הונדה CR-V נחשב, יחד עם טויוטה ראב4, למייסד קטגוריית רכבי הפנאי אי שם באמצע שנות התשעים, קטגוריה שהפכה רבע מאה מאוחר יותר למרכזית בשוק הרכב. ועם יותר מ-10 מיליון יחידות שיוצרו מאז הוצג לראשונה, הוא נחשב לאחד הדגמים הנמכרים ביותר של היצרנית היפנית. בצפון אמריקה הוא עדיין להיט מכירות, אצלנו הרבה פחות, בין היתר בגלל תג מחיר גבוה ממתחריו וללא מערכת הנעה היברידית שיש למתחרה היפני הוותיק.
3 צפייה בגלריה
הונדה CR-V
הונדה CR-V
(צילום: ניר בן זקן)
ודווקא כשהוא בערוב ימיו, ובזמן שבצפון אמריקה כבר הוצג דור חדש לחלוטין, החליטה יבואנית המותג להנחית כאן את הגרסה ההיברידית, המבטיחה לשדרג את הביצועים ואת צריכת הדלק של גרסת הבנזין ששווקה עד כה. האם יש למתחרה הישיר מטויוטה ממה לחשוש?
סיכום: ה-CR-V ההיברידי לא מקיים את ההבטחה שהוצמדה להגעתו. מערכת ההנעה שלו מציגה אמנם ביצועים עדיפים על דף הנתונים, אבל בפועל זה לא קורה, והוא מרגיש עצל באופן מופגן בנסיעות בינעירוניות. ואם זה לא מספיק מאכזב, גם צריכת הדלק שלו - האמורה להעניק יתרון משמעותי, לא חסכונית בפער משמעותי מגרסת הבנזין. ולבסוף, הוא אינו כולל שורת מושבים שלישית, מהיתרונות הבולטים של גרסת הבנזין הקודמת.
אז כן, הוא נוח מאוד לנסיעה אבל רשימת האבזור שלו צנועה ותג המחיר שלו (235 אלף שקל) בגרסת הבסיס גבוה ב-45 אלף שקל מהגרסה המקבילה של המתחרה הישיר והמשובח, טויוטה ראב4.
במילים פשוטות, אין יותר מדי סיבות להעדיף אותו על ה-CR-V בנזין הרגיל, בוודאי שאין מספיק כאלה כדי להצדיק את מחירו מול המתחרים הישירים. הוא לא זה שיחזיר את הונדה למרכז הבמה ולא יסייע לה להתאושש ממיקומה העגום בטבלת המכירות. אולי כאשר יגיע הדור החדש, אבל לצער היבואנית זה לא צפוי לקרות בקרוב.
מה שונה: מערכת ההנעה ההיברידית שונה מאלו המוכרות של טויוטה או יונדאי למשל. היא כוללת מנוע חשמלי (184 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים והוא האחראי העיקרי למלאכת ההנעה. מנוע בנזין, עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר (145 כ"ס), משמש בעיקר כגנרטור למצברים ומתחבר ישירות לגלגלים הקדמיים (ללא תיבת הילוכים) בתאוצה חזקה. העברת הכוח לגלגלים האחוריים מתבצעת כמו בגרסת הבנזין בצורה מכאנית, על-ידי גל הינע ומצמד רב-דיסקי.
3 צפייה בגלריה
הונדה CR-V
הונדה CR-V
(צילום: ניר בן זקן)
אספקת הכוח המיידית והלינארית של המנוע החשמלי מאפשרת נסיעה חלקה ונעימה במהירויות עירוניות, ומבחינת ביצועים היא אמורה לחפות על עליית המשקל הצנועה (כ-70 ק"ג), עם זינוק רשמי ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות בלבד, 0.8 שניות פחות מגרסת הבנזין.
בפועל, כמעט כל נסיעה בינעירונית, גם בתוואי שאינו מאתגר במיוחד כמו שיוט על כביש 6 או עלייה בכביש 1 לירושלים, מדגישה את תחושת המאמץ והוא מרגיש חלש באופן מופגן. ובגלל רצועת כוח צרה במנוע הבנזין, הוא משולב היישר לסל"ד גבוה וקבוע המייצר שאון ניכר עד כדי הפרעה לניהול שיחה בין הנהג לנוסעים. בנסיעות ארוכות זה הופך למטרד מעייף של ממש.
במפתיע, צריכת הדלק טובה רק במעט מגרסת הבנזין בתנאים דומים, עם 10.2 ק"מ לליטר מאכזבים בהתחשב במערכת הנעה מתקדמת וייחודית כל כך. אגב, כושר הגרירה צנוע ועומד על כמחצית מזה של גרסת הבנזין (750 ק"ג).
מערכת בלימה רגנרטיבית מאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי עוצמה באמצעות מנופים מאחורי ההגה, אבל ההבדל בין המצבים אינו מובחן מספיק ולא מאפשר לוותר על שימוש בדוושת הבלם ברמה המרבית בדומה לחלק מהמתחרים. בנוסף, הפעלת רמות אגירת האנרגיה תלויות במהירות הנסיעה. רמה 3 רק מתחת ל-130 קמ"ש, רמה 4 רק מתחת ל-80 קמ"ש. לחיוב יש לציין את תחושת דוושת הבלם הטובה יחסית למערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
מה דומה: ה-CR-V נראה מגושם ומיושן ביחס לרכבי פנאי מודרניים. השינויים בסביבת הנהג מול הגרסה הרגילה צנועים, ומסתכמים במתגים – לא נוחים לתפעול - במקום ידית בורר הילוכים, המשלבים אוטומטית למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת.
איכות החומרים טובה בדרך כלל, אבל לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המגע קטנים למדי ("7 כל אחד), עם תצוגה מיושנת ותפעול שרחוק מלהבריק. ההגה מוצב בזווית אופקית מדי, עם סידור מתגי שליטה מסורבל. כן אהבנו את תא האחסון הגדול והמודולארי בין הנהג לנוסע, ואת הנוחות והתמיכה שמציעים המושבים הקדמיים. חבל רק שאין כיוון גובה מושב לנוסע.
3 צפייה בגלריה
הונדה CR-V
הונדה CR-V
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי, אבל את הגרסה ההיברידית לא ניתן לקבל עם שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה כמו בבנזין, ובכך מחוסל אחד היתרונות המרכזיים של ה-CR-V. גם נפח תא המטען (497 ליטר) צנוע ב-64 ליטר מגרסת הבנזין, והוא נטול גלגל חלופי.
למרות תג מחיר גבוה ממתחריו הישירים, רשימת האבזור צנועה, עם רשימה הכוללת בקרת אקלים מפוצלת, חימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור וחישוקי "18. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
נוחות הנסיעה טובה למדי הודות לכיול מתלים מוקפד ויכולת שיכוך מרשימה כמעט בכל טווח מהירות. היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, אבל זוויות הגלגול מוחשיות. יכולת השטח מפתיעה לטובה ודומה לגרסת הבנזין, עם העברה יעילה של הכוח לגלגלים האחוריים ויכולת התמודדות עם קרקע דלת אחיזה כמו שבילים חוליים.
  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 145 כ"ס ב-6,200 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 17.8 קג"מ ב-4,000 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 184 כ"ס / 32.1 קג"מ
  • תמסורת: יחס ישיר, הנעה כפולה
  • אורך: 460 ס"מ
  • רוחב: 185.5 ס"מ
  • גובה: 168.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 266.2 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,743 ק"ג
  • נפח תא מטען: 497 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.7 ק"מ לליטר, 166 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 235 אלף שקל