האוטובאן הגרמני, מגרש המשחקים של כל חובב ההגה, נמתח לפניי עם קטעים ארוכים ונטולי הגבלת מהירות ומכוניות שחולפות בקצב בלתי נתפס. המראות הופכות לחשובות הרבה יותר מבדרך כלל. אני חייב להיות ערני ולהימנע מלתקוע מאחורי מישהו שממש ממהר. נכון, אני משייט ב-180 קמ"ש, אבל עד לפני מספר שניות, לפני שצצתי לו מול החרטום, הוא היה על 300 קמ"ש. חילזון שכמוני.
ואני? אני מחפש פקקים. יושב מול ההגה של מרצדס EQS 580, אולי המכונית החשמלית המתקדמת בעולם, המצוידת במערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת ביותר בייצור סדרתי. יש על ההגה שני מתגים ייעודיים. לחיצה על כל אחד מהם תפעיל מגוון מערכות אוטונומיות שמסייעות להסיע את המכונית הענקית והמהירה ללא מגע יד אדם. וגם מבלי להביט על הכביש.
נורה גדולה בלבן מאותתת מתי מותר להפעיל את המערכת, נורה בצבע טורקיז מאשרת שהמכונית נמצאת תחת שליטת מעגלים מודפסים ולא תאי מוח אנושי. התרעה קולית ונורה באדום מדווחות שהנסיבות אינן מאפשרות עוד נהיגה אוטונומית ושעליי לקחת פיקוד בחזרה.
התנועה מאיטה והאור הופך לטורקיז. זמן מצוין לשמור על החוק ולשלוח הודעות מהנייד לחברים בארץ. אני נוהג כרגע, או ננהג בעצם, במכונית הכי אוטונומית שניתן לרכוש כיום.

הבטחות באוויר

בעשור הקודם החלה תעשיית הרכב להיערך לחזון הרכב האוטונומי. מכונית שתוכל לנוע ממקום למקום ללא מגע יד אדם, לפחות לא בסביבתה, ושתהיה בטוחה יותר כי היא לא תעשה טעויות. חברות טכנולוגיה גדולות - מי אמר מובילאיי? - הבטיחו הרים וגבעות, שיתופי פעולה יוצאי דופן נרקמו, ופורסמו הודעות לתקשורת שהועילו בעיקר לתזרים המזומנים וערך המניה. המכונית האוטונומית - בלי הגה ודוושות - תכף כאן. אז הבטיחו.
אפילו תאריכים נזרקו לאוויר, וגם בכירי התעשייה, לרוב טיפוסים שקולים, נסחפו אחרי הטרנד הדמיוני. ניסויים ראשוניים של חברות טכנולוגיה החלו, ומיד הובהר שלפחות מהפן הטכנולוגי, אין שום בעיה לאפשר למכונית לנהוג בעצמה.
אילון מאסק הכריז שהוא "בטוח מאוד" שב-2020 מכוניות של טסלה יוכלו להכניס לבעליהן 300 אלף דולר לשנה כשישכירו אותן כמוניות רובוטיות. פורד הבטיחה שב-2021 היא תשווק מכונית אוטונומית ללא הגה ודוושות, באותה שנה שבה שיתוף הפעולה של ב.מ.וו-אינטל-מובילאיי אמור היה להעלות מכונית כזו לכביש. זה לא קרה.

קרקע המציאות

עולם הרכב החל להתפכח, והבין שלא רק בעיות רגולטוריות, אחריות, ביטוח ומזג אוויר מונעים מהמכונית האוטונומית לעשות את הפריצה המתבקשת למיינסטרים, והרף ירד. לא עוד הבטחות לרמה אוטונומית 5 שבה אין כלל צורך בנהג, אלא גם רמה 4 שבה כן נדרש נהג בשר ודם בקרבת מקום הוגדרה כלא ריאלית "בשלב זה".
קחו למשל את אודי שהודיעה באירוע השקת ה-A8 (ב-2017) שהיא תצויד במערכת שתאפשר לה נהיגה אוטונומית ברמה 3. היא לא הייתה באירוע ההשקה (כמו עוד מספר מערכות חכמות), אבל ההבטחה, ובכן, הובטחה. אנחנו ב-2023, ולאודי אין עדיין מערכת כזו בייצור סדרתי, למרות שהיא מתעקשת שהיא זמינה ובטוחה ומעולה.
5 צפייה בגלריה
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
מתגי ההפעלה למערכת האוטונומית
מרצדס, המתחרה הגדולה שלה, הצהירה פחות הצהרות. והנה היא הופכת ליצרנית היחידה שמציעה מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3 במדינת נוואדה, אתר הניסוי הגדול בעולם לאוטו-טק, וגם בגרמניה השמרנית. היצרנית היחידה שמשווקת מכונית שבה אפשר לסמס תוך כדי נהיגה, ובאופן חוקי.
המערכת הנקראת "דרייב פיילוט" זמינה כרגע (ובתוספת תשלום) רק בספינות הדגל, ה-S קלאס וה-EQS. כן, אנחנו יודעים שלטסלה יש מערכת מצוינת (שנמצאת תחת חקירה פדרלית עקב מעורבות אפשרית בתאונות קטלניות), ומכירים את המערכת ש-GM ופורד מציעות המאפשרת נהיגה אוטונומית ללא צורך בידיים על ההגה. אבל הן מחייבות מבט על הכביש ומוכנות לתפיסת ההגה במהירות. המרצדס פחות.

מיקרופונים בבית הגלגל

כל מערכת אוטונומית מתחילה בחיישנים, המחליפים את חושי הנהג ומאפשרים לרכב לקבל תמונת מצב של הסביבה. כאן היא כוללת חיישן לידאר קדמי (משתמש בקרני לייזר לאמוד מרחק ולזהות עצמים במרחקים שונים מהרכב), ומצלמות קדמיות ואחוריות - החוק בגרמניה מחייב כלי רכב לזוז לשול הדרך בהגיע רכב חירום מאחור - יחד עם חיישנים אולטראסוניים ורדאר לקרבה וזיהוי.
5 צפייה בגלריה
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
מערכת חיישנים שנוספה לחרטום ה-EQS
מערכות טריאנגולציה לווייניות יחד עם מפות סופר מדויקות בגיבוי ענן קובעות את מיקום הרכב עד לרמת הסנטימטר. יש אפילו מיקרופונים בבית הגלגל שתפקידם לזהות כשהרכב נוסע בשלולית. במקרה כזה נדרש הנהג לתפוס פיקוד, שכן המערכת אינה מאושרת לפעול בכביש רטוב. על כל סימפוניית החישה הזו מפקד מחשב מרכזי שבונה בעזרת הקלט מהחיישנים תמונת מציאות המאפשרת לו להבין היכן הוא נמצא במרחב, היכן משתמשי הדרך האחרים, ולהגיב בהתאם.
במידת מה של התאמה לרוח השמרנית והמכובדת של היצרן, גם הדרך שבה עובדת המערכת האוטונומית כאן מבהירה שתהליך הפיתוח התבצע עקב בצד אגודל, יד ביד עם הרגולטור, וההפעלה היא תחת הגבלות. היא מתאפשרת בתנועה פקוקה עם רכב מלפנים, ביום, במהירות של עד 60 קמ״ש, על כביש מהיר ובאזור שבו אין עבודות בכביש ובימים ללא משקעי מזג אוויר. די דל למול ההבטחות מהעשור הקודם.
כשתנאי הסף האלו מתקיימים, המערכת מאפשרת לנהג להוריד עיניים מהכביש, לצפות בסרט, לשחק טטריס ולבצע כל פעילות חוקית אחרת. אבל היא כן מחייבת עיניים פקוחות ולכן אסור לישון בזמן נהיגה. בדיקת הערנות נעשית באמצעות מערכת סריקת פנים ולכן קריאת עיתון, שעשויה להפריע לה, אסורה. למען הסדר הטוב, מרצדס לא ממליצה להתעסק בטלפון או בטאבלט שכן בעת תאונה, המכשיר עלול להילכד בין פני הנהג לכרית האוויר.
5 צפייה בגלריה
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
מרצדס EQS נהיגה אוטונומית רמה 3
אפשר לשחק טטריס בזמן נהיגה

לנצל את הזמן בפקק

איך זה עובד? לא רע. לא רע בכלל. יש להודות שתנאי הכביש בעת הניסוי שערכנו לא היו אופטימליים. בעיקר מכיוון שבניגוד למקובל בשעות הגודש בגוש דן, מצאנו את עצמנו מחפשים ללא הצלחה יתרה פקקים. על כביש מהיר, בלי גשם. כשכל התנאים האלה התגשמו - ולא להרבה זמן - המערכת האוטונומית עשתה את שלה, בדיוק כפי שאנחנו כבר רגילים. עם בקרת שיוט אדפטיבית יעילה מאוד, שמירה על אמצע הנתיב, האטה והאצה בהתאם למרחק מהרכב לפנים. רק עם הבדל אחד - לא הבטנו על הכביש.
שיחקנו עם מערכת המידע, חיפשנו תתי תפריטים חבויים במערכת כיוון המושב של הנוסע מצד שמאל מאחור, כל מיני. ולא עברנו על החוק. כי המערכת הזו היא מה שכולנו מכירים ממכוניות עם רמה אוטונומית 2.5 (ה"חצי" נוסף כנראה כהתנצלות על אמירה כמו "לא הצלחנו 3"), רק יותר. כזו שמאפשרת באמת להחזיר קצת זמן פקקים אבוד.
איך מרצדס מתקדמת מכאן? התוכניות כוללות פריסה רחבה יותר בנוואדה ובקליפורניה, עם הרחבה הדרגתית של היכולת. תחילה לאפשר לה לעבוד עד למהירות של 90 קמ"ש, ואז להתקדם גם ל-130 קמ"ש. כל זאת במקביל לפיתוח יכולת לעבוד גם בגשם, גם באזורים שבהם יש עבודות בכביש וכן, גם מחוץ לאוטובאן. רק אל תבקשו מהם לומר מתי זה בדיוק יקרה.

עד כמה אוטונומי הרכב שלכם?

בתעשיית הרכב נהוג לחלק את רמות הנהיגה האוטונומית לחמש דרגות, החל בזו שכולנו מכירים זה מכבר, וכלה באוטונומיה מלאה שבה אין צורך בנהג כלל, ללא הגה או דוושות. יש גם רמות ביניים שהגדרתן היא בעיקר שיווקית, ויש מי שטוען לחלוקה מפורטת יותר. אבל הבסיס נקבע לפי מידת מעורבות הנהג בפעולת הנהיגה.
  • רמה 1: מערכות הרכב מסייעות לנהג בהתרעה ואף בפעולה מסוימת, אך עליו לאחוז בהגה, לבלום ולהאיץ בעצמו.
  • רמה 2: מערכות הרכב מתערבות באופן אקטיבי עם בלימה, סטייה מנתיב, האצה ועוד, אך הנהג נדרש להיות בשליטה מלאה בכל זמן.
  • רמה 3: מערכות הרכב מאפשרות גם עקיפה וירידה מכביש מהיר ללא התערבות הנהג, ובקטעים מוגדרים מותר לנהג להסיט את העיניים מהכביש. עם זאת, הנהג אמור להיות מוכן לקחת בחזרה את השליטה ברכב בעת סכנה.
  • רמה 4: הקטעים, בהם לא נדרשת הקפדה על הכביש, ארוכים הרבה יותר, אך הנהג אמור להיות ברכב זמין לשליטה.
  • רמה 5: הרכב מסוגל לנהוג לגמרי באופן עצמאי, ללא נהג כלל.


script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-1013040113">
פורסם לראשונה: 17:57, 04.04.23