הקיץ כבר מעבר לפינה, וזה הזמן של כולנו לגלות מה מתחבא לנו מתחת לאף, כאן בישראל. כיצד עושים זאת? הכי פשוט: בנינו לכם תוכנית טיול מפורטת ליומיים, לשלושה או לארבעה ימים. בתוכנית: מסלולי טיול קלילים בטבע, אתרי טבע ומורשת, מעיינות, אטרקציות ועוד. והכל מודולרי להפליא: אפשר לנסוע ולטייל בדיוק לפי התוכנית, ואפשר לשלב, לערבב, לדלג או סתם לתת קפיצה אל יום הטיול שהכי נראה לכם מתוך רשימה זו.
שימו לב: בימים אלו, מועדי ואופני הפתיחה של חלק מהאתרים משתנים ומתעדכנים כל העת. יש להתקשר לפני ההגעה. והפעם: אזור הגליל המערבי.
כותרת ביניים

שמורת עין אפק

בין אם יצאתם לחופשת גליל מערבי שנמשכת יום אחד, יומיים או ארבעה, אתם פשוט חייבים להתחיל אותה עם מרחב הטבע הכי פסטורלי באזור זה: שמורת טבע עין אפק. השמורה, החבויה מזרחית לקריית ביאליק, תיקח אתכם אל נופים שכבר אבדו מאזור זה במהלך המאה העשרים.
18 צפייה בגלריה
שמורת טבע עין אפק
שמורת טבע עין אפק
שמורת טבע עין אפק
(צילום: מנו גרינשפן)
18 צפייה בגלריה
שמורת טבע עין אפק
שמורת טבע עין אפק
(צילום: מנו גרינשפן)
כאן תוזמנו לשוטט בקלילות בין ביצות ואגמים, על גבי שבילים מפותלים, גשרונים חמודים ותצפיות לעבר טבע שוקק חיים (שימו לב לפריחת הביצה הקיצית ולעדר התאואים הרובץ באחו). בקיצור, הטבע כאן יפתיע אתכם במלוא הדרו. כך או אחרת, אל תחמיצו הליכה חווייתית על גשר העץ ה"צף" על פני אחד האגמים. הטיול בשמורה קליל ומתאים גם לקטנים.
הגעה: בצומת עין אפק (כורדאני) שבכביש 4 פונים מזרחה לרחוב התל (כביש 7911 בקריית ביאליק). לאחר כ-1.5 קילומטרים מגיעים לשער השמורה. או פשוט כתבו "שמורת עין אפק" בווייז. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.

כפר מסריק

מכאן מומלץ להמשיך צפונה, אל מרכז תיירות כפר מסריק, השוכן במרחק צעקה מעכו. המרכז מציע פעילויות רבות ומגוונות, שרובן מיועדות לקבוצות, אך גם משפחה בודדת יכולה להצטרף אל חלק מהן, בתיאום מראש.
הקיבוץ מציע מגוון של סיורים בסגנון "קיבוץ של פעם" וכן סיורי טבע באתרים סמוכים, כגון נחל נעמן. חוויה מומלצת נוספת: סדנת ציור ייחודית על צלחות פורצלן של מפעל "נעמן" הוותיק מצוי בקיבוץ עצמו. פרטים נוספים בטלפון 052-5557271 או באתר.

עכו העתיקה

18 צפייה בגלריה
עכו
עכו
ברוכים הבאים לעכו
(צילום: shutterstock)
בין אם בחרתם לבלות מעט בכפר מסריק ובין אם לא, כדאי מאוד לסגור את היום הזה בעיר עכו, שבה תמיד יש מה לראות ומה לעשות. אפשר לשוטט בה במשך שעה פלוס – בשוק התוסס, בנמל היפה ועל גבי החומות מעל הים, ואפשר לבלות בה חצי יום ויותר, ולשלב את אולמות האבירים, שהתחדשו לפני זמן מה ומציעים סיור בסגנון מוזיאלי.
זהו קומפלקס ארכאולוגי עוצר נשימה שבנו הצלבנים, ובו מספר אולמות אבן, קריפטה וחללים תת-קרקעיים נוספים. מומלץ גם לבקר בחמאם הטורקי המשוחזר ואף לרדת אל מנהרת הטמפלרים ולצעוד באפלולית מסתורית מתחת לבתי העיר העתיקה.
מומלץ לבקר גם במוזיאון עוקשי לאמנות ובמוזיאון "אוצרות החומה". הכניסה לאתרים המובילים - בתיאום מראש בטלפון 04-9956707, או באתר.

פארק אקסטרים עכו

אם כבר ביקרתם לאחרונה בעכו, ואם אתם עם ילדים שצמאים לאדרנלין, תוכלו לדלג על העיר העתיקה ולהגיע הישר אל "פארק אקסטרים עכו". זהו פארק אתגרי חדש יחסית, המשתרע על שטח גדול ומציע מגוון מסעיר של אטרקציות, בהן קיר טיפוס אימתני בגובה 32 מטר, אומגה שאורכה 90 מטר, מסלולי "סקאי טרק" אתגריים, בנג'י דרופ וגם מתקנים לקטנטנים. פרטים נוספים בטלפון 1700-556-070 או באתר.
כותרת ביניים

נחל כזיב

את היום השני מומלץ להתחיל מוקדם, כי צפויים לכם שפע של חוויות. אם אתם בעניין של טיול בטבע שאורך כמה שעות וכולל טבילות מדהימות במים צלולים, לכו על אחד המסלולים שבשמורת נחל כזיב.
הנחל, האהוב על מטיילים רבים בשל מגוון אפשרויות הטיול שהוא מציע, זורם בכל עונות השנה, ועל הדרך הוא יפציר בכם לטבול באחת מבין שפע בריכותיו הטבעיות ופלגיו הצוננים. הטיול בדרגת קושי בינונית, והוא נמשך 4-2 שעות (תלוי בזמן שבו תבלו במים).
18 צפייה בגלריה
מטיילים בשמורת טבע נחל כזיב
מטיילים בשמורת טבע נחל כזיב
מטיילים בשמורת טבע נחל כזיב
(צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)
הגעה: מכביש 89 לחניון הסמוך למצפה הילה, ומשם ירידה לעין טמיר ועלייה באותה הדרך. יש להצטייד במפה ובתיאור מפורט של המסלול.

מבצר מונפור

אם אתם מעוניינים ליהנות משמורת נחל כזיב מבלי להיכנס למים, תוכלו לבחור במסלול הטיול אל מבצר מונפור, אשר צופה אל הנחל. המבצר נבנה במאה ה-12 על שלוחה צרה ותלולה בגדתו הדרומית של ערוץ נחל כזיב - כמקלט עבור אבירי המסדר הטבטוני – כנגד פגיעתם של חברי המסדרים הצבאיים הנוצריים האחרים ששלטו בעכו, לאחר שהפכה לבירת ממלכת ירושלים הצלבנית.
משום שהמבצר היה מבודד ומרוחק מדרכים מרכזיות, הוא הפך לחסר כל חשיבות אסטרטגית. לכן, בניגוד לרוב המבצרים הצלבניים, נותר שומם לאחר שנכבש ולא נבנה מחדש על ידי האיובים, הממלוכים או העות'מאנים.
18 צפייה בגלריה
מצפור המונפור בפארק גורן
מצפור המונפור בפארק גורן
מצפור המונפור בפארק גורן
(צילום מתוך ארכיון הצילומים של קק"ל)
18 צפייה בגלריה
מבצר מונפור
מבצר מונפור
מבצר מונפור
(צילום: סוכנות ג'ימי, ארכיון הצילומים של קק"ל)
הגעה: מסלול הטיול אל המבצר מתחיל בחניון המצפור בפארק גורן. הכניסה הראשית לפארק נמצאת כ-900 מטר ממזרח לקיבוץ אילון (כביש 899). דרך נוספת היא ממושב עבדון (כביש 70) – הדרך פוגשת את דרך הנוף של הפארק ליד מצפה מונפור.
המסלול באורך של כ-3 ק"מ (הלוך ושוב) כולל מורד תלול לנחל כזיב ומעלה תלול למבצר, ושיבה באותה דרך חזרה. המסלול מסומן בצבע אדום, ומשך הטיול כשלוש שעות.

עין חרדלית

טיול של כמה שעות כבד עליכם? יש אפשרות לדגום את נחל כזיב בקלות, באמצעות נקודה יפהפייה העונה לשם "עין חרדלית". רק קחו בחשבון שמאחר שקל מאוד להגיע לכאן, לא תהיו לבדכם. המים עצמם רדודים, מה שיתאים גם לקטנטנים.
הגעה: מכביש 8911 לכיוון עבדון. מחפשים שביל רחב עם סימון שבילים ירוק ונוסעים בו כקילומטר. מחנים ליד מתקן שאיבת מים, ומשם צועדים כמה עשרות מטרים עד למים.

חוף אכזיב

אפשרות נוספת להתחיל (או להמשיך) את היום היא טבילת בוקר באחד החופים הכי יפים בגליל המערבי: המפרץ הטבעי של גן לאומי אכזיב. מרחב קסום זה מאכלס רצועת חוף פוטוגנית, ששימשה בימי קדם נמל כנעני, ומאוחר יותר – יישוב פניקי.
הים צבוע בכחול-טורקיז, המפרץ אינטימי ומחבק, המדשאות ירוקות להפליא, והאווירה כולה היא בניחוח של חופשה רחוקה. כמעט חו"ל. מומלץ להצטייד בשנורקל ולצאת עם הקטנים למסע גילוי ימי, הכולל (אם יהיה לכם מזל וסבלנות) קיפודי ים, שושנות ים ועוד.
18 צפייה בגלריה
חוף אכזיב
חוף אכזיב
חוף אכזיב
(צילום: יעקב מדשר, באדיבות אוצרות הגליל)
18 צפייה בגלריה
גן לאומי אכזיב
גן לאומי אכזיב
גן לאומי אכזיב
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
18 צפייה בגלריה
החושות של רשות הטבע והגנים בחוף אכזיב
החושות של רשות הטבע והגנים בחוף אכזיב
חושות בגן לאומי אכזיב
(צילום: גלית רוזן, באדיבות אוצרות הגליל)
עוד כדאי לדעת כי במקום פועלים שני חניוני לילה מאובזרים ונוחים, הכוללים שירותים, מקלחות, מטבח שדה, משטחי פיקניק ולינה, תאורת שטח, ברזיות מים לשתייה. נקודות לטעינת טלפונים ניידים ואפשרות להדלקת מנגל בציוד עצמי. חשוב לזכור: יש להזמין לינה מראש במערכת ההזמנות המקוונת באתר רשות הטבע והגנים.
הגעה: על כביש 4, בין נהריה לראש הנקרה, צפונית לקיבוץ גשר הזיו. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.

חוף בצת

ואם במהלך החופשה שלכם בא לכם שוב לטבול בים, במיקום מעט שונה, נסו את חוף בצת הסמוך. גם כאן מדובר בחוף מוכרז הכולל מתקנים לטובת המתרחצים.
הגעה: מכביש 4, מול מושב לימן ולפי השילוט.

אקסטרים ימי

אם מראה הים מעורר בכם חשק לחוויות אקסטרים, נסו את הפעילויות שמציעים בחברת "טרק ים" (04-9823671), בחוף אכזיב או מעט דרומה משם, במועדון הצלילה והשיט "פוצקר" בנהריה (04-9511503). בין האטרקציות המוצעות – שיט בסירות טורנדו מהירות לראש הנקרה, לאי האהבה ולאיי אכזיב, ואף לחומות עכו העתיקה, וכן חתירה בסאפ, שנירקול בים, צלילות ועוד. שימו לב: חלק מהחוויות נערכות לפני שעות הצהריים, כך שיש לתכנן את היום בהתאם.

טיילת אכזיב-ראש הנקרה

אם עוד נותר לכם כוח, חשק וזמן, מומלץ לצאת לשיטוט נינוח וקליל בטיילת מאכזיב לראש הנקרה, במסלול המתאים גם לשעות הערב המוקדמות. לא חייבים לבצע את כל המסלול, ומומלץ פשוט לדגום אותו, למצוא מפרצונים קטנים ולגונות ציוריות, ליהנות מהבריזה ובעיקר לבלות זמן משפחתי רגוע מול הים.
18 צפייה בגלריה
שביל טיילת ראש הנקרה
שביל טיילת ראש הנקרה
שביל טיילת ראש הנקרה
(צילום: מנו גרינשפן)

כותרת ביניים

ראש הנקרה

מאחר שהיום השני היה גדוש פעילויות, בוקרו של היום השלישי יהיה זמן מצוין לדגום עוד אטרקציית חובה באזור: ראש הנקרה. כמובן, ניתן לשלב את הביקור גם ביום השני, על חשבון חוויה אחרת. פשוט הרכיבו לעצמכם את החופשה באופן פשוט, וזאת מאחר שהמרחקים בין היעדים השונים בגליל המערבי קטנים יחסית, כך שאין צורך לנסוע הרבה.
את הנקרות של ראש הנקרה כמעט שאין צורך להציג, אך זהו מקום שילדים תמיד ייהנו לשוב אליו. כאן, למרגלות המצוק, נפערו במהלך עידן ועידנים נקרות מרהיבות המחוברות ביניהן. אל כל הטוב הזה יורדים באמצעות רכבל, מגובה של 70 מטרים, ופשוט מטיילים בין הנקרות, תוך מפגש עם הים, הסלע והמאבק המתמיד ביניהם. זה תמיד יפה, תמיד דרמטי, תמיד מעורר קריאות התפעלות. עוד במקום: סיורי עששיות בערב, מיצג אור-קולי קצר ועוד. פרטים נוספים בטלפון 073-2710100 או באתר.

מערת קשת

תופעה גיאולוגית מסוג אחר ממתינה לכם לא הרחק משם, לכיוון מזרח – מערת קשת. פעם באמת ניצבה כאן מערה גדולה, אך במרוצת הדורות התמוטטה תקרתה, וכיום כל שנותר ממנה היא קשת סלע אדירה, הצופה באופן פנורמי ומרשים אל מרחבי הגליל המערבי כולו. הליכה על גבי קשת סלע זו היא חוויה עוצרת נשימה, וקצת מפחידה. בקטע טוב כמובן.
18 צפייה בגלריה
מערת קשת
מערת קשת
מערת קשת
(צילום: ריטבו)
הגעה: מכביש 8993, לפי השילוט.

מערת נמר

אופציה נוספת באזור היא טיול קצר אל מערת נמר, אך במקרה זה כדאי לדעת כי מדובר בטיול שאינו מתאים לילדים קטנים ומיועד לאנשים נטולי פחד ממקומות סגורים. זוהי מערת נמר, הממוקמת גבוה מעל ערוץ נחל נמר.
בפנים כל כך צר לעתים, עד שתיאלצו להשאיר את התיקים שלכם בפתח המערה, ולזחול פנימה. חובה להצטייד בפנסי ראש, לצעוד בפנים בזהירות רבה ולעקוב אחר סימני הדרך. ניתן לבצע את המסלול כולו בכ-15-10 דקות, אך אם יש מטיילים נוספים, הזמן עלול להתארך בשל "פקקי תנועה" במעברים הצרים.
הגעה: מכביש 899 לכביש 8993 ולאחר כשני ק"מ מחנים בשוליים המערביים של הכביש. חוצים בזהירות, צועדים מעט לכיוון שממנו באתם ומחפשים סימון שבילים ירוק, שייקח אתכם למערה בתוך כרבע שעה.

מערת פער

אחרי כל ההרפתקאות הללו, מומלץ להמשיך מזרחה אל מקום קטן, אינטימי וסודי למחצה העונה לשם "מערת פער". זוהי למעשה מערה המצויה בטבורו של בולען שכולו מכוסה עצי חורש צפופים – מה שיוצר תפאורה אירופית לעילא. עוד באזור: מצפור יפה שהוקם בראש הר אדיר הסמוך, הצופה לעבר הגליל ודרום לבנון.
הגעה: מצומת חירם נוסעים מערבה בכביש 899. כמה מאות מטרים אחרי סאסא, מחנים בזהירות לצד השילוט.

בית הכנסת הקדום בברעם

עם או בלי מערת פער, מומלץ לתבל את יום הטבע הזה במעט היסטוריה מרתקת. אז ברוכים הבאים אל גן לאומי ברעם, שבלבו ניצב בית כנסת קדום, מפואר ומרשים, הבנוי מאבני גזית. חזיתו כוללת שערים הפונים לעבר ירושלים, ובהם פיתוחי אבן. כאן פעלה במאה הרביעית והחמישית לספירה קהילה יהודית, ומומלץ לסייר במרחב מטופח זה, הטובל בנוף גלילי ירוק. הכי חיבור לשורשים.
הגעה: מכביש 899, בין סאסא לברעם, ממזרח לצומת חירם. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.
18 צפייה בגלריה
גן לאומי ברעם
גן לאומי ברעם
גן לאומי ברעם
(צילום: דודו פרו, רשות הטבע והגנים)
יקב הרי הגליל
חובבי יקבים, מוזמנים לשלב במהלך היום סיור במרכז המבקרים של יקב הרי הגליל בקיבוץ יראון. היקב מתהדר במבנה מרשים הצופה אל הנוף, ומציע פעילויות שונות למבקרים. מומלץ לצאת לסיור בנושא ייצור יין, מגידול הענבים ועד לתוצר הסופי. יש לתאם מראש. 04-6868748.
כותרת ביניים

מבצר יחיעם

היום הרביעי לחופשה הגלילית שלכם נפתח ברוח היסטורית מרעננת במיוחד – בגן לאומי מבצר יחיעם. כאן ממתין לכם אחד המבצרים הגדולים והמרשימים בגליל, שנוסד אי אז במאה ה-12, באדיבותם של הצלבנים שכבשו את הארץ. לצד אולמות גדולים ומסתוריים, תמצאו במקום מרפסת תצפית עוצרת נשימה לעבר הגליל המערבי, שבילי טיול קלילים וגם סיפורים היסטוריים מתקופות שונות, כולל סיפורם של מגיני יחיעם ב-1948.
הגעה: מכביש 89 פונים ליחיעם (כביש 8833) ונוסעים לפי השילוט. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.
ועוד כדאי לדעת כי במקום פועל משחק בריחה חוויתי העונה לשם "אסקייפ גרופ – מבצר הבריחה". המשחק מתאים לקבוצות, אך גם כמה משפחות שמתחברות יחדיו יכולות להזמין אותו, ולצאת למסע מרגש וגדוש באדרנלין, בין אולמות המבצר האפלוליים, בין רוחות רפאים, חידות מאתגרות ומקוריות, סרטונים, מוזיקה וגם לא מעט אפקטים מיוחדים. 055-6644461.
18 צפייה בגלריה
מבצר יחיעם
מבצר יחיעם
מבצר יחיעם
(צילום: גלית רוזן)
אגם מונפורט
כעת, אחרי החלק ההיסטורי של היום, מומלץ לתפוס פינה נעימה בפארק אגם מונפורט. האגם מוקף במרחבי דשא נעימים, ובו לא מעט מתקני פעילות ואטרקציות לכל המשפחה, כולל מסעדות. נכון לעכשיו, נפתחו מחדש אטרקציות כגון שיט בסירות באגם, מסלול קארטינג, מתחם iJump ובריכת השחייה.
הגעה: מכביש 89, במעלות-תרשיחא.

הכפר פקיעין

בהמשך היום, יותר ממומלץ לסייר בכפר פקיעין, שתמיד יודע להזמין אורחים בלבביות. זהו אחד הכפרים הדרוזיים המרתקים בגליל המערבי, וכיף לטייל בין סמטאותיו, לבקר במסעדותיו וליהנות מהנוף העוטף את הכל.
אל תוותרו על ביקור במערת הרשב"י המסתורית, על מעיין הכפר וגם על בית הכנסת של פקיעין, שאליו צמוד בית זינאתי – מרכז מבקרים מעוצב ומרגש המספר את קורות יהודי הכפר בעבר (04-9997197). כיום מתגוררת כאן מרגלית זינאתי, היהודייה האחרונה שנותרה בפקיעין.
הגעה: מכביש 85 לכביש 864, לפי השילוט לפקיעין.

ג'וליס

יישוב דרוזי מעניין נוסף בגליל המערבי הוא ג'וליס – מקום מושבו של השייח מוואפק טריף, ראש העדה הדרוזית בארץ. כדי ללמוד על העדה מומלץ לבקר במאוזוליאום של שייח אמין טריף –מי שהיה ראש העדה הדרוזית בישראל במשך 65 שנה וזכה בפרס ישראל על תרומתו למדינת ישראל ולשותפות בין הדתות.
אחוזת הקבר נמצאת במקום שבו היה ביתו ובו הוא חי כמעט כל ימי חייו, ותלויות בה שלל תמונות של השייח בפגישותיו עם מנהיגי המדינה לאורך השנים. בית השייח נחשב כיום כמקום קדוש לדרוזים והוא פתוח למבקרים– מומלץ לתאם ביקור מראש בטלפון 077-9974352.
18 צפייה בגלריה
המאוזוליאום של שייח שייח אמין טריף
המאוזוליאום של שייח שייח אמין טריף
המאוזוליאום של שייח שייח אמין טריף
(צילום: ריטבו, באדיבות אוצרות הגליל)
אחד האתרים היפים בג'וליס הוא גני אלמוֹנה – גן בוטני ששטחו שישה דונמים ובו כמה מתחמים עם מזרקות שונות וצמחים שהובאו מכל העולם. הגן קיים קרוב ל-40 שנה, ותושב המקום נאג'י עבאס מטפח אותו יחד עם אשתו וילדיו כגן לזכר אביו ראשיד ואמו מוֹנה – שעל שמה גם נקרא הגן ופירוש שמה בעברית הוא "תקווה".
הגן פתוח למבקרים בכל יום מהשעה 9:00 עד 22:00, אולם יש לתאם את הביקור מראש בטלפון 052-4318414 או 052-4307534. הכניסה בתשלום 15 שקלים לאדם.
18 צפייה בגלריה
גני אלמונה
גני אלמונה
גני אלמונה
(צילום: גלעד כרמלי)

פארק הסלעים בכיסרא

נותר לכם עוד כוח וזמן לטיול קצר ומדליק באזור? נסו את פארק הסלעים בכיסרא. כאן מומלץ לבחור בשביל הטיול המסומן בשחור, ולצאת למסע גיאולוגי בין תצורות סלע טבעיות שנראות כמו פסלים אדירים. זאת לצד תצפיות נוף פנורמיות לכל עבר, הטיול שמתאים גם לקטנטנים. אל תוותרו על "שביל הממותות", שזכה לשמו בזכות תצורות הסלע שמזכירות את חיות הענק הקדומות הללו.
תהיו חייבים להודות שמדובר בקינוח מעורר השראה לחופשת הגליל המערבי שלכם.
הגעה: מכביש 854 פונים מזרחה לכיסרא ונוסעים לפי השילוט.



כותרת ביניים
המסעדה הראשונה שפעלה בג'וליס בפורמט של תפריטים והגשה לשולחן באמצעות מלצרים היא "קפה נור" (050-6522280) – שאותה מנהלת אישה בשם באסמה, אלמנתו של חלל צה"ל מורסל סלימאן חיר ז"ל. לאחר האסון, החליטה באסמה להגשים חלום ולפתוח מסעדה, למרות התנגדות חריפה של המשפחה. המסעדה מציעה ארוחות בוקר, כריכים, סלטים וכמובן אוכל דרוזי כמו עלי גפן, חמאמר, ממולאים, מנקיש ועוד.

שאטו דה רוּאָה

עוד מסעדה מיוחדת מאוד היא "שאטו דה רוּאָה" (‏04-8850088‏) בכפר הנוצרי מעיליא. בלב הכפר ניצב "מבצר המלך" שהקים בתחילת המאה ה-12 בלדווין השלישי, מלך ירושלים הצלבנית. אבותיה של תושבת הכפר סלמה עסאף בנו את ביתם במאה ה-17 צמוד למבצר, וחומתו שימשה כקירו הצפוני של הבית. לפני כ-20 שנה הודיעה המועצה לעסאף כי המבנה העתיק מסוכן, ואם לא ישופץ הוא ייהרס. לעסאף היה ברור שהריסתו אינה באה בחשבון, והיא החליטה לרכוש אותו מחדש ולשפצו באופן שישחזר במדויק את מראהו המקורי – ובשנה שעברה, לאחר 17 שנה של עבודות, נפתחה במקום מסעדה.
אזור מזג אוויר
העבודות נמשכו שנים רבות כל כך, משום שעם תחילתן התגלה כי הבית העתיק נבנה מעל מבנים עתיקים אף יותר. בשיתוף עם רשות העתיקות החלו במקום חפירות ארכיאולוגיות – ובהן התגלו שתי גתות יין ענקיות מהתקופה הצלבנית. לפי הערכות החוקרים, מדובר בגתות הגדולות ביותר שהתגלו במזרח התיכון. על פי ההשערות, הגתות הללו היו בבעלות אישית של המלך הצלבני, וחלק מעסק של משפחת המלוכה.
הגתות שוחזרו וגם בהן ניתן לסייר. התפריט עצמו איטלקי עם נגיעות מזרח-תיכוניות, והמסעדה מציעה כמה חללי ישיבה שונים ואף שני חדרי אירוח פרטיים לסועדים שמעוניינים במנוחה קלה.
מסעדה נוספת מומלצת היא "ליאלינא" (054-2337219‏) שנמצאת על כביש 70 בתחנת הדלק שביציאה מקיבוץ בית העמק, בואכה כפר יאסיף. המסעדה היא בבעלותו של המסעדן הוותיק בולוס בולוס, ואשתו אומיימה אחראית על הקינוחים.
כדאי לקפוץ גם למסעדת "מועדון ארוחת הבוקר" (04-6893991) במושב שבי ציון – שהחלה השבוע להציע מחדש גם ארוחות ערב, לצד ארוחות הבוקר הלא שגרתיות שלה. לא כדאי לדלג גם על ארוחה במסעדת "בנחלה" (04-9512074) באזור החקלאי לשעבר של נהריה – מסעדה שנחשבת למוסד של ממש בגליל המערבי, ונפתחה לפני 15 שנה במבנה שהיה בעבר לול תרנגולות.
18 צפייה בגלריה
אלומה
אלומה
מנות טעימות באלומה
(צילום: אנטולי מיכאלו)
עוד מומלצות מסעדת הבשרים "לה פמפה" במצפה הילה (052-2951177), מסעדת ה"פלוקה" של השף סעיד שאמי – אשר מציעה מנות דגים ופירות ים המגיעים כל יום מרציף הדייגים הסמוך בעכו (077-2318107), מסעדת השף הים-תיכונית "אדלינה" שבה מרפסת גדולה מול מטעי הבננות של קיבוץ כברי (04-9523707), מסעדת הבשרים והדגים "אלומה" במעלות תרשיחא (04-9574477), מסעדת השף העכואית "אלמרסא" המשלבת בין המטבח המקומי לאירופאי (04-9019281) וממוקמת בתוך מבנה המכס העות'מאני בנמל עכו, מסעדת הבשרים ROOTS של השף אורי ארנולד באולמות האבירים בעכו (04-8848040) ומסעדת "פינגווין" המיתולוגית שפועלת כבר 70 שנה בנהריה ומנוהלת כיום על ידי הדור השלישי והרביעי של המייסדים (04-9928855).
בגזרת בתי הקפה והקונדיטוריות, יש לציין את "קפה יודפת" במשגב הירוקה (04-8225860), "נועלוש" המציעה תפריט חלבי עשיר בכפר ורדים (04-6000068), בית הקפה "אלטו" בקיבוץ שמרת – שאליו מגיעים דרך בוסתן של עצי פרי (04-9854802), קפה קמ"ה בקיבוץ הרדוף (04-90593380) והקונדיטוריה "תושה בייקרי" בקיבוץ ראש הנקרה (052-8399795).
ובאשר ללינה, אזור הגליל המערבי משופעים במספר רב של מקומות לינה מכל סוג, גודל, טעם ותקציב – ממתחמי קמפינג דרך צימרים ובתי הארחה ועד מלונות יוקרה.
בין המלונות ניתן לציין את "ניאה" בשבי ציון שבו עשרות חדרי אירוח מעוצבים, מלון "מטיילים" בגשר הזיו שמציע מגוון אפשרויות לינה, מלון "אחוזת אסיינדה ביער" במעלות תרשיחא שבו 160 חדרים מסוגננים ומלונות הבוטיק "שטרקמן ארנה" ו"קאזה" בנהריה.
בין הצימרים המומלצים: הבקתות המבודדות של "משק חפר" במצפה אבירים – אשר משקיפות על נחל כזיב (052-5832532), בית האבן הבודד "יו אנד מי" ביישוב מתת (054-4371415), מתחם הסוויטות המפנקות "תמר וגפן" במצפה הילה (050-9978911), בתי האבן של "אחוזת השחר" בכליל (054-4616867), בקתות העץ ב"בקתה במטע" בבוסתן הגליל (054-4770015) ובתי האירוח הכפריים של "בראון" בבן עמי (04-9823027).
18 צפייה בגלריה
בית האבן הגדול באחוזת השחר
בית האבן הגדול באחוזת השחר
בית האבן הגדול באחוזת השחר
(צילום: יובל חן)
18 צפייה בגלריה
משק חפר
משק חפר
משק חפר
(צילום: אנטולי מיכאלו)
אפשרויות לינה נוספות, מסעדות וכן אטרקציות נוספות באזור הגליל המערבי ניתן למצוא באתר של עמותת התיירות "זמן גליל מערבי", באתר עמותת התיירות גליל מערבי, או באתר "אוצרות הגליל".
למעוניינים במסלולי טיול נוספים באזור - אתר רשות הטבע והגנים מציע 300 מסלולי טיול חינמיים, ומומלץ לעיין בהם בטרם היציאה לטיול. לחיפוש אחר מסלולי הטיול – הקליקו כאן.
חשוב לדעת: הכניסה לגנים לאומיים ושמורות הטבע בתשלום דורשת רישום מראש באתר רשות הטבע והגנים. פרטים נוספים בטלפון 3639*.