נאס"א ולוקהיד מרטין חשפו בסוף השבוע את מטוס העל-קולי השקט X-59. באמצעות מטוס זה, יחיד מסוגו בעולם, נאס"א מתכננת ללקט מידע שיוכל להביא למהפכה בתחום התעופה ולסלול את הדרך לדור חדש של מטוסים מסחריים שיוכלו לטוס מהר יותר ממהירות הקול.
4 צפייה בגלריה
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
המטוסה על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
(צילום: Lockheed Martin/Garry Tice/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
מסקרן מכל זווית
(צילום: Lockheed Martin/Garry Tice/Handout via REUTERS)
בבניית המטוס החדש נאס"א מנסה להתגבר על אחד מהמכשולים הגדולים ביותר שעומדים בפני מטוסים על-קוליים – אפקט הבום העל-קולי. בזמן חציית מחסום מהירות הקול, נוצרים גלי הלם מסביב למטוס, דבר שגורם לגלי לחץ ולתנודות שנשמעים לאנשים על הקרקע כקול פיצוץ חזק. מדינות רבות הטילו מגבלות על מעבר מחסום הקול מעל ליישובים ולאזורים מאוכלסים.
המטוס החדש, שהוא מטוס ניסוי ייחודי ולא אב טיפוס לסדרה של מטוסים שייוצרו לאחר מכן, צפוי לטוס במהירות של כ-1,488 קמ"ש –פי 1.4 ממהירות הקול. אורכו – 30.3 מטרים ורוחבו – 8.99 מטרים. אף המטוס מהווה כמעט שליש מאורכו, והוא אמור לשבור את גלי ההלם שגורמים לבומים העל-קוליים. תא הטייס, שממוקם כמעט באמצע המטוס, לא כולל שמשה קדמית, והטייסים שיטיסו את המטוס יביטו במסכים שיהיו מחוברים למצלמות.
בנאס"א ובלוקהיד מרטין סבורים כי עיצוב המטוס והטכנולוגיות החדישות שהוטמעו בו יסייעו ל-X-59 להגיע למהירות אדירה תוך יוצר "חבטה קולית" שקטה יותר.
4 צפייה בגלריה
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
טקס חשיפת המטוס
(צילום: Robyn Beck / AFP)
4 צפייה בגלריה
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
מטוס על קולי X-59 של נאס"א ולוקהיד מרטין
קוקפיט ללא שמשה קדמית
(צילום: Robyn Beck / AFP)
"זהו הישג גדול שהתאפשר רק באמצעות העבודה הקשה וכושר ההמצאה והחדשנות של נאס"א וכל צוות ה-X-59", אמרה סגנית מנהל נאס"א פאם מלרוי. "תוך כמה שנים בודדות עברנו מרעיון שאפתני למציאות. ה-X-59 של נאס"א יסייע לשנות את הדרך שבה אנחנו נוסעים, ויקרב אותנו בפחות זמן.
בהמשך השנה המטוס ימריא בפעם הראשונה. לאחר שנאס"א תסיים את טיסות המבחן הראשונות היא תטיס את המטוס מעל כמה ערים בארצות הברית שייבחרו לצורך הניסוי, ותאסוף את המידע ותגובות מאנשים על הקרקע. נאס"א תעביר את המידע לרשות התעופה הפדרלית ולרגולטורים בינלאומיים.

סוכנות החלל לא לבד במגרש

במקביל לנאס"א, הפרויקט הבולט ביותר בפיתוח מטוסי נוסעים על-קוליים הוא של חברת בום האמריקנית, שכבר חתמה עם חברות התעופה יונייטד ואמריקן אירליינס על הסכם עתידי לרכישת מטוסים, אם וכאשר הפרויקט יצליח והמטוסים יקבלו את הרישיונות הנדרשים. מטוס האבטיפוס של החברה עדיין לא הוצג, למעט מודלים שלו, וטיסת הבכורה במסגרת הניסויים מתוכננת להתבצע בשנת 2026.
כמו כן, ביוני 2021 דווח כי כמה חברות ותאגידים יפניים חברו לסוכנות היפנית לחקר החלל (JAXA) במסגרת פרויקט מיוחד לתכנון ופיתוח מטוס על-קולי חדש. המטרה: ייצור מטוס נוסעים על-קולי עם 50 מושבים שיהיה מבצעי עד שנת 2030.