5 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
יו"ר מפלגת דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, הגיש אמש הצעת חוק להסדרת שעות רחצה נפרדות לגברים ולנשים במעיינות ובשמורות טבע של רשות הטבע והגנים. לפי הצעת החוק, לפחות 15 אחוזים משעות הרחצה של האתרים הללו יהיו בהפרדה. מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "רשות הטבע אחראית מתוקף תפקידה הממלכתי על ניהול ותפעול שמורות הטבע והגנים הלאומיים ובמסגרת זו פועלת ככל שניתן להנגיש אתרים אלו לכלל האוכלוסיות תוך שמירה על ערכי הטבע, המורשת והנוף. הרשות תלמד את הצעת החוק לכשתועבר ותתייחס בהתאם. בימים אלה נבנית תוכנית יחד עם השרה להגנת הסביבה והמשרד שתנגיש את ערכי אהבת הארץ והטבע לכלל האוכלוסיות וגם נושא זה ייבחן בהתאם". אולם, בדיקה בארכיון מלמדת כי רק בחודש שעבר התייחסה מנכ"לית רט"ג לנושא והביעה התנגדות.
"ככל שזה תלוי בי, האג'נדה שלי היא ללא הפרדה", אמרה מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי במסיבת עיתונאים שערכה בחודש שעבר לסיכום שנת 2022. "אם רוצים לקדם צעד כזה (הפרדה – ג"כ) - יש לעשותו אחרי שעות הפעילות של האתר, ולא במהלך שעות הביקור הרגילות שבהן האתר צריך להיות פתוח לכולם בלי שום הבדל". היא הוסיפה אז ואמרה כי גם הממשלה החדשה היא אתגר שעימו תצטרך רשות הטבע והגנים. "אני לא מינוי פוליטי ואני לא חייבת לאף שר - שהיה או שיהיה - שום דבר", הבהירה באותה מסיבת עיתונאים.
5 צפייה בגלריה
רעיה שורקי
רעיה שורקי
מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
יו"ר דגל התורה משה גפני
(צילום: יואב דודקביץ')
זו לא הפעם הראשונה שהצעה לקביעת שעות רחצה בהפרדה עולה לסדר היום. בפעם הקודמת שזה קרה, הגיעה היוזמה מכיוון רשות הטבע והגנים שבראשה עמד אז שאול גולדשטיין. בחודש ספטמבר 2020 רשות הטבע והגנים החליטה להשהות את הפיילוט שהיא עצמה יזמה של רחצה נפרדת לגברים ולנשים בחלק מהבריכות בשמורת הטבע עינות צוקים. דבר קיומה של אותה תוכנית נחשף ב-ynet.
ההחלטה אז על ביטולו בפועל של הפיילוט התקבלה לאחר שממשרד המשפטים נמסר כי הוא "ממליץ לרשות הטבע והגנים להקפיא את הפיילוט עד לבירור מכלול היבטים משפטיים הכרוכים במהלך, מהשאלה אם לרשות יש בכלל סמכות לקבוע הפרדה מגדרית ועד לפגיעה אפשרית במרחב הציבורי, שאמור להיות פתוח לכל".
ברשות הטבע והגנים טענו אז כי הפיילוט יצא לדרך בגלל פניות שהגיעו אליהם מאוכלוסייה דתית ומסורתית אשר מקפידה על רחצה נפרדת. "אנו מנסים למצוא פתרונות עבור ציבור מטיילים זה, שללא העמדת האפשרות לרחצה נפרדת - תימנע ממנו האפשרות, שקיימת לשאר הציבור, ליהנות ממשאבי הטבע הציבורי".
5 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין, המנכ"ל הפורש של רשות הטבע והגנים
שאול גולדשטיין, המנכ"ל הפורש של רשות הטבע והגנים
המנכ"ל רשות הטבע והגנים לשעבר שאול גולדשטיין - העלה לראשונה את היוזמה לסדר היום
(צילום: יואב דודקביץ)
כחודשיים לאחר גניזת התוכנית, בנובמבר 2020, התקיים דיון בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה. מנכ"ל רשות הטבע והגנים באותם ימים, שאול גולדשטיין, טען כי "הציבור הדתי לא יכול ליהנות כמעט בסופי שבוע", ולכן צריך לחזור אל הפיילוט. יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו דרש ממנו לבדוק מה קורה בחו"ל בנושא זה ולחזור אל הוועדה עם הממצאים. "אין פה שום רצון לקדם את מעמד האישה, אלא רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי כדי שנקום יום אחד כולנו ונחיה בתל אביב כמו בבני ברק ובמאה שערים", אמראז פורר.
במאי 2021 נודע כי רשות הטבע והגנים, אז עדיין תחת הנהלתו של גולדשטיין, פועלת לקדם בחקיקה רחצה בהפרדה בשמורות טבע. הרשות שלחה למשרד המשפטים מכתב ובו טענה כי הפיילוט לא היווה אפליה או הדרה האסורה על פי החוק. "קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, אינה מהווה פגיעה בעקרון השוויון ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה". אולם, "כדי שלא לעכב את הפיילוט האמור", נכתב, "נתחיל בקידום בחינת החקיקה הנדרשת".
5 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן עם תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן עם תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה לשעבר תמר זנדברג עם מחליפתה במשרד עידית סילמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כחודש לאחר מכן השרה להגנת הסביבה באותם ימים, תמר זנדברג, האחראית על רשות הטבע והגנים, הצהירה כי תתנגד לחקיקה. "אין מקום להרחיב עוד את ההפרדה במרחב הציבורי", אמרה בשיחה עם ynet. "הפרדה מגדרית היא סוג של הדרה ומהווה פגיעה מהותית בשוויון. בית המשפט האמריקני קבע כבר בשנות ה-50 ש'נפרד זה לא שווה'. על רקע מציאות של הפרדה הולכת וגוברת בישראל בשנים האחרונות בתחבורה הציבורית, בהשכלה הגבוהה ובאירועים, אין מקום להרחיב עוד את ההפרדה במרחב הציבורי. לאחר קביעת היועמ״ש שאין סמכות להפרדה, אתנגד לכל חקיקה בנושא ולהלבנת ההפרדה במרחב הציבורי". בכך למעשה ירדה היוזמה מסדר היום, אך כעת, כאמור, תחת הממשלה החדשה היא שבה בדמות הצעת חוק שהוגשה לכנסת.
בהכנת הכתבה השתתפה מורן אזולאי