תכירו את איוויס (AIWAYS), יצרנית רכב חשמלי קטנה וצעירה מאוד משנחאי. רק בת ארבע שנים, אחת מעשרות - שלא לומר מאות - חברות זעירות שתפחו עם המעבר לחשמל - ובמקרה הזה, עם לא פחות משאיפות מבוססות לכבוש את השוק האירופאי. וזה אומר שאם אתם רואים אותה כאן, זה לא מכיוון שמישהו הניח את ידו על הזדמנות לשנע ארצה מותג סיני בקושי מוכר בתקינה ייעודית לשיווק מוגבל למאות יחידות וזהו.
4 צפייה בגלריה
איוויס U5
איוויס U5
(צילום: ניר בן זקן)
איוויס היא הדבר האמיתי, בינתיים רק עם שני דגמי פנאי (כמובן). השני והמסוגנן יותר, תחת השם U6, יגיע לקראת סוף השנה. את ה-U5 ששיווקו החל בימים אלה בארץ, לקחנו לנהיגה ראשונה של כמה מאות קילומטרים. אגב, ישראל היא מדינה שישית בסך הכל - אחרי גרמניה, צרפת, הולנד, נורווגיה ובלגיה - בה היא משווקת מכוניות. והיא עושה זאת כחלק מצונאמי סיני-חשמלי שצפוי לנחות כאן בחודשים הקרובים.
על הנייר, ה-U5 מבטיח המון. עם עיצוב ייחודי, אבזור עשיר וטווח נסיעה תיאורטי מרשים של 400 ק"מ, נתון המעמיד אותו מול דגמי יוקרה כמו אודי e-טרון ומרצדס EQC. וכאן מגיע החלק הטוב, שכן לכל זה מוצמד תג מחיר של רכבי פנאי בממדים דומים אבל בעלי מנוע בנזין.
4 צפייה בגלריה
איוויס U5
איוויס U5
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: איזו הפתעה מרעננת. איוויס U5 רחוק מלהיות מושלם כמובן. פה ושם הוא מציג מחלות ילדות של יצרן חדש עם השתדלות יתר וחוסר טעם (פלסטיק שנראה כמו אלומיניום, באמת?), אבל גם בקרת איכות שאינה מושלמת ובעיקר שתי נקודות מינוס בולטות - טווח נסיעה צנוע באופן מובהק מהמוצהר וציון בטיחות נמוך במבחני ריסוק. ובנוגע לשוק הישראלי, גם יבואן שצריך עדיין להוכיח עצמו.
אבל זה רק חלק מהסיפור. שכן הרושם הראשוני מהרכב החדש והמותג הצעיר מאוד חיובי, הרבה יותר מכפי שצפינו. הוא נראה טוב ובוגר מהצד, מקורי ומעניין מאוד בחזית. יש לו תא נוסעים מאוד מאוד מרשים הן מבחינת אבזור והן מראה ואווירה, לצד מרחב פנים יוצא דופן. מערכות הבטיחות המתקדמות שלו עשירות יחסית ונוחות הנסיעה והתנהגות הכביש מרשימות למדי ואינן נופלות ממרבית האירופאיות, שלא לומר כולן. וכל זאת עם תג מחיר שמיישר קו עם דגמי פנאי רגילים בעלי מנוע בנזין.
ובעוד מכוניות חשמליות היו עד כה בעיקר כאלה המתאימות לקהל המאמץ טכנולוגיה חדשנית ומוכן לחיות עם מגבלותיה, ה-U5 הוא דגם ראשון שמאפשר לחשמל להשתלב מלא-מלא במיינסטרים של השוק.
ואם לא הבהרנו את זה עד עכשיו, ההתרשמות שלנו מאוד מאוד חיובית ולטעמנו, ה-U5 בהחלט יכול להתמודד על תואר הרכב המפתיע ביותר שנחת כאן בשנים האחרונות. אנחנו כבר סקרנים לנהוג בדגם השני של המותג. עד כדי כך.
איך נראה: ה-U5 מעורר כמויות מסחריות של תשומת לב, יותר מכל דגם אחר בו נהגנו לאחרונה וזה כולל אקזוטיקה מבית פורשה, פרארי, אסטון מרטין או בנטלי. בזמן שהצללית סטנדרטית (ונאה) יחסית עם ידיות דלתות נשלפות והאחוריים מעניינים למדי, החרטום מושך אליו סקרנים ללא הרף. ברמזור, בנסיעה ובעיקר כמובן בחניה. עם יחידות תאורה ייחודיות, והיעדרה הבולט במיוחד של סבכה קדמית שאינה נדרשת ברכב חשמלי.
4 צפייה בגלריה
איוויס U5
איוויס U5
(צילום: ניר בן זקן)
ולמרות שזו אינה משימה קלה כלל ועיקר, תא הנוסעים מרשים עוד יותר. בפשטות, סביבת הנהג מאוד נאה ולבטח אחת העדכניות בהן נתקלנו לאחרונה. נקיה לגמרי ממתגים כאילו מדובר היה בשריד מיותר מעידן נכחד, עם לוח מחוונים הכולל מסך מרכזי ושניים לצדו ("7 ופעמיים "4.2), וכמובן מסך מגע גדול "12.3 עם תצוגה סופר איכותית עליו מתבצעת השליטה בכל המערכות, כשתפעול בקרת האקלים מתבצע באמצעות משטח מגע.
איכות החומרים מרשימה למראה וגם אם לעיתים מעט פחות למגע, סביבת הנהג והנוסעים לא פחות משומטת לסת וכזו שאינה משפילה מבט מול חלק ממותגי יוקרה מוכרים ודגמים יקרים פי כמה. המושבים נוחים ותומכים היטב עם בעיה אחת קלה - אין כיוון גובה למושב הנוסע. יש שקע USB מלפנים, אחד מאחור ואחד בסמוך למראה המרכזית (חיבור למצלמת דרך).
ביקורת? יש. וילון חלון השמש אינו אוטם היטב, אין מספיק תאי אחסון (ותא כפפות אין כלל). חוגת-בורר הילוכים אינה חביבה עלינו ובשונה מהמקובל במערכות דומות, אין שילוב למצב חניה (P) אם הנהג לא עשה זאת. שטיח הרצפה נטול מנגנון עיגון ומחליק לפנים מתחת לדוושות, לא משהו שאתם רוצים לגלות בזמן חירום (וקבוצת טויוטה תוכל להעיד על כך). מהיבואנית נמסר כי מנגנון עיגון לשטיח בצד הנהג נמצא בפיתוח. בינתיים היינו ממליצים על הסרת השטיח או הצמדתו באמצעי כלשהו. בכל מקרה, לא לנהוג כך.
להשלמת ההתרשמות החיובית, ה-U5 גדול מהמקובל בקטגוריית רכבי פנאי משפחתיים. בהשוואה לטויוטה ראב4 הוא ארוך בלא פחות משמונה ס"מ (468 ס"מ), בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-11 ס"מ (280 ס"מ). ובהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור נדיב מאוד ודומה לזה של רכבי פנאי גדולים ממש, עם אפשרות להסיע שם מבוגרים גבוהים במיוחד, גם כאשר הם יושבים מאחורי נהג ונוסע בסביבות ה-1.90 מ'. לתא המטען נפח צנוע יחסית (432 ליטר) והוא נטול גלגל חלופי, אבל יש תא נוסף מתחת למכסה הקדמי לטובת אחסון כבל הטעינה.
רשימת האבזור מרשימה וברכב המבחן כוללת ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית ומחוממים, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח "חכם", משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19. הוא גם מצויד בסוללת מערכות בטיחות מתקדמות הכוללת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית התרעת שטח מת וערנות נהג מתקדמת המנטרת מבט ומתריעה על הסטתו לפרק זמן מוגזם.
נקודה בעייתית חשובה - במבחני ריסוק שערך ב-2019 ארגון הבטיחות EuroNCAP, זכה ה-U5 בשלושה כוכבים בלבד, בעיקר עקב כרית אוויר צדית שלא הגנה כראוי על הנהג, זיהוי תמרורים לא מוצלח ומידע לא אמין לנהג, כמו גם הגנה גבולית ופחות מכך על הולכי רגל. עם זאת, היצרנית הודיעה כי שיפרה מאז את יכולת מערכות הבטיחות ולדבריה, בסוף שנה זו צפוי מבחן חוזר בו היא מקווה להשיג ציון גבוה משמעותית.
איך נוסע: מנוע חשמלי מפיק 204 כ"ס שעוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. זמינות הכוח המיידית מאפשרת זינוק ראשוני נמרץ מהמקום - 7.8 שניות ל-100 קמ"ש, 2 שניות פחות מפיז'ו e2008 למשל - אבל במהירויות גבוהות יותר, התאוצה פחות מרשימה. יש שלושה מצבי בלימה רגנטיבית (נקבעת על גבי מסך המגע), אבל ללא אפשרות לעוצמה מירבית שמאפשרת לוותר על דוושת הבלם. התפעול דרך מסך המגע מונע אפשרות מעבר בין עוצמות בלימה תוך כדי נסיעה כמקובל בדגמים אחרים המצוידים לשם כך שיטה עדיפה משמעותית עם מנופים מאחורי ההגה.
4 צפייה בגלריה
איוויס U5
איוויס U5
(צילום: ניר בן זקן)
מצברי 63 קוט"ש מאפשרים לדברי היצרנית ומחשב הדרך 400 ק"מ של טווח, אבל הטווח הריאלי נמוך משמעותית. בדיקה בלתי תלויה באירופה העלתה כי ביום חורפי וקר (3 מעלות) עמד הטווח במהירות קבועה של 100 קמ"ש על 260 ק"מ. אנחנו השגנו 300 ק"מ בנהיגה רגועה מאוד ביום אביבי נעים, עם צריכת חשמל של 20.2 קוט"ש ל-100 ק"מ. טעינה מהירה (90DC) מילאה את המצברים מ-10% ל-80% בתוך 35 דקות.
איכויות נסיעה? הופתענו שוב לטובה. לא רק שבמהירות איטית הן גבוהות ולכל הפחות משתוות לחשמליות אירופאיות מודרניות, עם מיתלים שמכוילים לנוקשות יחסית אבל כזו השומרת על ספיגה טובה לצד יציבות מרכב. הן מפתיעות עוד יותר במהירות גבוהה ותחת עומס בכביש מפותל, בעיקר בהתחשב במשקל עצמי שנושק ל-1.8 טון. היינו שמחים ליותר תחושה בהגה (למרות אפשרות בחירה בין שלושה מצבי תגבור) ובבלמים, אך אלה נקודות תורפה מוכרות של כל החשמליות כמעט.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: ליתיום-יון 63 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 204 כ"ס / 31.6 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 468 ס"מ
  • רוחב: 186.5 ס"מ
  • גובה: 170 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 280 ס"מ
  • משקל: 1,770 ק"ג
  • נפח תא מטען: 432 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.8 שניות
  • מהירות מרבית: 163 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): שלושה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 172.5 אלף שקל (157.5 אלף שקל)