חטיבת היוקרה של יונדאי צעירה משמעותית ממתחרותיה, ורק לפני שבע שנים הוקמה כיחידה נפרדת בקונצרן הקוריאני, עם הפנים לצפון אמריקה. רק אשתקד הרחיבה את הפעילות גם לאירופה ולישראל, מה שלא מנע ממנה להציג כבר עתה ארסנל דגמים מתקדמים, איכותיים ומוערכים, כולל שלושה המונעים בכוח החשמל.
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שה-GV60, שונה. הוא דגם חשמלי ייעודי ראשון עבורה, כזה שיוצר במקור עבור הנעה חשמלית ולא אחד שעבר הסבה מבנזין מזהם. את הבסיס מעניקה פלטפורמת E-GMP הסופר מתקדמת של יונדאי איוניק 5 (משמשת גם את קיה EV6 שנחת כאן לפני ארבעה חודשים אך עדיין אינו משווק). אבל בהתאם למעמד, העיצוב שונה ויוקרתי יותר, תא הנוסעים עשיר באבזור וג'נסיס מבטיחה הקפדה יתרה על איכות וכיול מערכות.
סיכום: הפלטפורמה החשמלית הטובה ביותר בתעשיית הרכב כיום מוכיחה את עצמה שוב. כמו במקרה של האיוניק 5 העממי, ה-GV60 מתברג ישירות לפסגת הקטגוריה עם איכויות שיעשו למתחריו חיים קשים מאוד. במקביל, הוא מבדל עצמו מספיק מהאיוניק כדי להצדיק תג מחיר גבוה בהרבה. עם מראה יוקרתי יותר, תא נוסעים איכותי בהרבה, נוחות נסיעה ויכולת דינמית עדיפות.
מי שמעדיף מקסימום אקשן לשקל ומוכן לוותר על תחושת עושר, איכות ייצור והקפדה על הרכבה, יוכל לחסוך - מול הגרסה הנבחנת - כמה עשרות אלפי שקלים בטסלה מודל Y פרפורמנס. מי שיבקש דווקא מקסימום מרחב מחייה ולא יתעניין ביכולת דינמית או נוחות וקידמה, ימצא פרטנר עדיף בב.מ.וו iX3.
אך מי שרוצה לנהוג ברכב יוקרה חשמלי המתקדם ביותר, וביצועים ברמה של פורשה אינם חלק מחלומותיו הרטובים, יכול פשוט לבחור בגרסת הבסיס שלמעט מחסור בביצועים מסמרי שיער (אך עדיין די והותר לשימוש יומיומי, אפילו נמרץ), אינה נופלת מדגם הקצה הנבחן.
ברור, 295 אלף שקלים זה המון כסף. אבל ביחס לרכב יוקרה בכלל וחשמלי בפרט, רכישת ה-GV60 היא עסקה מעולה. ללא ספק הטובה ביותר שיש לג'נסיס להציע אך יותר מכך - בינתיים לפחות, הטובה ביותר בשוק הרכב המקומי.
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראה: העיצוב החיצוני של ה-60 מרשים מאוד, כולל החזית המוכרת של המותג עם פסי תאורה ייחודיים. חישוקי "21 גדולים (מדי) נראים טוב בניגוד לרבים מהמתחרים ויחד עם ידיות פתיחת דלתות מוסלקות, אחראים לצללית מרשימה עם חלק אחורי משתפל בחדות. יחד עם מסיט אוויר גדול בקצה דלת תא המטען ייצרה ג'נסיס מראה דינמי מבטיח. אין כאן כל מאמץ להיראות "עתידני" בדומה לאיוניק 5 או טסלה על שלל דגמיה, אבל מבחינתנו מדובר ביתרון.
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג מזכירה מאוד את זו של האחות איוניק, לטעמנו הטובה ביותר כיום בתעשייה, עם איזון מוצלח בין נוחות תפעול לתחכום. צמד מסכי "12.3 משמשים גם כאן כלוח מחוונים ומסך מגע, אך יש מתגים ייעודיים ונוחים לבקרת אקלים. קונסולה מרכזית "צפה" בין המושבים הקדמיים ממוקמת מעל רצפה שטוחה ונוחה בין הנהג לנוסע. שוב, פתרון משובח.
"כדור בדולח" מצועצע אחראי לשליטה על מצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה) ומהווה גימיק ילדותי מיותר, אך הוא עדיף בכל זאת על המוט המוזר והלא נוח ביונדאי. בכל מקרה, איכות החומרים גבוהה בהרבה מהאחות העממית, ומיישרת קו עם המקובל ביצרניות יוקרה גרמניות עם דיפוני עור ודמוי-אלומיניום נעימים מאוד לעין. גם המושבים טובים יותר, בעיקר מושב הנהג שמציע כיוון לתמיכת ירכיים וצד. שדה הראיה? מצוין לפנים ולצדדים.
למרות שהוא מבוסס על הפלטפורמה (המודולרית) של איוניק 5, ה-GV60 ממוקד ביוקרה ויכולת דינמית, ולכן הוא קצר ב-12 ס"מ (451.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים צנוע ב-10 ס"מ (290 ס"מ). כך שמרחב המחיה ליושבים מאחור נדיב ומאפשר להושיב שני מבוגרים גדולי מידות, אך הוא אינו עצום וחסר תחרות כמו באחות העממית. המידות הקומפקטיות אחראיות גם לתא מטען קטן יותר מאחור (432 ליטר, 100 ליטר פחות), ומלפנים (20 במקום 57 ליטר).
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
רשימת האבזור עשירה כבר בגרסת הבסיס הזולה מכולן וכוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום וקירור למושבים הקדמיים, חלון שמש (לא נפתח, אבל עם וילון אטימה מלא), מערכת שמע של B&O עם 17 רמקולים, מפתח חכם ושלט שמאפשר להסיע את הרכב לפנים-אחור צורך כניסה ויציאה מחניה צפופה. וכמובן, מערכת מצלמות המקרינות את פינות המרכב על לוח המחוונים בעת הפעלת איתות - לטעמנו אחד הפיתוחים המרשימים של העשור בתעשיית הרכב.
הגרסה הבכירה מוסיפה גם עיסוי במושב הנהג ובגרסה שתשווק - רכב המבחן שימש לתקינה - תשולב מערכת מצלמות במקום מראות, המקרינות את המראה לאחור על גבי צמד מסכים ייעודיים. יש לציין בהקשר זה כי עד היום כשלה כל יצרנית שניסתה זאת (בעיקר לקסוס ואודי) ולפחות לפי ביקורת מחו"ל, גם במקרה זה מדובר במערכת שמומלץ לוותר עליה.
אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המתקדמות המוכרות של הקוריאנים, לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי, ועל פתיחת דלת כאשר השטח לא פנוי.
איך נוסע: ה-GV60 משווק עם שלוש אופציות להנעה. החל במנוע חשמלי בודד (228 כ"ס) והנעה אחורית כבסיס, או הנעה כפולה כפועל יוצא של צמד מנועים חשמליים, עם 218 כ"ס מאחור ו-100 כ"ס מלפנים קדמי (318 כ"ס) בגרסת הביניים, או 217 כ"ס לכל אחד ו-435 כ"ס באופן קבוע (ו-489 כ"ס במצב 'בוסט' למשך 10 שניות) בגרסת הביצועים בה נהגנו.
בקרת שיגור מזניקה את הרכב הכבד ל-100 קמ"ש ב-4 שניות בלבד, מהיר מכל מתחרה אירופאי ואיטי ב-0.3 שניות בלבד מטסלה מודל Y פרפורמנס. חבל רק שג'נסיס-יונדאי לא השכילו לחסל את סחרור הגלגלים הקדמיים המיותר בזינוק חזק, אשר פוגע ביכולת ההיגוי תחת מצערת מלאה בתנאים מסוימים. הרשו לנו עם זאת להזכיר כי פעולות קיצוניות כאלה יבוצעו רק לעיתים רחוקות (מאוד, אם בכלל). גם בטסלה פרפורמנס, או בכל מתחרה אחר.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית היא המוכרת של יונדאי, מהטובות (אם לא הטובה ביותר) בתעשייה, עם אפשרות בחירת עוצמה ידנית בין מצב המדמה הילוך סרק ללא כל אגירת אנרגיה, למצב המאפשר ויתור כמעט מוחלט על הבלמים. בנוסף מציעה היצרנית מצב 'אוטומטי' נעזר רדאר, המתאים את עוצמת הרגנרציה לתנועה שסביב הרכב.
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
המצברים גדולים במעט מאלה שבאיוניק 5 (77.4 קוט"ש) וצריכת החשמל של צמד המנועים עומדת בפועל על 20.1 קוט"ש ל-100 ק"מ, כך שטווח הנסיעה הריאלי עומד על כ-380 ק"מ - נמוך מהנתון הרשמי של 466 ק"מ. כמו ביונדאי, גם כאן יש מצברים במתח גבוה (800V) מאפשרים טעינה אולטרה-מהירה (350DC) שתאפשר, כאשר יהיו כאן כאלה, טעינה ב-18 דקות בלבד מ-10% ל-80%. בעמדה מהירה קיימת (175DC) מדדנו 23 דקות.
הגרסה הבכירה של ה-GV60 מצוידת בבולמי זעזועים אדפטיביים המשנים קשיחות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, ולמצלמה סורקת דרך מלפנים. נוחות הנסיעה בהתאם טובה מאוד, עם ספיגת מהמורות מעולה - למרות חישוקי הענק - במהירות עירונית נמוכה, ושמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. גם בידוד רעשי רוח ודרך מפתיע לטובה, הודות לשמשות כפולות ומערכת יצירת הד חוזר מהרמקולים.
6 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
(צילום: ניר בן זקן)
כמובטח על ידי ג'נסיס, היכולת הדינמית גבוהה וטובה משמעותית מהאיוניק 5 המשפחתית. הודות לכיול מיתלים מוצק יותר ובסיס גלגלים קצר יותר, שניהם מסייעים לשיפור חדות ההיגוי והתגובות לשינויי כיוון, ונעזרים בצמיגי מישלן פיילוט ספורט EV מעולים.
ההגה מדויק ולמערכת הבלימה תחושה טבעית, בשונה מהמקובל והמתסכל במערכות אוגרות אנרגיה. בעיקר הרשימה אותנו מערכת ההנעה, עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור שמסייע לשגר את המכונית ביציאה מהפניה. יש גם מצב דריפט ייעודי, המבטל את המנוע הקדמי ומאפשר - על אספלט חלק או רטוב - החלקות אחוריים פוטוגניות. הסיכוי למצוא בעלי ג'נסיס שמנסים זאת קטן מסיכויי הזכייה בלוטו.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 77.4 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 489 כ"ס / 71.4 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 451.5 ס"מ
  • רוחב: 189 ס"מ
  • גובה: 158 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290 ס"מ
  • משקל: 2,220 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 20/432 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4 שניות
  • מהירות מרבית: 235 קמ"ש
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 439 אלף שקל