שלוש שנים לאחר ההכרזה על הפיכת קופרה לחטיבת ביצועים נפרדת מסיאט, נוחתים דגמי המותג בישראל. על המהלך חתום מנכ"ל סיאט הקודם, לוקה די מאו (שעבר מאז לתפקיד יו"ר רנו), אשר הניח כי כך תהיה סיאט מסוגלת לחדור את תקרת הזכוכית העומדת בפניה כמותג בסיסי בהיררכיה של קונצרן פולקסווגן, עם פניה לקהל בוגר ובעל אמצעים פיננסיים אחרים. כזה שיהיה מוכן לשלם רבע מיליון שקלים וצפונה עבור מכונית מבית סיאט.
3 צפייה בגלריה
קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור
(צילום: ניר בן זקן)
הפורמנטור הוא דגם ראשון שישווק רק תחת מותג קופרה, בשונה מלאון ואטקה העומדים לצידו באולם התצוגה אך מבוססים בכל זאת על גרסאות רגילות של המותג הספרדי. הפורמנטור, וזה ברור כבר במבט על הצללית הייחודית, מנסה להיות הכל מהכל: גם רכב פנאי אבל לא גבוה ומגושם, גם שימושי כמשפחתי, אבל עם ביצועי ספורט ויכולת דינמית גבוהה. גם עם שורשי סיאט, אבל גם עם קיצוניות ויזואלית שמותג האם לא יכול ורוצה להרשות לעצמו.
סיכום: קופרה פורמנטור הוא רכב מאוד מאוד מרשים, שמצליח לסמן V על כמעט כל בוקסת תכונות רלוונטית. יש לו מראה ייחודי ומרשים מאוד. תא נוסעים שימושי מרווח. הוא מרגיש איכותי וללא ספק מאובזר וכן, היכולת הדינמית שלו וביצועי המנוע מרשימים מאוד. עוד יותר מרשימה היא העובדה שהוא מרגיש בטוח ונינוח גם בידיים פחות מיומנות, בין היתר בזכות הנעה כפולה, תנוחת ישיבה מצוינת וראות טובה.
אין ספק ש-260 אלף שקלים ירחיקו אותו מידי רבים מרוכשי סיאט הקלאסיים, והוא בקלות הדגם היקר ביותר של המותג בגרסת הביצועים הבכירה. אבל, בשוק המקומי אין לו ממש מתחרה ישיר. פולקסווגן טיגואן R לא משווק כאן, יונדאי טוסון N יגיע אולי בעתיד, לאחר שיוצג. רכבי פנאי אחרים עם ביצועים דומים עולים הרבה, הרבה יותר. למען האמת, בסכום הכסף שעולה הפורמנטור תוכלו לרכוש רק גרסאות בסיס של רכבי פנאי קופמקטיים יוקרתיים. עם ביצועים שאינם מתקרבים אפילו לאזור, עם רשימת אבזור דלה משמעותית ומראה-הופעה שגרתיים לחלוטין. בחירה קלה מאוד לטעמנו.
איך נראה: המראה משלב היטב בין מאפיינים אתלטיים לאלמנטים מקובלים ברכבי פנאי והתוצאה מצוינת לטעמנו. באפור מט האגרסיבי ושלל מסיטי האוויר הוא מושך הרבה מאוד תשומת לב, לרבות סמלי מותג שלא מוכרים כאן וצליל מפלט רועם במצב ספורט. בקיצור, אם אתם שייכים לזן דיסקרטי-סולידי, זו לא המכונית עבורכם.
סביבת הנהג איכותית ונעימה לעין עם מעט יותר מדי מאפייני המותג האח אודי, מכפי שהיינו רוצים לראות. אין כאן הצטעצעות מיותרת אבל אפשר היה לוותר על חזרה מעייפת מדי של גווני הברונזה מאפייני המותג. המושבים מעניקים תמיכה משובחת לגוף כרצוי במכונית ספורטיבית ובהתאם, לא תמצאו כאן מושב גבוה ושולט בסגנון האהוב על רכבי פנאי, כן ישיבה נמוכה יותר שמסייעת לנהיגה ספורטיבית עם צורך במידע רצוף מתחתית הרכב.
3 צפייה בגלריה
קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור
(צילום: ניר בן זקן)
יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע גדול ("12) ממנו נשלטות מערכות הרכב השונות. זה מרשים אסתטית אבל מסורבל מאוד לתפעול. עם כל הכבוד לרצון למעט במתגים פיזיים לטובת מראה "נקי", זה מעייף, מתסכל ואפילו מטריד ברמה בטיחותית תוך כדי נסיעה. גם המתגים על ההגה פוזרו באופן שנראה כנראה למישהו נכון, אבל לא לנו. הבחירות שם אקראיות ולא אינטואיטיביות. אפילו מתג בחירת מצב נהיגה מתבקש (ברור, עם לוגו קופרה) בודד שימנע דפדוף והושטת יד ארוכה ימינה (כפי שמשווק באירופה) אין כאן. חבל.
בהשוואה לסיאט אטקה למשל, לפורמנטור עוד חמישה ס"מ באורך ובבסיס הגלגלים (445 ו-268 ס"מ בהתאמה), ובהתאם הוא נעים יותר למחייה מאחור. היושבים שם גם זוכים לצמד שקעי USB ופתחי מיזוג עם שליטה נפרדת. תא המטען קטן ב-65 ליטר, אך עדיין שימושי (420 ליטר) ועם גלגל חלופי תחתיו.
רשימת האבזור כוללת בין היתר ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי למושב נהג, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19. יש 10 כריות אוויר (כולל כרית בין הנהג לנוסע, בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך נוסע: הפורמנטור משווק בישראל עם שני מנועי בנזין מוגדשים - 1.5 ליטר (150 כ"ס) כגרסת בסיס בכאילו, כזו שתאפשר לרוכשים להוציא מעט (כסף, יחסית) ולקבל הרבה (תשומת לב), או 2.0 ליטר עם 310 כ"ס, תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד והנעה כפולה קבועה כמו במקרה של רכב המבחן. הדבר האמיתי.
הביצועים טובים מאוד, בעיקר הזינוק מהמקום (4.9 שניות ל-100 קמ"ש) שהודות לבקרת שיגור קל מאוד לביצוע. אלא ששילוב המנוע-גיר אינו מושלם לעיתים. תחת עומס ניכרו קצת שיהוקים מפתיעים למרות שפעולתם נינוחה וחלקה בנסיעה עירונית וזחילת פקקים. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה - 9.4 ק"מ לליטר.
יש בורר מצבי נהיגה המשנה את פעולת המערכות השונות (מנוע-גיר, קשיחות בולמים האדפטייבים, תגבור הגה ועוד) ואת צליל המנוע, תוך שילוב סעפת פליטה אקטיבית וחיזוק באמצעות הרמקולים. אפשר היה לוותר על הזיוף האלקטרוני לטובת קצת יותר דרמה אותנטית במצב קופרה. כיול המיתלים הוא על הצד המוצק, עם יכולת ספיגה סבירה במהירות נמוכה או אף טובה במצב "נוחות", ופעולה רהוטה עוד יותר במהירות גבוהה.
3 צפייה בגלריה
קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור
(צילום: ניר בן זקן)
היכולת הדינמית גבוהה כצפוי, טובה מזו של קופרה אטקה הודות למפסקי סרנים רחבים יותר מלפנים ומאחור ומרכז כובד נמוך יותר. התגובה לפקודות היגוי מהירה ומרגישה בטוחה, מבלי להפוך לתזזיתית. ביציאה מהפניות דואגת ההנעה הכפולה לשיגור יעיל ללא החלקת צמיגים גם לאחר ביטול הבקרות האלקטרוניות. הביטחון שמעורר סט הבלימה (310-340 מ"מ לפנים אחור) מרשים לא פחות.
חשוב מכל, הפרומנטור לא מחייב כישורי נהיגה מיוחדים כדי לעמוד בקצב של נהג קופרה לאון מיומן בכביש הררי ומפותל, בעיקר כשמדובר באספלט פחות ממושלם. וגם אם הוא לא מהנה, מתקשר, חד ומדויק כמו חברות קבוצת המשפחתיות ספורטיביות, הוא שימושי מהן משמעותית. אופציה.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 310 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט: 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
  • אורך: 445 ס"מ
  • רוחב: 183.9 ס"מ
  • גובה: 152.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,644 ק"ג
  • נפח תא מטען: 420 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.9 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.6 ק"מ לליטר, 198 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 10
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 260 אלף שקל