרומי המתאפיין בגישה "מערבית" יותר, דווקא החורף שלה (מאי-נובמבר) מתאים לטיול בחלקה הצפוני, הנחשב לבתולי, פראי ומאתגר למדי.
גם המיתוס של טיול יקר בהכרח מופרך פעם אחר פעם. אומנם אפשר לטייל בתקציב גבוה וליהנות מרכבים, אטרקציות ומלונות ברמה הטובה ביותר, אך גם מטיילים המעוניינים לטייל בתקציבים נמוכים יותר יכולים להגיע ולטייל מבלי שתיפגם הנאתם. לכל אחד ואחת מתאים סגנון טיול שונה והכללה של טיול באוסטרליה כ"יקר" עושה עוול למוניטין הנהדר שלה בקרב תיירים מכל העולם.

ומה עם הוויזה?

בגזרת הוויזה לא צפויים שינויים מרחיקי לכת. השגריר האוסטרלי התייחס גם לעניין זה במהלך המפגש ואמר שהוא אינו רואה שינוי נראה לעין בתהליך הגשת ויזת התייר לאוסטרליה על בסיס דרכון ישראלי.
כיום, כל תייר בעל דרכון ישראלי בלבד נדרש להגיש בקשה לוויזה ולחכות מספר שבועות עד לקבלת האישור. להבדיל מהתהליך להוצאת ויזה לארה"ב, התהליך כולו מתבצע באינטרנט ולא דורש את שליחת הדרכון.
4 צפייה בגלריה
חוף הזהב
חוף הזהב
חוף הזהב, "גולד קוסט סיטי"
(צילום: ניצן אנגלנדר)
בגזרת העבודה דווקא נרשמה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות. עד 2016, ישראלים צעירים ללא דרכון זר לא יכלו לעבוד באוסטרליה במסגרת ויזת עבודה-טיול (Working Holiday Visa). כיום, המכסה השנתית עומדת על 2,500 בקשות לוויזת עבודה-טיול וישראלים רבים בין הגילאים 18 ועד 31 מנצלים אותה לחוויה ייחודית ובלתי נשכחת באוסטרליה.

הפנים לתקופה אופטימית

עצם זה שישנם דיבורים ורחשים על פתיחת הגבולות באוסטרליה הם כבר סימן טוב. עד לפני חצי שנה, דיבורים כאלו היו יכולים להיעשות רק במסגרת בדיחה, ולא מהסוג המצחיק. באוסטרליה התחילו להבין (באיחור קל) את מה שמבינים בשאר העולם – צריך לחיות עם נגיף הקורונה ולא להילחם בו.
אוסטרליה תשוב ותיפתח, במוקדם או במאוחר, ומי שיהיה חפץ בביקור ביבשת הקסומה שנמצאת אי שם בסוף העולם, יזכה להגשים את החלום וליהנות מכל הטוב שיש לה להציע.
ניצן אנגלנדר הוא יועץ טיולים לאוסטרליה ולניו זילנד, מנהל אתר "2australia" העוסק במידע על אודות שתי המדינות ועמוד הפייסבוק - "אוסטרליה ניו זילנד ומה שמסביב".