סדרה 3 היא ככל הנראה הדגם המפורסם וללא ספק הנמכר ביותר של ב.מ.וו. כשהושקה לראשונה באמצע שנות ה-70 (E21) היא שווקה כקופה עם צמד דלתות. גרסת סדאן עם ארבע דלתות הצטרפה רק בשנות ה-80 (E30) וכך גם הפכה לקובעת רף היכולת הדינמית וההנאה מנהיגה בקטגוריה היוקרתית - מול אודי ומרצדס.
4 צפייה בגלריה
ב.מ.וו M440i xDrive
ב.מ.וו M440i xDrive
(צילום: ניר בן זקן)
אבל כבר שבע שנים שסדרה 3 בגרסת קופה אינה קיימת. זאת אומרת, קיימת אבל תחת שם אחר שכן מ-2013 היא נקראת סדרה 4. אלא שב.מ.וו זיהתה כי הקהל לא מאבחן אותן כשתי מכוניות שונות מספיק, והחליטה להקצין את ההבדל עוד יותר. שינויים במערכות מכאניות עולים כסף רב ואינם זוכים לקרדיט מספק, כך שעיקר המיקוד היה במראה.
וכך קיבלנו את ה-4 החדשה, עם סבכת כליות ענקית ומאוד שנויה במחלוקת מבחינה אסתטית. עוד נחזור אליה בהמשך, בינתיים נעדכן שנהגנו לראשונה ב-440, זו שעד הגעת ה-M4 תהיה הבכירה והיקרה בגרסאות הדגם. האם היא רק נראית אחרת ובכלל, עד כמה היא שונה מסדרה 3 שמהווה לה בסיס.
סיכום: אין ספק בכך שסדרה 4 החדשה טובה יותר מזו שאותה הוציאה לגמלאות, וגם יקרה יותר. ותוספת מחיר זו אחראית לתא נוסעים מודרני ומרווח מבעבר, לצד איכות נסיעה וביצועים משופרים בגרסה החזקה. מצד שני, מאז ה-325 של אמצע שנות השמונים ועד ה-435 היוצאת, גרסאות הקצה האלה הדגישו את חדוות הנהיגה. כאן, פחות.
ולכן, אם אתם מחפשים קופה מודרנית עם יכולת גבוהה ובעיקר איכות יוצאת דופן בכל פינה (ו-600 אלף שקלים לא מרתיעים אתכם), יש לכם אינספור סיבות לקחת את ה-4 החדשה לסיבוב ניסיון. אתם צפויים מאוד להתרשם, מאוד. אגב, אם רק הפוזה חשובה, 420 תשאיר לכם בכיס 160 אלף שקל. אם השימושיות על הפרק, סדרה 3 היברידית-נטענת עולה רק חצי.
עוד כמה מילים על האף: כריסטופר ווייל הוא האיש האחראי בב.מ.וו על המראה החיצוני של ה-4, וזה שלקח על עצמו את מלאכת ההסבר לחרטום הייחודי בראיון שבו לקח לאחרונה חלק. לדבריו, ב.מ.וו רצתה ליצור מכונית שנראית אחרת ובכל מקרה, מי שמעוניין בב.מ.וו קלאסית יכול לבחור דגם שונה, כך הסביר-הצטדק. חשוב יותר, לדבריו, אנשי המותג הבווארי מבינים כי יהיו לא מעט רוכשים שיבקשו להחליף את החרטום, בעזרת מספר מכובד של אופציות שמוצעות כבר בתעשייה. לא עניין של מה בכך למותג גאה כב.מ.וו.
4 צפייה בגלריה
ב.מ.וו M440i xDrive
ב.מ.וו M440i xDrive
(צילום: ניר בן זקן)
ובכלל, סבכת הכליות הזו מעט פחות דומיננטית במציאות, גם הודות ללוחית הרישוי המותקנת במרכזה. ומכל זווית אחרת סדרה 4 סופר-נאה, מרשימה ואפילו אלגנטית ומאחור היא נראית פשוט מצוין. טוב גם לזהות ויתור על מסיטי וכונסי אוויר מזויפים שיצרניות אחרות מחבבות כל כך.
תא הנוסעים זהה לסדרה 3, להוציא מושבים שונים עם תמיכה עדיפה (מושלמת לטעמנו עבור מכונית כביש) בגוף ומנגנון חשמלי המגיש את חגורות בטיחות לנהג ולנוסע שלצידו, אבזר נחוץ בהתחשב בעיגונה המרוחק עקב דלת הכניסה הענקית. החומרים איכותיים כמתבקש, שילוב הצבעים נעים מאוד לעין והתפעול קל ונוח דרך מסך מגע גדול מבעבר ("10.25 לעומת צג ללא מגע בגודל "8.8).
פחות אהבנו את לוח המחוונים הדיגיטלי העדכני של היצרנית ("12.3), שכולל מעט מדי אפשרויות התאמה אישית, ומד סל"ד שפועל שלא לצורך הפוך מהמקובל. הודות לגידול משמעותי בממדים (כ-13 ס"מ לאורך, 4 ס"מ לבסיס הגלגלים ו-2.5 ס"מ לרוחב), תנאי השירות ליושבים מאחור שופרו משמעותית. יש פתחי מיזוג נפרדים והמושב עצמו נוח יותר, עם מרחב מחיה שיאפשר - בניגוד לעבר - גם לבעלי קומה ממוצעת לשבת בנוחות, גם אם לפניהם יושב נהג גבוה במיוחד.
כפי שאפשר להניח מתג המחיר, בדלק היבואנית סימנו V על כל אופציה כמעט. מלבד בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית יש גם שמירה על נתיב, התרעת שטח מת כולל מניעת כניסה לנתיב לא פנוי וסיוע לנהג בתמרון חירום של התחמקות ממכשול.
איך נוסעת: ה-440 מצוידת במנוע שישה צילינדרים מוגדש המוכר של היצרנית, כאן עם 374 כ"ס (48+ מול הדגם הקודם), אותה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה בלבד. תוספת הכוח אחראית לשיפור בביצועים (4.5 שניות ל-100 קמ"ש, 0.4 שניות פחות) ובאופן כללי, מדובר בתחנת כוח מהמרשימות שיש כיום בתעשיית הרכב, לבטח הטוב ביותר של ב.מ.וו. חזק מאוד, חלק מאוד ומאוזן מאוד, עם זמינות כוח מצוינת שאחראית לנסיעת שיוט חלקה ונעימה לצד יכולת טיפוס סל"ד מצוינת עם פס קול מרשים. הוא מקבל סיוע ממערכת היברידית קלה (48V) שמסייעת לצריכת דלק טובה יחסית – 10.3 ק"מ לליטר. לא אהבנו את העובדה שלא ניתן לבטל את מערכת עצור-סע.
4 צפייה בגלריה
ב.מ.וו M440i xDrive
ב.מ.וו M440i xDrive
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס משמשת הפלטפורמה העדכנית של היצרנית (CLAR) המשותפת לסדרה 3, אך היא מחוזקת במקומות שונים במרכב, עם מפסק סרנים אחורי רחב יותר ולדברי היצרנית, מרכז הכובד נמוך בכ-2 ס"מ. תשמחו לשמוע שנוחות הנסיעה טובה ביחס למכונית מסוגה, בעיקר הודות לבולמי זעזועים אדפטיביים כציוד תקני, ולא תופתעו כנראה לקרוא שהיכולות הדינמיות גבוהות מאוד.
עם מערך מתלים מכויל היטב וגיאומטריה שאינה מתעקשת על תת-היגוי בטוח בכל מחיר, ועל כל אלה מערכת הנעה כפולה יעילה, ה-440 היא אחד מכלי הרכב היותר מהירים שנהג חסר ניסיון או כישרון (אבל עשיר) יכול לרכוש בארץ.
יש רק בעיה אחת כאן. זה מרגיש קל מדי, מזכיר את "כוון ותן גז" של המתחרה הגדולה מאינגולשטאט ופחות את הריגוש ותחושת החיבור למכונה של ב.מ.וו. נכון, עם הנעה כפולה קשה מאוד לחקות את הרגש שמעביר הגה המחובר לגלגלים לא מניעים, אבל אפשר היה לצפות לקצת יותר "התנהגות". הכל מרגיש מלאכותי מדי ועשוי היה להתקבל בהבנה עם מותגים אחרים, בב.מ.וו זה בולט יותר לרגש.
  • מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 374 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט: 51 קג"מ ב-1,900 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 477 ס"מ
  • רוחב: 185.2 ס"מ
  • גובה: 139.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,815 ק"ג
  • נפח תא מטען: 440 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.8 ק"מ לליטר, 178 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר: 589 אלף שקל