כ-22 אלף אוהדי כדורגל ישראלים בעלי כיסים עמוקים צפויים להגיע למונדיאל בקטאר. הם יעשו זאת בטיסות ישירות או בקונקשן ובאמצעות אשרת כניסה מיוחדת, Hayya Pass, שהונפקה לצורך המשחקים, יצטרכו להוריד לטלפון אפליקציות שנדרשות ממי שנכנס למדינה - מה שמעלה שאלות לגבי הפקעת פרטיות - ישלמו על לינה שתעריפיה הגבוהים גם ככה האמירו לקראת המשחקים, ויצטרכו להתגבר גם על הביקורת שהושמעה נגד קיום הטורניר בנסיכות המדברית.
אבל הקטארים, בזכות הרבה כוח וממון, הצליחו לא רק לבלום את הביקורת, אלא גם לכדרר סדרי עולם, ולהעתיק את חגיגת הכדורגל העולמית לחורף במקום לקיימה בקיץ, כדי לאפשר לשחקנים לרוץ על המגרש בלי להתעלף בחום של 50 מעלות ויותר. התוצאה העקיפה היא שעשרות אלפי האוהדים ירוויחו מונדיאל שמתקיים באמצע עונת הכדורגל, מה שמבטיח שהכוכבים מ-32 מדינות יגיעו בכושר שיא.
זהו המונדיאל ששפכו עליו הכי הרבה כסף: 300 מיליארד דולר בהשקעה עקיפה, ועוד כ-30 מיליארד דולר בהשקעה ישירה לבניית אצטדיונים ומתקנים. על רקע זה, וגם בגלל סיבות נוספות, נשמעו קולות מחאה נגד קיומו בנסיכות שמיוחסות לה הפרות של זכויות אדם ואפליות נגד נשים, להט"בים ומיעוטים. "הגביע העולמי אמור להיות של כולם וזה לא ככה הפעם. למשל, לאוהדי כדורגל להט"בים אין מה לחפש במדינה שרודפת אותם, וגם למיעוטים אחרים", אמר מאמן נבחרת גרמניה. היו גם שהביעו תרעומת על כך שאת קטאר לא באמת מעניין הכדורגל, אלא שהנסיכות הקטנה במפרץ הפרסי, המשופעת בכסף בזכות גז בכמויות גדולות, וגם הודות להשקעות חכמות בעולם, משתמשת במונדיאל כדי להפוך את דוחא לבירה הפיננסית של העולם.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
מסעדה מקושטת בדגלי המדינות. אוהדי כל העולם
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
נשים בחוף. לא מדינה מצטיינת בזכויות אדם
(צילום: AFP)
"לקטארים חשוב להראות לעולם את העושר שלהם וגם את העובדה שיש להם יופי של מדינה", אומר יריב פישר, מומחה לשיתופי פעולה במפרץ הפרסי, יו"ר קבוצת התיירות flyeast ושותף בחברת הפינטק גלובל רמיט, שמייצג חברות תעופה וחברות פיננסיות מהמפרץ הפרסי. "ואין דרך טובה יותר לעשות את זה מאשר באמצעות כדורגל, שזו הדת המובילה בעולם. הם מבינים את זה ולכן דחפו בכל הכוח לקיים אצלם את המונדיאל, והשקיעו בו בצורה מטורפת".
אז מה יעשו אוהדי הכדורגל בקטאר? קבלו המלצות:

כפרי הכדורגל: מוסיקה וריקודים

במונדיאל הזה לא צריך לבזבז זמן על רכבות, מטוסים וטרטורים מעיר לעיר כדי לרדוף אחרי המשחקים. מי שהיה במונדיאלים מכיר את הנסיעות המתסכלות שלוקחות שעות או ימים, בשביל לראות 90 דקות משחק. בקטאר אפשר יהיה לראות בשטח לא גדול את כל הנבחרות, הכוכבים והאוהדים מ-32 מדינות, כי כל המשחקים מרוכזים בשמונה אצטדיונים מרהיבים שנבנו סביב דוחא הבירה. וגם כאן נשמעות מחאות על כך שאלפי פועלים שילמו בחייהם במהלך בניית המתקנים.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
אצטדיון 974 בדוחא. אחד משמונה
(צילום: AFP)
"הקטארים הקימו פה כפר גלובלי של חגיגת כדורגל. מומלץ להסתובב בשלושת כפרי האוהדים, ולהיות חלק מהפאן, ההופעות, המוזיקה והבירה", אומר פישר. כשאני מרימה גבה לגבי האלכוהול, הוא מרגיע "יש אישור מיוחד לשתות במונדיאל הזה בין השעות שש בערב לאחת בלילה”, אבל מאז שדיברנו התברר שהקטארים חזרו בהם ולא ממש ברור אם יאפשרו זאת. "בכל מקרה ההמלצה שלי היא להסתובב במתחמים שהוקמו עבור האוהדים, גם אם אתם לא ישנים שם, לפגוש ולהכיר אוהדים מכל העולם, ולבלות את השעות שלפני ואחרי המשחקים", הוא אומר. את כפרי האוהדים הקימו בגלל מצוקת מקומות הלינה בנסיכות שאין סיכוי שיספיקו למאות אלפי התיירים.

מתחמי מוזיקה

שני מתחמי מוזיקה הוקמו בהשקעות מטורפות, וינגנו בהם מיטב הדי-ג'ייז, מה שיהפוך את קטאר החל מ-22 בנובמבר לא רק לעיר כדורגל, אלא גם לרחבת האוס וטכנו גדולה לגמרי בחינם. מתחם אחד יהיה של מוזיקה אלקטרונית ומתחם אחד של מוזיקה עולמית, "ויש אנשים שיגיעו למונדיאל הזה לא בגלל הכדורגל, אלא בגלל האהבה למוזיקה", אומר פישר. גם לאוהדים הישראלים הוא ממליץ להיטען באנרגיה במתחמים הללו לפני ואחרי המשחקים.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
מסיבה בדוחא
(צילום: AFP)

האנג-אאוט בחוף הים

לאורך חופי הים הקימו הקטארים השאפתנים מתחמי האנג-אאוט עם אזורי בילוי שלא תרצו לעזוב, אבל תהיו חייבים כי יש משחק. מומלץ להגיע משעות הבוקר המוקדמות, כי יש כאן כל כך הרבה איך להעביר את הזמן עד שריקת הפתיחה: בריכות שחייה, מתחמי שיזוף ורביצה, ברים, שבהם האלכוהול נמזג באישור מיוחד לתקופת המשחקים, הופעות, רחבות ריקודים ועוד. כאן גם הזמן והמקום, כמו בכפרי האוהדים, לפרוץ גבולות ומחסומים ולשבת לבירה עם אוהדים מאיראן למשל, שבטוח יגיעו לעודד את הנבחרת שלהם במשחק הראשון מול אנגליה. בסוף, לצד הגולים, זוכרים גם את הרגעים האנושיים.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
חוף הים. מתחמי שיזוף, ברים ורחבות ריקודים
(צילום: AFP)

המרינה והמגדלים בדאון טאון

במרינה של קטאר אפשר לשבת ולבהות בכל היאכטות שעוגנות כאן ומערסלות את כל העושר של העולם, להסתובב בחנויות המותגים המפונפנות, ולסיים בארוחה טובה באחת המסעדות המעולות. כיוון שהמרינה קרובה לדאון טאון של דוחא, זו הזדמנות להסתובב בין המגדלים המרשימים שראשיהם מדגדגים את בטן העננים, ומעניקים לנו פרופורציות על קו הרקיע ועל מקומנו בעולם.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
המרינה. יאכטות וחנויות מותגים
(צילום: shtterstock)

שוק התבלינים (שוק וואקיף)

מהמרינה ממש קל לקפוץ לשוק התבלינים העתיק של קטאר, שנמצא בסמוך ונותן מקום של כבוד למסורת המקומית ולהיסטוריה הקטארית. כאן תבינו עד כמה הקטארים הם סוחרים מצוינים, כאשר תסתובבו בין דוכני ענק של זהב, חנויות רהיטים מדהימות, דוכני אוכל ריחניים ומעוררי תיאבון, חנויות ססגוניות של תבלינים מכל סוג שרק תחלמו עליו ועוד. את השוק תופרים בשעתיים או שלוש, ולא מוותרים כמובן על ישיבה באחת מהמסעדות המקומיות והמצוינות.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
שוק וואקיף. זהב ותבלינים ססגוניים
(צילום: AFP)

שקיעה במדבר וטיול ג'יפים

טיול ג'יפים מדברי בזמן שקיעה זה עניין מאוד מושקע כאן, כי לקטארים, שהם למעשה בדואים, חשוב להראות את ההיסטוריה המדברית שלהם, את המיסטיקה של הדיונות, ושל אבות אבותיהם שחיו כאן בעבר בתנאי שטח, בלי האוהלים הממוזגים שיש היום. אחרי טיול הג'יפים ייקחו אתכם המארגנים לארוחת חאפלה עשירה באוהל ממוזג, גם פה עם אלכוהול. ועניין האלכוהול מודגש, כיוון שמסתבר שאוהדי הכדורגל שמזמינים את חבילות הטיסה והשהות במונדיאל שואלים את השאלה הזו כל הזמן – אם אפשר יהיה לשתות בירה במהלך הטורניר.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
טיול ג’יפים במדבר. המיסטיקה של הדיונות
(צילום: shtterstock)

מוזיאון האמנות והמוזיאון הלאומי

הקטארים מצדיעים להיסטוריה שלהם גם באמצעות מוזיאונים שעוצרים את הזמן. כך למשל במוזיאון הלאומי, שגם הוא בן טיפוחיה של האישה החזקה של קטאר – שייח’ה מוזה, רעייתו של השליט לשעבר ואמו של השליט הנוכחי – הוא מוזיאון מרשים מאוד עם התייחסות רצינית להיסטוריה ולשימור המסורת, תוך חיבור בלתי מתפשר להווה ולעתיד.
9 צפייה בגלריה
קטאר
קטאר
המוזיאון הלאומי. מצדיעים להיסטוריה
(צילום: AFP)
"הקטארים הם אנשים מאוד מסודרים והולכים צעד צעד. הם יודעים איפה המדינה תהיה בעוד עשר ועשרים שנה, הכל לפי תוכניות אסטרטגיות, וכל המוסדות והחברות העסקיות מיישרים קו ופועלים לפי החזון", אומר פישר, ומזכיר גם את מוזיאון האמנות החדש שהוקם בדוחא, ממש לקראת המונדיאל, כדי לאפשר לתיירים להתרשם מהכוח האמנותי והטכנולוגי של קטאר העכשווית – עם מיצגי אמנות ואדריכלות. גם זה פרויקט שהוא בן טיפוחיה של שייח’ה מוזה, שעושה רבות למען מיצובה של קטאר לא רק כמובילה פיננסית וטכנולוגית, אלא גם כממלכה של אופנה, עיצוב, אדריכלות ואומנויות.

מודיעין שלום

כל אוהד חייב להוריד Hayya Pass, בלי זה אי אפשר להיכנס למדינה וגם לאצטדיונים. הכרטיס מאפשר גם מעבר חופשי ברכבות, באוטובוסים, בכניסה למתחמים, ברכישת סים מקומי (אין אפשרות לרכישה של חבילות סלולריות מראש) ועוד.
לראשונה, לקראת המונדיאל, ניתן יהיה לקנות בארץ כסף קטארי ומומלץ לעשות זאת, כדי להרוויח שערים טובים ולחסוך עמלות.