מכוניות משפחתיות עם חמש דלתות, האצ'בק בלשון עולם הרכב, שייכות באופן מסורתי לקטגוריה החשובה ביותר בשוק הרכב האירופאי. אצלנו לעומת זאת, דגמי סדאן עם ארבע דלתות ותא מטען נפרד זוכות להעדפה ברורה עליהן, ללא הצדקה של ממש - לפחות לא מבחינת שימושיות ובדרך כלל, גם מבחינת מכללים.
9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה קיה סיד
סקודה סקאלה קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)
קחו למשל את סקודה סקאלה שנחתה כאן לאחרונה כמחליפת הראפיד הוותיקה, דגם שיכול בקלות להשתלב מבחינת ממדים עם משפחתיות (ולהציע יתרון מחיר ניכר), אבל לא תטעו אם תראו בה סופר-מיני מוגדלת, שכן היא מבוססת על הפלטפורמה הייעודית של קונצרן פולקסווגן לדגמים אלו. מול מי ניתן להציב אותה? קיה סיד העדכנית למשל, המכונית הזולה ביותר בקטגוריית משפחתיות האצ'בק. עד היום.

קיה סיד

9 צפייה בגלריה
קיה סיד
קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 140 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 206 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 17.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית והתראת ערנות נהג
מחיר: 129 אלף שקל

סקודה סקאלה

9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה
סקודה סקאלה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.9 שניות, 199 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 19.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (התראת שטח מת ברכב המבחן)
מחיר רכב מבחן (בסיס): 126 אלף שקל (118 אלף שקל)

עיצוב ותאי נוסעים

עיצוב מעולם לא היה מנקודות החוזק של סקודה, והסקאלה החדשה אינה יוצאת דופן. למרות אחוריים נאים יחסית, המראה הכללי נטול כל שאר רוח ורחוק מלהרשים. קיה סיד, למרות שהתייצבה למבחן בגרסת בסיס עם כיסוי פלסטיק לחישוקים (אכן, טאסות) - נראית טוב יותר תוך שהיא משלבת יחידות תאורה צרות נאות מלפנים עם רביעיית נורות לד בסגנון פורשה, ובצללית קורה C רחבה יחסית עם מראה דמוי-קופה. נא לא לטעות, היא רחוקה מלסובב ראשים, אבל במבחן המראה היא מנצחת.
9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה קיה סיד
סקודה סקאלה קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)
התוצאה הפוכה בתא הנוסעים. עיצוב הפנים וסביבת הנהג של הצ'כית מרשים יותר, עם שילוב גוונים לריפודים ולדיפונים, גימורי אלומיניום שנראים מצוין ומסך מגע ("8) איכותי. גרסת המבחן הוסיפה גם תאורת אווירה מרשימה ולוח מחוונים דיגיטאלי משובח. פחות אהבנו את בקרת האקלים עם שליטה על עוצמת המאוורר (רק) דרך מסך המגע. גם כאן, כמקובל בסקודה מודרנית, יש רעיונות שימושיים לרוב כמו מגירות אחסון מתחת למושבים הקדמיים, תא ייעודי לכסף קטן מימין להגה ומגרעת למטריה בדלת הנהג.
הקוריאנית שמשווקת כאן ברמת אבזור בסיסית בלבד, מרשימה הרבה פחות. השחור השולט מייצר אווירה קודרת מדי. בקרת האקלים מכאנית ואין פתחי מיזוג נפרדים לאחור. למסך המגע ("8) רזולוציה נמוכה ובסך הכל, היא נראית מיושנת בהשוואה. מושב הנהג ראוי לציון חיובי עם תמיכה טובה יותר בגוף אך למושב הנוסע חסר כיוון גובה. טווח כיוון גדול להגה המאפשר תנוחת נהיגה עדיפה, אך בסך הכל הסיד מדווחת לסביבה - כאן חוסכים.
9 צפייה בגלריה
קיה סיד
קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)
לשתיהן בסיס גלגלים זהה (265 ס"מ) אך הסקאלה ארוכה ב-5 ס"מ וגבוהה ב-2 ס"מ, ובהתאם מציעה מרחב מחיה טוב יותר לרגליים ולראש לצד כניסה ויציאה נוחות יותר. היושבים מאחור נהנים גם מצמד שקעי טעינה (USBc) ומפתחי מיזוג נפרדים. לשלושה נוסעים לעומת זאת יהיה נוח יותר בקיה תודות למרחב כתפיים טוב יותר ורצפה שטוחה, לעומת תעלה במרכז הרצפה בסקאלה. גם תא המטען של סקודה גדול יותר (429 ליטר לעומת 395 ליטר), בעל מפתח רחב יותר וכולל שקע V12 וגלגל חלופי בגודל מלא - לעומת זמני בקיה.
רשימת האבזור של הסקאלה הנבחנת, הבכירה מבין שתיים המשווקת כאן, עשירה יותר. היא כוללת מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים ("16 בקיה). לשתיהן מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בלימה אוטונומית ושמירה על נתיב. לקיה יש תאורה דינמית והתראה על ערנות נהג, לסקודה בקרת שיוט אדפטיבית וברכב המבחן גם התראת שטח מת.
9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה
סקודה סקאלה
(צילום: ניר בן זקן)

יחידות הנעה וביצועים

סיד משווקת כאן עם מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.4 ליטר עם 140 כ"ס, בעוד הסקאלה מסתפקת בליטר בודד, שלושה צילינדרים ו-115 כ"ס, בשני המקרים עם תיבות שבעה הילוכים כפולת-מצמד. על הנייר הקיה אמורה להיות מהירה משמעותית, וגם על הכביש כך הדבר. הסיד זריזה יותר בזינוק מהמקום כמו-גם בתאוצות ביניים, ונהנית בין היתר מיחידת הנעה נעימה הרבה יותר, עם אופי לינארי ופעולה שקטה יותר בנסיעה.
המנוע בצ'כית רועש יותר ומסגיר את מוצאו (שלושה צילינדרים) בעיקר בסל"ד בינוני. גם תיבת ההילוכים של סקודה אינה מרשימה במיוחד. היא קופצנית לעיתים בתחילת נסיעה, ממהרת להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק ומאחרת בהורדתם לצורך עקיפה נמרצת או חזרה למהירות שיוט אחרי האטה, לרבות תנודות מיותרות המתלוות לכך.
במפתיע, למרות שהיא מצוידת במנוע צנוע נפח והספק, הפער בצריכת הדלק אינו גדול. אמנם לטובת סקודה, אך במעט בלבד: 11.8 לעומת 11.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
9 צפייה בגלריה
קיה סיד
קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)

נוחות והתנהגות

כיול המיתלים של הסיד מוצק ונוקשה יחסית, אך היא בכל זאת הנוחה מהשתיים, עם שילוב טוב יותר בין יכולת ספיגה לשמירה על ריסון מרכב, בין היתר תודות למתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי לעומת קורת מתח בסקאלה). הסקאלה לעומת זאת מעבירה לתא הנוסעים את שיבושי הסלילה המקומית והבחירה להתקין בגרסה הנבחנת צמיגים נמוכי חתך לא מסייעים לכך. גם בידוד הרעשים בשיוט פחות מרשים, עם נוכחות גבוהה של אוושת רוח וצמיגים, וכמובן מנוע שמתמקם כ-500 סל"ד גבוה יותר.
גם מבחינה דינמית הסיד מציגה עליונות, עם תגובות טובות, מהירות ומדויקות יותר לשינויי כיוון, זוויות גלגול מבוקרות טוב יותר ואחיזת כביש גבוהה. ההגה חד ומדויק ומציע משקל טבעי מתאים. הסקאלה אמנם בטוחה וצפויה אבל מסתדרת פחות טוב עם משקל נוסעים ו-או תמרוני התחמקות בעת צרה. תת ההיגוי בה ניכר מאוד, זוויות הגלגול מודגשות והעברות המשקל הקיצוניות יחסית מזמינות פעולה אגרסיבית ומוקדמת מדי של בקרת היציבות.
9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה
סקודה סקאלה
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

כמעט מכל בחינה, קיה סיד היא הטובה מהשתיים. היא נראית טוב יותר, מבצעת טוב יותר ואפילו מתמודדת טוב יותר עם המפגע הנקרא אצלנו כביש. היא גם תתגמל יותר את חובב ההגה, ובכל זאת היא אינה מנצחת. שכן בתת הקטגוריה משפחתיות-קומפקטיות-קטנות-זולות, לכל המוזכר יש משמעות משנית. מחיר רכישה ותא נוסעים מאובזר ומרווח, הם אלה הקובעים.
ומבחינה זו, הסקודה מנצחת בקלות. שכן לצד תא הנוסעים הכמעט-מעליב של קיה, היא מציגה סביבת נהג-נוסעים שיכולה בקלות להשתלב בדגמים יקרים משמעותית. ואם בכסף עסקינן, גרסת הכניסה שלה זולה בכ-10% מהסיד היחידה שמשווקות אצלנו. היא אמנם אינה מציעה אלטנטיבה ראויה למשפחתיות "אמיתיות" כפי שינסו לשכנע אתכם סוכני מכירות נמרצים, ומרגישה יותר כסופר-מיני מגודלת ופחות כמביסת פולקסווגן גולף, אבל מול הסיד היא אינה מתקשה להוכיח כי בין האפשרויות הזולות, היא טובה יותר.
9 צפייה בגלריה
סקודה סקאלה קיה סיד
סקודה סקאלה קיה סיד
(צילום: ניר בן זקן)
פורסם לראשונה: 22:00, 25.12.19