הטייקן היא מכונית חשמלית ראשונה בייצור סדרתי של פורשה, תשובה לא רק לנושאת דגל החשמל-ביצועים-יוקרה, טסלה מודל S, אלא גם התשובה לשאלה כיצד תתאים עצמה לעידן התקע מי שמזוהה עם ביצועי ספורט מהמעלה הראשונה. ועל הדרך להוכיח שאפשר לשלב בין ביצועי ספורט לזיהום מינימלי, שילוב שעד עכשיו לא ממש קרה.
4 צפייה בגלריה
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
(צילום: ניר בן זקן)
בהשקה העולמית נהגנו זה מכבר בטייקן טורבו S, מהמכוניות המרשימות ביותר שפגשנו בשנים האחרונות. האם גם גרסת 4S הנחותה ממנה תרשים במידה דומה כאן, על כבישי ישראל נטולי תחנות טעינה מהירה בכל פינה?
סיכום: כן, אבל. ה-4S הבסיסית היא מכונית סופר-מרשימה, משלבת יכולת דינמית גבוהות עם ביצועים פנטסטיים וסביבת נהג נהדרת. היא לא הטורבו S הקיצונית, ופחות מרגשת ממנה, אבל היא ללא ספק הכי ספורט-חשמל אחריה. ואם אתם לא ממש בענין של משפחה גדולה ונסיעות ארוכות, היא אפילו בת לוויה ראויה ליומיום - כמובן, אם אתם מהמעטים שיש להם את הכסף עבורה. רק מה עושים עם עניין הטווח המציק, בעיקר בישראל נטולת התשתיות המתקדמות והטעינה המהירה בטווח נסיעה קצרה? מחשבים כל נסיעה, וממתינים שהסטארט-אפ ניישן תתעשת.
4 צפייה בגלריה
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
(צילום: ניר בן זקן)
איך היא נראית: טוב מאוד, אם כי הצבע הלבן כאן מעט מסווה אותה. לטעמנו, לבן מחמיא במיוחד למכוניות בעלות קווים דומיננטיים, כוחניים, פחות ליצירות שתכליתן בעיקר לייצר כמה שפחות התנגדות לאוויר. אפילו חישוקי "20 מרשימים לא ממש עזרו ומבחינת תשומת לב מהסביבה לפחות, צבעים נועזים יותר היו עושים עבודה משופרת.
תא הנוסעים הוא בדיוק מה שאתם מצפים מהיצרנית מבחינת איכות, אם כי אפשר היה לוותר על גימור-עץ ברכב המבחן. אהבנו את הגה פורשה הקלאסי עם חוגת מצבי נהיגה עליו, את מתג ההפעלה משמאל להגה כמו בפורשה "רגילות". וגם את לוח המחוונים הדיגיטלי ("16.8) עם מד כוח במרכז. ההתעקשות על שעון זמן אנלוגי, אם אינה סוג של קריצה, מיותרת בעינינו.
4 צפייה בגלריה
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
(צילום: ניר בן זקן)
צמד מסכים בקונסולה המרכזית - עליון ("10.9) לשליטה במערכת השמע וכיול מערכות שונות ותחתון ("8.4) לבקרת אקלים ותצוגת מצב הסוללה - נוחים וקלים לתפעול. עזבו את האופציה המיותרת למסך מגע גם מול פני הנוסע (12 אלף שקל) ובעיקר את חלון השמש (18 אלף שקל) שאינו אטום ועשוי להיות בעייתי באקלים המקומי.
לצד הגה עם טווח כיוון מרשים יש גם מושב נהג נוח ותומך היטב. מרחב המחיה ליושבים מאחור צפוף יחסית ולא יכיל בנוחות מבוגרים. בעיקר לא במושב האמצעי המנוטרל לחלוטין ממרווח לרגליים. נפח למטען? 84 ליטר בתא סמלי לפנים, 407 ליטר סבירים מאחור.
איך נוסע: כמו לטורבו (שום קשר למגדש כמובן), גם ל-4S צמד מנועים חשמליים – קדמי שמחובר לגלגלים הקדמיים באופן ישיר ואחורי שמחובר דרך תמסורת עם שני יחסי העברה. התפוקה המשולבת היא 530 כ"ס במצב ספורט+, 435 כ"ס בשאר הזמן. נתון הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש עומד על 4 שניות - וזה מרגיש מהיר יותר. בגרמניה, שני זינוקי מצערת מלאה רצופים עם הטורבו S (עם 761 כ"ס) דרשו הפוגת מה, בדיוק כמו שאנשי פורשה הזהירו. כאן אפשר אחד יותר לפני מנוחה קלה.
יש להניח שבעלי טייקן ינצלו את השיגור המסחרר הזה מדי פעם, אך גם האצות הביניים הן משהו שלא לגמרי מהעולם הזה. 911 טורבו לא תהיה איטית יותר, אבל כאן מדובר בשקט כמעט מופתי. והסנסציה הזו של מעבר ממהירות זחילה לקצב המראה ללא קול כמעט - פחות רעש רוח, יותר רחש צמיגים רחבים - מעלה חיוך ענק פעם אחר פעם.
מיתלי אוויר הם ציוד תקני והם מסייעים לנסיעה נוחה יחסית לרכב בעל פוטנציאל דינמי גבוה כל-כך. אבל ההפתעה הגדולה שמורה דווקא להתנהגות כביש מושחזת. היא אמנם לא דינמית כמו 911 GT3, לא חזקה כמו הטורבו S וללא ספק עם פחות היזון חוזר מקאיימן GT4. אבל היא עושה את הכל בלי קול. והיא שוקלת 2.2 טון אבל מצליחה להעלים את תוספת המשקל באופן די פלאי. אפילו מערך הבלמים מצליח להמנע כאן מהתחושה העצית שמתלווה למערכות אוגרות אנרגיה אחרות.
ולחלק מעט פחות חיובי. ראשית, אפשר היה להעניק לנהג עוד אפשרויות בחירה לאגירת אנרגיה מסיעת-מצבר. שנית, מצברי 79.2 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי של 407 ק"מ. אבל המרחק הזה מאוד מאוד תיאורטי ובמציאות בה לא תשתדלו יותר מדי לחסוך, תהיה קרובים יותר ל-350 ק"מ. המשמעות היא שכל נסיעה ארוכה צריכה להיות מחושבת היטב.
ולכן אנחנו ממליצים על מצברי 93.4 קוט"ש גדולים יותר שמעלים המחיר באופן ניכר, אבל יעניקו מחד תוספת של כמה עשרות ק"מ חשובים וידך, יסייעו לטעינה מהירה בהספק 270 KW לעומת 225. כשיהיו תחנות כאלה בארץ - העמדות המהירות ביותר אצלנו הן בהספק של 150 KW.
4 צפייה בגלריה
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: ליתיום-יון 79.2 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 530 כ"ס / 65.3 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 496.3 ס"מ
  • רוחב: 196.6 ס"מ
  • גובה: 137.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290 ס"מ
  • משקל: 2,215 ק"ג
  • נפח תא מטען קדמי/אחורי: 407/84 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4 שניות
  • מהירות מרבית: 250 קמ"ש
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 905 אלף שקל