על יתרונותיה של הליכה לא צריך להרחיב הרבה: היא מפחיתה את הסיכון למחלות לב, משפרת את הבריאות המטבולית, מחזקת את מערכת החיסון ומעניקה יציבות נפשית. אבל למרות כל הטוב הזה, רובנו מתקשים "למצוא זמן" ללכת.
מחקר חדש בהובלת פרופ' יונתן רבינוביץ' מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת BMC Public Health, מציע פתרון מפתיע ופשוט במיוחד: ללכת יותר מבלי להאריך את הדרך לעבודה. בהשראת תהליך השיקום של בנו שחלה בצבא, פיתח רבינוביץ' את מיזם "More Walking" שבמסגרתו נותחו מסלולי ההגעה של יותר מ־2,100 עובדים לאוניברסיטה.
3 צפייה בגלריה
הליכה מחוץ למשרד
הליכה מחוץ למשרד
הולכים לעבודה
(צילום: shutterstock)
הממצא המרכזי: העלאת סף המרחק המותר להליכה באפליקציות תכנון נסיעות מאפשרת להוסיף בממוצע תשע דקות הליכה ביום, בלי לאחר ובלי להגדיל את זמן ההגעה הכולל. את המחקר ערכו ד"ר יובל הדס ז"ל, פרופ' רבינוביץ' ודן כ"ץ, סטודנט לתואר שני, והוא מהווה שלב ראשון ביוזמה לאומית רחבה לעידוד הליכה בריאה.
"הבן שלי היה בטירונות של יחידה מובחרת, ותוך כדי הטירונות התגלתה אצלו בעיה ראומטולוגית בפרקים שאילצה אותו להפסיק את השירות", מספר פרופ' רבינוביץ'. "בגלל הפגיעה בפרקים הליכה הייתה בעייתית בשבילו. הוא התחיל תהליך של שיקום, ותוך כדי השיקום עשה קורס תכנות בתל אביב והיה צריך לנסוע הרבה באוטובוסים.
"באיזשהו שלב הוא הרגיש יותר טוב, היה לו יותר קל ללכת. הוא חשב על לרדת מהאוטובוס מוקדם יותר כדי להרוויח זמן של הליכה וגם להגיע בפחות זמן. אמרתי לו שזה רעיון טוב ושבטח באפליקציות התחבורה יש אופציה ל'יותר הליכה' והוא ענה לי שאין. אמרתי לו שזה לא יכול להיות, אבל בדקתי וראיתי שבאמת האופציות הקיימות מאפשרות רק את ההפך – פחות הליכה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' יונתן רבינוביץ'
פרופ' יונתן רבינוביץ'
לעודד הליכה בריאה. פרופ' יונתן רבינוביץ'
(צילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן)
הגילוי שהאפליקציות מציעות רק ללכת פחות ולא את האפשרות ההפוכה, הוביל את רבינוביץ' לשאלה רחבה יותר: האם אפשר בכלל לשלב יותר הליכה במסלול היומיומי מבלי להאריך את זמן הנסיעה? "בשלב הזה התחלנו את המחקר", הוא מספר. "מיפינו את מסלולי התחבורה של עובדי האוניברסיטה לפי הכתובות שלהם, ובדקנו מה היה קורה אילו היו הולכים מעט יותר בכל קצה של הנסיעה - האם היו מגיעים בפחות או יותר זמן".
צוות המחקר עבד עם בסיס הנתונים של כתובות עובדי אוניברסיטת בר-אילן וביצע סימולציות של מסלולי הנסיעה שלהם. כדי לבצע את הסימולציות השתמשו החוקרים במערכת קוד פתוח המשמשת לתכנון מסלולי תחבורה - אותה תשתית שעליה פועלות גם אפליקציות כמו גוגל מפות ומוביט.
"הזנו לתוכנה את כתובות העובדים, ושינינו פרמטרים כמו כמה הם מוכנים ללכת וכמה קווים שונים הם מוכנים לעלות עליהם", מסביר רבינוביץ'. "המטרה הייתה לבדוק האם הוספת מקטעי הליכה קצרים הייתה משנה את זמן ההגעה הכולל. מצאנו שלרוב כן. בניתוח של כ-2500 עובדים ראינו שלרוב האנשים פשוט משתלם ללכת יותר - הם מגיעים בפחות זמן ליעד".
לאחר מכן התקדמו החוקרים למחקר הבא שהסתיים זה לא מכבר, אך תוצאותיו טרם התפרסמו, והוא עוסק בהכוונת משתמשים לשילוב יותר הליכה באמצעות אפליקציות קיימות ובמדידה של השפעת ההכוונה על ההתנהגות בפועל.
"פיתחנו טיפים לאנשים איך לעשות האקינג של היישומון של התחבורה הציבורית בכדי למקסם את ההליכה שלהם", אומר פרופ' רבינוביץ'. "עשינו מחקר בשיתוף אפליקציית ההליכה 'Rumble' – הוספנו טיפים בתוך האפליקציה כיצד למקסם את ההליכה. אנשים הצטרפו למחקר ולאחר תקופה בדקנו האם הם השתמשו בהמלצמות שלנו והאם הן שינו את זמן הנסיעה שלהם".
3 צפייה בגלריה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה בתל אביב, ללא אבטחה
להוסיף מקטע הליכה בדרך. הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס)
איך כל אחד מאיתנו יכול ליישם את הרעיון הזה ביומיום? החוקרים גיבשו שורה של טיפים פרקטיים, שמבוססים על ניתוחי המסלולים והסימולציות שביצעו, ומטרתם לעזור לכל מי שנוסע באוטובוס, ברכבת או ברכב פרטי לשלב הליכה בקלות ובאופן טבעי. כך, למשל, כיצד לשנות את ההגדרות בישומן תחבורה שבהם הם משתמשים כ"כ לעלות לאוטובוס תחנה אחת לפני התחנה הקבועה ולהרוויח מקטע הליכה נוסף כבר בתחילת הדרך, או לרדת תחנה אחת לפני היעד ולהתקדם ברגל את המרחק שנותר. גם מי שנוסע ברכב יכול לשלב הליכה חכמה: לחנות מעט רחוק יותר או להשתמש בקו אוטובוס שמגיע לאזור, וכך להרוויח עוד כמה דקות של תנועה מבלי לוותר על הנוחות. צעדים קטנים כאלו, מראים החוקרים, מצטברים במהירות ויכולים להפוך את הדרך לעבודה להזדמנות אמיתית לשפר את הבריאות.
"להליכה מגוון יתרונות", מסכם פרופ' רבינוביץ'. "אפילו הליכה של 20 דקות ביום יכולה להוסיף לתוחלת החיים של בן אדם, להפחית את הסיכויים שלו למחלות לב, להשרות שלווה נפשית. המון אנשים לא מצליחים לעשות שום פעילות גופנית, ועל ידי זה שהם מוסיפים הליכה לחיים שלהם – לאן שהם צריכים להגיע, זה נותן להם באמת את האפשרות להשיג גם פעילות גופנית וגם להגיע בפחות זמן. זו תזוזה קטנה עם תועלת גדולה".