אחרי שנתיים שבהן לא הנחיתה כאן כל דגם חדש וסבלה מכך מאוד עם צניחה חדה בטבלת המסירות, מתחילה רנו לשווק את הארקנה. אמנם, לא פחות מארבע שנים לאחר שהוצג עבור השוק הרוסי שבו גם יוצר, ושנתיים לאחר שרנו הודיעה כי תשווק אותו גם באירופה, אבל בכל זאת, הוא כאן.
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה
רנו ארקנה
(צילום: ניר בן זקן)
הארקנה מבוסס על הקפצ'ור הקטן, אבל זוכה למראה פנאי-קופה עכשווי, פורמט חביב על יצרניות יוקרה וכעת גם על יצרניות ליבה. הוא גם דגם ראשון שרנו תשווק כאן עם מערכת הנעה היברידית חדשה, ובכך הוא מתייצב מול מתחרים מצליחים כמו טויוטה C-HR ויונדאי קונה. האם הוא מסוגל להעניק כאן לרנו את זריקת החיים שהיא כה זקוקה לה?
סיכום: הארקנה רושם לעצמו פלוס ראשון עם רענון אולם התצוגה של רנו, אבל הוא יותר מזה. הרבה יותר. הוא נראה מצוין הודות לעיצוב מושך, ובשונה ממתחריו מעניק ליושבים מאחור מרחב פנים ראוי, ומצליח כך להיות "משפחתי" כהלכה.
מערכת ההנעה החדשה של רנו נעימה מאוד בדרך כלל, צריכת הדלק טובה למדי ואיכות הנסיעה משובחת. אז כן, הוא מתאמץ מדי ולא נעים לנסיעה בכבישים מאתגרי מנוע, ובתפוסה מלאה היינו מתרחקים מהם, אבל הוא בהחלט יכול לראות את עצמו כחלק מצמרת הקטגוריה. ואלה חדשות מעולות עבור היבואנית.
איך נראה: מעולה. הארקנה מושך תשומת לב בכמויות מסחריות, יותר מכל דגם אחר של היצרנית, עם צללית דמוית קופה ששמורה בינתיים בעיקר לדגמים יקרים משמעותית כמו ב.מ.וו X4 ומרצדס GLC קופה. החרטום הוא המוכר והנאה של רנו, עם יחידות תאורה בעיצוב האות C. פחות אהבנו את צינורות המפלט המדומים שנראים מצועצעים והגיע הזמן להשליכם לפח האשפה של ההיסטוריה המוטורית.
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה
רנו ארקנה
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג כוללת ברכב המבחן לוח מחוונים דיגיטלי ("10) ומסך מגע גדול ("9.3), איכותי ונוח להפעלה. איכות החומרים טובה עם דיפונים דמויי אלומיניום, אך בורר ההילוכים מכאני ונראה מיושן בהשוואה ליחידות אלקטרוניות בדגמים מודרניים אחרים של רנו - כאלה שהושקו לפני פחות מארבע שנים.
המושבים (בריפוד משולב עור) מצוינים, שדה הראייה טוב לפנים ולצדדים אך פחות לאחור עקב השמשה הקטנה. ברכב המבחן יש גם חלון שמש (תוספת 5,000 שקל), אופציה שאינה קיימת במתחרים הישירים.
הארקנה חולק פלטפורמת CMF-B עם הקפצ'ור, אבל הוא גדול ממנו משמעותית. ארוך ב-34 ס"מ (457 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-8 ס"מ הדומה לזה של משפחתית מודרנית (272 ס"מ), ולכן מרחב הרגליים ליושבים מאחור טוב משמעותית, פחות לראש כתוצאה מהגג הגולש מטה. היושבים שם גם זוכים לפתחי מיזוג נפרדים ולשני שקעי USB. תא המטען דומה למקובל במשפחתיות (480 ליטר), עם מפתח גדול הודות למנגנון דלת חמישית.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב כציוד תקני, בעוד הגרסה הבכירה מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב והתרעת שטח מת.
איך נוסע: רנו משווקת אצלנו את הארקנה עם מערכת הנעה היברידית ייחודית ליצרנית, מהמעניינות מסוגה. היא משלבת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (94 כ"ס) עם שני מנועים חשמליים (49 ו-20 כ"ס), ובסך הכול מעבירה 143 כ"ס לגלגלים. זה לא הסוף, שכן מנוע הבנזין מחובר לתיבת הילוכים עם ארבעה יחסי העברה, החשמליים לשני יחסים. ולמי שמעוניין לשקוע עוד יותר בפירוט הטכני, גלגלי השיניים ישרים בניגוד למקובל, ללא מצמדים, כשעל העברת ההילוכים אחראי המנוע החשמלי הקטן. נשמע מאוד מורכב, עובד היטב.
אופי פעולת המערכת מרשים ברוב המצבים, עם אספקת כוח לינארית ושילוב חלק ונעים מאוד בין חשמל לבנזין. הוא מאפשר לשמור על קצב שיוט מזורז בכבישים מהירים ובוודאי עובד ללא בעיות בתנועה עירונית. גם צריכת הדלק הייתה טובה למדי, עם 15.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
אבל לא הכול ורוד. רצועת הכוח של מנוע הבנזין צרה מאוד, ההספק המרבי שלו צנוע למדי ובתנאים מסוימים המנועים החשמליים פשוט לא מצליחים לחפות על כך. למשל תחת עומס בטיפוס ארוך בכביש הררי. שם פוגעת בו הבחירה במספר מצומצם של יחסי העברה, המקשים על העמדת המנוע בטווח סל"ד אפקטיבי. כאשר הנהג מתעקש, מוזנק המנוע לסל"ד אטמוספרי ובעיקר רועש.
בהקשר זה חשוב להזכיר כי אין אפשרות שליטה ידנית בהילוכים, אלא רק בחירה במצב B (המוכר בעיקר מדגמים היברידיים ותיקים) המגביר את עוצמת הרגנרציה אך אינו מהווה תחליף ראוי לבלימת מנוע בירידות ארוכות, ומחייב בכל זאת שימוש תכוף בבלמים.
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה
רנו ארקנה
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות הנסיעה היא נקודת זכות בולטת נוספת של הארקנה. כיול המיתלים מוקפד ומצליח למצוא את שביל הזהב בין שיכוך ראוי במהירות עירונית-נמוכה לשמירה על מרכב יציב במהירות גבוהה יותר. בהתאם, התנהגות הכביש טובה והוא בטוח וצפוי במגבלות, עם תגובות ראויות לשינויי כיוון. עם זאת, צמיגי קומו אקסטה HS51 אינם מהמשובחים שיש ומהווים סוג של חוליה חלשה עם רמת אחיזה נמוכה יחסית.
תחושה דוושת הבלם טובה בעולם של מערכות המשלבות אגירת אנרגיה, ואינה סובלת כאחרות מהמעבר לבלימה "אמיתית". בידוד הרעשים מוצלח ותורם אף הוא לנסיעה נעימה ושקטה.
  • מנוע: 4 צילינדרים, בנזין, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 94 כ"ס ב-5,600 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 15.1 קג"מ ב-3,600 סל"ד
  • הספק מנועים חשמליים: 49 כ"ס ו-20 כ"ס
  • מומנט מנועים חשמליים: 20.9 קג"מ, ו-5 קג"מ
  • הספק משולב: 143 כ"ס
  • תמסורת: ארבע יחסים לבנזין ושניים לחשמל, הנעה קדמית
  • אורך: 456.8 ס"מ
  • רוחב: 182 ס"מ
  • גובה: 157.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 272 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,510 ק"ג
  • נפח תא מטען: 480 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.8 שניות, 172 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 20.4 ק"מ לליטר, 109 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 165 אלף שקל (150 אלף שקל)